Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Uregelmessig mens - noen innspill?

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-11-10, 19:09   #1
Julie
Seniormedlem
 
Julie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 29
Innlegg: 1.629
Julie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snill

Uregelmessig mens - noen innspill?

Heisann!

Ja, hadde et lite spørsmål som jeg tenkte jeg kunne spørre om her. Det gjelder altså mensen (som dere sikkert har gjettet).

Jeg er altså seksten år og fikk mensen for første gang når jeg var, tja, kanskje tretten/fjorten år gammel? Husker ikke nøyaktig, men det var jo et par år siden. Den har så godt som aldri vært regelmessig, kom første gang i begynnelsen av en desember, mens mamma og jeg var i London på juleshopping, av alle ting - og så tror jeg det gikk bortimot et år før jeg fikk det igjen. Det er egentlig lite forandring, hadde mens den 24. til 29. juni i sommer, og så igjen den 27. juli til den 1. august (ifølge det jeg har oppført på mobilkalenderen min). Det er omtrent det mest regelmessige jeg har hatt, og nå har det gått litt over tre måneder uten noe "besøk".

Jeg går jo på lavkarbo og ligger på omtrent 20-30 karber hver dag, med nok av fett og proteiner. Jeg tar Nycomed sitt kosttilskudd (generelle vitaminer og mineraler), og lurer egentlig på hva det kan være? Jeg tok aldri noe kosttilskudd før jeg begynte på lavkarbo, men så tar jeg jo heller ikke ketolysetablettene nå. Er det noe som kan hjelpe, eller?

Snakket med mamma om det tidligere i dag og hun skal ringe til Midtbyen legekontor i morgen for å ordne time (også for å få vaksiner mot generelle ting, om det trengs), men jeg ville bare se om jeg kunne få noen innspill/tips her inne...

Det må nevnes at jeg har det med å bli ganske stressa over ting; problemer hjemme (foreldrene mine er i skilsmisse-prosessen), en litt "jagende" følelse av at jeg gjør for lite på skolen, og lysten til å dra tilbake for å gå på gamleskolen i Spania (elsket det der, lærte mye og hadde veldig flinke lærere) er vel hovedkildene.

Trener jo også en 3-4 ganger i uken (har kun holdt på med trening i en måneds tid, før det var jeg ganske så lat etter å ha sluttet med ridning i vår).

Så, de tingene jeg lurer på om kan ha noe innspill:
- Uregelmessighet grunnet alderen (er jo fortsatt i tenårene, så det kan jo være noe med at det holder på å stabilisere seg?)
- Mangel på spesifikke vitaminer/mineraler (tar Nycomed, ikke ketolysetablettene)
- Litt for mye stress/bekymringer i hverdagen

Må innrømme at jeg er litt bekymret, føler meg så "unormal" i forhold til venninnene mine, som ifølge det jeg vet har regelmessige besøk av tante rød...

__________________


Sist redigert av Julie : 08-11-10 kl 19:16.
Julie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for life! ♥ Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 20:08   #2
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Uregelmessig mens - noen innspill?

Jeg tror på stress og tenser til PCO. Hadde det sånn som deg i den alderen. Desverre visste jeg ikke om lavkarbo på den tiden, så det tok nesten to tiår å få rettet på det Lavkarbo hjelper, i tillegg har jeg veldig god erfaring med akupuktur og fotsoneterapi

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 20:57   #3
Pruttilutt
Seniormedlem
 
Pruttilutt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bodø
Alder: 35
Innlegg: 1.485
Pruttilutt har en fantastisk aura rundt segPruttilutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Uregelmessig mens - noen innspill?

Hei!
Først vil jeg bare berømme deg for måten du skriver på - hadde bare jeg kunnet være like flink i en alder av 16 å ordlegge meg.
Personlig hadde jeg selv mye krøll, om man kan si det slik, og det resulterte i uregelmessig menstruasjon. Det var også flere av mine venninner som hadde mensen en gang i året i flere år før det korrigerte seg selv. Du kan med sikkerhet slappe av - det er ikke noe galt med deg.

Så til de ytre faktorene du nevner; foreldre i skillsmisseprosess, skolestress og endring/omlegging i kosthold. Dette er ting du tenker på (sikkert) hele tiden og tar opp mye av din energi for å konsentrere deg.
Da kommer adrenalinet inn i bildet og hjelper kroppen "akseptere" situasjonen, altså for å holde ut. Jeg kan godt forestille meg at kroppen din er i en "redd" posisjon. Det vil ikke hjelpe å øke "frykten" for menstruasjonssyklusen som ikke er heeeelt på plass enda, for da får du enda mer å tenke på.

First thing first. Håper du kommer deg gjennom sluttspurten på semesteret før juletiden, og at du fortsetter være ungdom selv om foreldrene dine skiller seg. Vet hvordan det er, og det er lett å bære de voksnes følelser. Men vil det hjelpe deg noe særlig?

Klem til deg, fordi jeg tror du trenger en

__________________
Mål til minstenotering:


Pruttilutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Streng ketogen livsstil Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 21:11   #4
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Uregelmessig mens - noen innspill?

jeg har aldri hatt regelmessig mensen og jeg er 26 :P får den kun regelmessig når jeg bruker ppiller så da bruker jeg det.. ellers kan det fort gå maaaaaaaange mnd mellom hver gang jeg fikk den.. Jeg trodde jo seff jeg var gravid hver gang, hehe :P så ble jo stressa og det gikk enda lenger før den kom... Men veldig greit å kontrollere det med ppiller syns jeg.. selv om ppiller kanskje ikke er såå sunt..

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 09-11-10, 22:34   #5
Julie
Seniormedlem
 
Julie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 29
Innlegg: 1.629
Julie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snill

Sv: Uregelmessig mens - noen innspill?

Opprinnelig lagt inn av Pruttilutt, her.

Dette er ting du tenker på (sikkert) hele tiden og tar opp mye av din energi for å konsentrere deg.
Det vil ikke hjelpe å øke "frykten" for menstruasjonssyklusen som ikke er heeeelt på plass enda, for da får du enda mer å tenke på.

Som tatt fra tankene mine, det der! Er ikke det jeg at jeg stresser ekstremt mye - ordla meg kanskje ikke helt optimalt - men jeg har liksom mye å tenke på, så da blir jeg jo stressa/sliten til tider. Heldigvis går skolearbeidet greit; jeg er ganske flink på skolen - om jeg så skal si det selv - så det er ikke det at jeg sliter, men mer at jeg har en lei tendens til å gjøre leksene kvelden før det er innlevering.

Mamma har sendt melding til Midtby'n legekontor om time, så da blir det vel om et par ukers tid, tenker jeg. Vi har en privatlege som er venn av foreldrene mine, men jeg vil liksom helst ikke ta det opp med ham - dels fordi han er mann (ja, er litt sånn ), og dels fordi det med mensen og slikt er en litt personlig sak som jeg helst vil ta opp med ei helsesøster som skjønner seg litt mer på det og som jeg ikke kjenner.

Har imidlertid vært uvanlig "touchy" og irritabel i det siste - kanskje det er en antydning til PMS av noe slag?

Skal nå gi tilbakemelding når jeg får vite mer, men kjenner at jeg føler meg mer beroliget nå. Er en nokså stor hypokonder - dvs, jeg har en tendens til å få panikk når jeg leser om en sykdom, ser på symptomene, og "innbiller" meg at jeg har hatt lignende tegn...

Takk til dere som har svart så langt, ihvertfall!

__________________


Sist redigert av Julie : 09-11-10 kl 22:49.
Julie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for life! ♥ Svar med sitat
Gammel 28-11-10, 19:12   #6
Julie
Seniormedlem
 
Julie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 29
Innlegg: 1.629
Julie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snill

Sv: Uregelmessig mens - noen innspill?

Glemte å følge opp denne tråden jeg... er det ikke typisk.

Jeg var ihvertfall til legen på tirsdag, og etter å ha snakket med ham en liten stund bestemte han seg for at det skulle tas en hormonprøve. Var ei veldig hyggelig sykepleier som tok blodprøven, og så var det gjort.

Fikk beskjed av legen om å kontakte ham om en ukes tid, så da skal jeg e-maile ham nå på tirsdag. Kjenner at jeg enda er forholdsvis avslappet, men regner med at jeg kommer til å være ganske så nervøs når jeg først har sendt mailen. Skal også til legen igjen om en liten stund for å få en sprøyte som tenåringsjenter skal ha - kommer ikke på hva det stod på resepten... Men mamma sa ihvertfall at den kommer inn på apoteket på tirsdag, så da får jeg kanskje en time på torsdag eller fredag. Da kan jeg jo også få snakket med legen.

Skal ihvertfall følge opp tråden her så snart jeg vet noe mer!

__________________

Julie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for life! ♥ Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 23:24   #7
Julie
Seniormedlem
 
Julie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 29
Innlegg: 1.629
Julie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snill

Sv: Uregelmessig mens - noen innspill?

Fikk svar fra legen i dag - siterer det jeg skrev i journalen min:


Opprinnelig lagt inn av Julie-x, her.

Jeg fikk ihvertfall svar fra legen - og alle prøvene var helt fine! Ble så utrolig glad når jeg leste det; tror det må være det verste jeg vet om, å vente på svar på slike ting.

Men iallfall, det legen foreslo for å prøve å regulere inn mensen, er at jeg begynner med p-piller. Det er ikke noe bestemt, og han ville gjerne snakke med meg litt om det først, så jeg skal se om jeg rekker det i morgen eller fredag. Han la også til at jeg kan velge å vente et år eller to, noe jeg tror jeg skal gjøre. Det var jo tross alt ikke noe i veien med prøvene; hadde det vært det hadde det selvfølgelig vært en helt annen sak, men jeg prøver generelt å unngå piller (kjemikalier) med mindre det er absolutt nødvendig. Skal heller gi lavkarbo'en en sjanse til å ordne opp: det er jo tross alt et kosthold som hjelper med å få systemet "i balanse". Dessuten er jeg bare seksten, så kroppen har fortsatt tre år der den skal fikse opp i saker og ting. Vil gi den en sjanse til å ordne opp i det selv før jeg begynner å styre.

__________________

Julie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for life! ♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ny på ketolyse - noen spm mens jeg venter på boken Adventure Ketolysekuren 1 22-11-09 20:45
Ny på ketosediett - noen spm mens jeg venter på boka mi! Adventure Lavkarbo generelt 5 22-11-09 16:45
Uregelmessig mens eller blødninger utenom mens ... Andre som opplever det? Stellamor Ketolysekuren 9 24-04-09 09:29
Noen som vil lage meg en plan for noen dager mens jeg venter på boka? lisa83 Ketolysekuren 9 13-09-07 22:25
Uregelmessig mens og start av prevensjon? turid PCOS og karbohydratkontroll 12 23-09-04 15:06


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no