Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > South Beach

Hva er din plan for fase 2?

South Beach - Legens diett

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-01-11, 09:08   #1
Hedvig
Gjest
 
Innlegg: n/a

Hva er din plan for fase 2?

Jeg tenkte at det kanskje kunne være nyttig med en sånn tråd. Hvordan tenker du å introdusere mat med flere kh og hvordan skal du introdusere dem?
Oppskrifter er alltid spennende og skravling er ett must.

Jeg er på dag 14 i fase 1. Jeg har fulgt boka ganske nøyaktig og er nå veldig klar for å introdusere ny mat. Blir jeg lenger i fase 1 er jeg redd jeg sprekker.
Tenker at jeg skal introdusere ny mat forsiktig og en matvare av gangen. I morgen skal jeg spise RugSprø og jeg gleeeder meg.
Hvor mange kan jeg spise i starten? Holder det med ett, eller kan jeg spise 2?

Dere da?

  Svar med sitat
Gammel 15-01-11, 11:38   #2
Sniki
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 9
Sniki er på en erverdig vei

Sv: Hva er din plan for fase 2

Skal inn i fase 2 jeg nå også. Skal egentlig ikke før til tirsdagen, men har ligget med spyskyken. Så da ble det to rugsprø går (riktignok det eneste jeg spiste) og spist to nå. Så jeg har ikke skeiet ut på andre måter.

Jeg ønsker meg en god oppskrift på brød i fase 2. Noen som har?

__________________


Sniki er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach -fase 1 Svar med sitat
Gammel 15-01-11, 16:25   #3
Hedvig
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hva er din plan for fase 2

Kan vi bruke denne tro?

Ingers rugbrød
3-4 brød person(er)

Dette gir tre brød i 2-liters former eller fire brød i 1,5-liters former.
Brødene bør fryses, og oppbevares i kjøleskapet ettersom du bruker av dem, da de kan mugne om de ligger for lenge i romtemper...atur.
Tro meg, brødet er kjempegodt og veldig mettende!

1,3 kg fin sammalt hvete
200 g fin sammalt rug
200 g helkorn hvete
75 g gjær
2 strøkne ts salt
9 dl hvetekli/kruskakli
1,8 l lunkent vann, helst 37 grader (evt. 1 l søt eller sur skummet melk + 8 dl vann)
1 dl linfrø
1 dl solsikkekjerner

Bland alt det tørre, løs opp gjæren i litt av væsken og arbeid alle ingrediensene godt sammen, enten i kjøkkenmaskin eller for hånd. Deigen blir veldig løs, men den skal være slik. Den kan IKKE eltes på bordet.

Hev deigen i underkant av en time i bakebollen.Slå luften ut av deigen og la den heve en gang til i bollen, ca. en halv time. Slå luften ut av deigen igjen og spa/hell deigen i smurte former og sett deretter brødene inn i varm ovn på 220 grader på over- og undervarme, eller 200 grader på varmluft. Brødene skal stekes i en time.

Brødene er litt fuktige inni, og de henger på kniven når du skjærer i dem, men slik skal de være.
Når du har et fuktig brød, klarer du deg med mindre pålegg.
Dette brødet er skikkelig fibersterkt, og faktisk godt!

  Svar med sitat
Gammel 15-01-11, 16:37   #4
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Hva er din plan for fase 2

Opprinnelig lagt inn av Hedvig, her.

Kan vi bruke denne tro?

Ingers rugbrød
3-4 brød person(er)

Dette gir tre brød i 2-liters former eller fire brød i 1,5-liters former.
Brødene bør fryses, og oppbevares i kjøleskapet ettersom du bruker av dem, da de kan mugne om de ligger for lenge i romtemper...atur.
Tro meg, brødet er kjempegodt og veldig mettende!

1,3 kg fin sammalt hvete
200 g fin sammalt rug
200 g helkorn hvete
75 g gjær
2 strøkne ts salt
9 dl hvetekli/kruskakli
1,8 l lunkent vann, helst 37 grader (evt. 1 l søt eller sur skummet melk + 8 dl vann)
1 dl linfrø
1 dl solsikkekjerner

Bland alt det tørre, løs opp gjæren i litt av væsken og arbeid alle ingrediensene godt sammen, enten i kjøkkenmaskin eller for hånd. Deigen blir veldig løs, men den skal være slik. Den kan IKKE eltes på bordet.

Hev deigen i underkant av en time i bakebollen.Slå luften ut av deigen og la den heve en gang til i bollen, ca. en halv time. Slå luften ut av deigen igjen og spa/hell deigen i smurte former og sett deretter brødene inn i varm ovn på 220 grader på over- og undervarme, eller 200 grader på varmluft. Brødene skal stekes i en time.

Brødene er litt fuktige inni, og de henger på kniven når du skjærer i dem, men slik skal de være.
Når du har et fuktig brød, klarer du deg med mindre pålegg.
Dette brødet er skikkelig fibersterkt, og faktisk godt!

Det brødet annbefaler jeg på det sterkeste,gikk ned 40 kilo med det brødet.Gikk da på 5 Ingers Rugbrød kurs.Det er ikke lavkarbobrød,men litt kan en spise av det på lavkarbo også.Avgjør selvsagt hvor mange karber daglig man skal ha.

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 15-01-11, 18:35   #5
Hedvig
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hva er din plan for fase 2

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita, her.

Det brødet annbefaler jeg på det sterkeste,gikk ned 40 kilo med det brødet.Gikk da på 5 Ingers Rugbrød kurs.Det er ikke lavkarbobrød,men litt kan en spise av det på lavkarbo også.Avgjør selvsagt hvor mange karber daglig man skal ha.


Så bra! Tror jeg må bake det og ta en liten smak i ny og ne.

  Svar med sitat
Gammel 15-01-11, 19:17   #6
Ildern
Medlem
 
Ildern sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Bergen
Alder: 43
Innlegg: 179
Ildern er på en erverdig vei

Sv: Hva er din plan for fase 2

Ingers rugbrød var helt topp. Holdt seg lenge i kjøleskapet også. Måtte være litt forsiktig med det i begynnelsen, da. Spiste jeg mer enn ei skive fikk jeg mageknip.
Jeg følger egentlig boken ganske slavisk. Da føler jeg at jeg er på den sikre siden.
Tror jeg vil starte med en porsjon med noe fiberrikt til enten frokost eller lunsj, og to porsjoner med frukt. Til frokost og lunsj/mellommåltid.
Ellers har jeg ikke planlagt så mye mer enn det.

Ildern er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach- i bunn og i grunn Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 09:27   #7
Sniki
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 9
Sniki er på en erverdig vei

Sv: Hva er din plan for fase 2?

Fant denne oppskriften på klikk; http://www.klikk.no/mat/article642480.ece

LAVKARBOBRØD

INGREDIENSER


4 stk egg
1 ts bakepulver
bk crème fraîche
3 ss solsikkeolje
60 g kruskakli
40 g linfrø
50 g sesamfrø


FREMGANGSMÅTE


Ha eggene i en bolle. Tilsett solsikkeolje og Crème fraîche, og visp alt sammen.

Bland alt det tørre sammen i en annen bolle. Hell dette så oppi bollen med det våte. Rør med en sleiv.

Vent med bakepulveret til slutt. Ha røren i en medium stor brødform, som enten er smurt eller er dekket med bakepapir.

Stek på nederste rille i ovnen, i ca. 55 min avhengig av ovn, ved 180 grader. Avkjøl på rist.



Næringsinnhold per 100 gram (kilde: matvareguiden.no):
KJ: 1251,5
Kcal: 301,5
Fett: 24,7 gram
Protein: 12,4 gram
Karbohydrater: 3,9 gram


Tror jeg skal prøve det. Men er det kanskje lurt å bytte ut til den lettere creme fraiche. Evt kesam. (På bloggen stod det at hun brukte rømmme, hvis hun ikke hadde creme fraiche)

__________________


Sniki er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach -fase 1 Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 09:29   #8
Sniki
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 9
Sniki er på en erverdig vei

Sv: Hva er din plan for fase 2

Opprinnelig lagt inn av Ildern, her.

Ingers rugbrød var helt topp. Holdt seg lenge i kjøleskapet også. Måtte være litt forsiktig med det i begynnelsen, da. Spiste jeg mer enn ei skive fikk jeg mageknip.
Jeg følger egentlig boken ganske slavisk. Da føler jeg at jeg er på den sikre siden.
Tror jeg vil starte med en porsjon med noe fiberrikt til enten frokost eller lunsj, og to porsjoner med frukt. Til frokost og lunsj/mellommåltid.
Ellers har jeg ikke planlagt så mye mer enn det.


Så flink du er som klarer det! Er litt kresen jeg...

__________________


Sniki er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach -fase 1 Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 10:17   #9
Hedvig
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hva er din plan for fase 2?

Jeg følger også boken ganske slavisk. Synes det er tryggest og nå har jeg hatt så gode reaultater at jeg ikke slutter med det nå. .

Frokost i dag var 1 Rugsprø med lett smøreost. Det var nydelig! Lenger i matplanen har jeg ikke kommet enda. Blir nok pizzasnurrer til lunsj iallefall.

  Svar med sitat
Gammel 17-01-11, 23:12   #10
G I malin
Medlem
 
G I malin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 55
G I malin er på en erverdig vei

Sv: Hva er din plan for fase 2?

Jeg har gått over til fase 2 i dag. Spiste et par fiberrik med smør og ost på. Har kjøpt inn mager-ost som smørerstatning i dag da

Til middag har vi spist taco, men for å spise minst mulig skjell putta jeg bare ingredienser på tallerkenen som en salat, og knuste skjell på toppen. Det blir ikke helt det samme uten knasingen, så dette funka.. hehe.. Når jeg gjorde det slik holdt det lenge med to stk.

Har spist grønnsaker med dip til kvelds, selv om dip ikke akkurat er kjempesunt... spørs på rømme-typen da

Har ingen særlig behov for brød enda, så fiberrik funka greit. Skal også spise havregrøt til frokost.

__________________


G I malin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South beach Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 07:44   #11
Hedvig
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hva er din plan for fase 2?

Tror jeg også må prøve fiberrik. Jeg har spist to Rugsprø pr da i 2 dager og i tillegg spiste jeg ett eple i går. Alt annet var fase 1 mat og jeg har gått opp 1 kg. . Den skal vekk til min offisielle veiedag iallefall.

Er det for mye med 2 Rugsprø? Og da kan jeg vel ikke spise noe annet korngreier den dagen (fullkornspasta, ris o.l.)?
Litt vanskelig når man må tenke sjøl.

  Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Flere som har startet direkte i fase 2 i stedet for i fase 1? Troll-I-Ord Eurodiett 4 21-09-10 22:51
Matlisten for fase 2 (og fase 3) Vektplatå Fase II 0 14-02-10 21:11
Jeg har en plan... mariusmor Spørsmål og svar 0 22-04-08 10:56


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no