Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Karb

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-06-11, 17:52   #1
hope4me
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 69
hope4me er på en erverdig vei

Karb

Forskjellige dietter oppgir ulike mengder. Dr. Atkins anbefaler i sin bok Dr Atkins new diet revolution at du bør starte med to uker på 20 g karbohydrater om dagen. Det er svært lite:

Diett 20 gram karbohydrater (KH):
OBS Finn ikke på å gå under dette. Hjernen trenger et minimum av karbohydrater. Karbohydrater omdannes til sukker i kroppen.

Etter Dr Atkins råd skal du etter de to første ukene sakte trappe opp til en diett som gjør at du fortsatt går ned i vekt. Opptrapping skjer med fem gram per uke. De fleste vil trolig havne rundt 50 g karbohydrater per uke:

emh jeg får i meg noen dager kanskje bare 10-15gram karb, er det da fare for man kan bli hjerneskadet til slutt??

Enn dere andre her spiser dere under /over 20g karb om dagen? hvordan går det med dere??

jeg spister mest grønt og drikker masse vann, pluss rent kjøtt og fisk da. så havner litt under 20g karb, men må si jeg ble litt nervøs av å lese dr atkins råd...

hva er deres erfaringer?

hope4me er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarb/Scarsdale-dietten Svar med sitat
Gammel 12-06-11, 18:03   #2
Kitsu
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.466
Kitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlys

Sv: karb.

Kroppen produser det hjernen trenger av glukose selv, fra fett og proteiner, så skal ikke vær noe problem om man ligger lavere på karbohydratene. Jeg har i perioder med lite matlyst ligget mye lavere uten at det egentlig har vært et problem. På ketolyse er det uansett anbefalt for kvinner å ligge på 15g om dagen, noe jeg har gjort i et år nå; jeg er ikke hjerneskadet ennå, så vidt jeg vet.

__________________
~*~

Vårmål: Trene mer, spise rett, ikke fokusere så mye på vekten.

~*~

Sist redigert av Kitsu : 12-06-11 kl 20:28.
Kitsu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-06-11, 19:43   #3
Batillip
Medlem
 
Batillip sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Alder: 49
Innlegg: 363
Batillip har en fantastisk aura rundt segBatillip har en fantastisk aura rundt seg

Sv: karb.

Jeg har ligget på under 15 i tre uker, og det har faktisk klikket for meg.

Batillip er avlogget   Min kostholdsfilosofi: < 15 Svar med sitat
Gammel 12-06-11, 20:20   #4
Øystein
Medlem
 
Øystein sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Kristiansand
Alder: 41
Innlegg: 196
Øystein er på en erverdig vei

Sv: karb.

Opprinnelig lagt inn av Batillip, her.

Jeg har ligget på under 15 i tre uker, og det har faktisk klikket for meg.

Jasså? Det må du nesten forklare nærmere

__________________

Øystein er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-06-11, 20:26   #5
Batillip
Medlem
 
Batillip sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Alder: 49
Innlegg: 363
Batillip har en fantastisk aura rundt segBatillip har en fantastisk aura rundt seg

Sv: karb.

Opprinnelig lagt inn av Øystein, her.

Jasså? Det må du nesten forklare nærmere

Jeg har mareritt om brødprodukter nesten hver natt. Jeg puster inn brødsmuler, kysser menn som har spist brød, ramler i brød etc. Brødene forfølger meg. Aldri gode bakevarer som wienerbrød eller boller, bare disse grå kjedelige brødene. Natt etter natt..

Batillip er avlogget   Min kostholdsfilosofi: < 15 Svar med sitat
Gammel 12-06-11, 22:21   #6
Øystein
Medlem
 
Øystein sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Kristiansand
Alder: 41
Innlegg: 196
Øystein er på en erverdig vei

Sv: karb.

Opprinnelig lagt inn av Batillip, her.

Jeg har mareritt om brødprodukter nesten hver natt. Jeg puster inn brødsmuler, kysser menn som har spist brød, ramler i brød etc. Brødene forfølger meg. Aldri gode bakevarer som wienerbrød eller boller, bare disse grå kjedelige brødene. Natt etter natt..

Tror kanskje du må besøke en psykolog, har ikke hørt om sånne bivirkninger før

Til trådstarter:

Som Kitsu har nevnt er det ingenting å bekymre seg for, du trenger ikke å stresse med å komme opp på 15-20 g.

Jeg har (over)levd på lavkarbo i snart 3 år og lå på 5-20 gram det første året. Klarer ikke tanken på å veie maten lenger, men spiser omtrent som før.

Men det er ikke så mye grønsaker og meieruprodukter som skal til før man er oppe i 20 karber da

__________________

Øystein er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 00:27   #7
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 62
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: karb.

Opprinnelig lagt inn av Batillip, her.

Jeg har mareritt om brødprodukter nesten hver natt. Jeg puster inn brødsmuler, kysser menn som har spist brød, ramler i brød etc. Brødene forfølger meg. Aldri gode bakevarer som wienerbrød eller boller, bare disse grå kjedelige brødene. Natt etter natt..


Ha, ha, ha...nesten som å se meg dette...bare at jeg dømte om wienerbrød, kaker og alt mulig annet innen bakerbransjen...men pussig nok, mest brød ja.....

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 01:08   #8
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Karb

Jeg hadde også mareritt om jeg spiste boller og sånn og ødela ketosen haha :P En drømmer vel om det man tenker på, ikke så mye verre enn andre mareritt vel?? :P

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 01:45   #9
hope4me
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 69
hope4me er på en erverdig vei

Sv: Karb

hahaha herregud...ler litt, her var jeg litt bekymret for lite karbo og hvordan det påvirker hjernen men jeg ser at det er andre som har større problemer enn meg da:P hehe.....
neida seriøst takker for svar, så jeg holder meg på enn 5 g så går vel det greit. tenkte bare ta det opp her siden det faktisk sitter folk her som har erfaringer med det. jeg er jo fortsatt en nybegynner på dette. men jeg kommer meg

men når en snakker om drømmer.....jeg ser før meg sjokolade og youghurt, åhh kebab eller hamburger. sånn dritt mat egentlig, men er ikke rent så jævlig at jeg har mareritt om det da:S men savner å smake litt....Nei nå må jeg huke meg selv inn her... hehe

hope4me er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarb/Scarsdale-dietten Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 10:07   #10
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: karb.

Opprinnelig lagt inn av Batillip, her.

Jeg har mareritt om brødprodukter nesten hver natt. Jeg puster inn brødsmuler, kysser menn som har spist brød, ramler i brød etc. Brødene forfølger meg. Aldri gode bakevarer som wienerbrød eller boller, bare disse grå kjedelige brødene. Natt etter natt..

Og jeg drømte om pasta her en natt. Drømte at jeg var på ferie med en venninne og uansett hvilken resturant vi gikk på, så hadde de kun mat med pasta

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 14:30   #11
hope4me
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 69
hope4me er på en erverdig vei

Sv: karb.

Opprinnelig lagt inn av Dolsi, her.

Og jeg drømte om pasta her en natt. Drømte at jeg var på ferie med en venninne og uansett hvilken resturant vi gikk på, så hadde de kun mat med pasta


går kanskje ut fra at pasta er din favoritt men noe du ikke kan spise nå? bruker å bli slik da.....

saaaavner slik mat jeg også..

hope4me er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarb/Scarsdale-dietten Svar med sitat
Gammel 13-06-11, 14:36   #12
hope4me
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 69
hope4me er på en erverdig vei

Sv: karb.

Opprinnelig lagt inn av Øystein, her.

Tror kanskje du må besøke en psykolog, har ikke hørt om sånne bivirkninger før

Til trådstarter:

Som Kitsu har nevnt er det ingenting å bekymre seg for, du trenger ikke å stresse med å komme opp på 15-20 g.

Jeg har (over)levd på lavkarbo i snart 3 år og lå på 5-20 gram det første året. Klarer ikke tanken på å veie maten lenger, men spiser omtrent som før.

Men det er ikke så mye grønsaker og meieruprodukter som skal til før man er oppe i 20 karber da


tusen takk for et av de seriøse rådene her god pinse

hope4me er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarb/Scarsdale-dietten Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Er lav-karb nødvendig? mamma87 Artikler 9 10-01-11 19:02
Karb - fiber = Karb ? Phobia Spørsmål og svar 2 28-10-10 10:33
15 karb per dag? LilNoor Ketolysekuren 11 07-01-10 19:15
Mer karb? meksiko Spørsmål og svar 1 28-02-09 10:09
Karb. i Cappuccino? Gunhild Ketolysekuren 13 14-01-08 22:10


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no