Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Fjelltur og lavkarbomat

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-07-11, 15:18   #1
kentiver
Juniormedlem
 
kentiver sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Trondheim
Alder: 40
Innlegg: 15
kentiver er på en erverdig vei

Fjelltur og lavkarbomat

Skal på 5-6 dagers tur i Børgefjell om noen uker, og lurer på om dere har noen tips om hvilken mat jeg kan ha med? Må tenke på blant annet at det ikke skal være så tungt å bære på, samt at det ikke trengs så veldig mye for å tilberede det (Stormkjøkken). Skal jo gå en del dager, og man vet jo ikke åsn været blir, så må tenke på at maten kanskje må ligge i sekken i noen dager, så det må den tåle uten å bli dårlig.


Har tenkt på ting som:
- Lavkarbo pølser
- Bønner (De med minst karb)
- Fisk selvsagt
- Egg
- Makrell i tomat
- Bogskinke
- Oppskåret bacon
- Lapper
- Forskjellig pålegg (Ost, salami osv)
- Fiberrik knekkebrød


Noen som har noen tips?=)

__________________


kentiver er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 15:53   #2
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Fjelltur og lavkarbomat

Sjekk ut REAL turmat (XXL og andre sportsbutikker). Dette er mat som har høyt næringsinnhold. Ja, det kan være en del karbohydrater, men det varierer etter posene. Tilsett varmt vann og du har en METTENDE middag. Siden dere skal gå har det ikke så mye å si at det blir litt ekstra noen dager. Bacon, egg og smør er viktig. Ev. spekemat.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 17:49   #3
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Fjelltur og lavkarbomat

Osteknekkis!!!
Jeg var på (riktignok en liten) fjelltur for et par uker siden og hadde med meg bare osteknekkis. Spiste en skikkelig god bacon og egg frokost noen timer før og gikk i 2-3 timer, spiste osteflakene mine og gikk ned igjen. Var vel en tur på 5 timer tror jeg.
De veier "ingenting" og metter masse

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 22:37   #4
kentiver
Juniormedlem
 
kentiver sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Trondheim
Alder: 40
Innlegg: 15
kentiver er på en erverdig vei

Sv: Fjelltur og lavkarbomat

bra forslag


Er litt skeptiske på de REAL mat, må få sjekket næringsinnholdet

__________________


kentiver er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 23:36   #5
Festina lente
Seniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 54
Innlegg: 736
Festina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snill

Sv: Fjelltur og lavkarbomat

Spekemat og tørket kjøtt (Beef Yerky). Trenger ikke kjøling, er lett og rent protein.

I tillegg (hvis du ikke er redd for å lukte litt): Tørrfisk.

__________________


Festina lente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jobber meg sakte men sikkert inn i ketose etter Ketolysefilosofien :-) Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 23:54   #6
Trj
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: I nord
Innlegg: 538
Trj er en juvelTrj er en juvelTrj er en juvel

Sv: Fjelltur og lavkarbomat

SMØR ! Tilsett det i rikt monn i alt du spiser. Da har du noe å gå på. Noen Brie-oster som spises sammen med nøtter/mandler er også godt energipåfyll. God tur, jeg misunner deg ! Spis bær underveis, helse i hvert eneste ett !

__________________



Min journal
Trj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tja.. Lavkarbo med mye grønnsaker Svar med sitat
Gammel 18-07-11, 00:01   #7
Øystein
Medlem
 
Øystein sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Kristiansand
Alder: 41
Innlegg: 196
Øystein er på en erverdig vei

Sv: Fjelltur og lavkarbomat

Abonner!

Skal på tur i Setesdalsheiene om ei uke, 3 overnattinger. Mye bra tips her!

__________________

Øystein er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-07-11, 00:07   #8
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Fjelltur og lavkarbomat

Dersom dere scroller heeelt nederst på siden finner dere flere tråder om samme tema!

Det er også noen tråder om mat på lange togreiser etc her inne et sted!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 18-07-11, 00:09   #9
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Fjelltur og lavkarbomat

Finnes noen tidligere tråder på dette, søk på for eksempel telttur, så finner du dem nok.

Fenalår, ferdig skavet opp.
Stekt og frosset kjøttdeig til en av de første dagene.
Ferdig oppskåret ost.
Nøtteblanding som mellommåltider / del av lunsjen.
Frokostblanding av nøtter og frø, mye energi per volum. Vi hadde i litt havregryn og tørrmelk også, litt mer karbohydrater, men greit nok for oss. Blandet ferdig hjemme, og fylte opp små tøyposer (av teltduk-stoff). Bare å blande med kaldt vann, kjapp frokost.
Små tomater og slikt er luksus, men det blir fort for mye å bære på for mange dager. Plukke litt langs stien? Løvetannblader og turt. Men da bør du være stødig i artskunnskapen. Samt sopp?
Røde linser og quinoa trenger ikke koke lenge, vi har lurt på å bruke dette som erstatning for hurtigris og potetmos som vi pleide bruke før. Men har ikke prøvd ennå.
Ferdigstekte karbonader, til en av de første dagene.

Real turmat inneholder en god del karbohydrater, og det er ikke så mye mat for en skikkelig lang dag i fjellet heller.

Vi har lurt på å kjøpe vår egen dehydrator. Det finnes egne vakuumpakkere å få kjøpt, også. Men begrenser oss foreløpig - blir barnevennlige basecamper for oss de første årene framover.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 18-07-11, 21:49   #10
kentiver
Juniormedlem
 
kentiver sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Trondheim
Alder: 40
Innlegg: 15
kentiver er på en erverdig vei
Smile

Sv: Fjelltur og lavkarbomat

Mye bra tips her

Håper jo selvsagt på å få en del fisk, og da trenger man ikke ha med SÅ mye mat, men problemet er jo at man aldri vet med den pokkers fisken. Men stekt fisk over bålet.....!

Ser for meg Fiberrik som småsnacks av å til, går an å spise litt av det, ha med noe forskjellig pålegg samt majones. Tenkte også jeg sku dra på Meny å kjøpe sånne pittesmå smørpakker, slike som man får på restauranter, de er jo fine når man må dele opp smøret over flere dager. Samme med f.eks fenelår og andre slike pålegg. Jeg jobber som regel 12-15 timer om dagen med å kjøre lastebil, og da spiser jeg ofte slikt, og det metter veldig.

Drar opp på lørdagsmorgenen, og ned på Torsdag antagelig, så trenger mat til 5 dager, tingene jeg har i tankene\fått tips om sålangt er:

- Lungemos (JA sikkert mange som hater det, men jeg elsker det, og det er lite karb, men mye mat)
- Ferdigstekt og fryst kjøttdeig (Takk krokodillen)
- Lapskaus (Lys, 3kb pr\100g)
- Kjøpte viltgryte, den har 6kb pr\100g, er 320g i en pakke, vi er 2 som skal, så deler man det så blir det ikke mange karbohydratene på hver.
- Lavkarbopølser fra Meny
- Bønner? Noen som vet av bønner med lite karb? Minste jeg har funnet sålangt har 10kb pr\100
- Bogskinke\kyllingskinke
- Makrell i tomat


Dette skulle vel bli mer en nok mat til 5 dager på fjellet

__________________


kentiver er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 18-07-11, 23:10   #11
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Fjelltur og lavkarbomat

Kom på et tips til. Vi hadde med rå egg i en gul plast-eggekartong med god lukkemekanisme, kjøpt på XXL, på forrige telttur. Stekte egg og bacon på primus. Kjempegodt! Eggene klarte seg helt fint.

En pakke ferdig salat til første dagen kan også være greit, blir lett mange dager uten særlig med grønnsaker.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 24-07-11, 19:34   #12
Øystein
Medlem
 
Øystein sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Kristiansand
Alder: 41
Innlegg: 196
Øystein er på en erverdig vei

Sv: Fjelltur og lavkarbomat

Jeg har begynt å stresse litt
Reiser på fjelltur til tirsdag og har ikke matplanen helt klar ennå.

Det står jo mye bra her, men hvis noen har flere tips å legge til så er det bare å kjøre på

__________________

Øystein er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-07-11, 23:08   #13
martefie
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 276
martefie er en juvelmartefie er en juvelmartefie er en juvel

Sv: Fjelltur og lavkarbomat

Jeg ser du tåler bønner: pannekaker av kikertmel! Det er så lettvint og enkelt og har så få ingredienser at det er latterlig.

1 dl kikertmel (gram flour hos din nærmeste innvandrersjappe)
1 dl vann
litt hvitløkspulver/løkpulver el.
Bland/shake. Stek på hver side. Fyll med hva hjertet behager. Taffelost var gørrgodt. Dette gir ca to stykker mettet meg lenge.
Jeg blander i shaker (der jeg oppbevarer krydderet underveis.)

__________________
Ingenting er umulig for en som er umulig fra før
Prins Umulius
martefie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kjernesunnere for hver dag... Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
1 ukes fjelltur i telt. Hva i all verden spiser man da? hansola Spørsmål og svar 13 24-05-10 16:02
Lavkarbomat og åreforkalkning JanR Nyheter / media 2 24-01-10 17:12
Lavkarbomat til bål-grilling Iselilja Spørsmål om matvarer og oppskrifter 9 25-11-09 21:28
Kviser av lavkarbomat? Susanne87 Spørsmål og svar 15 14-08-09 00:03
Laaang fjelltur på Ketolyse ebbeto Ketolysekuren 5 22-06-08 15:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no