Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Optimal Ernæring

OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Optimal Ernæring Et kosthold basert på Jan Kwasniewski og Wolfgang Lutz sine anbefalinger. Boka "Bedre uten brød" er skrevet av Wolfgang Lutz.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-11-05, 15:33   #326
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Ziggy


Det jeg snakker om er at man bør prøve å unngå å få et for høyt stoffskifte...for det er ved en for rask celledeling at sjansen for at det oppstår uønskede mutasjoner lettere kan oppstå... det er dette jeg snakker om...

*...man får desverre ikke med seg alt når man sitter og knoter på tastaturet kl 02.00 etter en lang dag med lesing heller da...*

nå fikk jeg en litt aha opplevelse og en litt jeg gir opp følelese ...

jeg tenker litt på denne jeg også kommer jeg tilbake seinere og leser mer ...

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Gammel 30-11-05, 15:47   #327
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Nå må dere huske at det vi snakker om her, er å forandre kroppens bruk av næringsstoffene, IKKE å øke forbrenningen gjennom matinntaket, for å stabilisere vekta...

Spiser man riktig sammensatt mat ut fra kroppens genetiske behov, ja så vil vekta etter hvert stabilisere seg selv... Istedet for å lagre fett, får vi kroppen til å forbruke fett som hovedenergikilde mv...

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 02-12-05, 18:46   #328
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Legger ut en tråd om hva det er som skjer i kroppen når man går over til dette kostholdet... for de som er interessert...

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset


Ziggy: ble du dårlig i begynnelsen da du begynte med dette kostholdet? Hvor lang tid tok det før du ble bedre? Jeg var skikkelig dårlig i hele går, idag er jeg litt bedre men har fremdeles den "tette" følelsen i hodet, er svimmel, vondt i musklene osv... Jeg vet jo at kroppen prøver å omstille seg og det er ikke alltid det går smertefritt, men jeg orker ikke ha det slik lenge..

MEN jeg merker uansett FANTASTISK forbedring fra når jeg spiste drittmat! Halbrannen er 100 % borte!! Det var det verste av problemene mine, fikk ikke sove om natta!

Magesmertene er borte, slet veldig med løs mage de siste månedene, det er HELT borte, har mer energi, er mindre deprimert... Alt dette på under en uke! Ikke SNAKK om at jeg går bort fra dette kostholdet! Aldri i livet!

Og de som måtte komme å si at det jeg gjør er skadelig, de skal få seg en på trynet!

Det er vanlig å kjenne litt ubehag i begynnelsen, men det bruker å gi seg etter ca 2 uker, så bit tennene sammen du...

Det som skjer er at kroppen bryter ned enzymene som omdannet glukose til pyruvat i cellene før det blir omdannet til ATP i mitokondriene, noe som gjør at det for en kort periode utskilles urinsyre i cellene dine, tror nok det er derfor det kjennes litt rart ut i kroppen... For nå når kroppen din heller benytter fettsyrer som energikilde, så trenger den ikke å omdanne like mye glukose i cellene, da fettet blir transportert uforandret inn i mitokondriene ved hjelp av enzymet L-Karnitin... et enzym som vi utelukkende får tilført kroppen fra kjøtt i maten.

Samtidig så må kroppen venne seg til å omdanne mere fett i fordøyelseskanalen, og det innebærer at levra nå må justere produksjonen av gallesalter, mens bukspyttkjertelen må redusere produksjonen av amylase som bryter ned karber og justere produksjonen av trypsin som bryter ned protein, mens den må øke produksjonen av lipase som bryter ned fett i tolvfingertarmen...

Kanskje litt teknisk dette, men, men..


Sist redigert av Ziggy : 03-12-05 kl 01:19.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 03-12-05, 18:26   #329
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Her er litt om vann og saltbalansen i kroppen... tenkte denne også hørte hjemme her på samlesiden om OE...

Opprinnelig lagt inn av Ziggy

Opprinnelig lagt inn av Nada

Nå har jeg spist lavkarbo i litt over to uker. Det går veldig bra, jeg spiser ganske så riktig og drikker mye vann. Men! Vanninnholdet i kroppen min går nedover. Noen som vet hva jeg kan gjøre for å bevare litt mer vann i kroppen? Jeg drikker ca 1 1/2 liter om dagen. Da går jeg på do ca to ganger i timen. Jeg må på do ofte med andre ord. Sånn har jeg alltid vært, klarer ikke holde å vannet, men nå har det blitt ekstremt ille synes jeg.

Hvordan er det med saltinntaket ditt??? For mange er dette et tabutema... da salt er et stort NEI NEI... men faktum er det at kroppen faktisk trenger salt for å regulere værskebalansen i kroppen... og får den ikke nok salt, ja så klarer den heller ikke å ta tilbake nok vann i samlerørene i nyerene etter at råurinen har passert Bowmans kapsel, proximale tubulus, Henles sløyfe og distale tubulus...

Er det ikke nok saltkonsentrasjon i nedre deler av Henles sløyfe, og i det omkringliggende vevet rundt nyrebekkenet, ja så får heller ikke kroppen til å hente ut nok vann fra urinen som er i ferd med å bli skilt ut i nyrebekkenet...da det osmotiske trykket ikke er stort nok...

Samtidig har du det faktum at om du drikker mye vann, så vil ikke hypotalamus reagere og du skiller ut for mye vann. Hypofysen skiller nemlig ut hormonet ADH, som regulerer utskillelsen av vann i urinen fra samlerørene i nyrene...

Igjen kanskje litt teknisk, men tror Fedonisten og andre utdannede sykepleiere og leger i bunn og grunn er enige i dette...

For å oversette det til vanlig språk....

1. Spiser du nok salt??? Bruker du såkalte erstatninger, eller naturlig sjøsalt som jeg mener er best???

2. Et tips til å porsjonere vannet, er å fylle ei vannflaske sånn ca 2/3 full med vann, kanske litt mere enn dette og, å fryse den ned før du tar den ut når du drar på jobb. Da fyller du bare på med litt vann på toppen, så har du iskalt vann som smelter sakte men sikkert, så du kan drikke av smeltevannet etter hvert... da får du porsjonert ut vanninntaket utover formiddagen...


Sist redigert av Ziggy : 04-12-05 kl 11:37.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 03-12-05, 18:33   #330
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Nyttig info! Jeg elsker denne tråden.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 06-12-05, 12:34   #331
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Sitat:

Sitat fra Ziggys innlegg i "tv-tråd"

Opprinnelig lagt inn av Ziggy

Jeg hogger og sager faktisk tømmer selv når jeg restaurerer huset vårt fra 1700 tallet. Kjøper trær på rot når vi har råd til det... resten gjør jeg selv... med et bærbart mikrosagbruk for motorsag jeg fikk tak i fra USA.

Er kanskje litt sær, men vi sparer vanvittig mye penger på å gjøre dette, skal sette opp uthus med hobbyrom og snekkerbod, og bare på dette vil vi spare over 60 000,- sett i forhold til å ha kjøpt alt fra trelasthandlerene...

Ok, da regner jeg min egen fritid som egeninnsats...men jeg får jo vanvittig god trening og da...og så er det så hærlig åvære ute i skogen når jeg har fri...

Også må det være utrolig tilfredsstillende å føle at du klarer det selv. Og du har helt sikkert stor glede av det. Jeg mener ; du trives sikkert med den typen jobb på fritida di

Verry good...

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 06-12-05, 15:48   #332
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 15-12-05, 18:14   #333
Tricky
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2004
Innlegg: 267
Tricky er virkelig snillTricky er virkelig snillTricky er virkelig snillTricky er virkelig snillTricky er virkelig snill

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Hmmm. Dette var interessant!

Det springende punktet er imidlertid proteinmengden. Steinalderprofetene vil ha proteinmengden opp over nærmere 30 prosent av kalorimengden, hvilket krever en ekstra innsats fordi selv proteinbomber som biff og egg også inneholder store deler kullhydrater. Menneskelig morsmelk inneholder imidlertid kun 5 prosent protein, og når man tar i betraktning at det er den høy oktan næringen naturen har tiltenkt oss i en periode av livet hvor vi er i størst vekst, er det kanskje en mer riktig indikasjon på vårt proteinbehov. I følge enkelte ernæringseksperter er protein den næringskilden vi behøver å bekymre oss minst om, og det skal mye til å konstruere et kosthold som inneholder for lite protein.

http://www.yogasenteret.no/Artikler/...article_id=188

__________________

Tricky er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ren mat Svar med sitat
Gammel 16-12-05, 04:35   #334
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Tricky

Hmmm. Dette var interessant!

Det springende punktet er imidlertid proteinmengden. Steinalderprofetene vil ha proteinmengden opp over nærmere 30 prosent av kalorimengden, hvilket krever en ekstra innsats fordi selv proteinbomber som biff og egg også inneholder store deler kullhydrater. Menneskelig morsmelk inneholder imidlertid kun 5 prosent protein, og når man tar i betraktning at det er den høy oktan næringen naturen har tiltenkt oss i en periode av livet hvor vi er i størst vekst, er det kanskje en mer riktig indikasjon på vårt proteinbehov. I følge enkelte ernæringseksperter er protein den næringskilden vi behøver å bekymre oss minst om, og det skal mye til å konstruere et kosthold som inneholder for lite protein.

http://www.yogasenteret.no/Artikler/...article_id=188

Dette er sludder fra det ene til det andre. Karbohydratene i biff beror på en missforståelse for biff er jo muskel og muskel inneholder glukogen. glukogen er ikke karbohydrat.
Karbohydratene i egg er så få at det nesten ikke trenger å regnes med.
5% protein i morsmelk er forholdsvis mye. Husk på at melk inneholder 87% vann. Til sammenligning inneholder kumelk og geitmelk 3,3% protein.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 16-12-05, 12:36   #335
Tricky
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2004
Innlegg: 267
Tricky er virkelig snillTricky er virkelig snillTricky er virkelig snillTricky er virkelig snillTricky er virkelig snill

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av Kristian

Dette er sludder fra det ene til det andre. Karbohydratene i biff beror på en missforståelse for biff er jo muskel og muskel inneholder glukogen. glukogen er ikke karbohydrat.
Karbohydratene i egg er så få at det nesten ikke trenger å regnes med.
5% protein i morsmelk er forholdsvis mye. Husk på at melk inneholder 87% vann. Til sammenligning inneholder kumelk og geitmelk 3,3% protein.

Hehehe Jeg vet jo at det ikke er nevneverdig med karbohydrater i hverken kjøtt eller egg. Tror jeg har vendt meg til å sile ut så mye feilinfo om kosthold at jeg ikke reagerer på det lenger
Men det jeg syntes var interessant var angående melken. For det er jo sant at vi som babyer har en ganske drøy vekstkurve. Og når jeg var yngre likte jeg ofte bedre sausen enn kjøttretten til middag. Uten at jeg tror jeg vokste noe mindre av den grunn..

Poenget mitt (omsider ) var punktet om det at det skal godt gjøres å spise for lite proteiner(..)

__________________

Tricky er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ren mat Svar med sitat
Gammel 02-01-06, 17:22   #336
GINOK
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2005
Hvor: Trøndelag
Alder: 58
Innlegg: 24
GINOK er på en erverdig vei
Thumbs down

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Hei jeg er helt fersk på dette forumet, introduserte meg selv i en annen tråd her i mellomjula.

Jeg har tidligere ikke drevet med lavkarbo kosthold ved vektreduksjon, men gjennomført mere tradisjonelle kurer med redusert inntak (sult) og mellomåltid jfr vektklubb.no Tidligere har jeg med hell gått ned i vekt på denne måten i kombinasjon med en god del fysisk trening i tillegg. I høst måtte jeg innse at slitet med å komme ned i vekt var større enn noen gang. Tilfeldigvis og heldigvis så jeg DVP og Skaldeman på redaksjon 1 og dermed ble min interesse vekket. Dette har altså resultert at jeg har havnet her på forumet. Har bestilt den norske utgaven av boka til skaldemann samt boka "Bedre uten brød" Det teoretiske grunnlaget mitt er derfor tynt da jeg ikke har fått lest disse bøkene enda. Det jeg har lært om OE er gjennom å lese denne utmerkede tråden. Har altså fått troen på OE/Skaldeman og har derfor startet opp med dette kostholdet i dag.

Men så blir jeg litt usikker på om at jeg kanskje bør starte opp litt forsiktig i og med at jeg ikke har gått på lavkarbo tidligere i motsetning til de andre som har vært inne på denne tråden? Eller er det bare å kjøre igang?

GINOK

GINOK er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Minst mulig karbohydrater Svar med sitat
Gammel 02-01-06, 17:35   #337
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Jeg vet ikke sikkert, men tror ikke det skulle være noe problemer med å kjøre på

lykke til

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-01-06, 17:35   #338
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

GINOK: Jan Kwasniewski, mannen bak OE (Optimal Ernæring) sier selv at han anbefaler ALLE å bare hoppe rett på, uansett bakgrunn. Men det må man nesten kjenne selv. Noen blir veldig dårlige i starten, og kan da velge å heller ta det litt gradvis. Andre merker bedring umiddelbart.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 02-01-06, 17:43   #339
GINOK
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2005
Hvor: Trøndelag
Alder: 58
Innlegg: 24
GINOK er på en erverdig vei

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Tusen takk for svaret, det var det jeg ønsket å høre


GINOK

GINOK er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Minst mulig karbohydrater Svar med sitat
Gammel 02-01-06, 18:03   #340
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

ja og spesielt på en dag som denne ( snakker for meg selv ...)

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Gammel 02-01-06, 18:17   #341
ssskaldeman
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Sörmland, Sverige
Alder: 82
Innlegg: 316
ssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjent

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av GINOK

Hei jeg er helt fersk på dette forumet, introduserte meg selv i en annen tråd her i mellomjula...(snip)

Men så blir jeg litt usikker på om at jeg kanskje bør starte opp litt forsiktig i og med at jeg ikke har gått på lavkarbo tidligere i motsetning til de andre som har vært inne på denne tråden? Eller er det bare å kjøre igang?
GINOK

Hej, på dig Ginok!

Det beror på vem du är. Är du en sådan som hoppar rakt på huvudet i isvatten kan du lika gärna hoppa rakt på huvudet in i dieten också. Det kan kännas uselt ett par dagar under första veckan, men vecka två är problemen över. Sen mår du bara bättre dag för dag. (Vill du inte känna några obehag så gör du en gradvis övergång under en månad. För många är det en bättre lösning. Du kan läsa mer om fördelar och nackdelar när du får boken.)

Lycka till!

Sten Sture Skaldeman

ssskaldeman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 03-01-06, 13:44   #342
GINOK
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2005
Hvor: Trøndelag
Alder: 58
Innlegg: 24
GINOK er på en erverdig vei
Thumbs down

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

To spørmål:

1. Er bruken av mikrobølgeovn blitt viet noe oppmerksomhet i noen av kostholdsfilosofiene eller? Har hørt at den kan ha ugunstig virkning mht til oppvarming/spalting av protiner eller noe sånt ??????

2. Bruker Bremykt i de tilfellene jeg skal smøre en brødskive osv. Antar at dette smøret er greit å bruke?



GINOK

GINOK er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Minst mulig karbohydrater Svar med sitat
Gammel 03-01-06, 22:59   #343
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Vet ikke noe om micro ovn.

Men kan svare deg på det andre. Bremykt er IKKE noen god ide. Oljen i Bremykt er ikke kaldpresset, den er laget av umettet fett som er bearbeidet. Det er ikke bra........

Fordi:

Opprinnelig lagt inn av eksperten vår MHM

Transfett er bare én av mange grunner til ikke å spise margarin... De er laget av umettet fett som er kraftig bearbeidet - og dette tåler ikke fettet. Det blir dannet frie radikaler, dimerer, polymerer + transfett. I tillegg blir den potensielt sunne siden ved oljen borte. Ikke sunne fettsyrer + biprodukter = margarin.

Hadde holdt meg til smør jeg. For da har de bare rørt rundt i gryta.... Smør er et naturprodukt. For steking ville jeg brukt Cocosa, som tåler temperaturer best.

Sjøl bruker jeg meierismør - les mere her

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 03-01-06, 23:25   #344
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av GINOK

Har hørt at den kan ha ugunstig virkning mht til oppvarming/spalting av protiner eller noe sånt ??????

Ja derfor bør du ikke bruke mikrobølgeovn. Maten smaker ikke så godt heller. Synes ikke jeg ihvertfall. Mye bedre å bruke komfyren. Den lengre steketiden er vel verdt ventetiden. Dessuten blir mat i en mikrobølgeovn alltid kokt.

Det eneste jeg bruker mikrobølgeovn til er å poppe mikropopcorn.

Konklusjon: mikrobølgeovn = popcornmaskin

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 04-01-06, 12:49   #345
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

men popcorn vil vi jo ikke ha i alle disse slankeheftene som kommer nå etter jul anbefaler faktisk fedon hjemmelaget popcorn poppet i kjele med meieri smør .....

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Gammel 04-01-06, 19:26   #346
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Hold deg heller unna popcorn ja.

Måtte bare si hva jeg synes en mikrobølgeovn kan brukes til.

Jeg skal med andre ord ikke ha noe mikrobølgeovn i min leilighet.

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 11-01-06, 09:33   #347
GINOK
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2005
Hvor: Trøndelag
Alder: 58
Innlegg: 24
GINOK er på en erverdig vei

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Har snart kommet meg gjennom boka til Skaldeman som er meget godt skrevet. Informativ og lett å lese.

Ut fra det jeg er i stand til å bedømme så er hans filosofi tilnærmet lik OE.

Det som jeg stiller et spørsmålstegn ved er når en holder seg til riktig fordeling av næringsstoffene (1P 2F 0.5K) og inntaket ligger innenfor tillatt karbohydrat mengde pr dag, har det da noe si at man bruker litt brød i løpet av dagen. Spesielt hvis en bruker brød med mel som er sunnere enn hvetemel. Det samme gjelder begrenset bruk av potet.

Nå til å begynne med kan jeg unnvære disse karb. kildende men i det lange løp med å lykkes med OE så tror jeg at jeg må kunne unne meg en liten potet til middag og av praktiske årsaker en matpakke med noen brødskiver.

Dette tror jeg også gjelder mange andre.


GINOK

GINOK er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Minst mulig karbohydrater Svar med sitat
Gammel 11-01-06, 11:57   #348
ssskaldeman
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Sörmland, Sverige
Alder: 82
Innlegg: 316
ssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjent

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Opprinnelig lagt inn av GINOK


Nå til å begynne med kan jeg unnvære disse karb. kildende men i det lange løp med å lykkes med OE så tror jeg at jeg må kunne unne meg en liten potet til middag og av praktiske årsaker en matpakke med noen brødskiver.

Dette tror jeg også gjelder mange andre.

GINOK

Hej!

Jag klarade av hela min viktminskning utan poteter och bröd. För mig var det livsviktigt att gå ner i vikt och jag vågade inte göra några experiment. Det var tur, för när jag nu provar bröd så går jag upp i vikt. Och det är ändå ett par år efter min stora viktnedgång.

Mitt råd är att du klarar av minst halva viktnedgången innan du börjar med brödpaketen. Sen kan du kosta på dig att experimentera. De som lägger till poteter eller bröd eller frukt i vecka tre misslyckas vanligen med alltihop.

Visst kan du tillhöra dem som tål begränsade mängder av poteter och bröd. Många människor är sådana. Men det finns inte många av dem på den här listan...

Må bra!

Sten Sture

ssskaldeman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 11-01-06, 12:22   #349
GINOK
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2005
Hvor: Trøndelag
Alder: 58
Innlegg: 24
GINOK er på en erverdig vei

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Takk for svaret Sten Sture. På samme måte som du skriver kommer jeg til å ta ned mesteparten av min overvekt (30kg) før jeg prøver meg med brød og potet. Som du også skriver er det vel bare å prøve seg fram for å se hvor følsom en er ovenfor disse produktene.

Vil samtidig benytte anledningen til gratulere deg med en flott bok som er et viktig bidrag med å sette meg på sporet av sunn kost og god helse. Blir sene kvelder med lesing da jeg ikke klarer å legge den ifra meg


Sist redigert av GINOK : 12-01-06 kl 08:37.
GINOK er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Minst mulig karbohydrater Svar med sitat
Gammel 13-01-06, 00:25   #350
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Holder på å redigere denne tråden, men det vil ta litt tid. Kopierte den over til Words, og det ble over 160 sider som skal kokes ned... så ha litt tålmodighet, så vil jeg fylle opp de ulike trådene på OE her inne så snart som råd er...

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no