Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Bakst

Kringle, "hvete"stang o.l

Bakst Her finner du, og poster du oppskrifter på lavkarbovenlig bakst, som lavkarbo-brød, pannekaker, vafler, muffins, og andre gode ting du kommer på som kan bakes på et lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-07-10, 15:34   #26
grotingeling
Seniormedlem
 
grotingeling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Askøy
Alder: 51
Innlegg: 5.300
grotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt av

Sv: Kringle, "hvete"stang o.l

Opprinnelig lagt inn av Lisbeth, her.

Hva er lauper??

Opprinnelig lagt inn av Fnutte, her.

Det lurte jeg veldig på også. Søkte på det og fikk opp at det var trønderske boller med anis i.

Jepp - det er anis-boller med rugmel, og helt vanlig i Trøndelag
Her på vestlandet derimot er de ikke å oppdrive, men jeg har orginaloppskrift fra Ekne som jeg tidligere har brukt når behovet har oppstått.
Nammis med brunost på, men jeg må nok greie meg uten

__________________
"The past is history, the future is a mystery, but today is a gift — that’s why they call it ‘the present’"


grotingeling er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intermittent Fasting/LCHF Svar med sitat
Gammel 29-07-10, 15:52   #27
Lisbeth
Seniormedlem
 
Lisbeth sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
Alder: 56
Innlegg: 11.149
Lisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastisk

Sv: Kringle, "hvete"stang o.l

Opprinnelig lagt inn av grotingeling, her.

Jepp - det er anis-boller med rugmel, og helt vanlig i Trøndelag
Her på vestlandet derimot er de ikke å oppdrive, men jeg har orginaloppskrift fra Ekne som jeg tidligere har brukt når behovet har oppstått.
Nammis med brunost på, men jeg må nok greie meg uten

Spennende Du får dele resultatet her

__________________



Lisbeth er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-07-10, 16:09   #28
Trulte67
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 56
Innlegg: 303
Trulte67 er på en erverdig vei

Sv: Kringle, "hvete"stang o.l

Nå står den i ovnen! Fulgte oppskriften i første innlegget, men brukte seterrømme istedet for yoghurt, hadde bare tørrgjær, og brukte 50/50 av ketolyse bakemiks og soyamel (den med 16 karber/100 gr) istedet for glutenmel.
Deigen hevet ikke, verken før eller etter utbaking. Jeg vet ikke om det skyldes for kald væske (tror den ble litt kaldere enn anbefalt), for kaldt rom, eller at jeg ikke brukte glutenmel.
Deigen ble også veldig klissete, og jeg smurte den ut på mitt silikonunderlag (istedet for bakepapir) med slikkepott. Brukte slikkepotten og ei skje og fikk sånn ca brettet deigen over fyllet etterpå, så det ble en stang og ikke kringle...
Veldig spent på det som snart skal ut av ovnen!!!

__________________



118 kg (grøss) i nov.2008. Ketolyse fra mai 2010, da 106,6 kg.
Trulte67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse,men øker på karboene i sommer! Svar med sitat
Gammel 29-07-10, 16:20   #29
Lisbeth
Seniormedlem
 
Lisbeth sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
Alder: 56
Innlegg: 11.149
Lisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastisk

Sv: Kringle, "hvete"stang o.l

Opprinnelig lagt inn av Trulte67, her.

Nå står den i ovnen! Fulgte oppskriften i første innlegget, men brukte seterrømme istedet for yoghurt, hadde bare tørrgjær, og brukte 50/50 av ketolyse bakemiks og soyamel (den med 16 karber/100 gr) istedet for glutenmel.
Deigen hevet ikke, verken før eller etter utbaking. Jeg vet ikke om det skyldes for kald væske (tror den ble litt kaldere enn anbefalt), for kaldt rom, eller at jeg ikke brukte glutenmel.
Deigen ble også veldig klissete, og jeg smurte den ut på mitt silikonunderlag (istedet for bakepapir) med slikkepott. Brukte slikkepotten og ei skje og fikk sånn ca brettet deigen over fyllet etterpå, så det ble en stang og ikke kringle...
Veldig spent på det som snart skal ut av ovnen!!!

Det er nok glutenmelet som gjør at den hever.. og deigen skal ikke være klissete, den skal være sånn at du kan elte og rulle den på bakebordet.. Håper smaken blir god uansett da

__________________



Lisbeth er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-07-10, 16:48   #30
Fnutte
Medlem
 
Fnutte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 411
Fnutte er virkelig snillFnutte er virkelig snillFnutte er virkelig snillFnutte er virkelig snill

Sv: Kringle, "hvete"stang o.l

Da er kanelbollene og skolebollene mine klare (skikkelig impulsiv)

Har ikke skyr på butikken her så jeg brukte rømme istedenfor. Fulgte ellers oppskriften fram til utbakingen. Mine hevet seg heller ikke så mye.

Har akkurat gomlet i meg en kanelbolle nå. Smakte ikke helt som hvetebakst men nesten. Jeg kjente kokossmaken ganske godt. Neste gang tror jeg jeg skipper kanelboller og tar bare skoleboller. Der passer jo kokossmaken helt perfekt

Baksten var godkjent hos sønnen i huset på 4år også. Kanelbollen forsvant ganske så raskt ned i gapet hans

__________________




til alle fra Fnutte
Fnutte er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-07-10, 17:23   #31
Lisbeth
Seniormedlem
 
Lisbeth sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
Alder: 56
Innlegg: 11.149
Lisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastisk

Sv: Kringle, "hvete"stang o.l

Opprinnelig lagt inn av Fnutte, her.

Da er kanelbollene og skolebollene mine klare (skikkelig impulsiv)

Har ikke skyr på butikken her så jeg brukte rømme istedenfor. Fulgte ellers oppskriften fram til utbakingen. Mine hevet seg heller ikke så mye.

Har akkurat gomlet i meg en kanelbolle nå. Smakte ikke helt som hvetebakst men nesten. Jeg kjente kokossmaken ganske godt. Neste gang tror jeg jeg skipper kanelboller og tar bare skoleboller. Der passer jo kokossmaken helt perfekt

Baksten var godkjent hos sønnen i huset på 4år også. Kanelbollen forsvant ganske så raskt ned i gapet hans

Den hever ikke like mye som vanlig hvetebakst..men litt hever den Bruker man mer glutenmel i forhold til kokosmel vil den nok også heve enda mer, og da blir det også mindre kokossmak, selv om jeg ikke synes den er veldig fremtredende. Men siden kokosmel trekker mer væske må man i såfall kanskje bytte hvert 10 g kokosmel med 20 g glutenmel, og da øker karboinnholdet endel.. også må man vel kanskje også bruke mer sukrin..

__________________



Lisbeth er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-07-10, 17:49   #32
Trulte67
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 56
Innlegg: 303
Trulte67 er på en erverdig vei

Sv: Kringle, "hvete"stang o.l

Kjempegodt! Mannen og jeg har gomlet masse! Kokossmaken er bare litt tilstede, men sukrinsmaken ble litt mye. Jeg kommer til å ha mindre sukrin i mandelmassen neste gang.

__________________



118 kg (grøss) i nov.2008. Ketolyse fra mai 2010, da 106,6 kg.
Trulte67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse,men øker på karboene i sommer! Svar med sitat
Gammel 29-07-10, 19:40   #33
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Kringle, "hvete"stang o.l

Opprinnelig lagt inn av Lisbeth, her.

Sist jeg kjøpte kokosmel fant jeg det hos Naturligvis..ellers kan det bestilles her: http://www.super-nature.no/
De har også en butikk i Øvre Slottsgt 4 i Oslo, for de som bor i nærheten..

*Knegg* Siden jeg bor i Trondheim blir det et dyrt kokosmel om jeg skal reise til Oslo for å handle! Ingen av de to helsekostene her (er på et mindre sted utenfor byen) hadde kokosmel, den ene hadde problemer med å finne en skikkelig leverandør (de hadde fått kokosmasse sist gang), men den andre bestilte en kg til meg. Men jeg får den ikke før om en uke da.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 29-07-10, 23:42   #34
Trulte67
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 56
Innlegg: 303
Trulte67 er på en erverdig vei

Sv: Kringle, "hvete"stang o.l

Jeg mener jeg kjøpte kokosmelet mitt hos Helios.

__________________



118 kg (grøss) i nov.2008. Ketolyse fra mai 2010, da 106,6 kg.
Trulte67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse,men øker på karboene i sommer! Svar med sitat
Gammel 30-07-10, 18:07   #35
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 63
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sv: Kringle, "hvete"stang o.l

Dette så genialt ut!!
Her må det nok bakes i helga ...har du prøvd å fryse ned kringle btw?

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Gammel 30-07-10, 19:04   #36
Tiki
Seniormedlem
 
Tiki sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 642
Tiki er på en erverdig vei

Sv: Kringle, "hvete"stang o.l

Denne må lagres til en senere anledning. Er nok veldig svak for gjærbakst. Ikke noe jeg kan sette igang med nå, siden jeg er i en litt skjerpingsperiode etter sommeren. Men vi gjerne prøve senere. Dette er jo genialt å ha i fryseren også, for å ha med seg når til seg selv når en skal på besøk til andre.

__________________
Tiki
xxxxxxx
Tiki er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF, ca. 20 kh/dag Svar med sitat
Gammel 30-07-10, 21:20   #37
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Kringle, "hvete"stang o.l

Opprinnelig lagt inn av Trulte67, her.

Jeg mener jeg kjøpte kokosmelet mitt hos Helios.

Hmm... Jeg var i Midtbyen i går, bare noen meter unna Helios! Men da skal jeg ha Helios i tankene neste gang jeg er på bytur!

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 30-07-10, 22:50   #38
Lisbeth
Seniormedlem
 
Lisbeth sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
Alder: 56
Innlegg: 11.149
Lisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastisk

Sv: Kringle, "hvete"stang o.l

Opprinnelig lagt inn av Nannah, her.

Dette så genialt ut!!
Her må det nok bakes i helga ...har du prøvd å fryse ned kringle btw?

Ja, jeg har fryst den, i biter og med melisglasur.. Tinte den på kjøkkenbenken i en time (?) eller noe, og den var absolutt spisendes Det er nok egentlig enda lurere å fryse den uten melis, og gi den en lunk i ovnen før man pynter og serverer den

__________________



Lisbeth er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-07-10, 23:30   #39
grotingeling
Seniormedlem
 
grotingeling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Askøy
Alder: 51
Innlegg: 5.300
grotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt av

Sv: Kringle, "hvete"stang o.l

Laupe-rapport
Dette var bare SUKSESS!
Etter en heller dårlig dag med halsbetennelse og feber, kviknet jeg litt til nå i kveldingen.
Og siden jeg opprinnelig hadde planlagt baking, så fant jeg ut at det kunne jeg jo like greit bare gjøre
Lagde deigen som beskrevet, og tilsatte ca 1/2 pakke anisfrø.
Trillet ut til boller og la dem i hver sin muffinsform, noe som nok er unødvendig.
Lot de heve 30-40 minutter, og stekte dem på 200grader i ca 20 min
Veldig likt orginal framgangsmåte altså.
De hevet ikke så veldig mye, men litt - kan skyldes at jeg nå ser at jeg glemte å ha i bakepulver
De smaker 98% som vanlige lauper, og det som mangler er maltekstrakt
Maltekstrakt er jo ikke særlig lavkarbo-vennlig, så jeg må se om jeg kan finne et krydder som kan erstatte den.
Bortsett fra det - SUKSESS

Så æres den som æres skal - tusen hjertelig takk Lisbeth, denne oppskriften kommer nok til å bli brukt når behovet for hvetebakst oppstår.

Legger ved noen bilder av resultatet hvis noen er interessert.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Lauper1.JPG (81,4 KB, 22 visninger)
Filtype: jpg Lauper2.JPG (91,2 KB, 20 visninger)
__________________
"The past is history, the future is a mystery, but today is a gift — that’s why they call it ‘the present’"


grotingeling er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intermittent Fasting/LCHF Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 12:31   #40
rariteten
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Vestfold
Innlegg: 52
rariteten er på en erverdig vei

Sv: Kringle, "hvete"stang o.l

Ååå dette så jo bare helt nydelig ut!!

Tusen takk, Lisbeth for flotte oppskrifter!

Hvor lenge har du prøvd deg fram til disse oppskriftene eller har du funnet dem noen plass? (Er bare nysgjerrig)

__________________
Det er i motbakke det går oppover!
rariteten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 12:49   #41
Karissima
Seniormedlem
 
Karissima sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Akershus
Innlegg: 5.343
Karissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressurs

Sv: Kringle, "hvete"stang o.l

Gleder meg til å prøve denne når jeg er vel hjemme igjen

__________________

Det er aldri for sent å starte på nytt
Karissima er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 13:05   #42
Lisbeth
Seniormedlem
 
Lisbeth sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
Alder: 56
Innlegg: 11.149
Lisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastisk

Sv: Kringle, "hvete"stang o.l

Opprinnelig lagt inn av grotingeling, her.

Laupe-rapport
Dette var bare SUKSESS!
Etter en heller dårlig dag med halsbetennelse og feber, kviknet jeg litt til nå i kveldingen.
Og siden jeg opprinnelig hadde planlagt baking, så fant jeg ut at det kunne jeg jo like greit bare gjøre
Lagde deigen som beskrevet, og tilsatte ca 1/2 pakke anisfrø.
Trillet ut til boller og la dem i hver sin muffinsform, noe som nok er unødvendig.
Lot de heve 30-40 minutter, og stekte dem på 200grader i ca 20 min
Veldig likt orginal framgangsmåte altså.
De hevet ikke så veldig mye, men litt - kan skyldes at jeg nå ser at jeg glemte å ha i bakepulver
De smaker 98% som vanlige lauper, og det som mangler er maltekstrakt
Maltekstrakt er jo ikke særlig lavkarbo-vennlig, så jeg må se om jeg kan finne et krydder som kan erstatte den.
Bortsett fra det - SUKSESS

Så æres den som æres skal - tusen hjertelig takk Lisbeth, denne oppskriften kommer nok til å bli brukt når behovet for hvetebakst oppstår.

Legger ved noen bilder av resultatet hvis noen er interessert.

Så bra at du fikk det til Jeg skal prøve å lage lauper en dag, jeg også

Opprinnelig lagt inn av rariteten, her.

Ååå dette så jo bare helt nydelig ut!!

Tusen takk, Lisbeth for flotte oppskrifter!

Hvor lenge har du prøvd deg fram til disse oppskriftene eller har du funnet dem noen plass? (Er bare nysgjerrig)

Jeg brukte bare noen få dager (med flere forsøk daglig )..tok utgangspunkt i vanlig kringleoppskrift med hvetemel og en lavkarbo-bolleoppskrift jeg har laget tidligere

Opprinnelig lagt inn av Karissima, her.

Gleder meg til å prøve denne når jeg er vel hjemme igjen

Håper den faller i smak

I dag skal jeg prøve med å bytte ut noe av kokosmelet med finmalte mandler, og lage kanelboller

__________________



Lisbeth er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 21:22   #43
Biggie Small
Medlem
 
Biggie Small sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 55
Innlegg: 292
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Sv: Kringle, "hvete"stang o.l

Opprinnelig lagt inn av Lisbeth, her.

Så bra at du fikk det til Jeg skal prøve å lage lauper en dag, jeg også


Jeg brukte bare noen få dager (med flere forsøk daglig )..tok utgangspunkt i vanlig kringleoppskrift med hvetemel og en lavkarbo-bolleoppskrift jeg har laget tidligere


Håper den faller i smak

I dag skal jeg prøve med å bytte ut noe av kokosmelet med finmalte mandler, og lage kanelboller

Hei Lisbeth.

Jeg har ikke kokosmel, bare vanlig kokosmasse fra vanlig butikkhylle, så jeg prøvde uten.. Fant at du har helt rett ang. kokosmelet som suger væske. Jeg lagde en slik blanding:

140 gr. glutenmel
40 gr. sesamfrø kvernet
40 gr. kokosmasse kvernet
60 gr. mandelmel
25 gr. jyttemel grønn teff
+ 10 gr. glutenmel på bordet

Selv da ble deigen ikke seig nok, og bare såvidt tørr nok. Det er tydelig at mandelmel "løser" opp mye av glutenbindingene.

Jeg jukset tilogmed og dytta i en teskje rent sukker i gjærvæsken og brukte bare vanlig blå tørrgjær istedenfor søtbakstgjæren.

Fant også ut litt sent at jeg hadde alt for mye eggekrem..

Så alt i alt mye gris og lite kontroll på karbohydratene, nå håper jeg bare det blir noe å nipse på mens jeg tester igjen neste gang som du anbefalte, SMÅ mengder for å sjekke hva som passer..

Trening gjør mester

BiggieS

Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 21:33   #44
Lisbeth
Seniormedlem
 
Lisbeth sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
Alder: 56
Innlegg: 11.149
Lisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastisk

Sv: Kringle, "hvete"stang o.l

Opprinnelig lagt inn av Biggie Small, her.

Hei Lisbeth.

Jeg har ikke kokosmel, bare vanlig kokosmasse fra vanlig butikkhylle, så jeg prøvde uten.. Fant at du har helt rett ang. kokosmelet som suger væske. Jeg lagde en slik blanding:

140 gr. glutenmel
40 gr. sesamfrø kvernet
40 gr. kokosmasse kvernet
60 gr. mandelmel
25 gr. jyttemel grønn teff
+ 10 gr. glutenmel på bordet

Selv da ble deigen ikke seig nok, og bare såvidt tørr nok. Det er tydelig at mandelmel "løser" opp mye av glutenbindingene.

Jeg jukset tilogmed og dytta i en teskje rent sukker i gjærvæsken og brukte bare vanlig blå tørrgjær istedenfor søtbakstgjæren.

Fant også ut litt sent at jeg hadde alt for mye eggekrem..

Så alt i alt mye gris og lite kontroll på karbohydratene, nå håper jeg bare det blir noe å nipse på mens jeg tester igjen neste gang som du anbefalte, SMÅ mengder for å sjekke hva som passer..

Trening gjør mester

BiggieS

Jeg prøvde å bytte kokosmelet med finmalte mandler i dag, og sleit også med å få deigen tørr nok.. Etter å ha brukt 130 g finmalte mandler uten at deigen ble ordentlig tørr, slang jeg oppi 20 g kokosmel, det hjalp litt, men fremdeles var deigen litt klissete. Brukte plastfolie over deigen når jeg kjevla, og fikk da lagd kanelboller til slutt..
Ungene og sambo har stappa i seg, de synes ikke det smakte som kanelboller, men det smakte godt, ifølge dem

Hvis du har mye eggekrem igjen kan du jo lage disse: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=33176

__________________



Lisbeth er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 09:21   #45
Lullen
Medlem
 
Lullen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 299
Lullen er ny på veien

Sv: Kringle, "hvete"stang o.l

Bakte bollekake og skolebrød igår. Syns det ble ok, men ikke noe mer. Sukrin og sukrinmelis smaker alt for kald og ekkelt til at jeg og familien min klarte å nyte baksten.
Eggekremen var veldig god da

__________________
Lullen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo / Paleoish Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 21:39   #46
Biggie Small
Medlem
 
Biggie Small sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 55
Innlegg: 292
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Sv: Kringle, "hvete"stang o.l

Opprinnelig lagt inn av Lullen, her.

Bakte bollekake og skolebrød igår. Syns det ble ok, men ikke noe mer. Sukrin og sukrinmelis smaker alt for kald og ekkelt til at jeg og familien min klarte å nyte baksten.
Eggekremen var veldig god da

Enig der med sukrin desverre litt for "hard/sær" i smaken selv etter baking og lign. Søket går videre etter det perfekte 0 GI sukker..

Sålangt:
Natreen - kunstig, gir ikke fyll, ingen gjæreeffekt
Sukrin - For kaldt og smaker "sukrin", minimal gjæreeffekt
Stevia - gir noen uggen følelse i magen, ikke fyll, ingen gjæreeffekt
Splenda - Kunstig, gir ikke fyll, gjæreeffekt?

Andre varianter som er brukt?

Mvh
BiggieS

Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 21:51   #47
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kringle, "hvete"stang o.l

Opprinnelig lagt inn av Biggie Small, her.

Enig der med sukrin desverre litt for "hard/sær" i smaken selv etter baking og lign.

Kutt ned på mengden. Jeg syntes det før, helt til jeg nesten halverte mengden

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 22:59   #48
Biggie Small
Medlem
 
Biggie Small sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 55
Innlegg: 292
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Sv: Kringle, "hvete"stang o.l

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Kutt ned på mengden. Jeg syntes det før, helt til jeg nesten halverte mengden

Å blande det med noe annet som gir nok søtsmak?

Biggie

Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 23:02   #49
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kringle, "hvete"stang o.l

Opprinnelig lagt inn av Biggie Small, her.

Å blande det med noe annet som gir nok søtsmak?

Biggie

Det er mer enn søtt nok når man får bort isingen. Og så hjelper det når kroppen er av vent sukker-søtt
Ellers kan man jo blande med stevia.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-08-10, 08:48   #50
Lullen
Medlem
 
Lullen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 299
Lullen er ny på veien

Sv: Kringle, "hvete"stang o.l

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Det er mer enn søtt nok når man får bort isingen. Og så hjelper det når kroppen er av vent sukker-søtt
Ellers kan man jo blande med stevia.

Sikkert verdt et forsøk i deigen, men vanskelig å halvere mengden av sukrinmelis... Melis må jo blandes med vann eller eggehvite.

__________________
Lullen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo / Paleoish Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Er det noen som praktiserer "spisedag",eller "karbo-måltid"? Borealis Lavkarbo generelt 4 02-11-10 14:14
Veldig "nuppete" og tørr hud og løse "flak" i øregangen! donjuanwannabe Atkins kosthold 17 21-09-09 19:26
Nettkurset på ketolyse.no -noen som har prøvd? "Startpakke" eller "Full pakke"? tonemor Ketolysekuren 1 29-08-08 10:59
Bøkene "Atkins for livet" og "Slank med ketolysekuren" selges! Agurk Lavkarbobøker 2 07-01-08 14:21
hva er minst "skadelig/usunt" av salt snop/"potetgul"? cilemora Lavkarbo generelt 7 01-01-08 01:41


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no