Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hvor mange karber trenger hjernen når man ikke er i ketose?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-08-07, 20:31   #1
Sugarpill
Pauset
 
Sugarpill sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 40
Innlegg: 1.436
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Hvor mange karber trenger hjernen når man ikke er i ketose?

Når man ikke lenger er i ketose, hvor mange karber bør man få i seg pr. dag for at hjernen skal få nok næring? Mener at jeg har hørt at hjernen trenger 100 gram karbohydrater om dagen.

Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Gammel 18-08-07, 21:45   #2
Skorpia
Seniormedlem
 
Skorpia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Drammen
Alder: 64
Innlegg: 1.424
Skorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvor mange karber trenger hjernen når man ikke er i ketose?

Opprinnelig lagt inn av Zen, her.

Når man ikke lenger er i ketose, hvor mange karber bør man få i seg pr. dag for at hjernen skal få nok næring? Mener at jeg har hørt at hjernen trenger 100 gram karbohydrater om dagen.

Tror ikke du skal bekymre deg om det.Proteinene gjør jobben for kroppen din,så sant du ikke trener da,da rekker den det ikke.. Proteiner og fett er utrolige saker og holder deg lengre i ketose,men hardtrening er ikke å anbefale.

__________________
Skorpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for det meste Svar med sitat
Gammel 18-08-07, 22:15   #3
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvor mange karber trenger hjernen når man ikke er i ketose?

I boken bedre uten brød anbefales 72 gram karbo pr dag fordi dette er det hjernen bruker.

Kroppen kan lage "karbohydrater" selv, så vi får ikke mangel på det på et ketogent kosthold. Det finnes ingen essensielle karbohydrater, bare essensielt fett og proteiner.

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-08-07, 01:39   #4
eriksen
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Alder: 38
Innlegg: 120
eriksen er på en erverdig vei

Sv: Hvor mange karber trenger hjernen når man ikke er i ketose?

Karbohydrater oppfyller egentlig ikke definisjonen av et "essensielt næringsstoff", fordi det er ingen bestemte behov for karbohydrater for å overleve.
Røde blodceller og noen andre celler trenger en viss andel glukose. Sentralnervesystemet trenger også glukose, men kan lage den energien den trenger fra ketonkropper. Noe du som er på lavkarbo sikkert kjenner til.

Men det anbefales allikevel ca 100 g om dag både for barn og voksne. Jeg har lært at for å unngå ketose, må man få i seg minst 50 g/dag.
Det anbefales også at 20-30 g at disse kmmer fra kostfiber.

eriksen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapen Svar med sitat
Gammel 19-08-07, 20:22   #5
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mange karber trenger hjernen når man ikke er i ketose?

Opprinnelig lagt inn av Zen, her.

Når man ikke lenger er i ketose, hvor mange karber bør man få i seg pr. dag for at hjernen skal få nok næring? Mener at jeg har hørt at hjernen trenger 100 gram karbohydrater om dagen.


Om det sies 100 eller noenogsøtti, så er det iallefall en ikke underbygget påstand. Hvordan har de klart å måle det da ? Jeg kan melde at hjernen klarer seg fint med adskillig mindre. Jeg har levd på rundt 40-50 i flere år uten problem. Og som sagt, - min hjerne funker utmerket !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 19-08-07, 20:54   #6
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvor mange karber trenger hjernen når man ikke er i ketose?

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.


Om det sies 100 eller noenogsøtti, så er det iallefall en ikke underbygget påstand. Hvordan har de klart å måle det da ? Jeg kan melde at hjernen klarer seg fint med adskillig mindre. Jeg har levd på rundt 40-50 i flere år uten problem. Og som sagt, - min hjerne funker utmerket !

Det er jo som nevnt over fordi at kroppen lager karbohydrater selv og ikke fordi at hjernen din klarer seg med mindre..

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Alt du har ønsket å vite om ketose Nille Atkins kosthold 110 14-03-14 08:59
4x4 intervalltrening Begod Trening 75 03-05-10 18:53
Atkins - selvpåført diabetes? Iset Generell ernæringsdebatt 45 12-06-09 22:12
Ulikt utslag på ulike ketostix Lubbelura Ketolysekuren 7 06-04-09 01:01
Da var jeg... Mimma Ketolysekuren 17 10-11-06 20:23


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no