Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Spiring av alfalfafrø

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-04-10, 13:05   #1
høyanger
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 1
høyanger er på en erverdig vei
Smile

Spiring av alfalfafrø

hei,

har nettopp startet å spire alfalfa. visste ikke hvordan så jeg har hatt dem opp i et stort flat fat. har hatt dem i bløt i 8 timer og dusjet dem 2 ganger pr dag. har ikke dekke fatet så det har stått åpent framme for vinduet. det er 7 dag idag og ser at det spirer. Mitt spørsmål er:

  1. det ser ut som at en del frø har "dødd". kan det fortsette å spire etter 7 dager?
  2. at frøene ikke spirer, kan det skyldes at fatet ikke er dekket med lokk?
  3. kan de frøene som er "dø" kan spises? (det er ikke så enkelt å plukke de vekk fra spirene?)
Veldig takknemlig for svar
Høyanger

høyanger er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sunn fornuft! Svar med sitat
Gammel 08-04-10, 08:51   #2
frifuggel
Seniormedlem
 
frifuggel sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 60
Innlegg: 2.081
frifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjent

Sv: Spiring av alfalfafrø

Det er mange år siden jeg lagde egne spirer til mat, men jo, det er superviktig å dekke til med klar plast el.l under spiringen! Spesielt små frø blir kjapt tørre (og spirer ikke) om de ligger en mm høyere enn de andre frøene, og derfor blir litt tørre om det er fuktighet bare i bunnen av beholderen. Store frø ser ut til å ha litt større toleranse, men bruker alltid plast eller "minidrivhus" når jeg sår, ellers må man stå med dusjflasken klar 24/7.. Såsnart det er røtter klarer de seg bedre, sålenge det er fuktighet i beholderen. Gjelder for den del alle frø; dekk til under spiringen, pass på at tempen under plasten ikke blir for høy (ikke la beholderen stå tildekket i solen), luft er bra, men pass på at det ikke tørker.. Mmmm, fikk lyst på spirer... Var på et par laaange turer der jeg nærmest levde på spirer og litt mais. Det er godt, det! Men, nå må det bli minimais

Alfalfafrø er ikke giftige, så de kan du spise, regner jeg med. Men pass på at de ikke har mugnet istedet for å spire, først..

__________________
Storkoser meg med verdens fineste lille gutt, en uventet og utrolig premie for riktig mat i 10 måneder..
frifuggel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tilpasset Fedonistisk :)) Svar med sitat
Gammel 08-04-10, 09:39   #3
Bæret
Medlem
 
Bæret sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 308
Bæret har en fantastisk aura rundt segBæret har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Spiring av alfalfafrø

Vi legger ett lag bomull og sår på den, vanner hver dag og det spirer etter en dag.

__________________


Bæret er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-04-10, 09:42   #4
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Sv: Spiring av alfalfafrø

Om å dyrke spirer:

http://forum.lavkarbo.no/showthread....ghlight=spirer

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no