Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Hva spiser jeg før og etter trening?

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-05-11, 22:33   #1
The Cat
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Vestfold
Alder: 53
Innlegg: 84
The Cat er på en erverdig vei

Hva spiser jeg før og etter trening?

Jeg har begynt å trene!! Ikke noe voldsomt, men tre morgener i uka (kl 0630!!!) er det 30 minutter på tredemølla/ elipsemaskinen så svetten spruter, og en runde med styrkeøvelser når jeg rekker det.

Jeg rekker jo ikke å spise noe før trening, det blir bare et par store glass med vann. Så passer det med frokost når jeg kommer meg på jobb. Er egentlig ikke sulten så sånn sett går det fint.

Mitt spørsmål er: bør jeg få i meg noe annet før trening (kanskje en skje med cocosa???), og bør jeg passe på å få i meg noe spesielt ganske fort etter trening? Vil jo få mest mulig ut av treninga...

Glad for svar fra dere kloke mennesker

__________________
På'n igjen



The Cat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarb Svar med sitat
Gammel 04-05-11, 22:16   #2
aliasdictus
Medlem
 
aliasdictus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 206
aliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvel

Sv: Hva spiser jeg før og etter trening??

Generelt vil jeg si at hvis det fungerer for deg å trene slik du gjør, så kjør på. Hvis ikke kan du jo prøve med cocosa før trening og se hvordan det føles Vi er alle forskjellige...

Tre ganger pr uke er veldig bra, spesielt hvis du får trent med høy intensitet, det gjør underverker for bl.a fettforbrenningen. Sjekk ut mercola.com sin "peak 8" intervallmetode som et eksempel.

Etter trening kan det være nyttig å få i seg litt proteiner, spesielt hvis det er en stund til man skal spise. Men dette er et område hvor det hersker en del uenighet. Skal du ha i deg noe er myseprotein ikke dumt, og vil du ha skikkelig kvalitet selger unovita.no høykvalitets myseprotein fra dr mercola. Jeg bruker den etter trening eller til frokostshake sammen med vann, litt fløte og udos choice.

__________________
Never doubt that a small group of thoughtful, committed citizens can change the world. Indeed, it is the only thing that ever has. (M.Mead)
aliasdictus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf - Svar med sitat
Gammel 03-06-11, 20:06   #3
Ashley
Medlem
 
Ashley sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 242
Ashley er ny på veien

Sv: Hva spiser jeg før og etter trening??

leste at kokosvann etter trening skal være bra! er ikke lavkarbo mat generelt ganske bra da? mye fett? vet at proteinene også gjør en god del nytte etter trening.

Ashley er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 04-06-11, 02:16   #4
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Hva spiser jeg før og etter trening??

Personlig tror jeg myseprotein er en såkalt "rask" proteintype, som oksiderer raskt og derfor ikke bidrar til noe bra netto utbytte. Det finnes så å si ingen type pulver som kan erstatte ekte vare, de fleste er basert på melkeprotein, som absolutt ikke er en bra type.
Egg eller makrell i tomat, briesling (sardiner) er en veldig god kilde etter trening. Kanskje spesielt sardiner, som inneholder mye nuklinsyre og går rett inn proteinsyntesen. Om du fungerer som du gjør nå, så bør du kanskje ikke forandre noe før trening. Cocosa er jo alltid en god sak, men det er jo opp til hver enkelt.
Udo`s Choice bør jo også slå følge med maten etter trening.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-06-11, 13:54   #5
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hva spiser jeg før og etter trening?

For lett utholdenhets- og styrketrening er det ikke nødvendig å ta noen spesielle hensyn ifm mat før eller etter.

  Svar med sitat
Gammel 04-06-11, 13:59   #6
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hva spiser jeg før og etter trening??

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Det finnes så å si ingen type pulver som kan erstatte ekte vare, de fleste er basert på melkeprotein, som absolutt ikke er en bra type.

Jeg er forsåvidt enig i at pulver ikke kan erstatte kjøtt og fisk, men som tilskudd ved hard trening og under diett er det faenmeg uunnværlig Hvis jeg skal ha 2,5g protein pr kg mager kroppsmasse, så er det 225g protein pr dag, og det er slitsomt om man ikke kan drikke noen av dem

Hvorfor er ikke melkeprotein bra?


Sist redigert av Bulldog : 05-06-11 kl 13:34. Årsak: Skrøyt på meg ganske mange kg muskler der, gitt!
  Svar med sitat
Gammel 04-06-11, 23:09   #7
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Hva spiser jeg før og etter trening?

Myseprotein er bra, men endel sliter med kasein så myseprotein vil være å foretrekke. Biotilgjengeligheten er meget god, på nivå med kokt\stekt egg og utmerket tilskudd. Dog trenger man ikke tilskudd om man har gode proteinkilder hver dag.

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 06-06-11, 19:34   #8
Øystein
Medlem
 
Øystein sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Kristiansand
Alder: 41
Innlegg: 196
Øystein er på en erverdig vei

Sv: Hva spiser jeg før og etter trening?

Hva mener dere om whey konsentrat da? Jeg bruker denne ifm trening.

__________________

Øystein er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-06-11, 14:58   #9
aliasdictus
Medlem
 
aliasdictus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 206
aliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvel

Sv: Hva spiser jeg før og etter trening?

Jeg tror paretos prinsipp kanskje også har noe for seg ift trening; ved å gjøre ca 20% mer riktig ift kost og trening, vil man oppnå en god effekt gitt sitt eget potensiale. Hva som er 20% forbedring ift kost er vel en diskusjonssak og en individuell sak. Noen mener enkelte ting innen kost er det viktigste, feks så jeg en video på youtube om en som mener at det å snurre vannet før man drikker det vil kurerer deg for ALT.

Så, hvis du spør produsenter av pulver om pulveret deres er bra, vil de si at det er det beste. Det samme gjelder feks dr Mercola (mercola.com). Han har noen interessante artikler om myseprotein og hvor gunstig det er, ikke bare ift trening. Han mener at kvaliteten på proteinet er svært viktig å være nøye med. I en artikkel har han besøk at Ori Hofmekler, som også snakker varmt om myseproteinet. Mercola selger også myseprotein av den kvaliteten han selv mener er riktig, ikke at han er umoralsk eller tar feil av den grunn. Men jeg tror altså at paretos prinsipp kanskje har noe å si i denne sammenheng?

Jeg har myseprotein i skapet på jobben (vi har styrkerom), og så har jeg mercola sitt mirakelpulver hjemme, det bruker jeg til frokostshaker og slike ting. Dessuten liker ungene en blanding av melk med litt fløte og litt proteinpulver i.

__________________
Never doubt that a small group of thoughtful, committed citizens can change the world. Indeed, it is the only thing that ever has. (M.Mead)
aliasdictus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf - Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva spiser man før og etter trening? Belin Trening 6 10-11-10 21:42
Hva spiser dere før og etter trening? Bollemor Trening 15 28-11-09 17:40
Hva spiser dere etter trening? nordlandsjenta Trening 10 09-11-08 20:11
Hva er best å spise før og etter trening? Spesielt etter. Iset Trening 35 22-06-06 22:42
Hva spiser dere før og etter trening? Tidligere bruker Trening 1 11-12-04 16:00


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no