Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Nytt nettmøte om lavkarbo i VG mandag 20.juni

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-06-11, 19:33   #1
Beatrixie
Medlem
 
Beatrixie sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 137
Beatrixie er ny på veien

Nytt nettmøte om lavkarbo i VG mandag 20.juni

Jeg har sendt inn følgende:
anti-lavkarbo?

Innsendt av: Beatrixie

Jeg lurer på hvorfor vektklubbs "eksperter" stiller til nettintervju om lavkarbo, når det vitterlig ser ut til at de fleste er anti-lavkarbo?
Jeg har lest flere av nettintervjuene med bl.a C.A.Drevon og ser at hverken han eller de andre som er anti-lavkarbo har skjønt hvordan lavkarbo virker. Fettlagringshormonet insulin er en viktig faktor når det gjelder slanking, men vektklubb vektlegger kun 1kcal er 1 kcal prinsippet.
Jeg synes det er rart at noen som ikke har den rette kunnskapen om hvordan lavkarbo virker i kroppen skal sitte å svare leserne på deres spørsmål.
I en diskusjon om lavkarbo hadde det vært mer naturlig om f.eks Dr. Hexeberg, Annika Dahlquist, Andreas Eenfeldt eller Sten Sture Skaldeman hadde sittet og svart leserne....


Tviler på at innlegget mitt blir besvart....hehe

Oppfordrer alle til å sende inn spørsmål

__________________
Totalt vekttap




Delmål


Beatrixie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/Ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 21:40   #2
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Nytt nettmøte om lavkarbo i VG mandag 20.juni

Hei,
Bare svinger innom for å legge inn linken til VG, http://tpn.vg.no/intervju/spoer-om-l...-diettene/2512 hvor det står følgende:

Sitat:

Et lavkarbo-kosthold kan virke positivt på overvekt, men hva med helsen? Hva er fordelene med lavt karbohydratinntak, hva er ulempene? Spør lege i VGs Vektklubb.no Jøran Hjelmesæth, om slanking. Hjelmesæth leder Senter for sykelig overvekt i Helse Sør Øst ved Sykehuset i Vestfold, og svarer på alle spørsmål om overvekt, livsstil og vektreduksjon.

Desverre så tror jeg ikke det kommer noen positive overraskelser fra den kanten...

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 01:44   #3
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Nytt nettmøte om lavkarbo i VG mandag 20.juni

Jeg var i humøret og har stilt fem spørsmål nå. Skulle ikke forundre meg om han hopper glatt over alle sammen.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 19:45   #4
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Nytt nettmøte om lavkarbo i VG mandag 20.juni

Hæ, ingen av mine spørsmål kom med?!? Nå skjønner jeg ingenting!

Jeg trodde ikke jeg skulle si det, men jeg ble positivt overrasket over Hjelmesæth denne gangen. Han har tydeligvis lest en del om lavkarbo og jeg synes det ser ut som at han er på gli. Mangel på langtidsstudier, ja... Så rart at de ikke trengte langtidsstudier før de bestemte at fett var usunt?

Sitat:

Sitat:

Lavkarbo og diabetes
Innsendt av: Maja

Jeg har hatt dia2 i 9 år. Regulert med piller og kost. Hele tida har vekta gått oppover til tross for rikelig mosjon og "riktig" kosthold. I september i fjor kutta jeg drastisk i karbohydrater. Etter 3 uker kunne jeg slutte med medisin. pr i dag er jeg 14 kg lettere. Kolestolet har gått ned.Alle blodprøver er fine. Føler meg mer frisk og opplagt enn på mange år. Dere fokuserer hele tida på lavkarbo som slankekur. Klart man går ned i vekt, men hvis man begynner å spise store mengder karbohydrater så går man opp igjen. Slik er det. Når skal fokuset rettes mot oss diabetikere som blir sykere og tjukkere fodi dere leger ikke i det hele tatt fokuserer på det faktum at karbohydrater=sukker. Isulinresistens er nærmest et fremmedord hos dere leger. Hva slags skader påfører jeg meg selv ved å spise lite karbohydrater i forhold til de bivirkninger blodtrykksmedisin, statiner og dibetesmedisin har ? Hvor lang tid skal det ta før vi får høre at karbohydrater er skadelig for diabetikere i stedet for " spis det du vil, vi gir deg bare mer medisin ?

Hallo Maja,
Gratulerer med flott innsats og bedring av både vekt og diabetes. Det er ikke tvil om at en av fordelene med redusert karbohydratinnhold i kosten er mer stabilt blodsukker og bedring av type 2-diabetes. Jeg tror ikke at du påfører kroppen store skader dersom du får i deg et minimum av karbohydrater, men dersom du utelukker grove fiberriek kornprodukter (som anbefales i dag) bør du passe på at du får i deg nok vitaminer og mineraler (eks jern og B-vitaminer). Hovedproblemet til mange av oss som er litt konservative er at det fortsatt mangler dokumentasjon (bevis) på at lavkarbokosthold er gunstig for helsen på sikt. Lykke til. Vennlig hilsen Jøran Hjelmesæth

Bra svar, hvis man bare ser melleom fingrene med at han tror at lavkarbo betyr lite vitaminer og mineraler og at han tror vi må få i oss masse gress.

Sitat:

Jeg vil ikke ta motet fra deg, men vår erfaring er at mange dessverre slutter med ”dietter” (også lavkarbo) etter kortere eller lenger tid og at overvekten eller sykdommene kommer tilbake. I tillegg er kosten ensidig, vanskelig å variere og sosialt belastende for mange. Lykke til. Vennlig

Ensidig? De som synes det er nok de som ikke klarer å fortsette med kostholdet. Men ikke skyld på kostholdet fordi noen ikke klarer å variere kosten selv om de burde klare det!

Og det er jo også rart at han ikke ser sammenhengen... Han skriver jo selv her at så lenge man spiser lavkarbo så holdes overvekten og sykdommene unna, men så kommer de tilbake igjen når man går tilbake til det som liksom skal forebygge nettopp dette. Vel d'uh! Einstein definerte galskap som å gjøre det samme om og om igjen og forvente forskjellig resultat. Ble man overvektig og syk på kostholdet før, så blir man det igjen hvis man går tilbake til det.

Sitat:

Det er riktig at man har blitt mer oppmerksom på at fruktsukker kan ha skadelige virkninger, men dette gjelder spesielt fruktsukkeret i fruktjuice og liknende drikker som man bør unngå for mye av. Fruktsukkeret i frisk frukt er derimot fortsatt både sunt og å anbefale. Frukt inneholder lite energi, mye fiber og viktige vitaminer og stoffer som kroppen har godt av. I de nye norske kostrådene anbefales derfor minst 5 porsjoner (5-600 g) frukt, grønnsaker eller bær daglig. Dersom du følger disse rådene reduseres riskoen for hjerte- karsykdom og høyt blodtrykk.

Det var litt av et løfte... Så hvis jeg spiser en kilo banan om dagen, så er det sunt?

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 20:07   #5
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Nytt nettmøte om lavkarbo i VG mandag 20.juni

Sitat:

Likevel er det nettopp mangel på dokumentasjon og kunnskap om langtidseffektene av lavkarbokosthold som bekymrer en del av oss.

Hm...

De siste 30 årene har jo vist hva kostholdsrådene til myndighetene har gjort med oss da

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 20:12   #6
Øystein
Medlem
 
Øystein sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Kristiansand
Alder: 41
Innlegg: 196
Øystein er på en erverdig vei

Sv: Nytt nettmøte om lavkarbo i VG mandag 20.juni

Jeg blir så kvalm og provosert av de folka der
De har det greit når de kan sitte å velge og vrake i hvilke spørsmål som blir besvart

__________________

Øystein er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 16:47   #7
Klådia
Juniormedlem
 
Klådia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Østlandet
Alder: 47
Innlegg: 41
Klådia er på en erverdig vei

Sv: Nytt nettmøte om lavkarbo i VG mandag 20.juni

Opprinnelig lagt inn av Øystein, her.

De har det greit når de kan sitte å velge og vrake i hvilke spørsmål som blir besvart


Helt enig. Mitt "drømmenettmøte" er mellom Christian Drevon og Dag Viljen Poleszynski. Og begge velger ut spørsmål som BEGGE må svare på

Men det får vi nok aldri oppleve VG kan jo ikke la en lavkarboforkjemper som DVP slippe til...

Klådia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 23:55   #8
Beatrixie
Medlem
 
Beatrixie sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 137
Beatrixie er ny på veien

Sv: Nytt nettmøte om lavkarbo i VG mandag 20.juni

Jeg synes det grenser til patetisk når VG og vektklubb er så anti-lavkarbo at alle nettmøter,artikler etc er gjennomsyret av deres inkompetanse.

__________________
Totalt vekttap




Delmål


Beatrixie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Gjør et nytt førsøk på lavkarbo tarante Spørsmål og svar 5 15-06-11 09:16
Gratis seminarer om lavkarbo - mandag, tirsdag og onsdag denne uken! janmesi Lavkarbo generelt 4 22-03-10 18:33
Nytt nettmøte i dag med Annika, på TV2 janmesi Lavkarbo generelt 16 19-11-09 13:08
Er lavkarbo nå redusert til et et nytt slankeforum? Adriane Generell diskusjon 58 07-01-09 14:29
Nytt lavkarbo-øl Kanutten Lavkarbo generelt 7 16-03-07 15:24


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no