Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Lavkarbodiett?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-07-09, 23:09   #1
annama
Medlem
 
annama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 134
annama er på en erverdig vei
Smile

Lavkarbodiett?

Hei, er helt ny her, dvs. har smuglest litt i flere dager...
Har noen spørsmål som jeg ikke direkte har fått svar på - håper noen her kan opplyse meg litt?

Litt om meg. Er snart 39 og veier ca. 20 kg for mye.
Etter 3 svangerskap over 11 år, trenger jeg VIRKELIG å få av meg alle "baby"-kiloene!!!
Jeg har også lavt stoffskifte (hypothyreose) og har gått på thyroxin/levaxin siden 1994.
Har hørt at mindre karbo kanskje ikke er så dumt da?
Stemmer det?

Har prøvd vektklubben på vg, men er blitt lei av all registreringen...

De siste 2 ukene har jeg kuttet kraftig ned på karbohydrater i form av poteter, ris, pasta og BRØD!!
Og jeg er et brød-menneske... Innvilger meg brød til frokosten (2 tynne skiver!) og noen dager et par rugsprø.
Ellers har det gått overraskende bra med kjøtt/fisk og salat eller kokte grønnsaker som tilbehør.
Høres dette greit ut? Kan ikke "overdrive" dietten...er for glad i mat til det...
Er dette "lavkarbo", eller kreves det mere?

Har vel gått ned ca. 1 kilo på 2 uker og er fornøyd med det. :O)

...så til spørsmålene:
* Hva skjer når kroppen går i "ketose"?
*Stemmer det at kokte gulerøtter er fy-fy? Men rå går bra?
*Hvorfor kan man spise grønsaker som vokser over jorda, men ikke de under?
* Er det bare jordbær av frukt som kan spises?
Gjelder det også frosne bær?
* MÅ jeg spise fete sauser/dressinger? Er lite glad i det, egentlig...
* Bør jeg ta noe kosttilskudd ved siden av? Kan ikke skjønne det egentlig så mye "grønt" jeg får i meg for tiden...

Tar gjerne i mot tips og råd hvis noen har.

Mvh en motivert annama

PS. må virkelig berømme alle dere som har gått ned mange gode kilo her inne, og som ikke klager over energi som er borte!
Føler selv jeg har fått mere energi etter bare noen dager!


Sist redigert av annama : 12-07-09 kl 23:27.
annama er avlogget   Min kostholdsfilosofi: spiser mindre karbohydrater mens jeg leter... Svar med sitat
Gammel 12-07-09, 23:37   #2
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbodiett?

Hei,

Opprinnelig lagt inn av annama, her.

Kan ikke "overdrive" dietten...er for glad i mat til det...



Vel, enten er du på ketolyse eller ikke, ikke noen mellomting dessverre også har du vel et aldri så lite problem med definisjon av ordet mat. Vi spiser faktisk masse god MAT på ketolysekuren. Etter kun kort tid er det ikke mange som tenker på brød, ris eller poteter lenger.
Du må nok kutte ut brødet ja… det hører ikke hjemme i lavkarboverdenen. Skal du følge ketolysekurer så må du nok dessverre kutte ut rugsprøen også… Du finner flere oppskrifter på brød erstaninger her inne, men for noen av oss så stagnerer vektnedgangen om vi spiser det.
Du kan spise alle grønnsaker som vokser over jorden og løk. Det utelukker dessverre gulrøtter såvell rå som kokte.
Av bær så har vel bringebær lavest kh men jordbær og blåbær går også i begrensede mengder, ferske eller frosne spiller ingen rolle.
FETT, FETT, FETT må man ha… mange har fett forbi i begynnelsen, men det går fort overfor de fleste.
Det anbefales at man tar kosttilskudd, ja, men ikke alle gjør det.
De fleste opplever økt energi på lavkarbo…
Snok rundt på forumet, du finner masse informasjon her inne og ikke minst masse ulike oppskrifter.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-07-09, 23:45   #3
annama
Medlem
 
annama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 134
annama er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbodiett?

Takk for svar. Prøvde ikke komme med noen definisjon på mat, men for meg ER god mat brød, poteter og ris inkludert!!!
Vet man kan spise god mat uten også, men er redd jeg ikke holder ut i lengden om jeg kutter det HELT ut.
Er som sagt helt ny her, og i jungelen av alle diskusjoner her finner jeg ikke alt.
Sikkert dumt spørsmål, men trodde "lavkarbo" betød at man ikke kutter ut karbohydrater helt, men kan unne seg litt?
Er jeg helt på jordet?!

Er "lavkarbo" og ketolyse det samme?

...ja, jeg vet...er litt "slow"...

__________________
annama






annama er avlogget   Min kostholdsfilosofi: spiser mindre karbohydrater mens jeg leter... Svar med sitat
Gammel 13-07-09, 00:00   #4
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbodiett?

Jeg går på lavkarbo og spiser brød, Lettbrød som selges på butikken. Og jeg ligger et sted mellom 40-50 karber hver dag.

Ketolyse er lavkarbo, men lavkarbo er ikke nødvendigvis ketolyse.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 13-07-09, 00:51   #5
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbodiett?

Hei,
Det er flere retninger innen lavkarbo alt fra skaldemann som er nesten fri for kh til å spise ca 150 kh pr dag. For å være i ketose ligger man på 15-20 kh pr dag og det er forbausende mye grønnsaker det. Spiser faktisk mer grønnsaker nå enn jeg har gjort noen ganger tidligere. Jeg er selv i utgangspunket en som kunne spise brød til alle måltider, men det er bare en mental greie og jeg savner det egentlig ikke verken det eller poteter, ris og pasta, det suget forsvant etter kort tid.
Her er en liten introduksjons brosjyre for lavkarbo, http://www.lchfnorge.no/lavkarbo3minutter.pdf
Hmmm… unne seg litt kh du kan spise masse sunt med lite kh innehold, dersom det er noen små høykarbo bomber du har tenkt å unne deg, glem det… Når jeg spiser ketogent kosthold så fyser jeg ikke på verken søtsaker eller høykarbo matvarer. Tro det eller ei, men når du først har kommet i gang så er det ganske lett å holde seg unna såkalt fy-mat. …men som jeg har sagt tidligere les deg opp på de ulike retningene og finn deg en variant du kan leve med.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-07-09, 08:24   #6
annama
Medlem
 
annama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 134
annama er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbodiett?

Takk for den flotte linken!
Den skal printes ut så raskt den nye printeren kommer i hus...

...men at ketolyse ER lavkarbo, men lavkarbo ikke nødvendigvis er ketolyse, ble i meste laget for meg...
Hvordan da??

__________________
annama






annama er avlogget   Min kostholdsfilosofi: spiser mindre karbohydrater mens jeg leter... Svar med sitat
Gammel 13-07-09, 08:41   #7
Areola
Supermoderator
 
Areola sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 2.025
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbodiett?

Lavkarbo er et paraplybegrep, mens ketolyse er en av diettene som er lav-på-karbo- (ergo forkortelsen; "lavkarbo") Andre dietter er skaldemann, lchf (lavkarb,høyfett) south beatch og fedon. På fedon "slipper" du å spise så mye fett.
De som spiser "generell lavkarbo" har enten så mye kunnskap at de har satt sammen sin egen diett, og vet hva de tåler eller ikke, også er det de som velger det for å ikke være så strenge eller ikke vil/kan ha så strenge "regler" for seg selv.

__________________
Vil du ha en ticker? Les her
Areola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 13-07-09, 09:00   #8
Muff-muff
Medlem
 
Muff-muff sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: England
Alder: 41
Innlegg: 229
Muff-muff har en fantastisk aura rundt segMuff-muff har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbodiett?

Sitat:

Hva skjer når kroppen går i "ketose"?

Svært, svært enkelt: Kroppen bruker av fettlageret for å få energi. Du kan lese mer utfyllende her: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2092

Sitat:

*Stemmer det at kokte gulerøtter er fy-fy? Men rå går bra?

Dette har jeg aldri hørt. Jeg spiser ikke gulrøtter overhodet.

Sitat:

*Hvorfor kan man spise grønsaker som vokser over jorda, men ikke de under?

Grønnsakene som vokser under jorda inneholder mer karbohydrater.

Sitat:

* Er det bare jordbær av frukt som kan spises?
Gjelder det også frosne bær?

Det er svært vanskelig å svare deg, siden du ikke har valgt deg en kostholdsfilosofi. Noen kan spise litt frukt, noen kan spise litt bær og noen kan ikke spise hverken frukt eller bær uten å stagnere i vekt eller gå opp. Jeg personlig spiser omtrent to hundre gram jordbær om dagen, fordelt over flere små "måltider". Men jeg har et noe spesielt kosthold.

Bringebær inneholder forøvrig halvparten så mye karbohydrater som jordbær.

Sitat:

* MÅ jeg spise fete sauser/dressinger? Er lite glad i det, egentlig...

Jeg er veldig usikker på hvordan du skal få i deg nok fett uten sauser og dressinger. Nok fett er nødvendig for vektnedgang og helse. Om du spiser en god del mer karbohydrater, så kan du nok spise mindre fett. Forøvrig: Fett er en tilvenningssak.

Sitat:

* Bør jeg ta noe kosttilskudd ved siden av? Kan ikke skjønne det egentlig så mye "grønt" jeg får i meg for tiden...

Jeg trengte magnesium. Hva du trenger avhenger helt av hvilken diett du skal gå på.

Muff-muff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 13-07-09, 09:06   #9
annama
Medlem
 
annama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 134
annama er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbodiett?

Takk, Areola!
Nå skjønner jeg plutselig litt mere...

Kan du like enkelt fortelle meg hvordan jeg kan kontrollere at jeg ikke får i meg mere enn f.eks 30 kh i løpet av en dag? Hvis jeg spiser cottage cheese som inneholder 1,5 g kh pr.100gr - kan jeg da spise hele boksen (300 gr) og skrive ned 4,5 kh? Blir jo endel regning her også da...
Hva er en skive kokt skinke f.eks...? Hmmm... Fram med de gamle, heller svake regnekunnskapene igjen..?

__________________
annama






annama er avlogget   Min kostholdsfilosofi: spiser mindre karbohydrater mens jeg leter... Svar med sitat
Gammel 13-07-09, 09:09   #10
annama
Medlem
 
annama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 134
annama er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbodiett?

Takk for nok et veldig utfyllende svar, Muff-Muff! :O)

Hvordan fant du ut hva du evnt trengte av tilskudd?

Tror det med fete sauser og fete varer ligger så inngrodd i meg, at bare tanken på å spise f.eks seter-rømme i stedenfor lett-rømme eller kesam byr meg i mot...

__________________
annama






annama er avlogget   Min kostholdsfilosofi: spiser mindre karbohydrater mens jeg leter... Svar med sitat
Gammel 13-07-09, 09:25   #11
Muff-muff
Medlem
 
Muff-muff sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: England
Alder: 41
Innlegg: 229
Muff-muff har en fantastisk aura rundt segMuff-muff har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbodiett?

Opprinnelig lagt inn av annama, her.

Takk for nok et veldig utfyllende svar, Muff-Muff! :O)

Hvordan fant du ut hva du evnt trengte av tilskudd?

Tror det med fete sauser og fete varer ligger så inngrodd i meg, at bare tanken på å spise f.eks seter-rømme i stedenfor lett-rømme eller kesam byr meg i mot...

Jeg fikk symptomer på magnesium-mangel, i tillegg til at legen min nevnte det.

Du blir nok omvendt til å tenke at fett er godt for deg Jeg spiste ikke dressinger eller sauser eller smør før. Nå er det mye lettere

Jeg forstår det slik at du prøver deg på egenkomponert. Jeg vil anbefale mot det på det sterkeste. Du virker ganske forvirret i forhold til hvordan du skal få dette til og hvordan det gjøres (som mange er i begynnelsen). Da vil du vinne mye på å velge et opplegg/en kur i stedet for.

Muff-muff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 13-07-09, 09:46   #12
annama
Medlem
 
annama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 134
annama er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbodiett?

Hmmm...men hvilken kur...?
Det er det store spørsmålet!

Ja, jeg er nok litt forvirret - det er så vedlig mye her inne!!!
På den andre siden føler jeg i alle fall etter den korte tiden jeg har kuttet drastisk på karboene, at det funker for meg.
Må ikke rase ned 10 kg i løpet av 1 mnd. Bare jeg går nedover...

__________________
annama






annama er avlogget   Min kostholdsfilosofi: spiser mindre karbohydrater mens jeg leter... Svar med sitat
Gammel 13-07-09, 09:50   #13
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbodiett?

En oppklaring med en gang: Lavkarbo betyr ikke alltid at man skal spise masse fett! Regelen er at jo mindre karbo - jo mer fett. Lever man f.eks etter Fedon sin filosofi skal man IKKE spise seterrømme, meierismør osv. Kesam, naturellyoughurt, kaldpresse oljer osv brukes som fettkilder.
Vi er mange som har valgt de strengere variantene av lavkarbo her inne, og da blir man litt opphengt i hva som gjelder for seg og sitt kosthold og gir råd utfra det
Og som du kanskje ser så er det ganske stor forskjell på de forskjellige retningene innen lavkarbo, og kan være vanskelig å sette sammen et kosthold helt på egenhånd. Jeg brukte utrolig lang tid på å klare å omvende den inngrodde tankegangen, og hadde ikke klart det uten å lese bøkene og bruke menyforslagene osv.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-07-09, 10:19   #14
Muff-muff
Medlem
 
Muff-muff sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: England
Alder: 41
Innlegg: 229
Muff-muff har en fantastisk aura rundt segMuff-muff har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbodiett?

Sitat:

Om du spiser en god del mer karbohydrater, så kan du nok spise mindre fett.

Gjentar dette, i tilfelle det ble oversett

Muff-muff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 13-07-09, 10:28   #15
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbodiett?

Opprinnelig lagt inn av Muff-muff, her.

Gjentar dette, i tilfelle det ble oversett

Jeg overså den ikke, men syns den ikke fikk fram poenget godt nok..

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-07-09, 10:36   #16
Muff-muff
Medlem
 
Muff-muff sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: England
Alder: 41
Innlegg: 229
Muff-muff har en fantastisk aura rundt segMuff-muff har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbodiett?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Jeg overså den ikke, men syns den ikke fikk fram poenget godt nok..

Det har du rett i

Når noen spør angående ketose, så antar jeg automatisk at de vil ha høyfett og veldig lavkarbo kosthold. Men det passer jo definitivt ikke for alle Jeg er bare helt frelst på å spise fett nå, litt som en nykristen

Muff-muff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 13-07-09, 11:22   #17
annama
Medlem
 
annama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 134
annama er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbodiett?


Ja, da skal jeg vel lese mere om Lindbergs filosofi kanskje?
Men han vil vel ikke godta annet enn eget brød, vel...?
Blir noe sært, ikke overalt det er så enkelt å få tak i...

Takk for svar, folkens!
Trenger tilbakemeldinger...

__________________
annama






annama er avlogget   Min kostholdsfilosofi: spiser mindre karbohydrater mens jeg leter... Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Karboblokkere sammen med lavkarbodiett? bringebærbær Lavkarbo generelt 10 05-09-08 14:54
Lavkarbodiett og kolesterol? søtekrølle Spørsmål og svar 4 14-12-07 20:18
Ungdom og lavkarbodiett - farlig???? Pluto Spørsmål og svar 13 06-09-06 09:26


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no