Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Kresne barn

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-05-09, 20:11   #76
aTC
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 51
aTC er på en erverdig vei

Sv: Kresne barn

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Og fra da jeg var 16 laget jeg middag 1-2 dager i uka når mamma var på skolen. Da bestemte jeg ofte hva jeg ville lage, og det hadde jeg mye større grunnlag for fordi jeg hadde fått være med på planlegginga tidlig.

Synes kanskje dette er grunnlaget for den beste ideen så langt. Når barna er i stand til å lage middag selv, eller bidra i større eller mindre grad, så kan kanskje medbestemmelsesgraden økes deretter.

aTC er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Lindberg Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 20:16   #77
aTC
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 51
aTC er på en erverdig vei

Sv: Kresne barn

Opprinnelig lagt inn av Nannah, her.

Jeg har ikke avfeid noe somhelst jeg...jeg er bare uenig med deg

Jeg ble veldig nysgjerrig på hvorfor.

aTC er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Lindberg Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 20:16   #78
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Kresne barn

Vi som er foreldre er jo lydhøre overfor unga i mange ting fra de er ganske små. Vil guttungen begynne med håndball, så får han det, jeg tvinger han ikke på forball fordi JEG vil det.. Vil jentungen begynne med rååååsa klær, så motsetter ikke jeg meg det bare fordi jeg ikke liker råååsa.

Skal man ikke kunne stole såpass på ungene i matveien også??? Være trygg på så snart de er store nok at de gir tilbakemelding på hva de liker og ikke liker?? Minstekravet er at de smaker på matens om blir servert, deretter har de sin rett å bestemme om de vil ha eller ikke.. Og hvis de sier at de IKKE liker, så lager jeg alternativ neste gang.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 20:19   #79
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Kresne barn

Opprinnelig lagt inn av aTC, her.

Synes kanskje dette er grunnlaget for den beste ideen så langt. Når barna er i stand til å lage middag selv, eller bidra i større eller mindre grad, så kan kanskje medbestemmelsesgraden økes deretter.

Unga mine begynte tidlig å lage middag til meg, de var vel ca 8-9 år. Det var de selv som tok initiativet. Det ble stort sett råstekte poteter og pølse, men de hadde lyst å gjøre det og de likte å gjøre det. Jeg ville ikke ta gleden av å lage eller spise mat fra dem så det BLE mye råstekte poteter en tid, nå har de avansert litt.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 20:30   #80
aTC
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 51
aTC er på en erverdig vei

Sv: Kresne barn

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Trenger ikke kreve, mamma lager automatisk lavkarbovarianter til meg hver gang vi reiser hjem. Sikkert derfor jeg er like "raus" med mine unger. Og hver gang mamma er hos MEG lager jeg alltid alternativer til det ho ikke liker som VI spiser. Ho spiser verken reker eller kylling, men har vi det så koster det ikke mye verken av tid eller ressurser å lage noe i tillegg. Så hvorfor lage noe brudulje utav det??

Nei, det er jo ikke nødvendig. Jeg lager heller mat som alle spiser. Og det er veldig enkelt i en familie som er vant til å smake på maten, og som heller mikser sitt måltid med mindre av det man ikke er begeistret for, og mer av det man liker. Men jeg lager ALDRI to måltider, et godt måltid krever full fokus fra kokken.

aTC er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Lindberg Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 20:36   #81
aTC
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 51
aTC er på en erverdig vei

Sv: Kresne barn

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Skal man ikke kunne stole såpass på ungene i matveien også??? Være trygg på så snart de er store nok at de gir tilbakemelding på hva de liker og ikke liker?? Minstekravet er at de smaker på matens om blir servert, deretter har de sin rett å bestemme om de vil ha eller ikke.. Og hvis de sier at de IKKE liker, så lager jeg alternativ neste gang.

Unger er unger, de voksne har ansvaret. Regler har unntak, og suksess betinger tilpasninger. Det synet jeg forfekter er at ungene selv får bestemme om de vil ha eller ikke, men alternativet er det ansvarshavende som definerer. Og mitt alternativ er å måtte gå sulten til neste måltid heller enn at kokken skal jobbe dobbeltskift...

aTC er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Lindberg Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 20:37   #82
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Kresne barn

Opprinnelig lagt inn av aTC, her.

Nei, det er jo ikke nødvendig. Jeg lager heller mat som alle spiser. Og det er veldig enkelt i en familie som er vant til å smake på maten, og som heller mikser sitt måltid med mindre av det man ikke er begeistret for, og mer av det man liker. Men jeg lager ALDRI to måltider, et godt måltid krever full fokus fra kokken.

Jeg lager OGSÅ bare ett måltid . Men definer DITT synspunkt på hva som er ETT måltid da?? Blir det TO måltid hvis jeg koker brokkoli OG poteter?? Blir det TO måltid hvis jeg serverer steker fisk samtidig som jeg serverer reker?? Blir det TO måltid hvis jeg koker gulrot og kålrot?? Måltidet er jo bare ett Men utvalget er større og det koster ikke noe ekstra, annet enn at den som lager maten vil ha viljen sin...

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 20:38   #83
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Kresne barn

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Jeg lager OGSÅ bare ett måltid . Men definer DITT synspunkt på hva som er ETT måltid da?? Blir det TO måltid hvis jeg koker brokkoli OG poteter?? Blir det TO måltid hvis jeg serverer steker fisk samtidig som jeg serverer reker?? Blir det TO måltid hvis jeg koker gulrot og kålrot?? Måltidet er jo bare ett Men utvalget er større og det koster ikke noe ekstra, annet enn at den som lager maten IKKE får viljen sin...

Må kanskje slutte å ha stekt bacon til fiskebollene i hvitsaus... og gulrøtter til brokkolien....

__________________
Æ står han a!

Sist redigert av Kanutten : 27-05-09 kl 20:51.
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 20:39   #84
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Kresne barn

Sitat:

heller mikser sitt måltid

Akkurat, da er vi enig!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 20:48   #85
aTC
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 51
aTC er på en erverdig vei

Sv: Kresne barn

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Unga mine begynte tidlig å lage middag til meg, de var vel ca 8-9 år. Det var de selv som tok initiativet. Det ble stort sett råstekte poteter og pølse, men de hadde lyst å gjøre det og de likte å gjøre det. Jeg ville ikke ta gleden av å lage eller spise mat fra dem så det BLE mye råstekte poteter en tid, nå har de avansert litt.

Kokkegleden var viktig for meg også den gang. Og jeg lærte at man ikke skal være redd for å eksperimentere. Det igjen lærte meg noe om hva som passer sammen, og hva som neppe gjør det. Og fortsatt lærer jeg noe hver gang jeg "roter det til".

aTC er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Lindberg Svar med sitat
Gammel 28-05-09, 00:12   #86
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 63
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sv: Kresne barn

Sitat:

Jeg ble veldig nysgjerrig på hvorfor.

Det er like mange kostholdsteorier som det er mennesker nesten...og ingen av dem har monopol på sannheten. Så da blir det opp til enhver å danne seg en mening om hva som er rett og riktig for den enkelte.
Værre en det var det ikke

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Gammel 28-05-09, 01:01   #87
aTC
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 51
aTC er på en erverdig vei

Sv: Kresne barn

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Jeg lager OGSÅ bare ett måltid . Men definer DITT synspunkt på hva som er ETT måltid da?? Blir det TO måltid hvis jeg koker brokkoli OG poteter?? Blir det TO måltid hvis jeg serverer steker fisk samtidig som jeg serverer reker?? Blir det TO måltid hvis jeg koker gulrot og kålrot?? Måltidet er jo bare ett Men utvalget er større og det koster ikke noe ekstra, annet enn at den som lager maten vil ha viljen sin...

Dersom måltidet består av biff, gratinerte grønnsaker, soppstuing og peppersaus, så blir det "ekstraarbeid" å lage koteletter og poteter ved siden av. Her er grensene flytende, men jeg lager heller ikke (og ville ikke laget) forskjellige tilbehør til samme måltid, med mindre de hører sammen i måltidet.

Jeg bruker heller den lille ekstrainnsatsen på å lage soppstuingen (som jeg ellers fint hadde greid meg uten). Men det er jo meg, da.

aTC er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Lindberg Svar med sitat
Gammel 28-05-09, 01:05   #88
aTC
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 51
aTC er på en erverdig vei

Sv: Kresne barn

Opprinnelig lagt inn av Nannah, her.

Det er like mange kostholdsteorier som det er mennesker nesten...og ingen av dem har monopol på sannheten. Så da blir det opp til enhver å danne seg en mening om hva som er rett og riktig for den enkelte.
Værre en det var det ikke

Joda, jeg forstår AT du mener det du mener, men jeg skulle ønske du kunne dele med oss HVORFOR du mener det du mener, hvilken kostholdsteori du legger til grunn, og hvorfor akkurat den. Nysgjerrig og vitebegjærlig, serru.

aTC er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Lindberg Svar med sitat
Gammel 28-05-09, 11:28   #89
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 63
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sv: Kresne barn

Ingen annen enn egen erfaring...moderat m karber..middelhavsmat og grønnsaker.
Litt frukt,særlig nå med god melon,jordbær og Pakistansk mango på markedet!
Kroppen min har godt av den maten...jeg liker fett, men tåler ikke ubegrensa av det.
Tåler dårlig melkeprodukter. Et langt liv på leiting har lært meg hva som føles riktig for meg. Andre må gjerne føle noe helt annet
Ikke tilhenger av protinpulver,shaker,barer og annen kunstig mat.
Lager så og si alt fra bunnen av..da vet jeg hva vi får i oss.

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Gammel 29-05-09, 01:41   #90
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Kresne barn

Her var det mange svar, og jeg har ikke lest alle, så unnskyld om du har fått et svar likedan mitt.

Min jente er ikke så gammel, men jeg tror på å servere sunn mat uansett, og ikke tilby annet, eller ha annet i hus. Det vi spiser til middag er det vi spiser da. Vil hun ikke ha den maten, så greit, men hun får ikke noe annet akkurat da. Og jeg slutter ikke å servere ting hun ikke liker, for barnet mitt er en periodespiser. I lang tid spiste hun ikke brokkoli, men nå gafler hun ned.

Jeg husker ikke hvor jeg har lest dette, tror at Gro Nylander nevner noe om det i en av sine bøker (sikkert Lille venn, hva nå?), men det er om at barn kan selv regulere hva de trenger av matvarer. Hvis man serverer et barn en middagstallerken hver dag som alltid inneholder det samme innenfor det de skal ha av næring, kan de kanskje spise bare grønnsakene en hel måned, før de SÅ går løs på kjøttet/fisken. Dette har jeg sett hos jenta mi også, med brokkoli, gulrøtter, sopp, fisk og kjøtt.

Jeg tenker at barn sulter ikke i hjel. Om de ikke spiser middagen og vil ha en fullkornsbrødskive (eller frukt, eller noe som er sunt) senere på kvelden må jo det kunne gå an, men bare ikke under middagen.

Og så tror jeg på hygge og matro under måltidet. Istedenfor å mase på barnet om å spise (som S sine besteforeldre alltid gjør, de skjønner ikke at hun bare bruker god tid på måltidet), så er det bedre å gi en kort og enkel beskjed og ferdig med det.

Det fins et par bøker man kan lese. "Smil - vi skal spise" av Jesper Juul er en av dem. Fedon Lindberg har også skrevet en bok, "Barn i balanse" heter den, og handler om hvordan man kan få barn til å spise og like sunn mat.

Lykke til. Håper det går bedre etterhvert!

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-05-09, 22:12   #91
aTC
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 51
aTC er på en erverdig vei

Sv: Kresne barn

Opprinnelig lagt inn av Nannah, her.

Ingen annen enn egen erfaring...moderat m karber..middelhavsmat og grønnsaker.
Litt frukt,særlig nå med god melon,jordbær og Pakistansk mango på markedet!
Kroppen min har godt av den maten...jeg liker fett, men tåler ikke ubegrensa av det.
Tåler dårlig melkeprodukter. Et langt liv på leiting har lært meg hva som føles riktig for meg. Andre må gjerne føle noe helt annet
Ikke tilhenger av protinpulver,shaker,barer og annen kunstig mat.
Lager så og si alt fra bunnen av..da vet jeg hva vi får i oss.



Høres jo helt greit ut, og jeg forstår godt dette. Men hva er galt med å maule kjøttkaker?

aTC er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Lindberg Svar med sitat
Gammel 29-05-09, 22:25   #92
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Kresne barn

Opprinnelig lagt inn av aTC, her.

Men hva er galt med å maule kjøttkaker?

Vel, har man vokst opp som meg med en etterkrigs- mor og lite penger, er selv ost og skinke på samme brødskive noe som er aaaaaaaaaaaalt for dyrt!
Vet du hva skyve- pølse er for noe?
Jeg slet lenge med at min mann spiste både syltetøy og skinke sammen med osten! ( Ikke på samme skive, da!)

Kjøtt er mye dyrere enn poteter og selv om jeg nå har kommet på bedre tanker, skjønner jeg hva hun mener!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 30-05-09, 00:58   #93
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 63
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sv: Kresne barn

Sitat:

Høres jo helt greit ut, og jeg forstår godt dette. Men hva er galt med å maule kjøttkaker?

Vet du? Nå synes jeg faktisk jeg har svart nok jeg...

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Gammel 31-05-09, 21:47   #94
aTC
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 51
aTC er på en erverdig vei

Sv: Kresne barn

Opprinnelig lagt inn av Nannah, her.

Vet du? Nå synes jeg faktisk jeg har svart nok jeg...



Helt i orden det, men jeg ble ikke noe klokere av svarene.

aTC er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Lindberg Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 11:40   #95
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Kresne barn

Opprinnelig lagt inn av aTC, her.

Men hva er galt med å maule kjøttkaker?


Bare i tilfelle du virkelig lurer på det; det er ikke noe galt i å maule kjøttkaker. Det er imidlertid viktig at de er hjemmelaget og inneholder nok fett.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 11:41   #96
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Kresne barn

Eller at man dypper dem i hjemmelaget seterrømme-tzatziki. Hjemmelagde, selvsagt. Jeg lager opp maange om gangen og har i fryseren. Perfekt fingermat for store og små.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 16:00   #97
Safir
Medlem
 
Safir sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Alder: 43
Innlegg: 172
Safir er ny på veien

Sv: Kresne barn

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Skal man ikke kunne stole såpass på ungene i matveien også??? Være trygg på så snart de er store nok at de gir tilbakemelding på hva de liker og ikke liker?? Minstekravet er at de smaker på matens om blir servert, deretter har de sin rett å bestemme om de vil ha eller ikke.. Og hvis de sier at de IKKE liker, så lager jeg alternativ neste gang.

Skulle jeg hørt på barna hver gang de sa de ikke likte noe, hadde de vært svært så småspiste. Nå liker de og spiser det meste. Det går jo mote i barnehagen på å ikke like. Vet om flere som er allergiske mot vann .

Sier de at de ikke liker noe oppfordres de sterkt til å smake, da man ikke kan vite om man liker en ting før man har smakt. En sjelden gang ser jeg på de at de virkelig ikke liker det, men som regel går det over dersom jeg legger frem maten på en spennende måte.

Plutselig en dag likte ikke storesøster paprika, og da ville ikke lillebror spise det heller naturligvis. Til neste måltid kuttet jeg da opp paprika i mange farger og fasonger, fokuserte på det morsomme lyden som kom når man tygde osv. I dag mauler de paprika - det er jo "knaseknæsj" .


Sist redigert av Safir : 02-06-09 kl 16:08.
Safir er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 16:07   #98
Safir
Medlem
 
Safir sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Alder: 43
Innlegg: 172
Safir er ny på veien

Sv: Kresne barn

En annen ting vi har sterkt fokus på her i huset er at man ikke skal si æsj, det smaker vondt og jeg liker ikke.

Så klart gir de beskjed til tider, men vi gjør minst mulig ut av det. Jeg har sagt at det er fint om de smaker på alt, så kan de spise mest av det de liker best. På den måten blir det mindre fokus på det som ikke er godt, det er jo veldig "smittsomt" blandt søsken når en ikke liker noe. I tillegg blir det er koseligere stemning rundt bordet. Som regel spiser våre barn det som ligger på tallerkenen (også det de vistnok ikke liker) så lenge det ikke er fokuset.

Etter litt terping har storesøster i det siste begynt å si "Det synes jeg var godt" om det hun liker best, og da følger lillebror etter. Og så blir kokken så fornøyd ! Det har og med god bordskikk å gjøre å ikke rope ut at det smaker ekkelt.

Safir er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 19:08   #99
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Kresne barn

Opprinnelig lagt inn av Safir, her.

Skulle jeg hørt på barna hver gang de sa de ikke likte noe, hadde de vært svært så småspiste. Nå liker de og spiser det meste. Det går jo mote i barnehagen på å ikke like. Vet om flere som er allergiske mot vann .

Sier de at de ikke liker noe oppfordres de sterkt til å smake, da man ikke kan vite om man liker en ting før man har smakt. En sjelden gang ser jeg på de at de virkelig ikke liker det, men som regel går det over dersom jeg legger frem maten på en spennende måte.

Plutselig en dag likte ikke storesøster paprika, og da ville ikke lillebror spise det heller naturligvis. Til neste måltid kuttet jeg da opp paprika i mange farger og fasonger, fokuserte på det morsomme lyden som kom når man tygde osv. I dag mauler de paprika - det er jo "knaseknæsj" .

Derfor jeg skrev "store nok"

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Svar

Emneord
barn, mat


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kresne knekkebrød! evasr Bakst 8 21-04-09 15:35
Barn og lavkarbokosthold ... Jollers Barns kosthold 50 04-03-08 10:08
Dere med kresne samboer/ektefelle ... iren84 Generell diskusjon 1 28-11-07 14:40
DHA - kapsler for barn mam Kosttilskudd 0 17-03-05 18:58
Er du som et barn? HP Generell diskusjon 2 20-03-04 00:35


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no