Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Kresne barn

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-05-09, 12:33   #51
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 63
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sv: Kresne barn

Sitat:

Ikke på trass, nei. Og kanskje sulter de ikke ihjel heller. Men jeg er overbevist om at unger kan sulte på seg mangelsykdommer, som følge av at de har vegring mot enkelte typer mat, spiseforstyrrelser eller kall det hva du vil. Det er f.eks. ikke helt uvanlig at barn får jernmangel fordi de spiser for lite, og for lite variert.

Det jeg mente var at jeg ikke tror ikke unger dør av sult i pur trass over å ikke få spise loff med nugatti.De spiser før eller siden når de blir sultne nok. Alle unger vill vell spise bare det liker aller best om de fikk lov til det? Og dette med at maten skal være morsom? Ærlig talt!! Snart skal jo alt være gøy og lek. Kansje på tide å lære at hverdagen er hverdag. Så kan man kose seg i helga. Jeg tror faktisk ikke jeg kan huske fra min barndom at det var problemer med unger som ikke likte annet enn søtpålegg...for det var det ingen som hadde hjemme.
Og det nytta ikke å mase seg til det.
Ingen liker alt, det er helt greit. Men la ungene slippe det de ikke vill ha. Lag ikke noe annet. De kan spise til neste måltid eller spise det de liker av det som står på bordet. En regel vi hadde hjemme i bardomsheimen som jeg har videreført her er at det skal spises grønnsaker til hvert måltid...der er jeg helt konsekvent!
Mengden får man selv bestemme...men ingen får sitte å maule kjøttkaker ved mitt middagsbord!

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 14:04   #52
Liv
Seniormedlem
 
Liv sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 1.685
Liv er virkelig snillLiv er virkelig snillLiv er virkelig snillLiv er virkelig snillLiv er virkelig snill

Sv: Kresne barn

Opprinnelig lagt inn av Nannah, her.

Det jeg mente var at jeg ikke tror ikke unger dør av sult i pur trass over å ikke få spise loff med nugatti.De spiser før eller siden når de blir sultne nok. Alle unger vill vell spise bare det liker aller best om de fikk lov til det? Og dette med at maten skal være morsom? Ærlig talt!! Snart skal jo alt være gøy og lek. Kansje på tide å lære at hverdagen er hverdag. Så kan man kose seg i helga. Jeg tror faktisk ikke jeg kan huske fra min barndom at det var problemer med unger som ikke likte annet enn søtpålegg...for det var det ingen som hadde hjemme.
Og det nytta ikke å mase seg til det.
Ingen liker alt, det er helt greit. Men la ungene slippe det de ikke vill ha. Lag ikke noe annet. De kan spise til neste måltid eller spise det de liker av det som står på bordet. En regel vi hadde hjemme i bardomsheimen som jeg har videreført her er at det skal spises grønnsaker til hvert måltid...der er jeg helt konsekvent!
Mengden får man selv bestemme...men ingen får sitte å maule kjøttkaker ved mitt middagsbord!

__________________
Liv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/Skaldemanaktig Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 14:29   #53
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Kresne barn

Her får de maule pålegg og kjøttkaker så mye de vil. Men ellers er jeg enig. Vi har forresten aldri sjokoladepålegg i hus, ingen av oss liker det. Eldste liker Nugatti men hun spiser det der hun får det,hos venner feks. Hjemme har vi det aldri. Æsj.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 15:09   #54
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Kresne barn

Opprinnelig lagt inn av Nannah, her.

Mengden får man selv bestemme...men ingen får sitte å maule kjøttkaker ved mitt middagsbord!

Jøss, hvorfor ikke?


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 15:12   #55
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Kresne barn

Opprinnelig lagt inn av Svane, her.

Den dagen at alle familiemedlemmer over 3 år for bestemme like mye er jeg tilhenger av tankegangen om tilpasning.


Joda, artig tanke det at en fireåring skal ha like mye medbestemmelsesrett som voksne.

Har du møtt en fireåring noengang?


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 16:50   #56
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 63
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sv: Kresne barn

Sitat:

Jøss, hvorfor ikke?

Forde jeg lever i en verden der vi fortsatt trenger grønnsaker ...

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 21:25   #57
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Kresne barn

Opprinnelig lagt inn av Nannah, her.

Forde jeg lever i en verden der vi fortsatt trenger grønnsaker ...

Vennligst utdyp. Vi trenger ikke særlig mye vitamin C, og grønnsaker er vel knapt en god kilde på mineraler (bortsett fra kalium), spesielt sammelignet med endel sjømat og forsåvidt nøtter. De har heller ingen protein av høy kvalitet, bortsett fra ris og potet (som ikke akkurat er lavkarbo). Faktisk kan grønnsaker føre til avnæring. Blomkål inneholder f. eks. stoffer som angriper skjoldbruskkjertelen, og dessuten oksalat (som hemmer opptak av mineraler).

__________________
In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 18-05-09, 21:30   #58
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Kresne barn

Må si meg enig med Danish. Jeg synes godt vi kan spise grønnsaker, men det at vi absolutt på død og liv trenger å spise det hele tiden er jeg uenig i. Jeg har nå lest nesten hele boka "Spis deg sukkerfri" og der fikk jeg noen aha-opplevelser om grønnsaker. Vel, ikke noe jeg ikke har lest før egentlig, men en liten påminner om hvor næringsrikt animalsk mat er, og at grønnsaker er godt og kanskje også nyttig, men ikke livsviktig. I hvertfall ikke de mengdene enkelte mener vi skal spise.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 19-05-09, 00:19   #59
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 63
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sv: Kresne barn

Opprinnelig lagt inn av danish, her.

Vennligst utdyp. Vi trenger ikke særlig mye vitamin C, og grønnsaker er vel knapt en god kilde på mineraler (bortsett fra kalium), spesielt sammelignet med endel sjømat og forsåvidt nøtter. De har heller ingen protein av høy kvalitet, bortsett fra ris og potet (som ikke akkurat er lavkarbo). Faktisk kan grønnsaker føre til avnæring. Blomkål inneholder f. eks. stoffer som angriper skjoldbruskkjertelen, og dessuten oksalat (som hemmer opptak av mineraler).

Du om det...
Jeg synes grønnsaker er en viktig og ikke minst variert del av en godt kosthold. Poteter/pasta/brød er jeg ikke like stor tilhenger av.
Mulig det at noen har forska på det og funnet ut at vi ikke trenger spise det. Men forskning kan jo igrunnen vise hva som helst den...om du leter litt finner du totalt motstridende påstander om det meste i livet innen forskning.
Velger å bruke sunt bondevett her jeg...andre må selvsagt velge som de vill.

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Gammel 19-05-09, 01:18   #60
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Kresne barn

Opprinnelig lagt inn av Nannah, her.

Du om det...
Jeg synes grønnsaker er en viktig og ikke minst variert del av en godt kosthold. Poteter/pasta/brød er jeg ikke like stor tilhenger av.
Mulig det at noen har forska på det og funnet ut at vi ikke trenger spise det. Men forskning kan jo igrunnen vise hva som helst den...om du leter litt finner du totalt motstridende påstander om det meste i livet innen forskning.
Velger å bruke sunt bondevett her jeg...andre må selvsagt velge som de vill.

Du har rett til å synes hva du vil, men det gir ikke mening med mindre du kan gi argumenter for ditt syn. Du bare avfeier meg og trekker deg tilbake til "jeg synes..." Det er ikke særlig inviterende til debatt, er det?

Forskning kan ikke vise til hva som helst. Uforfalsket forskning speiler virkeligheten og dens lover. Den kan ikke være "motstridende," på samme måte som en person ikke kan "eksistere" og samtidig "ikke eksistere." Kaster du en person utfor et fly ved 8000 fot, vil den personen alltid falle mot jorden o. s. v. Problemet er modeller. Modeller er nødvendig for å forstå hvordan variabler (f. eks. fett og karbohydrater) henger sammen. Av og til er modellen feil. Det er derfor forskning kan virke "motstridende." Problemet er i realiteten teoriene, ikke selve forsøkene.

Altså: At vi vet at de fleste nyresteinet består av oksalat og kalsium, er ikke noe som forskere har funnet opp. Det er et faktum, på linje med at olje består av karbon og at kroppen består stort sett av vann. Ingen modeller kan endre på dette.

__________________
In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 19-05-09, 01:24   #61
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 63
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sv: Kresne barn

Jeg har ikke avfeid noe somhelst jeg...jeg er bare uenig med deg

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Gammel 19-05-09, 02:33   #62
Lava
Seniormedlem
 
Lava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Innlegg: 19.762
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Sv: Kresne barn

OK, innrømmer å ha skippet de siste innleggene..

Da mine barn var små, spiste de det de fikk, ingen gikk på forhånd rundt og
sa; "nå må dere spise maten, dette blir godt, å så deilig"
Det gjør barn "skeptiske", når man da viser at dette "er noe rart"..
Mange "" men det måtte til, vil ikke bli misforstått.

Vi tok ofte ungene på fisketurer, og de likte å tilberede den hjemme.
De sa faktisk jippi når vi skulle ha fisk til middag..
Ellers har ungene mine alltid vært med på kjøkkenet som ekstra kokker,
når de har hatt lyst til det.
Noe mat ville de ikke spise, men så fikk det ligge igjen på tallerkenen
uten kommentarer. Etter hvert ble det spist, siden ingen sa noe om at
det måtte spises..

Da ungene ble større, lagde vi en ukeplan, hvor alle i familien fikk velge
middag èn dag i uken, og alle "måtte" spise det de andre hadde valgt.
Siste dag (vi var ikke mange nok til hele uken) valgte jeg en rett til
middag.
Dette var før min lavkarbo, så det er ikke godkjent mat idag.

Ellers synes jeg at; om jeg fikk ett stebarn eller to, så fikk de servert
samme mat som de andre, og er de godt oppdratt, ja så spiser de det
der får.
Og, hvis de diskuterer, så syns jeg de kan være uten mat, eller de får lage
sine egen mat. Ikke vente at andre skal lage maten for dem.

Detter kommer jo an på alder på ungene da.
Og, man vil gjerne bli kjent, komme overens med de nye, så man lager
noe alle kan spise.. rundgangen er igang.

Vel, idag har jeg voksen barn, og de spiser enda forskjellig iforhold til
hverandre, noen liker det, og andre det. Men de spiser!
Og de spiser ting jeg ikke ville spist!

Begge jentene mine er flinke til å lage mat, og alle 3 ungene liker seg på
kjøkkenet. Mulig de har fått lekt for mye med maten?
Uansett, så lenge de spiser, og spiser sunt, så legger jeg meg ikke opp
i hva og hvordan.
Når barna er små, bestemmer mor og far hva som serveres, syns Imse
har bra poeng, og flotte regler for sine barn!

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Gammel 19-05-09, 11:32   #63
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 63
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sv: Kresne barn

Alldeles enig med Tullehøna

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Gammel 21-05-09, 22:19   #64
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Kresne barn

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Joda, artig tanke det at en fireåring skal ha like mye medbestemmelsesrett som voksne.

Har du møtt en fireåring noengang?


-

Man gir barnet et visst antal middager å velge mellom og spør, hva vil du vi skal ha til middag?
På den måten får barnet føle at det bestemmer middag og det blir ikke pizza med nugatti
Jeg mener barn SKAL få bestemme, mine får det hele tiden, jeg setter forusetningene og de tar avgjørelser.
Det hender vi har disputter, men det går over. Jeg gir de flere valg i alle situasjoner.
Og jeg har 4 år gammel prinsesse med en ert under hver fot nå, og en 6 år gammel blivende selvstendig kar med meninger Det funker, gi de et valg og forklar hvorfor.
Her i huset heter det ikke blankt nei, her heter det nei, fordi....

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 21-05-09, 22:40   #65
Liv
Seniormedlem
 
Liv sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 1.685
Liv er virkelig snillLiv er virkelig snillLiv er virkelig snillLiv er virkelig snillLiv er virkelig snill

Sv: Kresne barn

Suuupert Imse!!

__________________
Liv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/Skaldemanaktig Svar med sitat
Gammel 21-05-09, 23:26   #66
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Kresne barn

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Man gir barnet et visst antal middager å velge mellom og spør, hva vil du vi skal ha til middag?


Ja jøss, 100% enig. Fin måte å gjøre det på. Men, da er det jo du som bestemmer hva barna kan velge mellom. Det har jo ingenting med "like mye medbestemmelsesrett" å gjøre.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-05-09, 10:07   #67
Svane
Medlem
 
Svane sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Alder: 53
Innlegg: 150
Svane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snill

Sv: Kresne barn

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Man gir barnet et visst antal middager å velge mellom og spør, hva vil du vi skal ha til middag?
På den måten får barnet føle at det bestemmer middag og det blir ikke pizza med nugatti
Jeg mener barn SKAL få bestemme, mine får det hele tiden, jeg setter forusetningene og de tar avgjørelser.
Det hender vi har disputter, men det går over. Jeg gir de flere valg i alle situasjoner.
Og jeg har 4 år gammel prinsesse med en ert under hver fot nå, og en 6 år gammel blivende selvstendig kar med meninger Det funker, gi de et valg og forklar hvorfor.
Her i huset heter det ikke blankt nei, her heter det nei, fordi....

Jeg mener at det du skisserer her går an på små barn (opp til kanskje 3-4 år), men etter den tid er det å late som om barnet har et valg. Juks, synes jeg. Ikke reell medbestemmelse. Jeg mener at hvis jeg skal bestemme, i kraft av å være voksen, så skal jeg også ta det ansvaret. Si at JEG har bestemt, og så får ungene lov til å være misfornøyde med min avgjørelse. Å lede dem til valg gjør jeg ikke av prinsipp.

Hos oss er det derfor slik at barna av og til får bestemme hva vi skal ha til middag. For eksempel hvis en av dem er med i butikken når vi handler kan jeg si at "i dag kan du få bestemme hva vi skal ha til middag". Og da bestemmer barnet. Da kan det godt hende det blir løvbiff og pommes frites på en helt vanlig tirsdag, eller kanskje det blir tomatsuppe. Hvis jeg ikke syns at barnet skal velge ditten eller datten, da tillater jeg ikke at barnet bestemmer. Da kan det hende vi diskuterer. At jeg foreslår en ting, barnet sier neeeeei, og foreslår noe annet, hvorpå jeg sier neeeei, og til slutt blir vi da enige på et vis.

__________________


Svane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 22-05-09, 10:09   #68
Svane
Medlem
 
Svane sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Alder: 53
Innlegg: 150
Svane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snill

Sv: Kresne barn

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Joda, artig tanke det at en fireåring skal ha like mye medbestemmelsesrett som voksne.

Har du møtt en fireåring noengang?
-

Klart jeg har møtt fireåringer. Jeg har to barn som har vært fireåringer, og på det tidspunktet var de fleste av vennene deres også fireåringer.

Det jeg mener er at hvis man erkjenner at barna ikke skal ha like mye bestemmelsesrett som de voksne, så må man også erkjenne barnets rett til å takke nei til hele eller deler av maten som blir servert.

__________________


Svane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 22-05-09, 10:31   #69
ned
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 27
ned er på en erverdig vei

Sv: Kresne barn

Dette er litt vanskelig, og særlig når man har bonusbarn som også har et hjem med andre regler å forholde seg til også.

Vi har 4 barn oss i mellom en veldig kresen 2 ikke kresne i det hele tatt og en midt i mellom. Vi har kommet frem til vår måte å gjøre dette på, kanskje du kan ha nytte av noe av det:

Vår "filosofi":

  • Mat skal være hyggelig og godt
  • Det skal være mulig å være med å påvirke å velge litt ang mat
  • Alle må vite litt om hva som er sundt og ikke sundt
  • Alle må vite at det er viktig for kroppen med sunne ting

Regler vi har:
  • Ikke søte pålegg
  • Ikke fint brød
  • Bare bruke ketchup hvis det man spiser allerede er sundt og godt sammensatt (dvs ikke bare pasta og ketchup, men har man pasta og grønnsaker og kjøtt kan man ta litt ketchup)

Ting vi prøver å få til:
  • Finne sunne retter som barna liker - her er taco en slager
  • At barna er med å lage mat - når minste mann er med å dele opp grønnsaker til taco, kan han godt spise 2 hele paprikaer og en halv agurk før middag!!
  • Finne ut hvordan barna liker maten, det er f.eks ganske typisk at barn liker rå grønnsaker bedre enn kokte, vi har ofte forrett med kuttede grønnsaker og rømmedip - det går ned på høykant, det samme kan vi ha til lunsjen også - veldig populært!
  • Ikke mase eller tvinge rundt det med mat, bare tilrettelegge og friste, og begrense utvalget
  • Tenke nytt; lage matpakker med grønnsaker og dipp, wraps med kjøtt og grønnsaker i osv (Lunch Box)

__________________



Sist redigert av ned : 22-05-09 kl 10:37.
ned er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Din filosfi/hvilken du følger Svar med sitat
Gammel 22-05-09, 10:32   #70
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Kresne barn

Opprinnelig lagt inn av Svane, her.

Det jeg mener er at hvis man erkjenner at barna ikke skal ha like mye bestemmelsesrett som de voksne, så må man også erkjenne barnets rett til å takke nei til hele eller deler av maten som blir servert.

Selvsagt. Som voksen bestemmer man hva barnet skal få servert og tidspunktet. Ikke hvor mye barnet skal spise.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-05-09, 20:43   #71
Svane
Medlem
 
Svane sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Alder: 53
Innlegg: 150
Svane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snill

Sv: Kresne barn

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Selvsagt. Som voksen bestemmer man hva barnet skal få servert og tidspunktet. Ikke hvor mye barnet skal spise.


-

Mulig vi mener det sammen, men jeg må presisere: fordi vi voksne velger hva maten består i må barnet ha rett til å si at dette spiser jeg ikke, eller spise bare noe (eks. spise kjøtt / fisk og potet / ris / pasta, men ikke spise grønnsaker). Hvis barnet da ikke vil ha grønnsaker, så må barnet få slippe.

__________________


Svane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 19:44   #72
aTC
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 51
aTC er på en erverdig vei

Sv: Kresne barn

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Hva hvis jeg kom til mamma og HO lagde maten hver kveld og det ble servert pannekaker og ertersuppe??? Jeg går på lavkarbo... Og da eter man ikke det..

Så jeg hadde IKKE kommet til å spise det mamma serverte, da hadde jeg heller laget egen mat.

Ja, men hadde du krevd av mor at hun skulle lage den for deg også?

aTC er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Lindberg Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 19:49   #73
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Kresne barn

Opprinnelig lagt inn av aTC, her.

Ja, men hadde du krevd av mor at hun skulle lage den for deg også?

Trenger ikke kreve, mamma lager automatisk lavkarbovarianter til meg hver gang vi reiser hjem. Sikkert derfor jeg er like "raus" med mine unger. Og hver gang mamma er hos MEG lager jeg alltid alternativer til det ho ikke liker som VI spiser. Ho spiser verken reker eller kylling, men har vi det så koster det ikke mye verken av tid eller ressurser å lage noe i tillegg. Så hvorfor lage noe brudulje utav det??

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 20:02   #74
aTC
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 51
aTC er på en erverdig vei

Sv: Kresne barn

Opprinnelig lagt inn av Hillelille, her.

Jeg bare MÅ kaste bensin på bålet her, og si: ÆSSSJ!!
Jeg kan ikke fordra dansk salami. Jeg blir fysisk dårlig av å se den og jeg orker ikke ta i den. Sist jeg fant en slik pakke gjemt i kjøleskapet, måtte jeg ta en lang grillklype og kaste den ut med. Etterpå måtte jeg vaske hele kjøleskapet. Stinker jo pyton av de greiene.

En smakssak, og når man VET, vet å ha smakt eller luktet, at man ikke er begeistret for produktet, så er man jo også meningsberettiget.

Sitat:

Jeg har heller ikke sansen for at barna SKAL spise det som blir servert. Av det utvikler de bare ett dårlig forhold til mat. Tenk om DU måtte sitte og spise masse mat som du egentlig vemmet deg over?

Ja, det er håpløst å bli tvunget til å spise. Jeg mener det er viktig å gi ungene et valg. Det blir uansett bare tilberedt én middag - kjøkkenet er ingen a la carte-restaurant.

Sitat:

Jeg er kresen selv, så jeg vet akkurat hvordan det er. Jeg har yngre søsken og jeg husker jeg pleide å få snut som barn fordi foreldrene våre mente at søskene ikke ville spise maten om ikke jeg spiste maten. Men come on da...hvem orker å spise lungemos? Det er jo rett og slett grusomt å tvinge små barn til sånt.

Ja, det er grusomt å tvinge ungene. Men jeg synes også det er grusomt at foreldre lar egne motforestillinger gå i arv. Lungemos er nydelig det, smaker godt, og er fullt av næring. Det ville være synd om ungene kategorisk skyr lungemos bare fordi mor eller far gjorde det.

Sitat:

Videre prøvde de å lure meg til å spise mat med å ikke si hva det var som ble servert, med det resultat at i dag er jeg veldig skeptisk til alt som er ny mat. Jeg spiser garantert ikke maten om jeg ikke vet 100% hva det er snakk om. Jeg har sluttet å spise en hel rekke kjøttpålegg i voksen alder fordi jeg har funnet ut hva som egentlig er i dem, hehe.

Den ble jeg også utsatt for, men da lærte jeg også at mat jeg trodde var pyton slett ikke var det likevel.

Sitat:

Hør her, barn spiser ikke mat som de oppfatter som ekkel. Oppfatter de den som ekkel, kommer de ikke engang til å smake på den. De spiser kanskje heller ikke mat som oppfattes som kjedelig.

Helt enig. Poenget mitt er å se hvor oppfatningen kommer fra, og hvem som skaper den. Barn er ikke født med så veldig mange motforestillinger.

Sitat:

Hvilket styrker min teori om at dersom barna får velge, så spiser de, bare maten appellerer. Bare ikke bruk ananas som fyll - det lå avpillet og strødd overalt (men det er forståelig, så stygt som det er)

Ananas er også godt, men ikke som fyll. Hvorvidt maten appellerer avhenger jo av hva de har blitt fortalt fra før.

Sitat:

BTW; Hva ville du valgt av tallerken med en krakket potet, en ihjelstekt biff og en øse grønnsaker, eller en tallerken dandert fint med nydelig stekt biff, danderte grønnsaker tilbredt til perfeksjon og muligens en bakt potet med en liten dæsj urtesmør?

Svaret gir seg selv, med mindre jeg hadde foreldre som skrek over seg av BLOD i det saftige kjøttet! Jammen har jeg spist mye ihjelstekt kjøtt nettopp fordi noen tullinger har det for seg at rød kjøttkraft er blod...

aTC er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Lindberg Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 20:06   #75
aTC
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 51
aTC er på en erverdig vei

Sv: Kresne barn

Opprinnelig lagt inn av Svane, her.

Og det er da jeg kjenner trang til å spørre: hvem er det som har bestemt hvem i familien som skal avgjøre middagen? Hvis det var slik at man skulle lære å tilpasse seg, da burde det også gå på omgang i familien å velge middag. I realiteten er det ofte slik at det er en av de voksne (svært ofte mor) som bestemmer middagen for hele familien. I såfall må altså de andre tilpasse seg MEG.

Og siden du er voksenperson og autoritet, så er vel det helt greit?

Sitat:

Den dagen at alle familiemedlemmer over 3 år for bestemme like mye er jeg tilhenger av tankegangen om tilpasning.

Den dagen treåringen tar styring i hjemmet, ja da altså....

aTC er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Lindberg Svar med sitat
Svar

Emneord
barn, mat


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kresne knekkebrød! evasr Bakst 8 21-04-09 15:35
Barn og lavkarbokosthold ... Jollers Barns kosthold 50 04-03-08 10:08
Dere med kresne samboer/ektefelle ... iren84 Generell diskusjon 1 28-11-07 14:40
DHA - kapsler for barn mam Kosttilskudd 0 17-03-05 18:58
Er du som et barn? HP Generell diskusjon 2 20-03-04 00:35


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no