Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Ekstremdiett= Mye bæsj, lite energi

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-11-10, 11:54   #1
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Ekstremdiett= Mye bæsj, lite energi

Jeg skulle tro at maten vi spiser har flere funksjoner å fylle. Den ene greia er å gi oss energi, den andre biten er å gi oss ting som gjør at kroppen fungerer sånn generelt. Det har vist seg gjennom årene som har gått at vitaminer og mineraler er blant de tingene som gjør at kroppen fungerer sånn generelt. Proteiner, karbohydrater og fett gjør også det, men de har også funksjonen å gi oss energi.
Noe som mange opplever i vår tid, er at de går mye på do, men har lite energi. I forbindelse med dette, er det fler og fler som mister føttene av syne, fordi magen er i veien. Noe er galt. For de aller fleste tror jeg svaret er at de spiser en ekstremdiett, og i tillegg kanskje de lever et ekstremt liv også.
Med ekstremdiett mener jeg den typen som det nordiske ernæringrådene anbefaler. Mye energi i form av karbohydrater, moderat med fett og lite protein. Og aller helst mye fiber. Jeg har prøvd dette, og for å være ufin: Jeg følte meg som ei ku når jeg var på do. Hva er meningen med å spise cellulose (fiber) som vi ikke kan fordøye???? Munnen, magesekken og tarmene med sine tarmtotter og enzymer er beregnet på å finfordele maten og ta opp næringen. Det eneste fibrene gjør, er å bli til bæsj. Ush.
Når mange i tillegg mister føttene av syne, og oppå toppen av dette ikke har energi, så er det helt klart at vi ikke er konstruert for å spise mat vi ikke kan fordøye, og som ikke gir energi heller. Hvilket annet dyr gjør det??? Og hvilke andre dyr stapper i seg tilsetningsstoffer som om det var snacks? INGEN!
Løsningen må være å snu på flisa. Spise mat som gir energi, som kroppen gjenkkjenner som næring, og som ikke inneholder nitritt, glutamat, eller noen annen E - hundreogsnurrogførti. Fordi det er like galt som å spise overdose av karbohydrater/fiber.
Man oppdager at det som gir kroppen energi, det er fett det. Ja så spiser man fett. Det gir næring og får kroppen til å fungere. Protein bygger opp kroppen, og så hiver vi innpå litt grønnsak til slutt. Det er bare å snu på flisa. Man setter inn fett der det før var karbohydrat, og karbohydrat der det før var protein.
Da blir det en Normaldiett: Lite bæsj og mye energi.
Og hold maten ren. Kjøp biff istedet for pølse. Spis en brokkolikvast istedet for en tekake. Spis en håndfull solsikkefrø der du før hev i deg en sjokolade.
Rene, uraffinerte grønnsaker i mindre mengder, og fete, rene kjøtt og fiske deler i større mengder.
Det er mange som tenker på mengden karbohydrater og fett, men det er like viktig å tenke på typen mat. Den bør være ren. Tilsetningsstoffer er ting kroppen vår overhodet ikke har mulighet til å kjenne igjen, og som kan sette igjen signaler som setter kroppen vår helt i spinn - og vi skjønner ikkenoe, for vi spiser jo lavkarbo...? Lavkarbo er ren mat også, ikke bare lite karbohydrater og mye fett.
Dette er VIKTIG, fordi mange som starter på lavkarbo, har blitt skadet av for mye karbohydrater, og da er det viktigere enn noen sinne. En syk person trenger ro, på sykehus. Sånn er det med kroppen også, den trenger ro for å komme seg igjen. En masse tilsetningstoffer gir den ikke det.
Kanskje trenger man også å se over fritiden sin. Er den fylt med stress? Verv? Kjøring hit og dit? Kan man kutte ut noe av det? Og lukte på blomstene (selv om de er av plast?).
Dette var egentlig bare noen tanker fra meg idag.......

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-11-10, 12:48   #2
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Ekstremdiett= Mye bæsj, lite energi

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 02-11-10, 13:19   #3
loone
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Hadeland
Alder: 34
Innlegg: 561
loone har en fantastisk aura rundt segloone har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ekstremdiett= Mye bæsj, lite energi

Utrolig godt å lese at det finnes slike meninger rundt lavkarbo!
Jeg må ærlig innrømme at da jeg la om kostholdet var det å sjekke ut erstatningsproduktene noe av det første jeg gjorde. Årsaken var rett og slett at jeg trodde lavkarbo gikk ut på å finne mest mulig kunstige karbo-erstattere.
Men nå er jeg 100% enig med hva du sier! Har aldri følt det så godt med kroppen min som når jeg spiser ren ufabrikata, naturlig mat! Skal bare bli kvitt Pepsi'n nå, så blir kroppen storfornøyd!!
Flott at du kaster lys over hva lavkarbo egentlig er!

__________________
Gamlebloggen

Start dato: 12.05.16


loone er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 02-11-10, 13:47   #4
christine76
Medlem
 
christine76 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 426
christine76 har en fantastisk aura rundt segchristine76 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ekstremdiett= Mye bæsj, lite energi

Du skriver mye fornuftig her, og i de andre lignende innleggene som har kommet i det siste. Allikevel så provoserer du også fordi du skriver:

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Lavkarbo er ren mat også, ikke bare lite karbohydrater og mye fett.

For deg er det det, flott. Men hvor står det i noen offisiell beskrivese at det er sånn? Det jeg regner med at du mener er at "Lavkarbo bør være ren mat også, .." Og da kommer det tydeligere fram at dette jo tross alt som du skriver på slutten bare er dine tanker om temaet.
Selv om noen ved å begynne på lavkarbo tar fatt i helsen sin for å gjøre den bedre så betyr ikke det at de må ta den helt ut og spise bare ren mat. Selv om jeg begynner å jogge så behøver ikke det å bety at jeg må ta den helt ut og løpe maraton. Faktisk kan det som fungerer best for en hel del være å gjøre passelig store omveltninger i livet. Omveltninger som fungerer i forholdt til både fysisk og mental helse, og i tillegg familieliv, arbeidsliv og sosialt liv. Alt er ikke svart/hvitt, selv om noen nok synes det burde være det.

__________________

Har gått ned ca 40 kg og driver og vedlikeholder
christine76 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Xtravaganza/generel lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-11-10, 18:41   #5
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ekstremdiett= Mye bæsj, lite energi

LOL... E-stoffer er det fortsatt noen som drar fram e-stoffer?
Er for øvrig enig om fiber og sånt.
Er ikke enig at lavkarbo er ensbetydene med ren mat.
Lavkarbo er redusert karbohydratholdig kosthold...punktum.

Om du vil kalle steinalder-/paleo-/RAW- diettene (som er under lavkarbo-paraplyen) for ren mat. Be my guess...

__________________


Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 10:09   #6
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Ekstremdiett= Mye bæsj, lite energi

Det er vel ganske klart at både Annika Dahlquist, Andreas Eenfeldt og Dag Viljen m.fl. har forsøkt å gjøre oss oppmerksomme på hvor skadelige mange av tilsetningsstoffene er og at vi bør etterstrebe på å gjøre det beste (og desverre ofte det dyreste) valget.
Jeg sier ikke at man er noen "dårlig lavkarber" om man ikke gjør det. Men om det er å få det beste ut av det å gå på en diett med lavkarbo, så må man la glutamat`n være igjen der det hører hjemme: I søppla. Mange får forhøyde insulinverdier/går ut av ketose når de spiser mat som inneholder E-621 -625. Kroppen reagerer altså på samme måte som om det skulle vært glukose. Og da er jo liksom noe av poenget borte ?
Jeg skrev vel ikke at lavkarbo er ensbetydende med ren mat? Da kunne man jo vært høykarbo spiser, og spise økologisk. Nei, jeg mener at lavkarbo BØR så ofte man kan VÆRE REN MAT. Fordi lavkarbo er mat med lavt karbohydratinnhold, mye fett og skal være SUNN. Det er den ikke om den inneholder 5-10 tilsetningstoffer. Garantert!
Jeg tenker ikke steialder/paelo/raw/south beach/fedon whatever.
Jeg velger å kalle dietten LCHF.
Steinalder diett er forøvrig en svært forvirrende betegnelse. Jeg tipper at å sammenligne jegere nær isen i europe for 30 000 år siden, med Egyptere for 3000 år siden, og afrikanere for 1 000 000 år siden, så får man neppe noe ensbetydende diett. Men en renere mat en idag, det får man uansett hvem av de årstall man ser på.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 11:04   #7
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Ekstremdiett= Mye bæsj, lite energi

Et flott innlegg, BitTorres!
At du fokuserer på et kosthold med naturlige ingredienser er veldig viktig, synes jeg.
At noen vil velge annerledes for seg selv, er da ingen grunn til at de skulle bli provosert over at du vil få fram at helse er noe mer enn bare lite karbohydrater!

__________________
Maninas metode
Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 11:37   #8
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Sv: Ekstremdiett= Mye bæsj, lite energi

Litt morsomt at du skriver dette. Jeg kom til å tenke på at i løpet av 6 dager på Skaldemann har jeg ikke fist en eneste gang. Unnskyld hvis dette ble for mye informasjon!

Men jeg har gått og nynnet på "Fina Flickor Fiser Inte" helt siden jeg leste dette i går.... Hehe. Så skulle jeg endelig bli en fin flicka? LOL!

Spøk til side, jeg prøver å kutte ned på søte tilsetningstoffer, selv om de ikke har karbo. Jeg tror ikke det er bra å gjøre seg så avhengig av søtsmaken. Jeg vil heller ha det som en belønning 1-2 ganger om dagen, enn å bruke 10 natreen tabletter daglig.

RäSERBAJS FINA FLICKOR FISER INTE

Första kvällen med fina flickan första kvällen för varann
Framför TV:n bakom bakom bordet satt vi och höll varann i hand
Det börja bubbla i min mage jag var tvungen att släppa mig
Och fläkten som kom från min kropp den luktade ju ej förgätmigej

Då vände hon sig mot mig hur kunde du med att släppa dig
Jag fattar inte att du verkligen jag tål inte sånt i min lägenhet

Fina flickor fiser inte de vågar inte släppa loss wow wow wow
Fina flickor är inget för oss

Jag skämdes inte för min dygd nej jag var snarare stolt
Jag kände mig så macho jag gjorde en riktig manlig revolt
Jag tycker du är onaturlig du som aldrig lagt en prutt
Hur kan det vara sant att du aldrig spelat en rumt truddilutt

Han fråga henne har du aldrig lagt av en riktig bronk
hon svara -jag har aldrig fjärtat jag är ingen frufilifjonk

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 12:15   #9
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Ekstremdiett= Mye bæsj, lite energi

Kanskje vi bare skal bli enig i at folk skal få spise som de vil, uten at noen trenger føle behov for å belære folk om hva som er rett og hva som er galt, når det ikke finnes noe fasitsvar på detta? Det klarer man da helt fint å finne ut av selv, hvis man vil

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 12:24   #10
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Ekstremdiett= Mye bæsj, lite energi

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Kanskje vi bare skal bli enig i at folk skal få spise som de vil, uten at noen trenger føle behov for å belære folk om hva som er rett og hva som er galt, når det ikke finnes noe fasitsvar på detta? Det klarer man da helt fint å finne ut av selv, hvis man vil

Nei, det gjør man ikke. Ellers hadde jeg ikke skrevet innlegget. Det er såååå mange (oftere og oftere) som er på jakt etter erstatninger for høykarbo, og som faktisk ikke vet at å gå over til lavkarbo er å endre diett, ikke erstatte den.
Det virker som om ketolysekuren har en del av ansvaret her, uten at jeg skal si det sikkert.
Men poenget er altså, når man ikke VET om hva det innebærer, hvordan skal man da lete? Derfor skrev jeg innlegg, til informsjon, ikke provokasjon.
Fasitsvar finnes det ikke. Men hvor mange mener at erstatninger er like bra som orginalen?

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 12:43   #11
christine76
Medlem
 
christine76 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 426
christine76 har en fantastisk aura rundt segchristine76 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ekstremdiett= Mye bæsj, lite energi

Men å gå over til lavkarbo KAN være å erstatte høykarbomat med lavkarboalternativer. Og mange her inne synes at det er helt greit.

__________________

Har gått ned ca 40 kg og driver og vedlikeholder
christine76 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Xtravaganza/generel lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 12:47   #12
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Ekstremdiett= Mye bæsj, lite energi

Hvis man føler et behov for å kutte ut erstatninger og alt mulig som du mener er feil i forhold til et lavkarbokosthold, så klarer man helt selv å kutte ut det Folk analyserer jo kostholdet sitt til de grader her inne, så tror ikke du skal være redd for at man ikke er bevisst på hva man spiser.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 12:58   #13
herregud
Medlem
 
herregud sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Sarpsborg
Innlegg: 227
herregud er en juvelherregud er en juvelherregud er en juvel

Sv: Ekstremdiett= Mye bæsj, lite energi

Et godt innlegg BitTorres.. Er 100% enig med deg. Har hatt mange dårlige erfaringer med tilsetningstoffer. Spes kunstig søtning og glutamat.

Men, det som gjør meg forbanna er at de har de begynt å tukle med den rene maten også.. Innsprøytning av saltvann og fosfater i kjøtt og fisk.. Innsprøytning av fiskeavskjær i fiskefileter osv... Og industri-topper som forteller at de ikke spiser maten de selv produserer fordi de ikke vet hvor sunn den er..
Faan.. For en syk syk verden vi lever i...

__________________


herregud er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren/naturlig mat Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 15:20   #14
Nyfrelst
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 78
Nyfrelst har en fantastisk aura rundt segNyfrelst har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ekstremdiett= Mye bæsj, lite energi

Opprinnelig lagt inn av Greddy, her.

LOL... E-stoffer er det fortsatt noen som drar fram e-stoffer?

Om du vil kalle steinalder-/paleo-/RAW- diettene (som er under lavkarbo-paraplyen) for ren mat. Be my guess...


Hva er det egentlig du vil fram til? Skal vi tolke 'lol'-et ditt som at det er latterlig å ta avstand fra prosessert mat? For all del, spis halv/helfabrikata så mye du vil hvis du synes det funker for deg, men ikke latterliggjør folk som stiller spørsmålstegn ved den overveldende mengden av tilsetningsstoffer i maten.

Forresten heter det "be my guest", ikke "be my guess".

Nyfrelst er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 15:36   #15
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Ekstremdiett= Mye bæsj, lite energi

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Hvis man føler et behov for å kutte ut erstatninger og alt mulig som du mener er feil i forhold til et lavkarbokosthold, så klarer man helt selv å kutte ut det Folk analyserer jo kostholdet sitt til de grader her inne, så tror ikke du skal være redd for at man ikke er bevisst på hva man spiser.


Det at man er bevisst på hva man spiser, betyr ikke nødvendigvis at man vet alt og er ferdig utlært. Når BitTorres kommer med et innspill, slik som i denne tråden, klarer jeg ikke å se at han virker "belærende". Uansett hvor mye jeg prøver, klarer jeg heller ikke blir provosert. Merkelig hvor forskjellig vi kan oppfatte ting...


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 18:18   #16
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ekstremdiett= Mye bæsj, lite energi

Opprinnelig lagt inn av Nyfrelst, her.

Hva er det egentlig du vil fram til? Skal vi tolke 'lol'-et ditt som at det er latterlig å ta avstand fra prosessert mat? For all del, spis halv/helfabrikata så mye du vil hvis du synes det funker for deg, men ikke latterliggjør folk som stiller spørsmålstegn ved den overveldende mengden av tilsetningsstoffer i maten.

Forresten heter det "be my guest", ikke "be my guess".

E-stoffer er jo bare et fellesbenevelse på ulike tilsettingstoffer man putter opp i maten... eller drikker.
Ikke alle E-stoffer er unaturlige syntetiske stoffer. Kokssalt... er det plutselig blitt farlig nå? I så fall må dere droppe smøret deres!

Anyway folk har en tendens til å forbinde E-stoffer = FARLIG FARLIG GIFT VI KAN DØ AV E-STOFFER! Noe som ikke er helt sant. Det er nesten som å blande kcal med kh.

Er rettskriving av ordtak det eneste du kan ta meg på? Litt tynt det der

__________________


Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 19:10   #17
Nyfrelst
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 78
Nyfrelst har en fantastisk aura rundt segNyfrelst har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ekstremdiett= Mye bæsj, lite energi

Opprinnelig lagt inn av Greddy, her.

E-stoffer er jo bare et fellesbenevelse på ulike tilsettingstoffer man putter opp i maten... eller drikker.
Ikke alle E-stoffer er unaturlige syntetiske stoffer. Kokssalt... er det plutselig blitt farlig nå? I så fall må dere droppe smøret deres!

Anyway folk har en tendens til å forbinde E-stoffer = FARLIG FARLIG GIFT VI KAN DØ AV E-STOFFER! Noe som ikke er helt sant. Det er nesten som å blande kcal med kh.

Er rettskriving av ordtak det eneste du kan ta meg på? Litt tynt det der

Jeg er ikke ute etter å "ta deg" på noen som helst måte, jeg spurte deg hva du egentlig mente med utsagnet ditt. Og jeg mener fremdeles det jeg sa om latterliggjøring. Hvis du ikke kan legge fram argumentene dine på en saklig måte, synes jeg du skal finne deg et annet forum.

Nyfrelst er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 19:27   #18
herregud
Medlem
 
herregud sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Sarpsborg
Innlegg: 227
herregud er en juvelherregud er en juvelherregud er en juvel

Sv: Ekstremdiett= Mye bæsj, lite energi

E-stoffer knyttet til sykdommer:

E- 125 141 150 153 171 172 173 240 241 477 (Mistenkelige/usikre)
E- 290 922 223 224 (Tarmforstyrrelser)
E- 338 339 340 341 407 450 461 463 465 466 (Fordøyelsesforstyrrelser)
E- 930 231 232 233 (Hudsykdommer)
E- 250 251 252 (Karsykdommer)
E- 320 321 (Kolesterol)
E- 311 312 (Nerveproblemer)
E- 131 142 210 211 213 214 215 216 217 239 (Kreftfremkallende)
E- 102 110 120 123 124 330 (123 og 330 er meget kreftfremkallende og forbudt i USA og Russland)

__________________


herregud er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren/naturlig mat Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 19:29   #19
Bombus
Medlem
 
Bombus sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 74
Innlegg: 179
Bombus har en fantastisk aura rundt segBombus har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ekstremdiett= Mye bæsj, lite energi

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Rene, uraffinerte grønnsaker i mindre mengder, og fete, rene kjøtt og fiske deler i større mengder.
---
Lavkarbo er ren mat også, ikke bare lite karbohydrater og mye fett.

Jeg har i min villfarelse trodd, og mener jeg har lest i det jeg har gjennomgått av litteratur, at dette var noe av poenget med lavkarbo. Så ser jeg at utsagnet skaper litt oppjaget stemning her inne. Noen føler seg tydeligvis truffet. Pussig.

På jobben min er det nå nesten daglig diskusjon om lavkarbo, uten at jeg er den som legger opp til det. Senest i dag var det en som foraktelig fortalte om en venninne som stadig plaget henne med dette lavkarbotullet. På spørsmål om hva jeg "får lov" til å spise svarer jeg jo pliktskyldigst, men nevner jo også fordelene for helsa. Det hele blir mottatt med stor skepsis, helt til jeg i dag la til at "det som de fleste kan være enig i er vel at uforfalsket, ren mat nærmest rett fra bonden eller fiskren er sunnere enn sterkt raffinert og prosessert mat". For første gang nikket og momlet forsamlingen samtykkende, og det ble ikke sagt mer.

Altså mener jeg at det med "ren mat" er et godt argument for å få folk til å lytte. Et argument som jeg faktisk helt til nå trodde var gyldig for all lavkarbofilosofi.

Fint at temaet ble bragt på bane, det er tydelig at det trengs.

__________________


Bombus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, på en måte Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 19:35   #20
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ekstremdiett= Mye bæsj, lite energi

Opprinnelig lagt inn av Nyfrelst, her.

Jeg er ikke ute etter å "ta deg" på noen som helst måte, jeg spurte deg hva du egentlig mente med utsagnet ditt. Og jeg mener fremdeles det jeg sa om latterliggjøring. Hvis du ikke kan legge fram argumentene dine på en saklig måte, synes jeg du skal finne deg et annet forum.

Synes du ja, men det synes ikke jeg
Og hvem er du som sitter der i sin høye hest og skal belære oss småfolk på hvordan vi skal fremlegge et sak? Det blir nesten som om jeg skal klage på bittores for å ha en "annen" tone i sitt innlegg og klage på at han er for seriøss og burde være mer uformel/morsommere. Nei... liker du ikke hva du leser så får du i stillhet bare trykke på ignore knappen, og late som ingenting (Det har jeg gjort )

Ja, det er min subjektive mening om folks meninger om e-stoffer. Det er en mening på lik linje som Bittores subjektive mening om lavkarbo, hvor han riktignok utgir en mening som kan i bestefall skape en debatt. Noe som er poenget med et forum? Er det forbudt å fargelegge en kommentar nå for tiden? Men nå synes jeg vi spore av litt. Vi må ikke hijacke tråden hans.

PS: Btw du beit på angen.

__________________


Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 19:54   #21
Zillah
Seniormedlem
 
Zillah sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Innlegg: 1.365
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Sv: Ekstremdiett= Mye bæsj, lite energi

Opprinnelig lagt inn av herregud, her.

E-stoffer knyttet til sykdommer:
E- 102 110 120 123 124 330 (123 og 330 er meget kreftfremkallende og forbudt i USA og Russland)

... sitronsyre ?!?!?

__________________

Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve. Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 20:07   #22
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ekstremdiett= Mye bæsj, lite energi

Sitron og lime er farlig? Det var nytt. Det var godt jeg ikke likte sitron i utgangspunktet, altfor for bitter-sur for min del.

__________________


Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 20:12   #23
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Ekstremdiett= Mye bæsj, lite energi

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Det at man er bevisst på hva man spiser, betyr ikke nødvendigvis at man vet alt og er ferdig utlært. Når BitTorres kommer med et innspill, slik som i denne tråden, klarer jeg ikke å se at han virker "belærende". Uansett hvor mye jeg prøver, klarer jeg heller ikke blir provosert. Merkelig hvor forskjellig vi kan oppfatte ting...


-


Provosert? Går det ikke ann å kommentere noe uten at man må være provosert, sint og sur og lei av den grunn?
Er vel ikke akkurat sånn at jeg slår ned på hans sak? Bare sier at det kanskje er greit å la folk få tenke litt selv og ikke legge frem sine meninger som det eneste rette og det ALLE burde gjøre.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 20:30   #24
herregud
Medlem
 
herregud sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Sarpsborg
Innlegg: 227
herregud er en juvelherregud er en juvelherregud er en juvel

Sv: Ekstremdiett= Mye bæsj, lite energi

Opprinnelig lagt inn av Zillah, her.

... sitronsyre ?!?!?

Jepp. Reagerte på den først jeg også, men det har visst noe med fremstillingsprosessen å gjøre. E330 som brukes i matproduksjonen er kunstig fremstilt ved hjelp av bla kalsiumsitrat. svovelsyre osv.. Mao ikke den syren vi finner i sitroner.

__________________


herregud er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren/naturlig mat Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 20:58   #25
Mellon
Seniormedlem
 
Mellon sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Jæren
Innlegg: 925
Mellon har en fantastisk aura rundt segMellon har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ekstremdiett= Mye bæsj, lite energi

Det er egentlig det jeg tenker mest på når jeg tenker lavkarbo- ren uraffinert mat. Og hva kan vel gi en bedre følelse en ren mat- er jo logisk jo. Husker selv hvor ekkel jeg føler meg etter en helg med smågodt og chips- da er det mye bedre på lavkarbo med biff og brokoli

__________________



Startvekt
76,7- 15.08.13 Første delmål: 70 kg Endelig mål: 65 kg
Min journal Min mat
Mellon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Noen gode nye brødoppskrifter (med lite egg og lite spesialingredienser)? Frater Oppskrifter 2 20-09-10 10:12
Energi! Bærtolina Lavkarbo generelt 3 07-06-09 14:15
Trøtt, uopplagt og lite energi Stilken Ketolysekuren 4 06-05-09 18:17
Energi ... nettan Ketolysekuren 1 11-08-07 18:36
Lite Energi, Trenger Tips!! ellenmaria Spørsmål og svar 4 16-09-06 10:43


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no