Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Bakst

Meksikansk sjokoladekake

Bakst Her finner du, og poster du oppskrifter på lavkarbovenlig bakst, som lavkarbo-brød, pannekaker, vafler, muffins, og andre gode ting du kommer på som kan bakes på et lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-11-04, 13:37   #1
Lovinda
Juniormedlem
 
Lovinda sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Nord-Norge
Innlegg: 31
Lovinda har en fantastisk aura rundt segLovinda har en fantastisk aura rundt seg
Cool

Meksikansk sjokoladekake

Jeg kom over denne kaken på NRK's matsider idag, og den ser så utrolig god ut - sjokoladekake med chili i..... Og med litt justering av søtinnholdet blir den kanskje akseptert i dette forum også. Jeg skal iallefall bake den til farsdagen på søndag.

Meksikansk sjokoladekake:
I følge azteker-indianernes historie har sjokoladen en magisk kraft. Kakaobønner ble brukt som valuta og ofret til gudene. Den gjorde også andre underverker: Det var et pasjonerende middel, som keiseren av aztekerriket spiste store mengder av før han skulle besøke sitt harem!

Ingredienser:
250 gr kokesjokolade mørk og bitter
250 gr smør
150 gr mandler
20 gr hvetemel (erstattes med spelt?)
½ ts kanel, malt
1 ss kakaopulver
2 ss mager kesam, 8%
1-2 chili (pass på så det ikke blir for sterkt!)
6 egg
160 gr sukker (fruktose)

Ganache:
2½ dl kremfløte
2 ss sukker (fruktose)
2 ss smør
250 gr kokesjokolade, mørk og bitter
65 gr kokesjokolade, lys (denne kan man kanskje droppe eller erstatte med mørk?)

Vaniljekesam-fromasj:
2 plater gelatin
4 dl vaniljekesam
1 vaniljestang, frøene av
1 ss sukker (fruktose)

Slik gjør du:
Rund form 22-24 cm. i diameter. I stekeovnen ved 160 °C, 20-30 minutter.

Kaken: Smelt sjokolade og smør i vannbad. Legg renset chili i vann til den er myk. Kjør den så i foodprocessor til jevn pure. Tilsett mandler, mel,kanel og kakaopulver og kjør videre til mandlene er finhakket. Tilsett kesam.

Bland sjokoladerøren med chilirøren. Skill eggene og visp eggeplommene luftig med sukker og vend inn i røren. Visp eggehvitene stive og fold inn til slutt. Hell røren i godt smurt form og stek.

Ganache: Kok opp fløte og sukker. Hell kokende fløte over smør blandet med begge slag hakket sjokolade. Rør godt og hell over den kalde kaken. Jevn glasuren til glatt lokk med en kniv.

Server med fromasjkrem av vaniljekesam til: Del vaniljestangen i to på langs og skrap ut frøene. Ha frøene i kesam. La gelatinplatene ligge i kaldt vann ca. 5 minutter, smelt gelatinen i 2 ss kokende varmt vann. Visp sammen, kesam med vaniljefrø, sukker og smeltet gelatin. La stå til avkjøling og legg fromasjen formet som egg med to skjeer på kakestykkene. Pynt med mynteblader.

Bilde av kaken finner du her: http://www.nrk.no/mat/4256531.html


God appetitt!

Lovinda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 12-11-04, 15:44   #2
aveline
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Sep 2004
Alder: 77
Innlegg: 416
aveline er veldig godt liktaveline er veldig godt liktaveline er veldig godt liktaveline er veldig godt liktaveline er veldig godt liktaveline er veldig godt liktaveline er veldig godt liktaveline er veldig godt likt

Wooowh, Lovinda!!
Nå mangler det bare et "harem"......SS****
Dette så sinnsykt godt ut - og skal ivrig studeres nærmere i håp om det lar seg gjøre å omskape det i en "Atkins-variasjon"
Okke som, så har jeg alltid syns at sjokoladekaker er ganske så kjedelig, og faktisk litt kvalmende om det er for mye "smørkrem" i kaken - men nå har jeg aldri vært noen utpreget søtmons heller.
Men dette var en SPENNENDE oppskrift!

aveline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 12-11-04, 17:11   #3
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Nå står kaka i ovnen !!!!! Gleeeeder meg til å prøve, kan du si ja!!


Takk for spennende oppkrift, Lovinda!!

__________________

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 12-11-04, 23:01   #4
nalana
Seniormedlem
 
nalana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Arendal
Innlegg: 1.919
nalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt av

Nå er det sikkert over 5 timer siden kaka var ferdig Elian. Skal vi ikke få rapport snart. Er så spent......

__________________
:sa Nalana
Replace one worry with another, thats the secret of life

Når jeg når mitt mål, så er det ikke noe mirakel, men oppnådd med målrettet spising og mosjon. Altså min egen fortjeneste
nalana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca Optimal ernæring. 36 - 72 karber om dagen. Svar med sitat
Gammel 12-11-04, 23:11   #5
Lovinda
Juniormedlem
 
Lovinda sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Nord-Norge
Innlegg: 31
Lovinda har en fantastisk aura rundt segLovinda har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av elian

Nå står kaka i ovnen !!!!! Gleeeeder meg til å prøve, kan du si ja!!


Takk for spennende oppkrift, Lovinda!!


Jeg vil også gjerne ha rapport om hvordan den ble. Har som sagt planer om å bake den på søndag. Brukte du 1 eller 2 chili? Hva brukte du som søtningmiddel? Er så spent...

Lovinda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 12-11-04, 23:39   #6
smosje
Seniormedlem
 
smosje sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.334
smosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisk

Åh.. Kake!! Send i posten, vi har ikke stekeovn her!!

Skal prøve den når jeg kommer hjem til jul, om den får stjerner i boka hos dere som har laget den allerede. Nå tror jeg jeg går og lager meg en kopp kakao med chili i, som en erstatning.

smosje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Økologisk, naturlig, supermat Svar med sitat
Gammel 13-11-04, 10:02   #7
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Lovinda

Jeg vil også gjerne ha rapport om hvordan den ble. Har som sagt planer om å bake den på søndag. Brukte du 1 eller 2 chili? Hva brukte du som søtningmiddel? Er så spent...

Brukte 2 hele chili, skarapte ut frøene da.... Spelt og Natreen.

Raport står i journalen min...

__________________

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 13-11-04, 10:04   #8
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Åh Lovinda, den kaka så bare himmelsk ut! Kanskje noe å prøve når jeg får tak i mørk sjokolade...(Vet ikke om jeg gidder å kjøre helt til Tana bru for det altså..)

  Svar med sitat
Gammel 14-11-04, 20:30   #9
Lovinda
Juniormedlem
 
Lovinda sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Nord-Norge
Innlegg: 31
Lovinda har en fantastisk aura rundt segLovinda har en fantastisk aura rundt seg

Og den ble faktisk akkurat så god som den så ut i oppskriften!!! Jeg brukte kun 1 chili siden det var barn i selskapet og det var helt passe. Jeg byttet ut sukkeret med Natreen og hadde også tenkt å bytte ut melet med spelt, men så hadde jeg bare fullkornspelt. Så da ble det vanlig hvetemel, men 20 gram er omtrent 2 spiseskjeer, så jeg tok sjansen siden det var så beskjeden mengde

Men gud, så mektig den var! Et kakestykke så var alle helt stappa. Over halve kaken igjen som vi må "slite med" de neste dagene. Vekta blir kanskje stående stille noen dager nå...

Uansett kan den absolutt anbefales!

Lovinda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Sjokoladekake Skorpia Bakst 35 26-02-08 09:09
Sjokoladekake Iset Bakst 14 17-10-06 10:27


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no