Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Ketose og ketostix, hjelp

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-02-13, 02:38   #1
maulie
Medlem
 
maulie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2012
Hvor: Notodden
Alder: 32
Innlegg: 65
maulie er på en erverdig vei

Ketose og ketostix, hjelp

Hei hei.

Jeg har lest så utrolig mye om ketose og ketostix, og søkt rundt på alt som er her nesten, jeg er tydeligvis litt blåst med å forstå dette, så jeg håper noen kan forklare meg enkelt!

Gått på psmf i starten og gått ned 20kg siden siden midten av november. Fant ut at jeg nå skal over på lavkarbo, men kanskje ta noen uker med psmf iblandt for å få litt fortgang i saker om ting går tregt. Spiser ca 10 karb tilsammen om dagen, nesten ikke gått ned etter jeg begynte med mere fett, men går heldigvis ikke opp! (SUPERFORNØYD med det!)

Men, hvordan kan man vite om man er i ketose? Jeg kjøpte også ketostix, og målte på kvelden noen timer etter siste måltid, og den var veldig lilla, hva betyr dette? Jeg klarer ikke å forstå ting helt! :P

Takk for svar alle, stå på alle sammen, dette klarer vi

maulie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Egenkomponert" Svar med sitat
Gammel 17-02-13, 08:53   #2
wenche@@
Medlem
 
wenche@@ sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Elvebyen Drammen
Alder: 59
Innlegg: 191
wenche@@ har en fantastisk aura rundt segwenche@@ har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ketose og ketostix, hjelp

Ble stixen veldig lilla så er du i ketose...

wenche@@ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-02-13, 09:48   #3
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Ketose og ketostix, hjelp

Her kan du lese om ketose: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2092

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 17-02-13, 20:46   #4
maulie
Medlem
 
maulie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2012
Hvor: Notodden
Alder: 32
Innlegg: 65
maulie er på en erverdig vei

Sv: Ketose og ketostix, hjelp

Oki.. Ja har lest masse men jeg klarer ikke forstå.. Huff.. Hehe :P

maulie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Egenkomponert" Svar med sitat
Gammel 17-02-13, 21:27   #5
Muff-muff
Medlem
 
Muff-muff sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: England
Alder: 41
Innlegg: 229
Muff-muff har en fantastisk aura rundt segMuff-muff har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ketose og ketostix, hjelp

Opprinnelig lagt inn av maulie, her.

Oki.. Ja har lest masse men jeg klarer ikke forstå.. Huff.. Hehe :P

Hva er det du ikke forstår?

Muff-muff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 22-02-13, 11:30   #6
maulie
Medlem
 
maulie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2012
Hvor: Notodden
Alder: 32
Innlegg: 65
maulie er på en erverdig vei

Sv: Ketose og ketostix, hjelp

Det med stixen osv, men om den er lilla, så var man i ketose da? Jeg blir så frustrert om dagen, hehe. Gikk på PSMF (ned en karbodag i uka) i 2,5 mnd.. Bytta til ketose nå for 3 uker siden, og har fortsatt ikke gått ned noe som helst.. Går turer og spiser bare 10-15g karbo om dagen... What to dooo? :P

maulie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Egenkomponert" Svar med sitat
Gammel 22-02-13, 11:37   #7
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Ketose og ketostix, hjelp

Opprinnelig lagt inn av maulie, her.

Det med stixen osv, men om den er lilla, så var man i ketose da? Jeg blir så frustrert om dagen, hehe. Gikk på PSMF (ned en karbodag i uka) i 2,5 mnd.. Bytta til ketose nå for 3 uker siden, og har fortsatt ikke gått ned noe som helst.. Går turer og spiser bare 10-15g karbo om dagen... What to dooo? :P

Ja, får du utslag - lyst eller mørkt - så er du i ketose. Er den lys er urinen din tynn, er den veldig mørk er urinen din for konsentrert og du bør drikke mer. Men det at du er i ketose betyr ikke automatisk at du går ned i vekt. Gi kroppen din tid til å venne seg til overgangen fra psfm til lavkarbo, gjerne et par mnd før du begynner å lete deg frem om du ikke går ned i vekt. Noen må litt mer opp i karber enn bare 10-15 g om dagen for å gå ned i vekt, men som sagt - gi kroppen din tid!

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 22-02-13, 11:49   #8
maulie
Medlem
 
maulie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2012
Hvor: Notodden
Alder: 32
Innlegg: 65
maulie er på en erverdig vei

Sv: Ketose og ketostix, hjelp

Jeg husker på PSMF så hadde man karbodag slik at kroppen skulle bli forvirret og ikke venne seg at den ikke fikk noe karbohydrater nesten, som om det var vanlig. Er det noen som har karbo/spisedag på ketose/ketolyse? Eller på lavkarbo bare..? Har gått på penicillin/antibiotika hele tiden også, om det gjør noe med kroppen! :P

maulie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Egenkomponert" Svar med sitat
Gammel 22-02-13, 12:08   #9
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Ketose og ketostix, hjelp

Opprinnelig lagt inn av maulie, her.

Jeg husker på PSMF så hadde man karbodag slik at kroppen skulle bli forvirret og ikke venne seg at den ikke fikk noe karbohydrater nesten, som om det var vanlig. Er det noen som har karbo/spisedag på ketose/ketolyse? Eller på lavkarbo bare..? Har gått på penicillin/antibiotika hele tiden også, om det gjør noe med kroppen! :P

Det er vel ganske stor enighet her inne om at det ikke er lurt å kjøre innpå med mye karber så ofte som en gang i uka, kroppen kan bli temmelig forvirret og nekte å gi fra seg noe som helst. Det den gjerne gjør er heller å samle vann slik at man føler seg enda mer oppblåst og tykk. Noen erfarer riktignok at en karbo-dag kan sette fart igjen dersom de har stått stille på vekta over lengre tid.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 22-02-13, 12:22   #10
maulie
Medlem
 
maulie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2012
Hvor: Notodden
Alder: 32
Innlegg: 65
maulie er på en erverdig vei

Sv: Ketose og ketostix, hjelp

Oki Takk for raske svar!

Tror du jeg burde vente enda lengre eller kjøre på med et karbo måltid i morgen (bedt på taco hos mamma, hehe), så vurderer å droppe å ta med mitt eget krydder og mama lupe's tortillas og heller spise karbo, og se om det skjer noe etter det..

maulie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Egenkomponert" Svar med sitat
Gammel 22-02-13, 12:31   #11
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Ketose og ketostix, hjelp

Opprinnelig lagt inn av maulie, her.

Oki Takk for raske svar!

Tror du jeg burde vente enda lengre eller kjøre på med et karbo måltid i morgen (bedt på taco hos mamma, hehe), så vurderer å droppe å ta med mitt eget krydder og mama lupe's tortillas og heller spise karbo, og se om det skjer noe etter det..

Jeg ville tatt med eget krydder og lefser jeg da.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 22-02-13, 22:06   #12
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Ketose og ketostix, hjelp

Opprinnelig lagt inn av maulie, her.

Gikk på PSMF (ned en karbodag i uka) i 2,5 mnd.. Bytta til ketose nå for 3 uker siden, og har fortsatt ikke gått ned noe som helst.. Går turer og spiser bare 10-15g karbo om dagen... What to dooo? :P

når du har sultet kroppen såpass mye på næring som en Psmf kur gjør vil det ta LANG tid før kroppen forstår at det er ok å slippe energi. Den tror at det snart er hungersnød igjen og tviholder på det den får inn. Karbodager innimellom vil nesten garantert føre til at du legger på deg... Så siden du nå har presset den såpass må du bare vente tålmodig til den spiller på lag igjen. Gi den hvertfall mye fett slik at den forstår at det er energi tilgjengelig.
Sulte/ekstremkurer virker kanskje der og da, men man må alltid betale etterpå... Det som virker for godt til å være sant er som regel det

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ketose og ketostix - hjelp! thesa Generell diskusjon 3 18-03-11 13:28
Ketostix/ketose Kristin72 Spørsmål og svar 17 25-01-10 00:08
Hmm ... I ketose på ketolyse-ketostix, men ikke på ketostix fra apoteket? wollafruen Ketolysekuren 10 15-02-09 13:14
Spørsmål om ketose og ketostix Tiril77 Lavkarbo generelt 6 18-01-05 20:27


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no