Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Kan man stole på "anbefalt kcal" på Diett.no?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-10-11, 00:23   #26
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Kan man stole på "anbefalt kcal" på Diett.no?

Hvis jeg spiser slik diett.no sier jeg skal, så sulter jeg skikkelig.
Mitt goal der er visst 1300 og et eller annet.
Med min forbrenning så må jeg opp i minst 2300 kalorier pr dag, ellers går jeg ned i vekt, noe jeg ikke ønsker.
diett.no berekner utfra fysiske mål, men de har selvsagt ikke kjennskap til forbrenning, sykdommer, aktivitetsnivå, etc.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 10:12   #27
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Kan man stole på "anbefalt kcal" på Diett.no?

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Hvis jeg spiser slik diett.no sier jeg skal, så sulter jeg skikkelig.
Mitt goal der er visst 1300 og et eller annet.
Med min forbrenning så må jeg opp i minst 2300 kalorier pr dag, ellers går jeg ned i vekt, noe jeg ikke ønsker.
diett.no berekner utfra fysiske mål, men de har selvsagt ikke kjennskap til forbrenning, sykdommer, aktivitetsnivå, etc.

Det står vel ikke at du skal spise 1300 for å holde vekta?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 10:23   #28
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Kan man stole på "anbefalt kcal" på Diett.no?

Opprinnelig lagt inn av Marella77, her.

Ja, det tenkte jeg også... Går jo ikke å ligge på 700...
Da jeg gikk på Grete Roede kur, gikk jeg ned 1 kg i uka. Jeg tenker at da er jo dette det samme som Roede kuren da... Man må jo uansett passe på kcal pr dag... Er det da verdt det å kutte ut all karboen? Det er jo så mye enklere om man kan spise det... Og en annen tanke jeg har... Trodde man skulle gå ned mye mer når man var i ketose. Er ikke det hele tanken bak å være i ketose fremfor bare å spise lavkarbo?

Du trenger ikke passe på noe kalorier i starten, men etterhvert kan det hende du opplever at du må se på kaloriene. Du trenger kun forholde deg til at du skal spise når du er sulten, passe på å spise nok fett, proteiner og VIKTIG: nok grønnsaker, også skal du ikke spise mer når du er mett.

Og nei, det er ikke noe sånn at man SKAL gå ned mer når man er i ketose. Magien med ketose er at mange mister søtsug, føler seg mett siden de slipper blodsukkerstigninger som fører til sult osv. Da spiser de ikke mer enn de skal og holder seg helt fint unna matvarer som kan være store fallgruver utenom ketose.

Det er ikke likt for alle. Noen raser ned i ketose, noen gjør det ikke. Noen, som f.eks er insulinresistente MÅ lavt ned på karbohydratene for å gå ned i vekt, men de opplever da ikke å gå ned i vekt på et kosthold ala Grete Roede. Ketose er ikke noe mirakelkur og man må fortsatt ta bevisste valg for å gå ned i vekt og som sagt så kan man oppleve stillstand osv i ketose også.

Om det er verdt det for deg eller ei må være opp til deg å bestemme Hvis du går helt fint ned på Grete Roede og trives best med det, så for all del. Det funker da det også, for de det funker for Men det funker ikke for alle og da kan ketose virke som rene mirakelkuren i forhold.

Man skal ikke rase ned en hel masse kilo hver uke. Det er hverken sunt for kropp eller psyken som skal henge med i svingene.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 10:59   #29
bente1
Seniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.310
bente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlys

Sv: Kan man stole på "anbefalt kcal" på Diett.no?

Det er vel ganske mange studier som viser at man faktisk går mer ned på lavkarbo uten kalori-begrensning enn man gjør på fettfattig kosthold med kaloribegrensning (ala GR). Ref. oppsummeringstabell s. 81 i Matrevolusjonen av Andreas Eenfeldt (anbefaler forresten den boken på det varmeste, veldig informativ, lettlest og underholdende)

Når det er sagt, så er jeg 100% enig i at det viktigste ikke er å gå raskest mulig ned i vekt, men å finne et kosthold du trives med, som gir deg bedre helse og som samtidig sakte men sikkert får vekten nedover Vekten har kommet på over lang tid, så man må regne med å bruke litt tid på å få den av også.

Anbefaler deg å ikke tenke kalorier overhodet nå i starten, men å lære deg til å kjenne på kroppen og følge signalene den gir. Det å lære seg å skille mellom hva som er virkelig sult, hva som bare er "jeg har lyst på noe", og hva som er "jeg føler meg ikke så bra i dag og da pleier jeg å spise som trøst" osv tror jeg er en viktig del av prosessen for å få dette til å fungere på lang sikt Skulle du stoppe helt opp over lang tid (mange uker), går det an å begynne å se på om en skal redusere litt på posjonene. For de aller fleste vil dette regulere seg av seg selv om en spiser når en er sulten og til en er passe mett.

Ønsker deg masse lykke til. De fleste av oss var utålmodige da vi startet, men etter en stund kommer du inn i en rutine, trives med maten, føler deg god og mett mye lengere enn tidligere og kjenner at kroppen din har det bedre på alle måter. Da får man mer ro på det og det er lettere å finne den tålmodigheten også


Sist redigert av bente1 : 23-10-11 kl 11:07.
bente1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketose diett -> generell LCHF Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 11:30   #30
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Kan man stole på "anbefalt kcal" på Diett.no?

Opprinnelig lagt inn av bente1, her.

Det er vel ganske mange studier som viser at man faktisk går mer ned på lavkarbo uten kalori-begrensning enn man gjør på fettfattig kosthold med kaloribegrensning (ala GR). Ref. oppsummeringstabell s. 81 i Matrevolusjonen av Andreas Eenfeldt (anbefaler forresten den boken på det varmeste, veldig informativ, lettlest og underholdende)

Andreas Enfeldt er en flink mann, men han bruker studier på en litt selektiv måte Han er ikke alene om det akkurat, men jeg baserer ikke min "viten" på studier han viser til. Blir litt som at jeg skal konkludere med at lavkalori er raskest, for jeg gikk ned 25 kilo på åtte måneder der, mens lavkarbo har jeg holdt på med i to år i Desember og enda har jeg bare gått ned 16 kg.

Ser heller på hva jeg har sett på dette forumet igjennom fire år. Og det jeg har sett er at folk flest går ned i et heeelt normalt tempo, at det ofte stopper opp, akkurat som ved lavkalorislanking, og at like mange feiler på dette kostholdet som på et lavkalorikosthold. Og ser også at folk kommer inn med enorme forhåpninger og forventninger og at 90% får disse illusjonene om et easypeasy vekttap satt på prøve.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 11:54   #31
bente1
Seniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.310
bente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlys

Sv: Kan man stole på "anbefalt kcal" på Diett.no?

Jo, du har sikkert rett i det, Nellie, at mange bruker studier akkurat som de vil, og at det kan være vanskelig å vite hva man skal stole på.

Jeg tror også det er store induviduelle forskjeller, og kanskje har vi to ulik erfaring. -Min personlige erfaring er den motsatte av din. Jeg gikk ned på GR kosthold, men kroppen min gikk etter en stund i sparebluss, og jeg stoppet fullstendig opp. Det rådet jeg fikk var å trene mer av hun som hadde GR kurset, noe jeg gjorde, og med en dårlig rygg førte det til en lengere sykemelding der jeg ikke greide å gjøre mye av noe som helst.....og selvfølgelig gikk opp igjen i vekt.... Nå har jeg imidlertid gått nedover så godt som hver eneste uke uten å telle en eneste kalori, kun ved å spise konsekvent riktig og mosjonere kun så mye som kroppen min tåler. Det har blitt 18 kg ut av det på under 6mnd, jeg har bare 2 kg igjen til målvekta mi, noe jeg synes er temmelig bra for en godt voksen dame som ikke trener spesielt mye. Men det beste av alt er at jeg helsemessig føler meg bedre enn noensinne, og det gjorde jeg definitivt ikke på lavkalori kosthold!

bente1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketose diett -> generell LCHF Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 12:57   #32
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: Kan man stole på "anbefalt kcal" på Diett.no?

Tusen takk for kjempefine innspill dere!! Dette syns jeg er veldig interesant å lese om, og setter stor pris på at dere forteller om deres erfaringer!

Håper dere får en fin dag. Her i huset skal vi feire 5-årsdag med storfamilien, og jeg skal servere Jacobs pølser med blomkålmos, rekesalat og div andre ting til de som spiser karbo. Og til dessert krem med sukrinmelis og bær. Helt ny meny for meg

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 15:01   #33
Pingri
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 13
Pingri er på en erverdig vei

Sv: Kan man stole på "anbefalt kcal" på Diett.no?

Ikke se så mye på kcal, men pass på sammensetningen av næringsstoffer 75-20-5%, og hold deg under 20-25 karbo om dagen. Jeg har spist over 2000 kcal daglig og likevel mistet en kilo i uka på lavkarbo (i følge diett.no er mitt daglige energibehov 2143, så det er tydelig at et eller annet skjer på lavkarbo som ikke skjer med grete roede ;-) Stå på!

Pingri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 15:41   #34
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Kan man stole på "anbefalt kcal" på Diett.no?

Opprinnelig lagt inn av Marella77, her.

Jeg har tidligere telt kcal gjennom Grete Roede, og da gjaldt det å ikke komme i sparebluss. Men når man er i Ketose, så er man vel aldri i sparebluss, eller hur? For da forbrenner man fett 24 timer i døgnet?

Dersom jeg skal spise rundt 1500 kcal pr dag, så vil jeg bare kunne gå ned 6kg frem til nyttår... er ikke det litt lite da? Det er på 10 uker...

Det er ikke tatt hensyn til hva slags mat du faktisk spiser, så du kan kanskje gå ned mer innen den tid.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 19:53   #35
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: Kan man stole på "anbefalt kcal" på Diett.no?

Opprinnelig lagt inn av Pingri, her.

Ikke se så mye på kcal, men pass på sammensetningen av næringsstoffer 75-20-5%, og hold deg under 20-25 karbo om dagen. Jeg har spist over 2000 kcal daglig og likevel mistet en kilo i uka på lavkarbo (i følge diett.no er mitt daglige energibehov 2143, så det er tydelig at et eller annet skjer på lavkarbo som ikke skjer med grete roede ;-) Stå på!

Hm... Ja det virker forskjellige fra pers til pers. Jeg får bare prøve meg fram. Stå på du også

Takk for svar

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 20:11   #36
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: Kan man stole på "anbefalt kcal" på Diett.no?

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Det er ikke tatt hensyn til hva slags mat du faktisk spiser, så du kan kanskje gå ned mer innen den tid.

Ja håper det ;=)

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo. Svar med sitat
Svar

Emneord
diett.no, ketolyse, lavkarbo


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Flere tungvektere på Skaldeman-"diett" her? Snorkfroken76 Spis deg ned i vekt med Skaldeman 192 18-08-12 22:19
Noen som har sett "Rett diett" på FEM? Janis Lavkarbo generelt 15 13-08-09 21:51
Kan jeg stole på "mat på data"? Tariana Spørsmål og svar 0 11-10-08 19:52
Fedon"diett" eller Atkins diett? haukhe Spørsmål og svar 2 01-11-07 21:40
Kosttilskudd - en "skjult" kcal..?? Miro Kosttilskudd 9 28-05-04 11:24


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no