Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Ketose ugunstig?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-09-06, 01:15   #1
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Ketose ugunstig?

http://www.dinkost.no/wsp/dinkost2/f...&func_id=10876

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 22-09-06, 07:50   #2
nita58
Medlem
 
nita58 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Alder: 55
Innlegg: 424
nita58 har en fantastisk aura rundt segnita58 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ketose ugunstig?

hmmmmmmm Man blir jo helt forvirret, hva skal man tro på til slutt???

__________________









nita58 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse......igjen :o) Svar med sitat
Gammel 22-09-06, 07:55   #3
Goggen
Seniormedlem
 
Goggen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 998
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Sv: Ketose ugunstig?

Ta det med ro. Det finnes et utall undersøkelser som slår dette ihjel. Og Barry Sears skal jo selge sitt budskap.

I tillegg får vi ikke forelagt oss noe om hvordan dette ble gjort.

I tillegg har de sammenliknet Atkins og Fedon. Hvorfor ikke sammenlikne med Sone-dietten?

Alle her inne vet at Atkins og Fedon virker.

Altså: Intet nytt under solen.

__________________



Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 22-09-06, 08:39   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Ketose ugunstig?

Ja, som Goggen sier, - intet er nytt undre solen.
Forskningsrapporter finansiert av en som selv tjener gode penger på en konkurrerende diett (Barry Sears, Sone-dietten) leser jeg ALLTID med stor skepsis, - og et aldri så lite smil om munnen. Sone diettene er en av mange lavkarbo retninger, - en av mange Atkins kopier, bearbeidet for å virke "spiselig/akseptabel" på ernæringsmyndigheter etc. Sone dietten virker heller ikke for alle (selv om Sears selv mener han har den utlimate løsning).

Det er vel det som er litt av cluet her, - å akseptere at det finnes andre løsninger enn ens egen. og at forskjellige retninger virker for forskjellige folk. Noen liker mora, andre liker dattera, - for å si det sånn. Kjenner mange "in the Zone" - som trives der, - og mange det ikke har funket for. Jeg mister nok litt av repekten for Sears når han venter å bli tatt alvorlig med en "forskning" bygget på 20 personer over en periode på 6 uker !

Det han skriver om ketose er dessuten direkte feil og kan umulig ha grunnlag i langvarige studier (6 uker ). Jeg er vel en av de som har vært lengst i ketose (tilsammen flere år) og selv med familiært høyt total kolesterol (dvs. genetisk, som ikke kan bedres ved kosthold eller mosjon) har jeg hatt høyt HDL (det gode kolesterolet) lave triglyserider og ellers perfekte blodprøver (har pga andre ting blitt testet 2 ganger pr år). Jeg har med andre ord ikke merket noen som helst forskjell om jeg har vært i eller utenfor ketose. Bl.a. Torkil kan vise til lignende resultater på sine pasienter. Jeg har derimot oppnådd en rekke andre helsefordeler ! Nå er det heller ikke meningen at man skal være i "evig ketose" hverken på Atkins eller på Ketolyse. Det anbefales max 6 mnd. Men den delen av saken har Sears valg å overse (mangel på kunnskap ??) Mer om ketose HER.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 22-09-06, 15:08   #5
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Ketose ugunstig?

Takk, Goggen og Nille, for oppklarende og "re-motiverende" info!

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 23-09-06, 12:00   #6
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Ketose ugunstig?

Hei
Jeg har ikke "slank med ketolysekuren" foran meg, men i den er det vist til solid dokumentasjon på slanking med ketose er trygt. En av artiklene er skrevet av en gruppe eksperter i USA. De har gått igjennom ca 2700 artikler om slanking og ketose og finner ikke grunnlag for å advare mot slike kurer. Andre har funnet bedret blodsukkerkontroll ( normalisering!) bedring av kolesterolverdier, senking av blodtrykk mm. Referansene kan sjekkes ved søk på internett.
Kostindusert ketose ER trygt - og i mine øyne veldig behageligt.
Jeg er veldig enig med Nille i at vi må innse at det er mange veier til et lettere liv, noen liker den ene , noen den andre. Jeg har prøvd de fleste, og synes at kostindusert ketose passer best for meg - og de fleste andre med betydelig overvekt spesiellt hvis det samtidig er insulinresistens.
Om det da er Atkins, Eat, Ketolysekuren, cut the carbs, etc. blir mindre vesentlig, men jeg tror de fleste bør følge én filosofi og ikke mikse - med mindre man er veldig god på ernæringsfysiologi - slik som en del deltakerer her på forumet er - ingen nevnt -ingen glemt.

Vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 23-09-06, 12:27   #7
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: Ketose ugunstig?

Er det noen som trenger en link å slå i bordet med har jeg en god gammel en her; http://www.dagbladet.no/dinside/2003/05/23/369444.html

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 23-09-06, 13:31   #8
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Ketose ugunstig?

Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.

Hei
Jeg har ikke "slank med ketolysekuren" foran meg, men i den er det vist til solid dokumentasjon på slanking med ketose er trygt. En av artiklene er skrevet av en gruppe eksperter i USA. De har gått igjennom ca 2700 artikler om slanking og ketose og finner ikke grunnlag for å advare mot slike kurer. Andre har funnet bedret blodsukkerkontroll ( normalisering!) bedring av kolesterolverdier, senking av blodtrykk mm. Referansene kan sjekkes ved søk på internett.
Kostindusert ketose ER trygt - og i mine øyne veldig behageligt.
Jeg er veldig enig med Nille i at vi må innse at det er mange veier til et lettere liv, noen liker den ene , noen den andre. Jeg har prøvd de fleste, og synes at kostindusert ketose passer best for meg - og de fleste andre med betydelig overvekt spesiellt hvis det samtidig er insulinresistens.
Om det da er Atkins, Eat, Ketolysekuren, cut the carbs, etc. blir mindre vesentlig, men jeg tror de fleste bør følge én filosofi og ikke mikse - med mindre man er veldig god på ernæringsfysiologi - slik som en del deltakerer her på forumet er - ingen nevnt -ingen glemt.

Vennlig Hilsen
Torkil

Men, jeg spør deg også, Torkil(siden du er lege) ; jeg er 1.70, er 74 kg, har pco(s), og vil ned til 69, helst enda mere (65?)....er ketose/ketolyse ikke noe for meg, da?
Har boka de, og der nevnes 10 kilo overvekt. Er det et absolutt tall? Jeg tenker spesielt på siden jeg har pco(s).

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 23-09-06, 23:53   #9
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Ketose ugunstig?

Du har sikkert ikke vondt av noen uker på Ketolyse, men du har for lite å ta av ti at du vil dra noen spesifik nytte av en ketogen diett. Det er jo ikke vits i å spise så lite karber om du ikke MÅ ! Om du kommer fra et høykarbo kosthold er det ofte greitt med en renseuke med lite karber, for å få renset faenskapen ut av kroppen. Men utover det vil du nok ha bedre effekt med et Lindberg-aktig kosthold.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 24-09-06, 15:56   #10
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Ketose ugunstig?

Hei
De ti kilo er selvfølgelig ikke absolutte. Du har antagelig insulinresistens i og med at du har PCO/S da er ketose meget effektivt for hormonforstyrrelsene og ketolysekuren kan angebales også for å bli kvitt søthungeren og få gode mosjonsvaner. Når du nærmer deg målet vil vekttapet kanskje medføre at insulinresistensen er borte/ kraftig redusert. Da bør du absolutt fortsette med labvkarbo som stabiliseringskost, gjerne Fedon Lindberg.
Vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 25-09-06, 14:09   #11
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Ketose ugunstig?

Tusen takk for svar, til både Nille og Torkil!

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 25-09-06, 14:48   #12
ziron
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2006
Alder: 38
Innlegg: 6
ziron er på en erverdig vei

Sv: Ketose ugunstig?

Tror ikke helt disse folka har peiling på hva de skriver om:

"Forskerne konkluderer med at ketogene lav-karbohydratdietter ikke er å anbefale, og at om du likevel vil velge disse diettene bør du sørge for å få i deg minimum 100-125 g karbohydrat daglig"

Om du spiser 100-125g karbohydrat daglig så følger du jo ikke lengre en ketogen lav-karbohydratdiett, hvor dum går det an å bli?

Blir like teit som å si: "det går helt fint å leve uten vann, bare du passer på å få i deg 3 liter væske daglig".

ziron er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 0 gram karbo om dagen ;) Svar med sitat
Gammel 25-09-06, 16:51   #13
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Ketose ugunstig?

Opprinnelig lagt inn av ziron, her.

Tror ikke helt disse folka har peiling på hva de skriver om:

"Forskerne konkluderer med at ketogene lav-karbohydratdietter ikke er å anbefale, og at om du likevel vil velge disse diettene bør du sørge for å få i deg minimum 100-125 g karbohydrat daglig"

Om du spiser 100-125g karbohydrat daglig så følger du jo ikke lengre en ketogen lav-karbohydratdiett, hvor dum går det an å bli?

Blir like teit som å si: "det går helt fint å leve uten vann, bare du passer på å få i deg 3 liter væske daglig".

Hehe, godt sagt!

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 15:30   #14
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Ketose ugunstig?

Hehehe. "De som spiste ketogent hadde lite energi". HAHA. Jeg har aldri hatt så mye energi som det jeg får på ketogent kosthold. Nå har jeg spist ala Lindberg i et par måneder, og føler meg mye bedre enn før, men den energien og velværet jeg følte på ketogen mat har jeg IKKE nå. Og det vil jeg ha, derfor prøver jeg å kutte enda mer ned på karbene nå. Ikke minst for å øke sjansene mine til å bli gravid, for nå er jeg lei av å prøve! (Eller, ikke lei av selve prøvingen HEHE, men at det tar sånn tid!).

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 15:28   #15
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Sv: Ketose ugunstig?

Opprinnelig lagt inn av ziron, her.

Tror ikke helt disse folka har peiling på hva de skriver om:

"Forskerne konkluderer med at ketogene lav-karbohydratdietter ikke er å anbefale, og at om du likevel vil velge disse diettene bør du sørge for å få i deg minimum 100-125 g karbohydrat daglig"

Om du spiser 100-125g karbohydrat daglig så følger du jo ikke lengre en ketogen lav-karbohydratdiett, hvor dum går det an å bli?

Blir like teit som å si: "det går helt fint å leve uten vann, bare du passer på å få i deg 3 liter væske daglig".

Det stemmer jo at 100-125 g karbo ikke er en ketogen diett da. Ingen kan brenne ketoner med ett så høyt karbotall pr dag. Og det er heller ikke en lavkarbodiett når du kommer over 50-60 g karbo pr. dag.
Spiser du 100 g karbo og over det pr. dag så følger du hverken en ketogen diett eller en lavkarbodiett. Men resten av artikkelen er jo bare tull.

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 15:36   #16
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Ketose ugunstig?

Opprinnelig lagt inn av donjuanwannabe, her.

Det stemmer jo at 100-125 g karbo ikke er en ketogen diett da. Ingen kan brenne ketoner med ett så høyt karbotall pr dag. Og det er heller ikke en lavkarbodiett når du kommer over 50-60 g karbo pr. dag.
Spiser du 100 g karbo og over det pr. dag så følger du hverken en ketogen diett eller en lavkarbodiett. Men resten av artikkelen er jo bare tull.

Er enig i at 100-125 g karbo ikke er ketogen diett,
MEN

lavkarbo er pr definisjon et kosthold med max 40 energi % karbohydrater - har jeg lært.

Hvis f.eks. Atkins med 20 karber vil si 5 energi % (det pleier å stemme ganske bra) vil det si at rundt 160 karber pr dag fremdeles er lavkarbo kosthold. Og det gir jeg meg ikke på !! Såkalt "normalt norsk kosthold" ligger på over 300 karber pr dag.......om man følger Drevon & Co's råd.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 17:28   #17
205gti16v
Medlem
 
205gti16v sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 44
Innlegg: 324
205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys

Sv: Ketose ugunstig?

Lutz har jo si grense på 72 karbo pr dag, vil seie det han står for er lavkarbo.
I tillegg vil ein person som er veldig aktiv kunne ete mykje meir karbo fordi han generellt må innta meir mat enn dei som er mindre aktive/stillesittende, berre prosent fordelinga er fornuftig.

__________________
Medlem av rein matklubben
Medlem av Barnehageliga'n


Drevon: Fedmeepidemien har ingen god forklaring som kan dokumenteres vitenskapelig.

Ønsker meg eit bombekalorimeter sånn at eg kan forbrenne maten sånn som ernæringsrådet vil eg skal http://www.houm.no/produkter/bombekalorimetre.htm




Shut up, Brain, or I'll stab you with a Q-tip!
Homer Simpson
205gti16v er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lutz,Skaldeman,Polezynski,Kwaznievski. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Alt du har ønsket å vite om ketose Nille Atkins kosthold 110 14-03-14 07:59
Ketose - inn og ut av ketose...? hva skjer da? Chumpsy Lavkarbo generelt 31 16-07-11 21:01
Ketoner uten ketose. Fjonken Spørsmål og svar 9 16-07-10 08:10
Kroppstemperatur ved ketose Anne Generell diskusjon 47 31-10-05 06:33


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no