Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Erstatning til potet, pasta og ris?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-04-13, 11:49   #1
Jammo
Medlem
 
Jammo sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Hvor: Haugesund
Alder: 37
Innlegg: 386
Jammo er ny på veien
Smile

Erstatning til potet, pasta og ris?

Hei
Har tenkt å starte opp igjen med lavkarbodietten. Men lurer på om dere har noen tips og råd til hva jeg kan erstatte matvarene med?
Blir nok til at jeg må lage to tilbehør innimellom, da min bedre halvdel spiser vanlig.

Tusen takk for tips og råd

__________________
Hjalmfrid's Verden - Bloggen min
"Livet er som en skoledag, med sorg og glede som hovedfag. I gledens time best å være, i sorgens time mest å lære."
Jammo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - Livstilsendring Svar med sitat
Gammel 09-04-13, 12:01   #2
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Erstatining til potet, pasta og ris

Trenger du noen erstatning? Spis mere grønnsaker du, varier med feks revet blomkål som du steker i smør og krydder. Jeg lager vanlig mat, men spiser litt mere grønnsaker enn resten av familien, funker ypperlig på ketogent kosthold.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 09-04-13, 12:01   #3
Nordmørsloppa
Seniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 1.038
Nordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snill

Re: Erstatining til potet, pasta og ris

Opprinnelig lagt inn av Jammo, her.

Hei
Har tenkt å starte opp igjen med lavkarbodietten. Men lurer på om dere har noen tips og råd til hva jeg kan erstatte matvarene med?
Blir nok til at jeg må lage to tilbehør innimellom, da min bedre halvdel spiser vanlig.

Tusen takk for tips og råd

Blomkålris: Du kan lage "ris", ved å raspe en rå blomkålbukett. Deretter steke raspet i panne med olje. På høy varme.

Sphagetti/pasta: 4 egg, 1/2 dl fiberhusk og 125g kremost.
Sett ovnen på 150 grader.

Visp sammen egg, kremost og fiberhusk (jeg kjører det sammen i blenderen). La svelle i 10 minutter. Etter at røra har fått svelle skal den ha konsistens omtrent som vaniljekrem.

Det er stor forskjell på de ulike fiberhuskmerkene, og noen merker tykner deigen mer enn andre. Det kan derfor være lurt å holde litt igjen på fiberhusken (halvparten) første gangen du lager pastaen for å sjekke om du trenger mindre fiberhusk enn det som står i oppskriften.

Bre røra tynt utover på en bakepapirkledd stekeplate. Ta et nytt ark bakepapir og smør et tynt lag olivenolje på den ene siden. Legg dette bakepapiret med den oljedekte flaten ned mot eggeblandingen og bruk fingrene eller en kjevle til å spre røra enda tynnere utover mellom de to lagene med bakepapir.

Sett plata inn i ovnen, og la steke i 10 minutter.

Når lavkarbopastaen er ferdig stekt kan du dra det øverste bakepapiret forsiktig av. La pastaleiven avkjøles før du drar den av det underste laget bakepapir.

Rull pastaleiven til en rull og skjær i tynne tagliatellelignende strimler.

Pastaen skal ikke kokes, bare blandes ned i varm pastasaus og varmes forsiktig opp i sausen.

__________________




Loppas Journal
Nordmørsloppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Whole30 Svar med sitat
Gammel 09-04-13, 12:06   #4
Jammo
Medlem
 
Jammo sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Hvor: Haugesund
Alder: 37
Innlegg: 386
Jammo er ny på veien

Sv: Erstatining til potet, pasta og ris

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Trenger du noen erstatning? Spis mere grønnsaker du, varier med feks revet blomkål som du steker i smør og krydder. Jeg lager vanlig mat, men spiser litt mere grønnsaker enn resten av familien, funker ypperlig på ketogent kosthold.

Lurt

__________________
Hjalmfrid's Verden - Bloggen min
"Livet er som en skoledag, med sorg og glede som hovedfag. I gledens time best å være, i sorgens time mest å lære."
Jammo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - Livstilsendring Svar med sitat
Gammel 09-04-13, 12:07   #5
Jammo
Medlem
 
Jammo sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Hvor: Haugesund
Alder: 37
Innlegg: 386
Jammo er ny på veien
Smile

Sv: Re: Erstatining til potet, pasta og ris

Opprinnelig lagt inn av Nordmørsloppa, her.

Blomkålris: Du kan lage "ris", ved å raspe en rå blomkålbukett. Deretter steke raspet i panne med olje. På høy varme.

Sphagetti/pasta: 4 egg, 1/2 dl fiberhusk og 125g kremost.
Sett ovnen på 150 grader.

Visp sammen egg, kremost og fiberhusk (jeg kjører det sammen i blenderen). La svelle i 10 minutter. Etter at røra har fått svelle skal den ha konsistens omtrent som vaniljekrem.

Det er stor forskjell på de ulike fiberhuskmerkene, og noen merker tykner deigen mer enn andre. Det kan derfor være lurt å holde litt igjen på fiberhusken (halvparten) første gangen du lager pastaen for å sjekke om du trenger mindre fiberhusk enn det som står i oppskriften.

Bre røra tynt utover på en bakepapirkledd stekeplate. Ta et nytt ark bakepapir og smør et tynt lag olivenolje på den ene siden. Legg dette bakepapiret med den oljedekte flaten ned mot eggeblandingen og bruk fingrene eller en kjevle til å spre røra enda tynnere utover mellom de to lagene med bakepapir.

Sett plata inn i ovnen, og la steke i 10 minutter.

Når lavkarbopastaen er ferdig stekt kan du dra det øverste bakepapiret forsiktig av. La pastaleiven avkjøles før du drar den av det underste laget bakepapir.

Rull pastaleiven til en rull og skjær i tynne tagliatellelignende strimler.

Pastaen skal ikke kokes, bare blandes ned i varm pastasaus og varmes forsiktig opp i sausen.

Hjemmelaget pasta Nam, denne skal jeg prøve på. Også blomkålrisen Takk for tips.

__________________
Hjalmfrid's Verden - Bloggen min
"Livet er som en skoledag, med sorg og glede som hovedfag. I gledens time best å være, i sorgens time mest å lære."
Jammo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - Livstilsendring Svar med sitat
Gammel 09-04-13, 12:38   #6
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Erstatining til potet, pasta og ris

Mitt beste råd er å erstatte dette med blandede grønnsaker. Ulike typer og ulike former og ulikt behandlet. Det er bare en omstillingsperiode så vil du finne ut at all den stivelsen for det meste bare var bortkastet plass på talerkenen.

Hos oss er en blanding av stekte grønnsaker favoritten (sopp, løk, paprika som basis og så varierer vi med å tilsette sukkererter/gulrøtter/minimais/pastinakk/aspargestopper/sellerirot/kål f.eks)

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 09-04-13, 14:47   #7
Storemy
Juniormedlem
 
Storemy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 44
Storemy har en fantastisk aura rundt segStoremy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Erstatining til potet, pasta og ris

Hei! Den pastasaken er veldig god! Jeg lager en halv porsjon, det blir nok til en steikeovnsplate. Og det funker helt fint å smøre røra utover, mens den fortsatt er flytende, med en deigskrape eller slikkepott. Steiker den uten bakepapir over, også. Og steiker du den ørlitt mere, til svakt gulprikket, så får du en super lefse/wrap :-) Det eneste jeg savner av HØYKARBOMAT er komler, det går ikke tale om an å lage noe som ligner, engang, så da steiker jeg aubergineskiver i baconfett istedet, det er godt og passer til røykt lammekjøtt. Minimaisstappe med ørlitt vanilje (!) eller muskatnøtt istedet for kålrabistappe. Prøv å fløtestue grønnsaker, eventuelt med karrikrydder. Jordskokker og rotselleri kan kokes, steikes, fløtegratineres, friteres, moses, istedet for poteter..

Storemy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse vanligvis, nå 50-70 gr karbo.. Svar med sitat
Gammel 09-04-13, 23:30   #8
Jammo
Medlem
 
Jammo sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Hvor: Haugesund
Alder: 37
Innlegg: 386
Jammo er ny på veien

Sv: Erstatining til potet, pasta og ris

Opprinnelig lagt inn av Storemy, her.

Hei! Den pastasaken er veldig god! Jeg lager en halv porsjon, det blir nok til en steikeovnsplate. Og det funker helt fint å smøre røra utover, mens den fortsatt er flytende, med en deigskrape eller slikkepott. Steiker den uten bakepapir over, også. Og steiker du den ørlitt mere, til svakt gulprikket, så får du en super lefse/wrap :-) Det eneste jeg savner av HØYKARBOMAT er komler, det går ikke tale om an å lage noe som ligner, engang, så da steiker jeg aubergineskiver i baconfett istedet, det er godt og passer til røykt lammekjøtt. Minimaisstappe med ørlitt vanilje (!) eller muskatnøtt istedet for kålrabistappe. Prøv å fløtestue grønnsaker, eventuelt med karrikrydder. Jordskokker og rotselleri kan kokes, steikes, fløtegratineres, friteres, moses, istedet for poteter..

Nam mye godt her Jordskokk har jeg aldrig smakt, hvordan er den?

__________________
Hjalmfrid's Verden - Bloggen min
"Livet er som en skoledag, med sorg og glede som hovedfag. I gledens time best å være, i sorgens time mest å lære."
Jammo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - Livstilsendring Svar med sitat
Gammel 09-04-13, 23:30   #9
Jammo
Medlem
 
Jammo sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Hvor: Haugesund
Alder: 37
Innlegg: 386
Jammo er ny på veien

Sv: Erstatining til potet, pasta og ris

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Mitt beste råd er å erstatte dette med blandede grønnsaker. Ulike typer og ulike former og ulikt behandlet. Det er bare en omstillingsperiode så vil du finne ut at all den stivelsen for det meste bare var bortkastet plass på talerkenen.

Hos oss er en blanding av stekte grønnsaker favoritten (sopp, løk, paprika som basis og så varierer vi med å tilsette sukkererter/gulrøtter/minimais/pastinakk/aspargestopper/sellerirot/kål f.eks)

Mmm, får prøve på dette

__________________
Hjalmfrid's Verden - Bloggen min
"Livet er som en skoledag, med sorg og glede som hovedfag. I gledens time best å være, i sorgens time mest å lære."
Jammo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - Livstilsendring Svar med sitat
Gammel 10-04-13, 08:18   #10
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Erstatning til potet, pasta og ris?

Ja, og om grønnsakene er kjedelige på smak så er det ingenting i veien for å kryddre dem (sellerisalt er veldig godt, synes jeg) eller ha på en klatt smør (nydelig til dampede grønnsaker spesielt).

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Svar

Emneord
erstattning, pasta, potet, ris, tilbehør


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Erstatning for pasta Blåbærpiken Lavkarbo generelt 16 22-08-12 18:57
Erstatning for ris, pasta, potet? Anos Spørsmål om matvarer og oppskrifter 11 08-03-11 17:17
Ris, Pasta, Potet, Mais...etc.. torgn Generell diskusjon 5 05-08-10 22:30
Erstatte potet, ris og pasta? Tutta112 Spørsmål om matvarer og oppskrifter 18 05-07-10 12:38
Alternativer til potet, pasta og ris? tonelill76 Middag 5 11-06-09 09:27


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no