Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hva slags kur passer best?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-02-06, 14:47   #1
Feline
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 38
Feline er på en erverdig vei

Hva slags kur passer best?

Har vært å tittet litt å funnet ut at jeg har lyst å starte med Ketolysekuren. Har aldri prøvd meg på slankekur, men etter et vanskelig svangerskap med en vektøkning på nesten 40 kilo så trenger jeg hjelp til å ta av de siste kiloene. Har nå ca kg 12-15 igjen. Dattern min er nå 1 1/2 år og jeg er hjemme med henne. Vi spiser alle måltider sammen som er ca 3-4 brødmåltid hvor jeg tar en skive med makrell i tomat.
Har funnet ut at alt for mye karbohydrater i kosten kan være grunnen til at jeg ikke går noe mer ned.
Måltidene med dattern er veldig viktig for meg og jeg lurer på om noen har noe forslag om en annen kur enn Ketolyse kunne passet bedre til meg med tanke på hverdagen min?
En annen ting er at vi har ganske dårlig råd fram til mars så jeg har ikke penger til å kjøpe bok nå og masse piller. Noen råd om hvordan jeg kan starte?

Feline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-02-06, 15:03   #2
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hva slags kur passer best?

Hei og velkommen Feline.

Dersom du velger bort brød, pasta, poteter, ris og sukker så er jo mye av jobben gjort. Det er enkle retningslinjer som sannsynligvis vil få fortgang i vekten din. Vil du ha garantert resultat/raskere resultat, spis mye fett, alle typer fett utenom transfett (som du finner i chips, kaker, kjeks, pommes frites osv).
Jeg har ei datter på 2 år, og hun spiser det samme som meg, da hun ikke er glad i verken brød, ris eller poteter. Pasta liker hun, så det får hun av og til.
Hun elsker derimot egg, smør, fløte, ost, bacon, kjøtt, frukt, bær, nøtter osv. Dette får hun masse av. I tillegg får hun selvsagt grovt brød om hun vil ha, men det er sjelden hun vil ha det. Fiberknekkebrød spiser hun av og til.

Hva liker datteren din? Jeg har inntrykk av at mange gir brød og grøt fordi det liksom er "forventet", at de derfor ikke prøver ut så mye nytt på ungene (annerledes om det er fare for allergier da, det er det heldigvis ikke hos oss). Jeg vet ikke om du tenker sånn, men det er iallefall bare bra å venne ungene til flere smaker tidlig.

Min datter elsker feks omelett/eggerøre med bacon. Det spiser vi sammen til frokost hver dag (jeg er hjemmeværende). Til lunsj får hun et knekkebrød med masse smør og pålegg, eller en av hennes yndlingsretter - en tallerken full av pålegg og ost i skiver, samt agurkstaver, cherrytomater og rømmedip samt en frukt i biter. Da skal du se ei jente som gafler innpå hehe.

Til middag spiser vi det samme hele gjengen, mannen min får potet, pasta eller ris om han vil ha, men han spør sjelden etter det fordi maten er så god uten.

Du kan jo også lage Skaldemans kjøttkaker (det er mange varianter av disse, jeg lager dem med 1 kg kjøttdeig, 200 gram baconfett (sånn hvitt i biter + litt baconkjøtt) og 100 gram hvitost. Kjører det til en masse i kjøkkenmaskinen og steker ganske store fine kjøttkaker av det). Disse kan du spise når du er sulten, de er kjempegode.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 01-02-06, 15:06   #3
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Hva slags kur passer best?

Hei og velkommen til Lavkarbo, Feline.

Hva passer best spør du...hm ikke godt å si, men jeg synes jo du har klart deg veldig godt på egenhånd. Du har jo gått ned masse, og det er viktig å kunne spise sammen med ungene.

Det er alltid viktig å vite litt om det du hatr tenkt å begi deg ut på. Kanskje du kan låne noen bøker på biblioteket...Lindberg bøker feks. Lindberg ligger vel nærmest det vanlige norske kostholdet tror jeg. Kanskje dte bare er små endringer som skal til vet du.

Annet brød og litt mer proteiner. Litt mindre feks gjeitost? Finne pålegg som har mindre karber og mer proteiner. Feks havregrøt med cottage cheese. Det er jo sunt for dere begge. Du sier ikke så mye om hva du spiser, så hvis du legger inn noen typiske dagsmenyer er et lettere for oss å se hva som enkelt kan endres i første rekke.

Enn så lenge, drikk masse vann og ta noen ekstra turer med barnevogna...

Lykke til videre.

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 01-02-06, 20:51   #4
Feline
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 38
Feline er på en erverdig vei

Kosthold og trening.

Det som har vært i det siste har vel ikke akkuratt vært representativt for hvordan det pleier å være. Har nok spist for lite i løpet av dagen og vært sulten igjen på kvelden.

Frokost: 1 skive brød med bremykt og makrell i tomat (før brukte jeg ikke smør, pga amming måtte jeg kutte ut alt med melkeprotein. Kan hende det er grunnen til vekttap tidligere?)
Lunsj: 1-2 skiver brød med bremykt og makrell i tomat
ettermiddag: frukt, youghurt
Middag: Norsk husmannskost og en del grønnskaswok m kjøtt og evt.pasta ris.
kvelds: knekkebrød med bremykt og ost.

Hva skal jeg eventuelt erstatte ris, pasta med?
Kan jeg spise alt av frukt, eller ikke noe?
Hva med grønnskaker? Noe jeg absolutt bør holde meg unna?

Jeg elsker kjøtt og atter kjøtt. Kan gå å fyse på kjøtt en hel dag. Forsyne meg med røttkjøtt i kjøleskapt osv.

Trener en gang i uken på SATS, spinning. Burde trene oftere men er stolt over at jeg får trent i det heletatt. Håper jeg får til mer etterhvert. Må bare komme i gang igjen.

Takk for svarene Slipper å føle meg så alene...

Feline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-02-06, 21:32   #5
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Kosthold og trening.

Spis grønnsaker i stedetfor ris og potet, og kutt for all del ut margarinen. Den er ikke bra...

  Svar med sitat
Gammel 01-02-06, 22:17   #6
Feline
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 38
Feline er på en erverdig vei

Sv: Kosthold og trening.

Opprinnelig lagt inn av Albertine

Spis grønnsaker i stedetfor ris og potet, og kutt for all del ut margarinen. Den er ikke bra...

Bremykt er da ikke margarin. Dessuten er det like mange karb i den som i ekte meierismør 1g pr. 100 står det på begge. Og Bremykt kan man faktisk smøre på skiven.
Men jeg er enig i at fet fisk og smør ikke er nødvendig kominasjon. Byttet da jeg fant ut at den kunne smøres på skiven og ikke må sjæres i tykke lag som med ekte smør. Brød er best med smør Godt for dattern også. Hjernen trenger fett for å utvikle seg riktig, og jeg har vært flink til å gi henne riktig fett hele tiden.

Rett meg om jeg tar feil.

Feline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-02-06, 23:01   #7
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Kosthold og trening.

Jeg tror Albertine forvekslet Bremykt med Brelett, men Bremykt inneholder allikevel 30 % planteolje, og den er nok raffinert slik at den ikke akkurat er så helsevennlig. Ville ikke gitt den til datteren min iallefall. Her er det kun SMØR som gjelder, rent smør.
Jeg har den faktisk ikke i kjøleskapet, men i brødskuffen. Bruker den til steking og brød og alt annet, så en slik pakke varer i under en uke. Dermed blir den ikke harsk heller, dessuten harskner ikke smør så fort som margarin siden fettet er mer stabilt enn umettet fett.

Så du kan fint ha smøret på kjøkkenbenken, da er det kjempeenkelt å smøre.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 01-02-06, 23:05   #8
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Hva slags kur passer best?

Ahhh, smørdiskusjon igjen !!

Opprinnelig lagt inn av MHM

Bremykt? Det er smør med olje. Men oljen er ikke kaldpresset, og jeg tror ikke bare at de "rører rundt i gryta" og så vips blir det Bremykt... Uten at jeg vet AKKURAT hva de gjør. Hadde holdt meg til smør jeg. For da har de bare rørt rundt i gryta.... Smør er et naturprodukt.



Meierismør behøver ikke være hardt heller. Om man bruker de kjekke bordpakningene så holder meierismør seg godt på benken. Bare ikke rett ved siden av ovnen da ! Hjemme hos meg har vi alltid hatt meierismøret på benken. Alltid mykt godt deilig smør

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 01-02-06, 23:47   #9
Feline
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 38
Feline er på en erverdig vei

Sv: Kosthold og trening.

Opprinnelig lagt inn av Iset

Jeg har den faktisk ikke i kjøleskapet, men i brødskuffen. Bruker den til steking og brød og alt annet...

Hæler ikke lukta av stekt smør, blir skikkelig kvalm av det, så her går det kun på brødet.

Ellers så syns jeg dere lager et realt styr her over alt mulig. Mitt opprinnelig spm hade da ikke noe med hva slags smør vi bruker på skiva, den skal jeg jo droppe uansett.
Nei, kranglefanter finnes det nok av i denne verden om jeg gidder å sitte på et nettsted å disskutere flisespikkeri.

Takk for de possetive svarene jeg fikk og tar det fra det.

Nei... Får ta turen innom SATS i morgen å spinne litt ekstra for Bremykt

Feline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-02-06, 23:49   #10
Feline
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 38
Feline er på en erverdig vei

Sv: Kosthold og trening.

Det var ikke deg det var myntet på Iset.
Ville bare avklare det.
Lykke til vidre, du klarer det nok.

Feline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-02-06, 23:54   #11
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Hva slags kur passer best?

Hmm blir litt sjokkert over at du tok det som en formærmelse? Ingen av oss har noen som helst intensjoner om å fornærme noen her inne, vi gir bare gode råd. Siden smør er det beste, ville vi bare tipse deg om det, slik som vi gjør med alle andre her inne, og jeg har aldri sett det blir dårlig mottatt noensinne, før nå. Det er da ikke flisespikkeri å nevne smør på DETTE forumet, der man faktisk fraråder all bruk av margariner og raffinerte oljer? Dette er da en helt reell problemstilling, og vi ønsker jo å få ut denne informasjonen til alle nye medlemmer som ikke helt vet hva det går i.
Men da vet jeg det, at jeg helst ikke skal komme med flere råd, du får heller spørre om det er noe spesielt da.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)

Sist redigert av Iset : 02-02-06 kl 00:08.
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 02-02-06, 09:17   #12
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Kosthold og trening.

Opprinnelig lagt inn av Feline

Ellers så syns jeg dere lager et realt styr her over alt mulig. Mitt opprinnelig spm hade da ikke noe med hva slags smør vi bruker på skiva, den skal jeg jo droppe uansett.
Nei, kranglefanter finnes det nok av i denne verden om jeg gidder å sitte på et nettsted å disskutere flisespikkeri.

Ooooops, - realt styr ?? Beklager om jeg kom til å tråkke noen på tærne her. Det var ikke min mening - og det er heller ingens mening å krangle eller drive flisespikkeri. Her har du nok oppfattet ting helt anderledes enn det var ment. Og det er jo trist. Det er selvfølgelig opp til deg om du vil høre på rådene eller ikke. Det er ingen tvang altså !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva passer best? guro Trening 1 14-08-05 22:25
Hva slags matvarer kan man kjøpe i Norge uten carbo? tip Atkins kosthold 5 08-05-04 15:53


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no