Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter

Sheasmør og kakaosmør

Oppskrifter Lurer du på hva du vil ha til middag idag?
Eller vet du om noe godt du vil dele med oss? Eller en oppskrift du trenger? Beskriv gjerne dine forsøk på å lage nye oppskrifter og forsøk på å konvertere vanlige oppskrifter til lavkarbo-oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-06-08, 20:25   #1
KatjaBlå
Juniormedlem
 
KatjaBlå sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 36
Innlegg: 35
KatjaBlå er på en erverdig vei

Sheasmør og kakaosmør

Noen som vet hvordan jeg kan bruke dette i maten min? Etter hva jeg har lest om det, så er det sunne fett-typer:

"
Kakaosmør indeholder over en tredjedel stearinsyre og ca. en tredjedel oliesyre. Begge er yderst hjertesunde. Stearinsyre er hård og fast og trækker fordøjelsen i langdrag – og giver dermed en længere mæthedsfornemmelse. Desuden er stearinsyren også svær at nedbryde i tarmen, så en væsentlig del af kalorierne optages ikke – men passerer ufordøjet.
Kakaosmør indeholder desuden polyfenoler, der er kendt som de stoffer i te, der forlænger livet ved at nedsætte forekomsten af hjerte- karsygdomme. Kakaosmør har efter sigende fire gange så stort et indhold af polyfenoler som te.


Kakaosmørret består af fortrinsvis to typer fedtsyre; stearinsyre og oliesyre. Indholdet af mættede fedtsyrer er ca. 63%, enkeltumættede fedtsyrer ca. 34% og flerumættede fedtsyrer ca. 3%. Smeltepunktet er 34-35 grader C. Kakaosmør indeholder over en tredjedel stearinsyre og ca. en tredjedel oliesyre. Begge er yderst hjertesunde. "
(info fra www.urtegaarden.dk)

Sheasmør(også kjent som karitèsmør)
"Slik lages Sheasmør
Den grønne sheafrukten er på størrelse med en plomme, og sheanøtten befinner seg innenfor skallet. Nøttene kokes, tørkes, knuses, ristes og males, og blandes deretter til en masse ved hjelp av vann. Fettet fjernes fra overflaten og blir i tørket tilstand til smør."
(info fra www.alveland.net)

dette er alt jeg har funnet om dette. Sheasmør har blitt brukt lenge i afrika i maten, men jeg finner stort sett bare artikler om hudpleie når jeg søker på sheasmør. Noen som vet mer om dette? Er det sunt å spise? Hva slags mat passer det til?

__________________
"It's not the size of the dog in the fight, it's the size of the fight in the dog.”
- Mark Twain -


KatjaBlå er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinaldermat, lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Økologisk kakaosmør Zincite Generell diskusjon 1 11-05-08 21:29
Strekkmerker og kakaosmør Sturemmt Spørsmål og svar 11 01-06-06 00:22


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no