Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Optimal Ernæring

OE på lavbudsjett- råd og tips for de med en noe slunken lommebok

Optimal Ernæring Et kosthold basert på Jan Kwasniewski og Wolfgang Lutz sine anbefalinger. Boka "Bedre uten brød" er skrevet av Wolfgang Lutz.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-08-06, 12:34   #51
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: OE på lavbudsjett- råd og tips for de med en noe slunken lommebok...

Opprinnelig lagt inn av nalana

Har sett i denne tråden at det skal finnes en egen OE-oppskriftstråd i forumet et sted. Finner den ikke jeg. Er så spendt på denne delfia-kaka.

http://forum.lavkarbo.no/showthread....okospannekaker

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 01-08-06, 12:52   #52
nalana
Seniormedlem
 
nalana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Arendal
Innlegg: 1.919
nalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt av

Sv: OE på lavbudsjett- råd og tips for de med en noe slunken lommebok...

Tusen takk Iset. Nå ble jeg skikkelig sjesken altså. Og kanskje litt sugen på å konvertere.
Ikke det at forskjellen vil bli så stor, da jeg har ligget veldig høyt på fettinntaket innimellom uansett, men det virker litt spennende å taen helt ut

__________________
:sa Nalana
Replace one worry with another, thats the secret of life

Når jeg når mitt mål, så er det ikke noe mirakel, men oppnådd med målrettet spising og mosjon. Altså min egen fortjeneste
nalana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca Optimal ernæring. 36 - 72 karber om dagen. Svar med sitat
Gammel 03-08-06, 00:10   #53
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OE på lavbudsjett- råd og tips for de med en noe slunken lommebok...

Opprinnelig lagt inn av nalana

Tusen takk Iset. Nå ble jeg skikkelig sjesken altså. Og kanskje litt sugen på å konvertere.
Ikke det at forskjellen vil bli så stor, da jeg har ligget veldig høyt på fettinntaket innimellom uansett, men det virker litt spennende å taen helt ut


Lykke til, og velkommen som en av få OE'ere her inne isåfall!!!

Er det noe du lurer på i forbindelse me OE, så er det bare å spørre.

Og vil du evt vite litt mere om det fra andre hold, så kan du jo sjekke innom Mat og Helses nettsider, for der har Dag Viljen Polezynski lagt ut alle artiklene han har skrevet om OE, som han selv også følger... uansett, du får i såfall være velkommen i en liten, men voksende "klubb" her inne...

.


Sist redigert av Ziggy : 03-08-06 kl 12:46.
Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 03-08-06, 12:15   #54
nalana
Seniormedlem
 
nalana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Arendal
Innlegg: 1.919
nalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt av

Sv: OE på lavbudsjett- råd og tips for de med en noe slunken lommebok...

Det er ganske sannsynlig at jeg prøver ut dette om en stund, virker kjempespennende, og jeg har selv erfart at jeg har tatt av mest i de periodene jeg har spist mest fett, og faktisk også ligget ganske høyt på kaloriinntaket. Derfor har jeg ingen problemer med større fettinntak og ingen problemer med å "tro" på dette.
Har allikevel noen spørsmål før jeg vil prøve, men dem vil jeg komme med samlet når jeg har tenkt ferdig og før jeg eventuelt går i gang.
Ganske ergelig med alle innkjøpene jeg har gjort i det siste da, f.eks. store pakker med linser som jeg ikke vil få bruk for. Men på den annen side, så tror jeg det blir billigere å spise etter OE-filosofien enn slik jeg spiser nå.
Snakkes sikkert siden i en annen tråd. Er forresten ganske imponert over alt du har tilført forumet med disse OE-trådene Ziggy.

__________________
:sa Nalana
Replace one worry with another, thats the secret of life

Når jeg når mitt mål, så er det ikke noe mirakel, men oppnådd med målrettet spising og mosjon. Altså min egen fortjeneste
nalana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca Optimal ernæring. 36 - 72 karber om dagen. Svar med sitat
Gammel 21-01-07, 07:50   #55
chili
Seniormedlem
 
chili sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 51
Innlegg: 1.730
chili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjent

Sv: OE på lavbudsjett- råd og tips for de med en noe slunken lommebok...

Dytte!

__________________
Just keep swimming

Sist redigert av chili : 13-02-07 kl 03:20.
chili er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal Ernæring/Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 09:37   #56
chili
Seniormedlem
 
chili sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 51
Innlegg: 1.730
chili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjent

Sv: OE på lavbudsjett- råd og tips for de med en noe slunken lommebok...

Opprinnelig lagt inn av Ziggy, her.

Legger ut en liste over tips til hvordan man kan følge et slikt kosthold uten at det nødvendigvis fører til at man blakker seg helt på maten...

Kom gjerne med flere tips etter hvert som dere kommer på dem!!!



OE kostholdet er faktisk ikke så dyrt som man i første omgang tror, og her er hvorfor...

- Jeg spiser mye egg, og kjøper medium egg, da det ikke er store forskjellen mellom plommene, men i eggehviten, dvs proteinet i eggene som utgjør forskjellen. Handler du dem på OBS, ja så koster de kr 1,- pr stk, på Lidl 1,32 pr stk og på Prix 1,36 pr stk.

- Jeg kaster ikke eggehvitene, de bruker jeg i delfiakaka, kokospannekakene eller jeg bruker dem til mine to små...

- Du kan bruker Lindbergbrød, og tynne skiver... så et brød vil vare ca en uke før du må kjøpe nytt..

- Jeg spiser mye meierismør, og det koster noe sånt som 34,- pr kilo, noe som ikke er så dyrt.

- Peanøttsmør lager jeg selv av en pose Polly peanøtter som jeg har i en bolle sammen med litt fett, og moser det med stavmikseren til det er skikkelig crunchy... sabla godt og billig...og uten druesukker, dårlige oljer og E- stoffer er det og...

- Jeg bruker mere Creme Fraiche enn rømme, og sparer ca 3,- pr beger jeg bruker.

- Jeg kjøper stor pakning med fløte, og heller restene på isposer når det nærmer seg forbruksdato... fløtebitene passer utmerket i supper og sauser, og tilsvarer ca 1 - 1,5 ss pr terning... økonomisk når man må tenke på forbruket. Jeg bruker å lukke posene med klips, for da kan jeg bare helle i mere neste gang jeg får fløte til overs før den går ut på dato....

- Du kan bruke grønnsaker som du er vant til, men i litt mindre kvanta... vi spiser ikke 1 kilo frukt om dagen, da DET er sviindyrt det!!!

- Ofte bruker jeg gul løk (mye billigere enn rødløk) surret i mye smør med krydder som tilbehør... ikke akkurat dyrt det heller vil jeg si...

- Kjøper du fryste svinekoteletter eller nakkekoteletter, ja så koster det deg 29,90 pr kilo på Rema og de andre lavprisbutikkene... og med det rette tilbehøret, jha så varer det lenge.... husk du blir mett som bare f... på fettet, og klarer ikke lenger å stappe innpå med kotelett etter kotelett...

- Kjøttdeig til 57 kr kiloen bruker vi også en del som hamburgere, kebabkjøtt, taco etc... det er bare å bruke litt mere creme fraiche, rømme, ost ol for å få opp fettinntaket...


- Familieribbe og tynribbe til 29,90 kan skjæres opp i tynne skiver og brukes som grillribbe i stekepanna...mmm

- På Rema har de bacon i biter fra en dansk produsent, Tulip, i ett- kilospakninger i frysedisken til kr 79,- pr kilo. Har disse i en Ziplock pose, og tar et par never (80-100 gr) som jeg bruner i panna sammen med en 30 gram smør før jeg har i 1 helt egg + 1 eggeplomme. Alt dette har jeg over ei skive OE brød med smør... det er en mettende frokost det... og rask å lage!!! (du kan evt bruke Lindbergbrød om du ikke vil bake OE brød selv...)

- Og så kan du lage "medisterkaker" av familiedeig, som ikke koster mer enn vanlig kjøttdeig på Rema...

- Har du problemer med å spise fettranden på kotelettene, ja så velg nakkekoteletter, da disse er skikkeling marmorisert med fettet slik at du ikke merker det, men smaken....mmmmmmmm!!!

- For ikke snakk om sausen du lager av sjyen fra panna og Creme fraiche, salt, pepper og noen få oppdelte sjampinjonger som trekker til seg smaken.... HELT KONGE... spør du meg...


- Ost på OBS koster rundt 40,- pr kilo, så man kan nesten spise 2 kilo for prisen av 1 kilo Norvegia fra Rema..

- Vi drikker vann, kaffe og te til det meste, og litt brus i helgene... ofte bruker jeg en del kremfløte i kaffen og teen for å få opp fettandelen...

- Snacks er peanøtter i skall, delfiakake, ost, 70% sjokolade, baconcrisp med rømmedipp, hjemmelaget osv...



* * (et par tips om billig O. E. / Lavkarbo - mat.) * *

__________________
Just keep swimming

Sist redigert av chili : 13-04-07 kl 00:45.
chili er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal Ernæring/Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 14-06-07, 16:14   #57
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Sv: OE på lavbudsjett- råd og tips for de med en noe slunken lommebok

Kjempefin tråd, men ikke helt riktig i pris lenger! Kansje vi klarer å lage et lavkarbo budskjett basert på 4 fornuftige måltider hver dag?

Kaster meg uti det med egg og bacon. Var på Coop Prix idag og handlet en 18-pk med egg str M, kr 26,20 og en kilospris på 25,10. Bacon fant jeg ikke noe billigere enn i stk til 81,90 pr kg. Tulip-baconet kostet nå 97 kr pr kg. Annen bacon i småbiter kostet vel 200 pr kg.

Sommerkoteletter var kjempebillig, 18,90 pr kg. Det tror jeg er den billigste middagsmaten en finner.

Annen billig middag, 500 g laks, 4 biter a 125 g, kr 73,80 pr kg.

Kyllingfilet, 2 kg x-tra frosne marinerte, kr 73,15 pr kg.

La merke til at en pk frosne broccolitopper hadde nesten samme kg pris som fersk broccoli. 33 kr pr kg. Men da skjærer en jo bort og kaster mye? Faktisk er det billigere å kjøpe frossenvaren...

Noen som finner billigere ting? Helst slikt som er fast lavpris, ikke tilbud.

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 15-09-07, 15:25   #58
pepsimax
Seniormedlem
 
pepsimax sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Trondheim, Heimdal området... :o)
Alder: 41
Innlegg: 546
pepsimax er ny på veien

Sv: OE på lavbudsjett- råd og tips for de med en noe slunken lommebok

Opprinnelig lagt inn av mam, her.

La merke til at en pk frosne broccolitopper hadde nesten samme kg pris som fersk broccoli. 33 kr pr kg. Men da skjærer en jo bort og kaster mye? Faktisk er det billigere å kjøpe frossenvaren...

Tenkte det samme jeg og - derfor kjøper jeg bare frossenvare.. Og det varer også enda lenger + smaker like bra som ferskt...

__________________
Oppstart: 3 mars 2007 - Vekt: 92kg.
Delmål: 1# 80Kg 2# 75Kg 3# 70Kg 4# 65Kg
Drømmen min: Å få velporsjonert figur og velge & vrake klær på klesbutikkene...... *drømme*
01.06.07 - 79,9kg

Bloggen min - Journalen min

pepsimax er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Lokkebiff/Skaldemann - litt sånn selvkomponert :P Svar med sitat
Gammel 09-01-09, 10:00   #59
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: OE på lavbudsjett- råd og tips for de med en noe slunken lommebok

Dytter

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 09-01-09, 19:36   #60
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: OE på lavbudsjett- råd og tips for de med en noe slunken lommebok

Kjøttdeig kan man jo rett som det er få kjøpt på tilbud til 19,90 pr pk.....

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 01:19   #61
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Sv: OE på lavbudsjett- råd og tips for de med en noe slunken lommebok

rema og obs har tilbud på kyllinglår til 20 kr kg eller no. løp..
egg og ost er billigere på Obs enn rema her nå
tyrkisk youghurt i spann er billigere enn youplait 0,1%
Rema har sånn oppskjært bacon i frossen disken som er billigere enn andre
first price har laksekoteletter til en billilg penge
sei koster 20 kr for en blokk
sekker med bringebær for litt over en hundrings på obs og ica (2 kg?)

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jippi! Jeg Klarte det. På sykkel til Hallingdal Kristian Livets lyse side 15 06-10-08 00:39
noen som vet noe.. sommerfugl Fysisk og mental helse 31 02-07-05 18:01


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no