Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter

Proteinrike måltider

Oppskrifter Lurer du på hva du vil ha til middag idag?
Eller vet du om noe godt du vil dele med oss? Eller en oppskrift du trenger? Beskriv gjerne dine forsøk på å lage nye oppskrifter og forsøk på å konvertere vanlige oppskrifter til lavkarbo-oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-09-05, 18:17   #1
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Proteinrike måltider

heihei

Albertine og jeg skal forsøke å få i oss nok proteiner
og dermed trenger vi oppskrifter på mat med masse proteiner

eneste regelen for denne tråden er at det helst skal være 30 gram proteiner per porsjon i oppskriftene, og også at antall gram proteiner står (helst ihvertfall... vi sletter ikke bra oppskrifter for at det ikke står antall proteiner, altså)

jeg begynner med en, jeg

omelett:

2 egg (25.2 prot)
1 ss olje
2 skiver gulost (5?)
2 skiver skinke (4?)
+ grønnsaker etter eget ønske
= ca 34 gram proteiner (nå skulle jeg gjerne hatt fitday her )

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-09-05, 20:10   #2
Areola
Supermoderator
 
Areola sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 2.025
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Jeg har en god middag!
Funnet her inne ; http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=4186

Du trenger:

1 stykke svin indrefilet (eller kjøttdeig!)
Fersk chamignon
Løk
Bacon (helst i skiver)
Fløte
Ost
salt
pepper

Skjær indrefileten i passe stykker, og brun de raskt i en panne.
Legg filetbitene i en ildfast form.
Skjær opp bacon i biter, brun det sammen med løk og sopp.
Ha denne blandingen over kjøttet i forma.
Krydre med salt og pepper og hell over ganske mye fløte.
Ha ost over, og stek i ovnen på ca. 180-200gr. i 35-45 minutter.

Jeg kom fram til 156 gram protein i hele formen(30 carb), typen og jeg kan fiiint dele hele den(men vi er storspisere!). Ellers er den god til å varme opp også. Jeg liker godt sweet chili sause til, men den er ikke helt lavkarb..

__________________
Vil du ha en ticker? Les her
Areola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 10-09-05, 20:26   #3
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 58
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Aline

2 egg (25.2 prot)

Jeg har lært at det er 8 g protein per egg. Og da er 2 egg litt lite i et måltid som skal inneholde masse protein!

Jeg kan foreslå frokostpannekake, med 2 egg (16gP) og 150g (18gP) Cottage cheese (+2ss havregryn, 1 ss olivenolje, 2 ts kanel ++). Det blir 34 g P til sammen om jeg ikke regner helt galt.

Om en liker cottace cheese er den kjempefin til å 'pumpe opp' proteinmengden med.


Lykke med proteinene!

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 10-09-05, 21:22   #4
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av guro

Jeg har lært at det er 8 g protein per egg. Og da er 2 egg litt lite i et måltid som skal inneholde masse protein!

Jeg kan foreslå frokostpannekake, med 2 egg (16gP) og 150g (18gP) Cottage cheese (+2ss havregryn, 1 ss olivenolje, 2 ts kanel ++). Det blir 34 g P til sammen om jeg ikke regner helt galt.

Om en liker cottace cheese er den kjempefin til å 'pumpe opp' proteinmengden med.


Lykke med proteinene!

Jeg også mente det kun var 8, men så tok jeg en titt på matvaretabellen her inne, og det var faktisk 12,6 gram proteiner - men det er pr. 100 gram - og ikke pr. egg, så et egg veier kanskje rundt 65 gram ellernoe sånt noe det da? *titte i kjøleskapet* Jah - 53-63 gram veier ett egg

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 10-09-05, 21:52   #5
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Jeg vet at kjøttretter og fiskeretter er fulle av protein, og der er jeg ganske flink til å finne på ting selv. Derfor etterlyser jeg heller alternative frokoster, lunsjer og snacks som er stappfulle av protein.

  Svar med sitat
Gammel 10-09-05, 22:40   #6
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

1 boks CC med kanel og søtstoff - godt over 30 karber om jeg ikke husker feil

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 10-09-05, 23:40   #7
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

*kjøp cc*

  Svar med sitat
Gammel 11-09-05, 00:41   #8
Gamla
Potius sero, quam numquam
 
Gamla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 1.103
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av mofe

1 boks CC med kanel og søtstoff - godt over 30 karber om jeg ikke husker feil

Hmm, du mener vel proteiner???

__________________
Stor klem fra Gamla!

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat
Gammel 11-09-05, 00:43   #9
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Hun mener sikkert proteiner...

  Svar med sitat
Gammel 11-09-05, 01:09   #10
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

oioi, jeg misforstod tabellen... det stod at et egg veide 55 gram, og jeg leste det som at det var den mengden det gjaødt for ops

ellers så har vi jo den berømte proteinshaken...
der kan man jo selv bestemme mengden proteiner... problemet med den er heller å få den til å smake litt ok...?

eggerøre med 3 egg (24 gram prot)
litt ost og litt skinke pluss grøntfor

det også skulle vel lett komme over 30 gram
dette kan også taes med kaldt på skole/jobb i en fin plast boks, og enten varmes opp i micro, eller spises kald

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-09-05, 01:33   #11
Sugarpill
Pauset
 
Sugarpill sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 40
Innlegg: 1.436
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Jeg må få lov til å slenge med det ekleste oppskriftsforslaget jeg har hørt noengang (har ikke prøvd selv), som alle skryter av inne på forumet på slankenett.no.

1 boks mager kesam
1 dl ublandet fun light

Blandes sammen. Spis.

Masse protein og minst et tonn kunstige søtstoffer, samt en hel masse andre e-stoffer..

Merk: Kun for de modige. Jeg orker ikke tanken på å prøve det der engang.


Men ideen om å bruke kesam i div.retter er vel i utgangspunktet ikke verst. Jeg er veldig glad i cottage cheese, jeg, men det er jo noen som ikke liker konsistensen på det.

Jeg foreslår mager kesam, fordi det har dobbelt så mye protein pr 100 gram, mens karbohydratnivået er bittelitt mindre.


Næringsinnhold SANS mager kesam pr 100 gram

energi: 326 kJ (74 kcal)
protein: 12,0 g
karbohydrat: 4,3 g

Næringsinnhold SANS Kesam Original pr 100 gram


energi: 489 kJ (116 kcal)
protein: 6,2 g
karbohydrat: 4,8 g


Jeg pleier å slenge med noen ekstra eggehviter når jeg lager eggeretter. Gir ekstra protein, uten å gjøre for mye ut av seg. Mye lettere å få i seg en rett med 2 egg og et par eggehviter enn 4 hele egg.

Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Gammel 11-09-05, 04:37   #12
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Albertine

Hun mener sikkert proteiner...




__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 11-09-05, 04:48   #13
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Tunfisk ca 25 - 30 gram protein pr boks. utrolig billig proteinkilde. Tunfisk salat er knall, må ha på mye dressing for at det skal bli godt ,men pytt,pytt.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 11-09-05, 09:50   #14
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 58
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Begod

må ha på mye dressing for at det skal bli godt ,men pytt,pytt.

Ja, men vi skal jo ha olje likevel. En dressing av olivenolje, presse sitron, litt salt og masse pepper er godt på tunfisksalat.

Proteinkilder som monner utover kjøtt og fisk, er stort sett egg og cottage chesse, eventuelt proteinpulver, soyaproteinpuler. Soyaproteinbrødet (Nabobrød) fungererer ganske godt som avveksling synes jeg - husker ikke proteinmengden per skive akkurat nå. Fryser 2 og 2 skiver og tiner i brødristeren. Veldig raskt når en har dårlig tid eller har planlagt litt dorlig.

Ellers så er det denne frokosten som jeg synes er kjempegod. Spiser den egentlig med yogurt men det fungerer sikkert bra med mager kesam også:
150 g cc, mager kesam, bær og nøtter

Også er det smoothie da. Den går også fint ann å få nok protein i, med; egg, cc, mager kesam, proteinpulver etc

Eller så er det de vegetariske proteinkildene, bønner og linser. Men de monner ikke nok alene. Jeg har tenkt å lage kikertkaker som tilbehør til middagen i dag. Litt spent på dem. Jeg skal forøvrig snart kjøpe meg en vegetarisk lavkarbokokebok for å få flere ideer til vegetarisk protein.

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 11-09-05, 10:01   #15
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Kikertkaker? Hvordan?

  Svar med sitat
Gammel 11-09-05, 10:36   #16
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 58
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Omtrent slik ...

FL Kikertkaker(12)


· 250 g tørre kikerter

bløtlegges over natten, skylles og renses. Ha i en kjele med rikelig med vann. La koke i 1 ½ time, til myke. Hell av kokevannet og la ertene renne av. Ha dem i en food processor (hurtigmikser, stavmikser) og kjør sammen til grov, grynete masse. Bland inn

· 1 mellomstor tomat, finhakket

· 2,5 dl finhakket løk

· ½ dl finhakket frisk mynte/ 1 ts tørket mynte (oregano kan også brukes)

· 1 toppet ts spisskummin

· salt & pepper

Tilsett

· 2-3 ss sammalt spelt (eventuelt soyamel eller kanskje et egg?)

slik at deigen blir fast nok og kan formes til kaker. Kakene skal originalt vendes i mel før de stekes i

· rikelig rapsolje/smør

i 1-2 minutter på hver side. La renne av på kjøkkenpapir.

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 11-09-05, 10:44   #17
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Åh, tusen takk! Så bra deilig ut!

  Svar med sitat
Gammel 11-09-05, 10:49   #18
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 58
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Kan også lages av gule spitterter, som ikke trenger bløtlegging. Kokes like lenge og blir da mos, trenger derfor ikke moses.

Det er mye godt i Fedons bok 'Helt gresk'. Anbefales!

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 11-09-05, 15:29   #19
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 58
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Nå er kikertkakene ferdig, og de ble ikke helt som over. De ble omtrent som dette. Jeg fikk ikke håndmikseren til å gå i de tørre kikertne så jeg mått tilsette litt egg og cc og olje for det hele tatt å få moset ertene. Og da var jeg i gang da ... Kikertene er såpass nøytrale på smak at de trenger mye krydder etter min mening. Dessuten er de så tørre at litt egg, cc og olje, og kanskje revet ost , bare gjør det litt mer 'saftig'. Her er masse muligheter for variasjon, ved tilsettning av revet gulrot eller squash for eksempel. - Jeg synes det ble godt. Skulle bare ønske jeg hadde planlagt bedre så jeg hadde kunnet hatt en tzatsiki eller gresk salat ved siden av. Kan spise varme og kalde, såda er det egentlig grei matpakkemat også ..

Kikertkaker a’la Guro



· 400 g tørre kikerter

bløtlegges over natten, skylles og renses. Ha i en kjele med rikelig med vann. La koke i 1 ½ time, til myke. Hell av kokevannet og la ertene renne godt av. Kjør sammen med stavmikser. Bland inn:

  • 2-3 egg
  • 150–300 g cottage cheese
  • 1 ss olivenolje
  • 2-4 ts spisskummen
  • 1-2 ts chilli
  • 1 ts koriander
  • godt med salt & pepper
  • (revet ost)
  • friske urter, hakkede, eller tørkede urter
  • 1-2 mellomstore tomater, finhakket
  • 2,5 dl løk, finhakket
Kakene stekes i
· rikelig rapsolje/smør
i 1-2 minutter på hver side. La dem renne av på litt kjøkkenpapir.

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 11-09-05, 15:32   #20
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Åh, tzatziki...*slurp*

Her har vi middag til i morgen!

  Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvordan sette sammen måltider Mokia Induksjonen 4 08-04-09 02:13
Antall måltider pr dag? chablis Lavkarbo generelt 7 15-07-05 18:58
In Zone måltider Marianne Mellommåltider 3 17-09-04 19:59
In Zone måltider Marianne Frokost og kveldsmat 3 17-09-04 19:59
Hoppe over måltider? Liva Atkins kosthold 2 14-08-04 20:30


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no