Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Kake/dessert og snacks

Saftig sjokoladekake

Kake/dessert og snacks Her kan du poste dine lavkarbo-oppskrifter av desserter, snacks, lavkarbokaker og andre lavkarbovennlige godterier.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-05-11, 12:28   #1
AneAne
Medlem
 
AneAne sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Trondheim
Innlegg: 56
AneAne er på en erverdig vei

Saftig sjokoladekake

Tenkte jeg skulle poste oppskriften på en kake jeg bakte i går! Den var utrolig saftig og ganske enkel å lage. Den hemmelige ingrediensen er squash, som jo er lavkarboernes beste venn! Dette er en veldig mektig kake som man ikke trenger mye av, så det at det blir rundt 50 karbohydrater i røra gjør ikke så mye. Blir under 5 karbohydrater per stykke.

Sjokolade Squash kake
110 g smør (smeltes)
1,5 dl olje
1 1/2 ts stevia
16 ss splenda
4 ts sukrin
(i den opprinnelige oppskriften skulle det være 2 kopper sukker, så jeg brukte denne kombinasjonen av søtstoffer for å få tilsvarende søtning)
1 ts vaniljeessens
2 ts bakepulver
1/2 ts salt
2 egg
110 g seterrømme
300 g melerstatning
(jeg brukte 50 g soyamel, 100 g mandelmel og 150 g kokosmel)
50 g sjokoladepulver
340 g fint revet og avrent squash
85 g grovhakket mørk sjokolade (sukkerfri om du bruker det)

Steg 1: Bland sammen smør, olje, sukkererstatning, vanlije, bakepulver og salt. Tilsett 2 egg og pisk godt sammen.
Steg 2: Bland inn melerstatning og rømme i røren. Tilsett så sjokoladepulver, og bland godt.
Steg 3: Rør inn squash og grovhakket sjokolade. Pass på at du har presset ut en del av vannet i squashen, hvis ikke kan kaken blir for bløt.

Stek på 175 grader i ca 45 minutter. Jeg brukte en springform som var 23 cm i diameter, og kaken ble veldig høy og fin. Mulig å bruke en liten langpanne eller en litt større springform også! Jeg serverte kaken lun med litt rømme inntil, men man kan også lage en enkel glasur, bruke sukrinmelis eller hjemmelaget is inntil. Kjempesuksess og likt av alle!

Her er link til den originale oppskriften: http://www.mybakingaddiction.com/cho...i-cake-recipe/
Dette er siden jeg bruker for å finne riktig mengde stevia i baking: http://www.cookingwithstevia.com/ste...ion_chart.html

__________________

AneAne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Saftig og enkel sjokoladekake karmar-pedersen Kake/dessert og snacks 26 07-05-10 20:34
Saftig Liveche-kylling fra Østfold Maja Middag 1 18-04-10 10:47
Sjokoladekake! lett med fett Kake/dessert og snacks 3 20-07-09 21:30
Saftig sjokoladekake dingpot Bakst 7 27-01-08 20:49
Sjokoladekake? Stella Oppskrifter 7 28-09-06 16:21


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no