Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Peanøtter, med skall ...

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-06-07, 00:46   #1
Glade-Gry
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2006
Alder: 52
Innlegg: 53
Glade-Gry er på en erverdig vei

Peanøtter, med skall ...

... i boka står ikke peanøtter nevnt som en god omega 3 kilde...

er det fyfy?? liker slike nøtter med skall, som jeg da skreller og koser meg med.. ALLE ANDRE nøtter er jeg allergisk mot nemlig....

Hvis ikke disse nøttene kan være min omega3 kilde, hva anbefaler dere da, bortsett fra fet fisk da.. hvilket tilskudd er best??

Thanks..

Glade-Gry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Startet med ketolyse, men jakter på min egen lavkarbo vei å gå... Svar med sitat
Gammel 06-06-07, 00:56   #2
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Peanøtter, med skall..

Jeg er ingen ketolyse ekspert men...

Peanøtter er uansett fy-mat på en såpass restriktiv diett. Det inneholder en god del sukker (13-16g pr 100g), masse omega 6 og tilnærmet ingen omega 3. Liten tvil om at det er nei-mat dessverre.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 06-06-07, 01:00   #3
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Peanøtter, med skall..

Når det gjelder kilde til omega-3 så er det vel fet fisk (untatt laks) som er det sikreste kortet. Av tilskudd er jeg fan av Selolje, det er billig og bra. Ellers er Eskimo-3 ganske ålreit veit jeg.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 06-06-07, 01:11   #4
lokkebiff
Seniormedlem
 
lokkebiff sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Tromsø
Alder: 46
Innlegg: 10.266
lokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisk

Sv: Peanøtter, med skall..

EFA-omega er veldig bra! Inneholder både omega 3, 6 og 9.

http://www.tn.no/shop/produkt.aspx?i...FQbtlAodg0yoVw

__________________
..lev livet carpe diem..


-35 kilo er jeg stolt av
Men jeg er enda stoltere over å ha holdt vekta i 5 år
lokkebiff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: streng Skaldeman Svar med sitat
Gammel 06-06-07, 10:45   #5
tech
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 35
Innlegg: 262
tech er ny på veien

Sv: Peanøtter, med skall..

Opprinnelig lagt inn av themonk, her.

Jeg er ingen ketolyse ekspert men...

Peanøtter er uansett fy-mat på en såpass restriktiv diett. Det inneholder en god del sukker (13-16g pr 100g), masse omega 6 og tilnærmet ingen omega 3. Liten tvil om at det er nei-mat dessverre.

Nøtter er generelt sunt og bra på lavkarbo det, er det vel ikke? Nøtter inneholder ikke sukker, men lavglykemiske karbohydrater.
Rikt på næring, vineraler, mineraler, antioksidanter og kostfiber osv..
Peanøtter får man jo ned i 10 karber per 100g (eller mindre, hva vet jeg?), og man trenger jo ikke å spise så veldig mye heller.

__________________
Startet (06.01.2007): 119,1 kg
Nå: 89,3 kg
Mål: 80 kg
tech er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins induksjon (litt tilpasset en sjelden gang i blant) Svar med sitat
Gammel 06-06-07, 10:57   #6
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Peanøtter, med skall..

Opprinnelig lagt inn av Glade-Gry, her.

... i boka står ikke peanøtter nevnt som en god omega 3 kilde...

er det fyfy?? liker slike nøtter med skall, som jeg da skreller og koser meg med.. ALLE ANDRE nøtter er jeg allergisk mot nemlig....

Hvis ikke disse nøttene kan være min omega3 kilde, hva anbefaler dere da, bortsett fra fet fisk da.. hvilket tilskudd er best??

Thanks..

Grunnen til at du ikke får en allergisk reaksjon av peanøtter er at peanøtter til tross for at de heter peanøtter ikke er nøtter. De hører til bønne-familien.

Peanøtter er ikke alene; kokosnøtter f.eks. er i samme familie som fersken. "Nøtten" som vi bruker, tilsvarer stenen i ferskenen.

Bananer derimot, tilhører nøttefamilien.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-06-07, 12:36   #7
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Peanøtter, med skall..

Opprinnelig lagt inn av tech, her.

Nøtter er generelt sunt og bra på lavkarbo det, er det vel ikke?

Nøtter er generelt sunt, ja, men som sagt peanøtt er ikke en nøtt. Peanøtter inneholder veldig mye omega-6 som helst bør unngås, og er lett mottakelig for muggsopp. Men det er en god kilde til mange mineraler. Inneholder en del fiber, men altså en del sukker.

Jeg ser at "Glade-Gry" her nettopp har startet på ketolyse. Da er ikke peanøtter en del av kuren. I alle fall ikke foreløpig. Det skal ikke mange nøttene til før man er over karbogrensa.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 06-06-07, 12:53   #8
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Peanøtter, med skall..

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Bananer derimot, tilhører nøttefamilien.


-

Oi...det visste jeg ikke...
http://www.frukt.no/Article.aspx?art...id=3073&mnu3id=
Og her påstås det at bananen egentlig er en urt....
Trodde det var en frukt jeg..

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 06-06-07, 13:24   #9
tbear
Medlem
 
tbear sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Akershus
Alder: 75
Innlegg: 110
tbear er en juveltbear er en juveltbear er en juvel

Sv: Peanøtter, med skall..

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Grunnen til at du ikke får en allergisk reaksjon av peanøtter er at peanøtter til tross for at de heter peanøtter ikke er nøtter. De hører til bønne-familien.
-

Jeg synes peanøtter er farlig godt, men må dessverre si meg enig med mye av det negative som er uttrykt her. Det er heller ikke slik at peanøtter ikke kan gi alergiske reaksjoner, selv om det ikke er en nøtt. Så vidt jeg har forstått så er peanøtter en av de hyppigste årsakene til allergisk sjokk - ikke minst når det gjelder små barn.

Strengt tatt er vel peanutter heller ingen bønne. Heldigvis har peanøtter mye mindre stivelse enn hva bønner har. Så vidt jeg kan lese meg til er både bønner og peanøtter belgfrukter, dvs de tilhører erteblomstfamilien...

tbear er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - The Founding Father Svar med sitat
Gammel 06-06-07, 13:43   #10
tbear
Medlem
 
tbear sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Akershus
Alder: 75
Innlegg: 110
tbear er en juveltbear er en juveltbear er en juvel

Sv: Peanøtter, med skall..

Opprinnelig lagt inn av Anne, her.

Oi...det visste jeg ikke...
http://www.frukt.no/Article.aspx?art...id=3073&mnu3id=
Og her påstås det at bananen egentlig er en urt....
Trodde det var en frukt jeg..

Vi kan tydeligvis ha mye morro med å leke botanikere noen og enhver....

Banantreet er nok en urt, men bananen du spiser er fremdeles en frukt, eller kanskje et bær. Men neppe en nøtt...

tbear er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - The Founding Father Svar med sitat
Gammel 06-06-07, 14:47   #11
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Peanøtter, med skall..

Opprinnelig lagt inn av tbear, her.

Banantreet er nok en urt, men bananen du spiser er fremdeles en frukt, eller kanskje et bær. Men neppe en nøtt...

Ja, det var banantreet jeg tenke på var urt...og bananfrukten...en frukt eller bær om du vil

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 06-06-07, 19:17   #12
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: Peanøtter, med skall..

Hvordan kan banan være en nøtt når banantreet er en urt Er hassel og eik urt også da eller

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 06-06-07, 19:26   #13
lokkebiff
Seniormedlem
 
lokkebiff sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Tromsø
Alder: 46
Innlegg: 10.266
lokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisk

Sv: Peanøtter, med skall..

Da kan en beNØTTE seg av en banan....

__________________
..lev livet carpe diem..


-35 kilo er jeg stolt av
Men jeg er enda stoltere over å ha holdt vekta i 5 år
lokkebiff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: streng Skaldeman Svar med sitat
Gammel 06-06-07, 21:26   #14
Glade-Gry
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2006
Alder: 52
Innlegg: 53
Glade-Gry er på en erverdig vei

Sv: Peanøtter, med skall..

Dette var jo NØTT til å bli en morsom tråd, både urter og frukter og bønner og Gudene vet hva..

De lærde strides skjønner jeg.. så jeg holder meg unna peanøtter jeg da.. at det er sukker i de syns jeg hørtes rart ut, men kan godt hende...

Skal kjøpe meg Omega3... Selolje.. (selfangst???)

Da får vi bare se oss NØTT til å ikke ha blitt noe klokere..

Glade-Gry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Startet med ketolyse, men jakter på min egen lavkarbo vei å gå... Svar med sitat
Gammel 06-06-07, 23:12   #15
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Peanøtter, med skall..

Opprinnelig lagt inn av Kristian, her.

Hvordan kan banan være en nøtt når banantreet er en urt Er hassel og eik urt også da eller

Jeg var nok feilinformert om bananens hemmelige tilværelse som nøtt. Beklager! Biologilærer'n min fra ungdomsskolen får ta skylda - skal prøve å spore ham opp...


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-06-07, 23:17   #16
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: Peanøtter, med skall ...

Fort gjort å ta feil av urt og nøtt da, begge ender jo på t

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 07-06-07, 01:20   #17
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Sv: Peanøtter, med skall..

Opprinnelig lagt inn av Anne, her.

Oi...det visste jeg ikke...
http://www.frukt.no/Article.aspx?art...id=3073&mnu3id=
Og her påstås det at bananen egentlig er en urt....
Trodde det var en frukt jeg..

Det er jo ikke så rart en blir forvirret nei

Themonk: er det ikke litt misvisende å si at peanøtter inneholder sukker, de gjør jo ikke det. Har du lest sukkerbiten av Fedon? Han sier vel at alle karber er sukker uansett om det er tilsatt eller naturlig i en vare...
Det er forskjell på sukker! I Cola er det sukker men ikke i nøtter, men peanøtter inneholder karber
Glade-Gry: så det er lurt å holde seg unna i begynnelsen. Eller spis lite av det.

Jeg kaller uansett peanøtter for nøtter, den er jo hard og smaker godt og er megasunn! Dessuten heter den -nøtter

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 07-06-07, 11:59   #18
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Peanøtter, med skall..

Opprinnelig lagt inn av donjuanwannabe, her.

Themonk: er det ikke litt misvisende å si at peanøtter inneholder sukker, de gjør jo ikke det. (...) Det er forskjell på sukker! I Cola er det sukker men ikke i nøtter, men peanøtter inneholder karber

Hæ? Nå henger jeg ikke helt med her. Mener du at penøtter ikke inneholder raffinert sukker? Det er jo rikitg, det gjør de ikke. Men de inneholder allikevel karbohydrater i form av sukker. "Naturlig sukker". Det er sukker det også. Når man teller karbohydrater som på ketolysekuren så er sukkeret i peanøtter like avgjørende som sukkeret i en sjokolade.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 07-06-07, 12:22   #19
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Peanøtter, med skall..

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Jeg var nok feilinformert om bananens hemmelige tilværelse som nøtt. Beklager! Biologilærer'n min fra ungdomsskolen får ta skylda - skal prøve å spore ham opp...


-

Send han hit

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 12:34
Kylling med kokos og peanøtter guro Middag 0 10-06-04 14:57


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no