Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hvilken filosofi følger du?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-01-15, 09:40   #1
Johanne88
Juniormedlem
 
Johanne88 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2015
Innlegg: 23
Johanne88 er på en erverdig vei
Red face

Hvilken filosofi følger du?

Trenger å sette meg litt inn i dette og ber om litt hjelp fra dere som er dreven i "gamet"
Hvilken filosofi følger du og hvorfor?

Takk for svar

Johanne88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-01-15, 09:51   #2
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken filosofi følger du?

Jeg har spist Lavkarbo i så mange år at jeg egentlig ikke følger noen filosofi lengre. Har vært innom de fleste varianter før jeg fant det som fungerer best for meg. Jeg ligger nå i ca Fedon-land, og bruker litt eurodietprodukter. Sammensetningen i kostholdet mitt er ca 20% karbohydrater, 25% proteiner, 55% fett. Dette fordi jeg trener en del og syns kardiotrening i ketose er helt grusomt i en ganske lang overgangsperiode, og jeg har ikke tålmodighet eller ork til å holde ut i den overgangsperioden. Ellers gir moderat lavkarbo litt større handlingsrom når det kommer til sosialt liv, og det blir en del møtelunsjer, middager og seminarer ifm jobben min, og jeg syns det er greit med minst mulig oppmerksomhet på kostholdet mitt i slike sammenhenger.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 23-01-15, 10:14   #3
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken filosofi følger du?

Da jeg fikk diabetes type 1 i 2010, valgte jeg å gjøre mitt beste for og ikke skulle risikere komplikasjoner senere. Jeg valgte, etter å ha lest ganske lenge, dr.Hexeberg og la meg mellom 50 og 70 karbohydrater pr dag.
Ved å ligge mellom 50 og 70 karbohydrater er det mye mat man kan fremdeles spise uten å måtte fintelle.
Dessverre fikk jeg ikke bare diabetes type 1, men fikk også en idiotisk kropp som ikke vil godta hurtigvirkende insulin, noe som gjorde at jeg måtte gå over til ketogent kosthold for å holde blodsukkeret mitt fint. I dag spiser jeg 5-6 karbohydrater pr måltid, og aldri over 25 karbohydrater i døgnet. I tillegg er jeg blitt mutiallergiker og må unngå alle matvarer som inneholder meieriprodukter (inklusive smør og ost), gluten, soya, nøtter, mandler, eggehvitter, torsk og skalldyr.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 23-01-15, 10:58   #4
Johanne88
Juniormedlem
 
Johanne88 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2015
Innlegg: 23
Johanne88 er på en erverdig vei

Sv: Hvilken filosofi følger du?

Tusen takk for svar

Selv følger jeg egentlig ingen filosofi...
Men vet at jeg spiser for lite om dagen. Som nybakt tobarns-mor finner jeg SJELDENT tid til å sette meg ned med et måltid. Har aldri oversteget 2000 kcal ( ikke det at jeg teller, men bruker Lifesum for å holde øye med hva jeg får i meg).

Så, heg spiser for lite og går ikke ned. På karbs ligger jeg på maks 30 pr dag og fett ca 70-100 !!!
Og det er jo lite??

Huff... Prøver å finne en balanse, men plutselig er det middag og da kan det være det første måltidet mitt ila den dagen:/

Johanne88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-01-15, 11:25   #5
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken filosofi følger du?

Hvor lenge har du holdt på og er det mye du vil ned?
Om du spiser for lite, vil kroppen tro det er krise og spare på hvert et gram.
Vet ikke hvor mye protein du ligger på, men går jeg ut ifra at du ligger på 70 der, så spiser du mellom 1030 og 1300 kcal pr dag, og det er lite for ei travel to-barnsmor. De dagene du spiser bare middag, blir det nok enda lavere.
Det er mye mat du kan lage opp slik at du slipper å mekke på kjøkkenet hver gang du skal ha mat. F.eks lage en stor omelett og skjære i "kakestykker". Kjapt å nappe seg en. Eller steke opp koteletter/kyllinglår og ha i kjøleskapet. Samme med egg; koke opp ei ladning slik at det er lett og ta seg et hardkokt egg, majones og f.eks makrell i tomat som et kjapt måltid.
Selv er jeg tilhenger av å lage supper og gryter i stort, fryse ned i porsjoner, og så er det bare å plukke fra fryseren og inn i mikroen
Min første lavkarbobok var Hexebergs "Frisk med lavkarbo-100 oppskrifter". Den skal finnes på biblioteket og er en kjekk inspirasjon med mye oppskrifter og også en 14 dagers matplan.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 23-01-15, 11:42   #6
Johanne88
Juniormedlem
 
Johanne88 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2015
Innlegg: 23
Johanne88 er på en erverdig vei

Sv: Hvilken filosofi følger du?

Ja, det er veldig lite! Er ikke fan av å ikke spise, for å si det sånn.
Jeg begynte på an igjen rett etter nyttår. Har vel "skeiet" ut 2 ganger. Kanskje 3. Men søtsuget er borte. Så her er det ingen sukker eller hvetemel i kosten.

Kjempe bra tips med å lage opp!
Har faktisk laget noen lunsjmuffins og osterundstykker som jeg har i frysen. Men skal absolutt lage opp egg og omelett og sånn. Kjempe bra tips<3

Fikk akkurat Fedon-boken i posten. Naturlig slank. Men jeg liker best hexeberg. Vet ikke helt hvorfor. Så skal ta meg en tur på biblioteket til uken

Jeg skal ikke ned så mye. 7-9 kilo.

Johanne88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-01-15, 18:01   #7
Marigrete
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2014
Innlegg: 189
Marigrete er en juvelMarigrete er en juvelMarigrete er en juvel

Sv: Hvilken filosofi følger du?

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Da jeg fikk diabetes type 1 i 2010, valgte jeg å gjøre mitt beste for og ikke skulle risikere komplikasjoner senere. Jeg valgte, etter å ha lest ganske lenge, dr.Hexeberg og la meg mellom 50 og 70 karbohydrater pr dag.
Ved å ligge mellom 50 og 70 karbohydrater er det mye mat man kan fremdeles spise uten å måtte fintelle.
Dessverre fikk jeg ikke bare diabetes type 1, men fikk også en idiotisk kropp som ikke vil godta hurtigvirkende insulin, noe som gjorde at jeg måtte gå over til ketogent kosthold for å holde blodsukkeret mitt fint. I dag spiser jeg 5-6 karbohydrater pr måltid, og aldri over 25 karbohydrater i døgnet. I tillegg er jeg blitt mutiallergiker og må unngå alle matvarer som inneholder meieriprodukter (inklusive smør og ost), gluten, soya, nøtter, mandler, eggehvitter, torsk og skalldyr.

Oj.. det må være litt av en utfordring for deg hva du kan spise!

Jeg følger ketolysekuren. Litt fordi jeg synes det er spennende hvordan kroppen reagerer på så lite kh og det å være i ketose. Bruker stix hver kveld og blir så glad og fornøyd når den skifter farge. Dumt egentlig, men sånn er det nå bare. Jeg har begynt med trening i tillegg nå og opplever det foreløpig som greit å trene i ketose. Har også gått ned 7 kg siden desember, og har da hatt en real sprekk en liten uke der jeg gikk opp 3-4 kg. Har mye mindre mat- og søtsug nå. Har vært sukkeravhengig og tror derfor det er lurt av meg å holde kh- inntaket på lavest mulig. De få kh jeg spiser kommer stort sett fra grønnsaker

Marigrete er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 24-01-15, 12:21   #8
Johanne88
Juniormedlem
 
Johanne88 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2015
Innlegg: 23
Johanne88 er på en erverdig vei

Sv: Hvilken filosofi følger du?

Så bra! Deilig når det går slik man ønsker! Her har jeg kanskje gått ned 2 kilo på kanskje 4 uker?
Har jo ikke holdt på så lenge. Men i det siste tror jeg at heg har vært i ketose, hvis det vil si å innta så lite karb som mulig. Men har ikke gjort det riktig da jeg har spist alt for lite.

I dag har jeg derimot begynt dagen med et brak!
Vil dere høre og dømme? Hehe

Kaffe med soyamelk (pleier å ta fløte, men var tom)
Litt rester fra middag i går som var ytrefilet surret i bacon. Ikke mye jeg spiste.

Frokost hos min mor som var ett speilegg, 3-4 bacon, halv stekt tomat, en champignon, en ss bønner i tomatsaus, en halv mager pølse.

Har spist svært mange proteiner ifht alt annet og synes det er vanskelig å ikke spise proteiner. Så jeg må rett og slett være litt løsere på karbene.

Skal også sies at jeg ikke spiser magre produkter ellers.
Snop og hvetemel spises heller ikke. Det går i 70-86% sjokolade i såfall.

Leste litt fedon i går, men ble ikke så klok. Jeg ønsker ikke å spise pasta, ris eller potet.. Og det gjør man vel med fedon...

Så foreløpig heller jeg mer mot lchf. Må bare finne balansen min... Vanskelig.

Rotete innlegg! Beklager!

Johanne88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-01-15, 14:23   #9
millah
Seniormedlem
 
millah sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Haugesund
Alder: 47
Innlegg: 1.172
millah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlys

Sv: Hvilken filosofi følger du?

Jeg følger ingen spesiell filosofi, men har et karboinntak rundt 70, tipper jeg. Jeg har kommet fram til at jeg og familien lettest klarer å få til et greit kosthold når vi har rom for noe mer karbohydrater fra for eksempel frukt, grønnsaker, frø og korn.

Her er noen av målene våre:

* Ingen spesielle begrensninger ift. fett. Får nok i oss litt for mye melkefett (hvis det stemmer at det ikke er så bra... her strides jo de lærde...).
* Fiskemat eller kosttilskudd hver dag (omega 3 og D-vitaminer er jo bra).
* 3 fiskemiddager i uka.
* 1 vegetarmiddag i uka (masse bra greier i bønner, linser, kikerter osv.).
* Grøntfor til alle måltider. I alle farger.
* 1-2 frukter per dag, eller fortrinnsvis bær.
* Lavkarbobrød, Fedonbrød, knekkebrød eller frøknekkebrød er lov til brødmåltider, men vi prøver å avveksle ofte med smoothie, eggerøre, pannekaker og lignende.
* Minst mulig pasta og ris, mens kald potet er ok iblant (resistent stivelse i kald potet er bra), og Fedon-pasta har vi også spist.
* Null sukker og mel (så godt som, er ikke maniske, har brukt en suppepose i ny og ne).
* Prøver å kutte ned på salt. Det er ikke så lett.

Med denne kosten vil vi iblant overstige 70 g karber, men vi liker at det er litt fleksibelt, sånn at det ikke blir en tvangstrøye.

__________________

Neste delmål: Nå 120 kg innen sommerferien slutter den 20. juli

Her er forresten journalen min, og bloggen min.
millah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ganske liberal lavkarbo med naturlig mat og supermat Svar med sitat
Gammel 27-01-15, 17:28   #10
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken filosofi følger du?

Opprinnelig lagt inn av Johanne88, her.

Så bra! Deilig når det går slik man ønsker! Her har jeg kanskje gått ned 2 kilo på kanskje 4 uker?
Har jo ikke holdt på så lenge. Men i det siste tror jeg at heg har vært i ketose, hvis det vil si å innta så lite karb som mulig. Men har ikke gjort det riktig da jeg har spist alt for lite.

I dag har jeg derimot begynt dagen med et brak!
Vil dere høre og dømme? Hehe

Kaffe med soyamelk (pleier å ta fløte, men var tom)
Litt rester fra middag i går som var ytrefilet surret i bacon. Ikke mye jeg spiste.

Frokost hos min mor som var ett speilegg, 3-4 bacon, halv stekt tomat, en champignon, en ss bønner i tomatsaus, en halv mager pølse.

Har spist svært mange proteiner ifht alt annet og synes det er vanskelig å ikke spise proteiner. Så jeg må rett og slett være litt løsere på karbene.

Skal også sies at jeg ikke spiser magre produkter ellers.
Snop og hvetemel spises heller ikke. Det går i 70-86% sjokolade i såfall.

Leste litt fedon i går, men ble ikke så klok. Jeg ønsker ikke å spise pasta, ris eller potet.. Og det gjør man vel med fedon...

Så foreløpig heller jeg mer mot lchf. Må bare finne balansen min... Vanskelig.

Rotete innlegg! Beklager!

Man velger selv hva man vil spise, selv på Fedonkost . Må ikke spise pasta eller ris. Og poteter tviler jeg på at han anbefaler.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-01-15, 18:50   #11
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hvilken filosofi følger du?

Det med poteten er tull, og fedon er veldig klar på at de ikke anbefales. Og du trenger ikke kutte saltet når du ikke spiser ferdigmat. Heller tvert i mot, på lavkarbo får man ofte i seg for lite salt.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-02-15, 14:57   #12
millah
Seniormedlem
 
millah sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Haugesund
Alder: 47
Innlegg: 1.172
millah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlysmillah er et fyrlys

Sv: Hvilken filosofi følger du?

Jeg syns faktisk Fedon Lindberg ikker er så dum. Da jeg ble kjent med opplegget første gang (2004?) fikk jeg inntrykk av at han hadde et lavkalori/lavkarbo-opplegg, siden eksemplene i bøkene hans inneholdt kanske få kalorier. Men så har jeg jo skjønt litt mer av måltidssammensetningene hans etter hvert. Ideen er at man max spiser fullkornris/fullkornpasta/Fedonbrød en gang om dagen. Men man kan jo fint leve uten alt dette på Fedon. Proteiner, fett og langsomme karbohydrater er det viktige. Hjemme hos oss har vi nok ikke et rent Fedon Lindberg-kosthold, men det er kanskje det som ligner mest, siden vi er ganske liberale. Og jeg har jo blitt inspirert av noen av oppskriftene hans.

__________________

Neste delmål: Nå 120 kg innen sommerferien slutter den 20. juli

Her er forresten journalen min, og bloggen min.
millah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ganske liberal lavkarbo med naturlig mat og supermat Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvilken filosofi skal jeg velge? hoppeballen Lavkarbo generelt 6 27-10-11 09:14
Hei, klarer ikke bli enig med meg selv om hvilken retning jeg følger ... only Spørsmål og svar 3 05-02-10 15:53
Hvilken filosofi passer dette under? Fearchara Spørsmål og svar 10 04-02-09 20:11
Når man ikke følger noen filosofi Joika Lavkarbo generelt 13 27-10-08 13:25
Hvilken kur/filosofi? kokonuts Lavkarbo generelt 11 11-04-07 00:19


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no