Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Trenger råd

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-09-16, 14:33   #1
RIGÅ
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2016
Innlegg: 3
RIGÅ er på en erverdig vei
Question

Trenger råd

Hei
Jeg er ny i lavkarboverden og kan ikke så mye om det. Har hørt at man skal holde seg unna sokker, brød, ris, pasta, poteter og fint mel. Spise mye fett til hvert måltid.
Nå har jeg holdt på siden 1. September og var på vekten i dag ........ det var en skuffelse.
Noen som har noen gode råd til meg???
Nå er det lørdag og jeg har veldig lyst på en god kake, har hørt at det skal vere en veldig god sikkerskake vi kan spise. Noen som har oppskrift?

RIGÅ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 24-09-16, 14:51   #2
Liseta
Seniormedlem
 
Liseta sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2016
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.022
Liseta er ny på veien

Sv: Trenger råd

Hva spiser du på en typisk dag? F.eks til frokost, lunsj, middag og kvelds. Og evt mellommåltider.
Hvor mange kg skal du ned? Har du mye overvekt? Hvor mye har du gått ned?

Jeg liker lavkarbo suksessterte Google oppskrift så finner du mange. Jeg bruker som regel tagatesse når jeg baker, som søtning, da blir det ingen kunstig smak på kaken. Kan anbefale Bountykake også.
Men de 2 første ukene bør du unngå kunstigsøtning, for å få en skikkelig boost.

Prøv forøvrig å spis så rene produkter som mulig, og les nøye på næringsinnholdet på varene du kjøper i butikken.

Vil også anbefale deg å få litt mer kunnskap om lavkarbo, lån deg ei bok på biblioteket f.eks
Lykke til!

__________________
Siden 12.01.16


Besøk gjerne min blogg: http://lavkarbolife.blogspot.no/
Liseta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 24-09-16, 16:35   #3
RIGÅ
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2016
Innlegg: 3
RIGÅ er på en erverdig vei

Sv: Trenger råd

Takk for tipset Liseta ��
Til frokost spiser jeg knekkebrød jeg lager selv eller ostebolle med forskjellig pålegg på. Går mye i ost, egg, røkt fisk og kjøttpålegg. Bruker mye majones og smør.
Middag varierer jeg en del med kjøtt, fisk og kylling med grønnsaker og bruker mye rømme og kremfløte.
Kveldsmat blir mye som frokost og lunsj.

Ønsker og gå ned 15 til 20 kilo, sitter mest over magen ����

Hva gjør jeg feil????

RIGÅ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 24-09-16, 16:50   #4
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Trenger råd

Ta et par dager å vei maten

Lettere å hjelpe da

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 24-09-16, 17:33   #5
RIGÅ
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2016
Innlegg: 3
RIGÅ er på en erverdig vei

Sv: Trenger råd

Hvor finner jeg hvor mye jeg skal spise da kamp ��

RIGÅ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 24-09-16, 17:42   #6
jankph
Seniormedlem
 
jankph sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 60
Innlegg: 503
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Sv: Trenger råd

Du sier at vekten var en skuffelse...hva mener du? Ikke ned, ikke nok ned? Husk at det kan ta tid for kroppen å gå over til å bruke eget fett som brensel og folk er veldig forskjellig her, noen kropper lærer dette fort, andre ikke. Dessuten, vekta (mi ihvertfall) kan svinge med +/- 1-2 kg dag for dag alt etter hvor mye du har spist/drukket, svettet og tømt deg, så kanskje du bare hadde en dårlig veiedag? Som sagt, vi er alle ulike, og noen trenger faktisk et lite kaloriunderskudd for å få dette til å virke. Noen har det slik, særlig hvis du har lavt stoffskifte, jeg er blant dem. Du skal jo lære kroppen å tære på eget fett, og hvis du spiser like ofte og like mye som vanlig (bare at det er mer fett nå) så er det mulig at kroppen riktig nok er i fettforbrenningsmodus, men at den bruker av det du tilfører fremfor av det den har selv. Forsøk å spise en god frokost, men ikke spis igjen før du er virkelig sulten, og tom i magen er ikke sulten, så forsøk å hoppe over lunsj. Går det bra, hvorfor spise lunsj da? Forsøk å hoppe over frokost, kanskje du til og med klarer å la være lunsj også? Du skal jo tross alt tvinge kroppen til å brenne det fettet den har, ikke det fettet du putter i den. Selv har jeg god erfaring med slik periodisk faste. Det kan også være at enkelte matvarer stopper prosessen hos deg. Ost, rømme, fløte er typiske for det. Kunstig søtning likeså. Uansett så har du bare holdt på i tre uker, så det er altfor tidlig å gi opp ennå.

jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat
Gammel 24-09-16, 18:04   #7
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Trenger råd

Opprinnelig lagt inn av jankph, her.

Du sier at vekten var en skuffelse...hva mener du? Ikke ned, ikke nok ned? Husk at det kan ta tid for kroppen å gå over til å bruke eget fett som brensel og folk er veldig forskjellig her, noen kropper lærer dette fort, andre ikke. Dessuten, vekta (mi ihvertfall) kan svinge med +/- 1-2 kg dag for dag alt etter hvor mye du har spist/drukket, svettet og tømt deg, så kanskje du bare hadde en dårlig veiedag? Som sagt, vi er alle ulike, og noen trenger faktisk et lite kaloriunderskudd for å få dette til å virke. Noen har det slik, særlig hvis du har lavt stoffskifte, jeg er blant dem. Du skal jo lære kroppen å tære på eget fett, og hvis du spiser like ofte og like mye som vanlig (bare at det er mer fett nå) så er det mulig at kroppen riktig nok er i fettforbrenningsmodus, men at den bruker av det du tilfører fremfor av det den har selv. Forsøk å spise en god frokost, men ikke spis igjen før du er virkelig sulten, og tom i magen er ikke sulten, så forsøk å hoppe over lunsj. Går det bra, hvorfor spise lunsj da? Forsøk å hoppe over frokost, kanskje du til og med klarer å la være lunsj også? Du skal jo tross alt tvinge kroppen til å brenne det fettet den har, ikke det fettet du putter i den. Selv har jeg god erfaring med slik periodisk faste. Det kan også være at enkelte matvarer stopper prosessen hos deg. Ost, rømme, fløte er typiske for det. Kunstig søtning likeså. Uansett så har du bare holdt på i tre uker, så det er altfor tidlig å gi opp ennå.

Å anbefale å hoppe over både frokost og lunsj er vel ikke akkurat smart? De aller fleste trenger minst ett godt måltid før middagstider, i alle fall om man har spist høykarbo tidligere. Ikke å sipse før kl. 15 høres ut som en sikker oppskrift på å tryne i noe realt usunt, evt. å tippe over i en spiseforstyrrelse om man har tendenser i den retning.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 25-09-16, 08:48   #8
jankph
Seniormedlem
 
jankph sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 60
Innlegg: 503
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Sv: Trenger råd

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Å anbefale å hoppe over både frokost og lunsj er vel ikke akkurat smart? De aller fleste trenger minst ett godt måltid før middagstider, i alle fall om man har spist høykarbo tidligere. Ikke å sipse før kl. 15 høres ut som en sikker oppskrift på å tryne i noe realt usunt, evt. å tippe over i en spiseforstyrrelse om man har tendenser i den retning.

Hvis man er vant til 4-5-6 måltider om dagen så kan det bli en veldig brå overgang å bare spise 1-2 ganger, men etter en stund, når man har lært kroppen å kjenne, så vil det bli normalen, hos noen, fordi det føles best slik. Andre igjen har det best med mange små måltider. Her fungerer alle ulikt, alle må finne sin egen balanse.
Trådstarter spurte om råd fordi det ikke hadde vært noen suksess med lavkarbo, og jeg ga noen råd. Det som i alle fall er viktig, og det har du helt rett i, det er at det er enda viktigere å spise sunt og variert når man spiser få måltider.

jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat
Gammel 25-09-16, 10:20   #9
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Trenger råd

Opprinnelig lagt inn av RIGÅ, her.

Takk for tipset Liseta ��
Til frokost spiser jeg knekkebrød jeg lager selv eller ostebolle med forskjellig pålegg på. Går mye i ost, egg, røkt fisk og kjøttpålegg. Bruker mye majones og smør.
Middag varierer jeg en del med kjøtt, fisk og kylling med grønnsaker og bruker mye rømme og kremfløte.
Kveldsmat blir mye som frokost og lunsj.

Ønsker og gå ned 15 til 20 kilo, sitter mest over magen ����

Hva gjør jeg feil????

Hva inneholder knekkebrødene og ostebollen? Om det er mel i dem så er de ikke lavkarbo.

Og hva er MYE smør, majones, rømme og fløte? Dette er svært energirike matvarer og selv om mange sier at man ikke skal telle kalorier på lavkarbo så kan det blir for mye for noen. 1 dl kremfløte inneholder 360 kcal... Og 1 dl majones inneholder 720 kcal! Man skal altså ikke bøtte innpå med fete meieriprodukter selv om man skal spise mer fett og mindre karbohydrater. Man skal ikke være redd for fettet, men alt med måte.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 26-09-16, 14:30   #10
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Trenger råd

Følger du noen filosofi? Har du lest noe litteratur på hva, hvordan og hvor mye du skal spise?

Første grep må være å sette seg inn i hva lavkarbo virkelig er, dra på biblioteket og lån en Hexeberg-bok, eller Ketolyseboken til Torkil, og les fra perm til perm. Så vidt jeg husker er det forslag til menyer i begge bøker. Er lett å gjøre feil når man bare prøver seg frem uten å ha noen holdepunkter for hva man gjør. Er lettere å komme med tips og råd når du har en spesiell lavkarboretning du følger, og ikke bare komponerer sammen selv etter hva du tror er greit.

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no