Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Bøker > Lavkarbobøker

Bedre uten brød - Wolfgang Lutz

Lavkarbobøker Bøker som omhandler de ulike lavkarbokostholdene. Enten direkte eller indirekte. Fakta, oppskrifter, lister og personlige erfaringer...

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-02-06, 12:42   #1
janmesi
Medlem
 
janmesi sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 404
janmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snill
Cool

Bedre uten brød - Wolfgang Lutz

BEDRE UTEN BRØD er kanskje en av de grundigste bøkene om lavkarbo-kosthold. Wolfgang Lutz (93!!) er lege, og har gjennom sin karriere behandlet nærmere 15 000 pasienter med mye naturlig fett og lite karbo.

Boken er tilrettelagt for norske forhold av ernæringsterapaut Jens Veiersted, og gjennomgått av Dag Viljen Poleszynski. Det er lagt inn norske pasienthistorier.

Les utdrag her: http://lillemaane.no/utdrag/utdrag_bedre_uten_brod.pdf

Les mer om boken her: http://lillemaane.no/katalog/bedre_uten_brod.html

Boken er ikke den mest lett-leste, men den gir deg argumenter i fleng - god å ha i bakhånd når venner og andre kommer med glupe kommentarer om lavkarbo-mat!

__________________
Beste hilsen fra Jan M - Lille Måne
"Selvsagt skal du ikke spise dyrefett!" (VGs Vektklubb) www.lillemaane.no
janmesi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz Svar med sitat
Gammel 20-02-06, 13:19   #2
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Bedre uten brød - Wolfgang Lutz

Reklameee reklameee...

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 20-02-06, 14:23   #3
jankph
Seniormedlem
 
jankph sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 60
Innlegg: 503
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Sv: Bedre uten brød - Wolfgang Lutz

Enig at dette forumet bør være fritt for reklame, ihvertfall fra de som har egeninteresse av å drive reklamen, men boka er faktisk god den.

Tildels noe vitenskaplig, men det er bare en liten del av boka, og hopper man over den så er det faktisk mye stoff igjen. Veldig bra. Anbefales, særlig om man trenger argumenter som er litt bedre fundert enn vanlig "hearsay" for å si det på nynorsk.

Jan.

jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat
Gammel 20-02-06, 15:50   #4
janmesi
Medlem
 
janmesi sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 404
janmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snill

Sv: Bedre uten brød - Wolfgang Lutz

Litt sunn reklame må vel være lov!?

Jeg så tilfeldigvis at den ikke sto på listen på "bok-kategori" siden, så da tillot jeg meg å skrable ned noen linjer. Dette er jo et lavkarbo-forum, og Lutz er jo en av pionerene - boken bør være med på oversikten.

Ellers tar jeg gjerne i mot boktips og forslag til nye utgivelser, mr Monk!

__________________
Beste hilsen fra Jan M - Lille Måne
"Selvsagt skal du ikke spise dyrefett!" (VGs Vektklubb) www.lillemaane.no
janmesi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz Svar med sitat
Gammel 20-02-06, 16:00   #5
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Bedre uten brød - Wolfgang Lutz

En bok alle burde ha i hylla si.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 20-02-06, 16:00   #6
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Bedre uten brød - Wolfgang Lutz

En bok alle burde ha i hylla si.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 20-02-06, 18:22   #7
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Bedre uten brød - Wolfgang Lutz

Opprinnelig lagt inn av janmesi

Litt sunn reklame må vel være lov!?

Jeg så tilfeldigvis at den ikke sto på listen på "bok-kategori" siden, så da tillot jeg meg å skrable ned noen linjer. Dette er jo et lavkarbo-forum, og Lutz er jo en av pionerene - boken bør være med på oversikten.

Ellers tar jeg gjerne i mot boktips og forslag til nye utgivelser, mr Monk!

Ja, det er riktig at den bør være med når man snakker om lavkarbo.

Jeg har prøvd å få tak i "Homo Optimus" (Er det det den heter?) av Jan Kwasniewski en liten stund. Vet du om den er utgitt på norsk? I så fall kan jo det være et tips.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 20-02-06, 18:23   #8
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Bedre uten brød - Wolfgang Lutz

Jeg skulle gjerne kjøpt bøker av Kwasniewski!!! Men tror ikke de finnes på norsk enda. :sutre:

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 20-02-06, 18:23   #9
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Bedre uten brød - Wolfgang Lutz

Opprinnelig lagt inn av janmesi

Ellers tar jeg gjerne i mot boktips og forslag til nye utgivelser, mr Monk!

Ooh ooh ooh, jeg vet det! Hva med en norsk utgave av Rob Faigin's "Natural Hormonal Enhancement"? Det hadde vært noe.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 12-12-06, 15:38   #10
tbear
Medlem
 
tbear sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Akershus
Alder: 75
Innlegg: 110
tbear er en juveltbear er en juveltbear er en juvel

Sv: Bedre uten brød - Wolfgang Lutz

Har akkurat lest "Bedre uten Brød" av Allan/Lutz. Bortsett fra at tittelen ikke er god (kan vel forlede noen til å tro at det er en slags oppskriftsbok?) så er dette den komplette teori-gjennomgangen for lavkarbo som jeg har savnet. Må nok leses flere ganger for å fordøyes helt. Kompletterer Atkins og Skaldemann perfekt.

Boken anbefales på ønskelista til jul for alle som ikke har lest den og som liker å underbygge kostholdsfilosofien med solid teori.

tbear er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - The Founding Father Svar med sitat
Gammel 12-12-06, 15:41   #11
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Bedre uten brød - Wolfgang Lutz

Opprinnelig lagt inn av tbear, her.

Har akkurat lest "Bedre uten Brød" av Allan/Lutz. Bortsett fra at tittelen ikke er god (kan vel forlede noen til å tro at det er en slags oppskriftsbok?) så er dette den komplette teori-gjennomgangen for lavkarbo som jeg har savnet. Må nok leses flere ganger for å fordøyes helt. Kompletterer Atkins og Skaldemann perfekt.

Boken anbefales på ønskelista til jul for alle som ikke har lest den og som liker å underbygge kostholdsfilosofien med solid teori.

Hm...ja, har lest den en gang...men når du nevner det, BURDE jeg nok repetere, ja...Meget interessant bok!

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 12-12-06, 16:03   #12
tbear
Medlem
 
tbear sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Akershus
Alder: 75
Innlegg: 110
tbear er en juveltbear er en juveltbear er en juvel

Sv: Bedre uten brød - Wolfgang Lutz

Opprinnelig lagt inn av tbear, her.

Har akkurat lest "Bedre uten Brød" av Allan/Lutz. Bortsett fra at tittelen ikke er god (kan vel forlede noen til å tro at det er en slags oppskriftsbok?) så er dette den komplette teori-gjennomgangen for lavkarbo som jeg har savnet. Må nok leses flere ganger for å fordøyes helt. Kompletterer Atkins og Skaldemann perfekt.

Boken anbefales på ønskelista til jul for alle som ikke har lest den og som liker å underbygge kostholdsfilosofien med solid teori.


Kan vel også legge til at boken handler absolutt mest om helse - overvekt er bare en faktor som "følger med". Iflg de to forfatterne er det omtrent ingen av våre store folkesykdommer som ikke skyldes for mye karbohydrater: kreft, sykdommer i hjerte/kar, mage/tarm, tenner, immunforsvar osv....

tbear er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - The Founding Father Svar med sitat
Gammel 01-03-09, 13:45   #13
Idun Kjellvik
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Tigerstaden
Innlegg: 12
Idun Kjellvik er på en erverdig vei

Sv: Bedre uten brød - Wolfgang Lutz

Veldig bra bok. Kapittel 10 er det vanskeligste, det mest vitenskapelige, men veldig grundig. Anbefales. Leste nettopp om dr Mary G Enig, enda en "fett-forespråker". Hun har skrevet "Know your fats" og "Eat fat, lose fat". (Har ikke lest dem ennå.)

Idun Kjellvik er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-10-09, 14:43   #14
Arnold
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 50
Innlegg: 3
Arnold er på en erverdig vei

Sv: Bedre uten brød - Wolfgang Lutz

Opprinnelig lagt inn av themonk, her.

Ja, det er riktig at den bør være med når man snakker om lavkarbo.

Jeg har prøvd å få tak i "Homo Optimus" (Er det det den heter?) av Jan Kwasniewski en liten stund. Vet du om den er utgitt på norsk? I så fall kan jo det være et tips.



"Homo Optimus" og andre bøker av Kwasniewski (på engelsk) kan kjøpes her.

Arnold er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 29-10-09, 21:33   #15
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Bedre uten brød - Wolfgang Lutz

Opprinnelig lagt inn av Idun Kjellvik, her.

Veldig bra bok. Kapittel 10 er det vanskeligste, det mest vitenskapelige, men veldig grundig. Anbefales. Leste nettopp om dr Mary G Enig, enda en "fett-forespråker". Hun har skrevet "Know your fats" og "Eat fat, lose fat". (Har ikke lest dem ennå.)

Jeg har lest "Eat Fat, lose fat", og den er veldig bra! Der fant jeg bl.a. ut hvor bra og viktig kokosfett er.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Uten brød scorpius Middag 6 17-09-10 15:04
Etterlyser luftige brød uten gjær Siljevanilje Spørsmål om matvarer og oppskrifter 14 25-04-07 15:01
Bedre Uten Brød - Wolfgang Lutz enwer.nicolaisen Lavkarbo generelt 51 08-02-06 14:30
Kjøttpålegg-sandwich uten brød gunnhildMP Lunsj 3 10-03-05 14:28


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no