Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Kake/dessert og snacks

Lavkarbo-strull

Kake/dessert og snacks Her kan du poste dine lavkarbo-oppskrifter av desserter, snacks, lavkarbokaker og andre lavkarbovennlige godterier.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-12-07, 22:00   #1
Ciss
Seniormedlem
 
Ciss sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Akershus
Alder: 60
Innlegg: 15.894
Ciss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastisk

Lavkarbo-strull

Har eksperimentert meg frem til en sprø lavkarbo strull som jeg synes smaker akkurat som originalen.
Forsøkte først helt uten mel, men da ble resultatet kun en haug med smuler - det var ikke mulig å få kaken til å henge sammen om det så gjaldt livet.

De er fremdeles ytterst sprø og skjøre, og bare du ser hardt på kakeboksen vil de antakelig falle fra hverandre...
Det er dessuten ikke mulig å lage dem dersom man ikke er villig til å få brannsår på alle fingertupper...

Her kommer oppskriften, gir 20-22 kaker:
500 gram seterrømme
20-25 gram splenda
20-25 gram hvetemel
8 ts johannesbrødkjernemel (høres mye ut men jeg anbefaler ikke å prøveå redusere på dette)
kardemomme
1 dl kaldt vann

Hver kake inneholder ca 2 kh

  • Pisk sammen alle ingredienser - vannet has i til slutt og blandes med det øvrige.
  • La røren svelle lenge - flere timer.
  • Stek i krumkakejern - følg med hele tiden, det tar sekunder fra røre nesten røre til helt brent...
  • Rull sammen kaken med en pinne mens den ligger i jernet
  • La avkjøle på rist

__________________
Ciss
Ciss er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogent Svar med sitat
Gammel 16-12-07, 23:21   #2
Dilly
Seniormedlem
 
Dilly sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.886
Dilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressurs

Sv: Lavkarbo-strull

Tusen takk for oppskriften, den så veldig spennende ut. Gleder meg til å prøve.

__________________

Dilly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-12-09, 14:41   #3
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo-strull

Dytter 0pp denne. N0en flere s0m har prøvd? Jeg vurderer å prøve denne..

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 19-12-09, 15:16   #4
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo-strull

Men må man rulle sammen mens kaken ligger i jernet? Det høres ut s0m galskap... Gjør aldri det når jeg steker krumkaker. Jeg fisker 0pp kaken 0g ruller en f0rt sammen når den ligger på benken på kjøkkenpapir.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 19-12-09, 16:56   #5
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo-strull

Røra smakte i allefall g0dt Skal steke den 0m en times tid. Gleder meg, f0r mannen smakte akkurat på de vanlige strullene 0g syntes de var knallg0de.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 19-12-09, 20:18   #6
frkprym
Medlem
 
frkprym sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Røyken
Alder: 48
Innlegg: 213
frkprym er ny på veien

Sv: Lavkarbo-strull

Hvordan ble disse Imse? Fungerte det å rulle de som vanlige, eller måtte du være mer forsiktig med de?

__________________
Du spør meg hva jeg ler av, lille venn. Jeg ler fordi jeg lever, simpelthen.(André Bjerke)
frkprym er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 19-12-09, 20:33   #7
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo-strull

Det funka ikke å rulle strull, jeg måtte til med krumkakepinnen. Men jeg fikk de ikke skikkelig sprø.. Skal kjenne på de etterpå, når de har fått stå fremme n0en timer. Men de var sabla g0de

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 10:21   #8
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo-strull

Hva tror dere om å bruke glutenmel i strull? Må bare dytte frem denne tråden. Fjorårets strull ble myke, men de var gode da Men sprø ble de ikke.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 10:30   #9
Ferskenbeinet
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 904
Ferskenbeinet er ny på veien

Sv: Lavkarbo-strull

Hva er egentlig strull? Noe krumkakelignende?

__________________

Ferskenbeinet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 10:34   #10
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo-strull

Ja, noe krumkakelignende. Smaker mere surt på et vis, veldig deilig smak med rømme i Perfekt til multekrem!

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 10:35   #11
Ciss
Seniormedlem
 
Ciss sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Akershus
Alder: 60
Innlegg: 15.894
Ciss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo-strull

Hm. Nå er det jo lenge siden jeg lagde disse, men jeg mener bestemt at de var sprø! Det har jeg jo skrevet i det første innlegget her også, at de er sprø og skjøre. Har ingen erfaring med glutenmel men trodde ikke det var noe som bidro til sprøhet?

__________________
Ciss
Ciss er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogent Svar med sitat
Gammel 11-11-10, 10:41   #12
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo-strull

Mine ble ikke sprø nok. De ble myke som krumkaker utsatt for fuktighet, men de var ikke blitt utsatt for fuktighet. Mulig de burde ha ligget over natta på benken..

Jeg skal i allefall gjøre et forsøk før jula kommer med glutenmel, mere glutenmel enn det foreslås som hvetemel i oppskriften. Kan ta en kikk på hva "orginaloppskriftene" sier, kanskje det går an å bytte ut hvetemel jevnt med glutenmel? Jeg aner ikke hvor mye mel det er i en slik oppskrift,...

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 12-11-10, 08:28   #13
Ferskenbeinet
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 904
Ferskenbeinet er ny på veien

Sv: Lavkarbo-strull

Åhh jeg planlegger multekrem til jul, så da kan jo disse bli kjekke attåt!

__________________

Ferskenbeinet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-12-11, 23:34   #14
Notabella
Medlem
 
Notabella sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Aksdal
Alder: 33
Innlegg: 124
Notabella er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo-strull

Imse: Har du prøvd med glutenmel ? hvordan ble de?

__________________

Bloggen
Notabella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 14-40 kh til dagen Svar med sitat
Gammel 19-12-11, 23:40   #15
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo-strull

Anbefaler bomullshansker (apoteket) på hendene ved steking av strull og krumkaker
Så blir ikke henda svidd

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 07:40   #16
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo-strull

Opprinnelig lagt inn av Notabella, her.

Imse: Har du prøvd med glutenmel ? hvordan ble de?

Jeg rakk ikke i fjor, jeg ble vle syk oppi alt. Og i år blir det glutenfritt uansett, fordi jeg har begynt å resgere på gluten. Jeg har planer om å prøve med litt kokosmel, men når sitter jeg her sjuk igjen, med sjuke unger, så jeg tror jeg må prioritere å få gjort unna det siste før jeg baker mere kaker.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 22-12-11, 11:22   #17
blucher
Seniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 813
blucher er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo-strull

Mine strull må være med fløte, ikke rømme.
Noen som har prøvd noen lavkarbovariant av det?
Jeg prøvde å bytte ut sukker med sukrin i fjor, men det ble bare noen seige greier og heeelt feil!
I år gadd jeg ikke kaste bort noe fløte så laget høykarbovarianten med en gang. Minsket litt på sukkeret og melet, og regnet ut det blir ca 5 g karbohydrater pr strull - så tror jeg skal overleve
Men ja, det hadde ikke gjort noe med en mer lavkarbovennlig variant! Synes noen nevnte at tagatose eller hva det heter har mer sukkerlignende egenskaper? Det er bare det at ingen helsekostbutikker rundt her har hørt om det engang!

blucher er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman-inspirert, egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Atkins - selvpåført diabetes? Iset Generell ernæringsdebatt 45 12-06-09 21:12
Bakdeler med lavkarbo? Lotusia Lavkarbo generelt 33 17-09-07 11:28
Langvarig lavkarbo skadelig? Fast-i-fisken Lavkarbo generelt 6 08-12-06 00:12


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no