Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Er det ikke veldig usunt med så mye smør?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-01-13, 15:15   #26
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.198
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Er det ikke veldig usunt med så mye smør?

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten2010, her.

Jeg trodde at mennesker spiste karbohydrater i sin tidligste opprinnelse? Bær, nøtter, frukt, grønnsaker, insekter osv... De ble jo ikke kjøttetere før de hadde redskaper til jakt, og begynte med hold av husdyr/nyttedyr, og dette skjedde jo ikke før langt uti evolusjonen våres?

Menneskene spiste jo mye karbohydrater på høsten, det passer veldig godt for å fete seg opp før vinteren slik bjørnene fortsatt gjør. Men når vi begynte med jordbruk og tilgang på rikelig med karbohydrater året rundt så skjedde det noe. Litt forskjell på å fete seg opp før vinteren og å fete seg opp hele året?

Mennneskets force har jo hele tiden vært evnen til å lage og benytte redskaper, så vi har nok drevet med jakt og fiske siden tidenes morgen. Særlig her nord, hvor tilgangen til karbohydrater har vært høyst begrenset.

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 11-01-13, 15:17   #27
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Er det ikke veldig usunt med så mye smør?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Avsporing:
Der sier du noe. Det er kanskje ikke BARE mer innearbeid og mer solkrem som har ført til at d-vitaminmangel har skutt i været de siste 20 årene...

You don't say!

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten2010, her.

Vi var ikke jegere før vi utviklet verktøy til å jege/ fiske med.. Det var jo ikke sånn at mennesker plutselig bare oppstod med ferdig utviklet, de har jo evolvert ...men for alt jeg vet er det ikke sikkert at mennesker hadde blitt så overlegen som art hvis vi ikke hadde startet å spise kjøtt. Men at mennesker har levd av fett siden tidenes morgen tror jeg ikke stemmer.

Å, joda. Jakt blant menneskearter daterer seg så langt som til 2 millioner år tilbake. Før vi begynte å utnytte oss av diverse verktøy var den vanligste formen for jakt såkalt utmattelses- eller drivjakt, og funn av spyd til jakt er funnet fra i hvert fall 400 000 år tilbake i tid, altså mens mennesket så vidt hadde begynt å gå på to bein, og vi vet jo hvilke grener av menneskeslekten som fikk overleve! Jordbruk oppsto først for ca 12 000 år siden.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 11-01-13, 15:21   #28
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Er det ikke veldig usunt med så mye smør?

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten2010, her.

Kjedelig misforståelse! Det går fint

Det er jo dette du sier her jeg stusser litt på også, for jeg har hørt det fra flere.. Jeg trodde at mennesker spiste karbohydrater i sin tidligste opprinnelse? Bær, nøtter, frukt, grønnsaker, insekter osv... De ble jo ikke kjøttetere før de hadde redskaper til jakt, og begynte med hold av husdyr/nyttedyr, og dette skjedde jo ikke før langt uti evolusjonen våres?

Jeg mener ikke å være vanskelg assa, men dette er altså spørsmål og tanker jeg sitter med. (Og jeg er mye mer kritisk til de som hevder at karbohydrater er livsviktig og det eneste rette å basere kostholdet sitt på)

Synes man skal spørre om man lurer, jeg.

Vi var nok sankere i lang tid. Og menneskes vugge etter det jeg har forstått var i strandsonen. Her var det tilgang til veldig mye snegler og kryp. I det store og hele er vi nok tilpasset et bredt kosthold. Kitavaene på stillehavsøyene lever stort sett av karbohydrater (men det er visstnok lav-GI og de spiser visstnok vanligvis bare 1 gang i døgnet og i følge teoretikerne er det den måten de unngår fedme på). (Og personlig synes jeg en del stillehavsfolk har et noe lubbent kroppsideal... )
På den motsatte siden har man inuitene - som stort sett har over levd på kjøtt og spekk.
Begge folkeslag hadde visstnok lite problemer med hjerte-/karsykdommer før de fikk hjelp til å begynne å spise poteter/ris/sukker/mel.

Er du interessert i denne typen ting så anbefaler jeg en gammel bok (nei, ikke en bok - som bok er den dørgende kjedelig, men som lydbok er den interessant): Weston A. Price - Nutrition and Physical Degeneration. Det er en tannlege på 1800-tallet(?) som reiser rundt og observerer kostholdet hos ulike folkeslag som da ennå var relativt uberørte, og sammenlikner tenner og sykdom i forhold til hva som skjedde allerede da i vesten. En virkelig øyeåpner med hensyn til viktigheten av et bredt og ikke minst uraffinert kosthold på alle måter.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 12-01-13, 10:45   #29
vaskeklut
Seniormedlem
 
vaskeklut sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 36
Innlegg: 3.402
vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk

Sv: Er det ikke veldig usunt med så mye smør?

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten2010, her.

Jeg trodde at mennesker spiste karbohydrater i sin tidligste opprinnelse? Bær, nøtter, frukt, grønnsaker, insekter osv...

Er det karbohydrater i insekter? Ikke at jeg har for vane å gnafse fluer altså, men likevel

__________________


vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo Svar med sitat
Gammel 12-01-13, 21:52   #30
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.198
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Er det ikke veldig usunt med så mye smør?

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut, her.

Er det karbohydrater i insekter?

Neida, det kan du trygt spise! Sprøstekte fluer med salt på, sikkert snadder det...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 12-01-13, 22:03   #31
Stella27
Medlem
 
Stella27 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2013
Hvor: Askim
Innlegg: 148
Stella27 er ny på veien

Sv: Er det ikke veldig usunt med så mye smør?

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Neida, det kan du trygt spise! Sprøstekte fluer med salt på, sikkert snadder det...

Ha ha Du får sagt deg!

Stella27 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (mellom 20 og 50 karber) Svar med sitat
Gammel 12-01-13, 22:38   #32
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Er det ikke veldig usunt med så mye smør?

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten2010, her.

Er det ikke bedre å få i seg fett fra naturlig fete matvarer og oljer?

Finnes det noen mer naturlig fet matvare enn smør?....

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-01-13, 03:45   #33
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Er det ikke veldig usunt med så mye smør?

Nøtter, frø, fet fisk og gode oljer som kokosojen er min hovedkilde til fett.
Jeg bruker selvsagt smør i stedet for margarin (som er et molekyl forskjellig fra tapet-lim), spiser med god samvittighet bacon og fettrikt kjøtt + jeg kjøper kun full-fett-produkter.
Lettprodukter har fått fjernet noe av fettet, men fått mer karbohydrater....

Diabetes, PCOS, overvekt og andre sykdommer har elsplodert de senere årene.
Hva er den største forskjellen på kosten vår i dag og slik den var før krigen?
Jo vi spiser mye mer karbohydrater og mye mindre fett, for ikke og snakke om alle tilsetningstoffene det er i maten.
Hvorfor skulle da ekte mat som for eksempel smør være farlig?
Smør skremmer ikke - korn og sukker skremmer meg.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 13-01-13, 08:00   #34
lykkeliten2010
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2012
Innlegg: 100
lykkeliten2010 er på en erverdig vei

Sv: Er det ikke veldig usunt med så mye smør?

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Nøtter, frø, fet fisk og gode oljer som kokosojen er min hovedkilde til fett.
Jeg bruker selvsagt smør i stedet for margarin (som er et molekyl forskjellig fra tapet-lim), spiser med god samvittighet bacon og fettrikt kjøtt + jeg kjøper kun full-fett-produkter.
Lettprodukter har fått fjernet noe av fettet, men fått mer karbohydrater....

Diabetes, PCOS, overvekt og andre sykdommer har elsplodert de senere årene.
Hva er den største forskjellen på kosten vår i dag og slik den var før krigen?
Jo vi spiser mye mer karbohydrater og mye mindre fett, for ikke og snakke om alle tilsetningstoffene det er i maten.
Hvorfor skulle da ekte mat som for eksempel smør være farlig?
Smør skremmer ikke - korn og sukker skremmer meg.

Ja, det er jo dette jeg tenker, at deg beste burde være å få fettet fra matvarer som naturlig har dette i seg, uten at det er behandlet i noe serlig grad, som nøtter, fisk, frø osv...
Vi fikk vel i oss massevis av karbohydrater før krigen også?

lykkeliten2010 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent kosthold Svar med sitat
Gammel 13-01-13, 09:12   #35
Bik
Seniormedlem
 
Bik sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 796
Bik har en fantastisk aura rundt segBik har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Er det ikke veldig usunt med så mye smør?

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten2010, her.

Vi fikk vel i oss massevis av karbohydrater før krigen også?

Vi fikk ikke slike uante mengder med karbohydrater før krigen som vi får nå.
Bare fra jeg var lita ( født i 61) har det jo endret seg voldsomt. Vi fikk ikke brus hver uke, is fikk de ikke på butikken før til 17.mai, og ikke minst: godteposene var mye mindre.
Og vi spiste smør

__________________


Bik er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 13-01-13, 10:12   #36
lykkeliten2010
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2012
Innlegg: 100
lykkeliten2010 er på en erverdig vei

Sv: Er det ikke veldig usunt med så mye smør?

Opprinnelig lagt inn av Bik, her.

Vi fikk ikke slike uante mengder med karbohydrater før krigen som vi får nå.
Bare fra jeg var lita ( født i 61) har det jo endret seg voldsomt. Vi fikk ikke brus hver uke, is fikk de ikke på butikken før til 17.mai, og ikke minst: godteposene var mye mindre.
Og vi spiste smør

Nei, en karb er vel ikke bare en karb men det var vel kanskje mer poteter, korn og denslags? Men ikke lavkarbo vel?
Men det er klart at brus, godterier, 7/11mat, mc'ern ol er skadelig for folkehelsa

lykkeliten2010 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent kosthold Svar med sitat
Gammel 13-01-13, 10:25   #37
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Er det ikke veldig usunt med så mye smør?

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten2010, her.

Nei, en karb er vel ikke bare en karb men det var vel kanskje mer poteter, korn og denslags? Men ikke lavkarbo vel?
Men det er klart at brus, godterier, 7/11mat, mc'ern ol er skadelig for folkehelsa

Og husk at mye av maten vi i dagens samfunn "normalt" kjøper er hel og halvfabrikata ( posemat osv) og er tilsatt masse stivelse og inneholder ingrdienser som de fleste av oss faktisk ikke vet hva er...

Før var det mer hjemmelaget mat, og på lavkarbo lager man maten fra bunnen med friske naturlige råvarer og unngår derfor alle disse rare tilsetningene.

det som "skremte" meg en del da jeg begynte med lavkarbo var å lese på matvarer jeg før kjøpte, og se hva det inneholdt. Bl.a så er det MYE sukker og stivelse.
Og det er ting ikke kroppen ikke trenger.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 13-01-13, 10:52   #38
Sunroad78
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Larvik
Alder: 46
Innlegg: 298
Sunroad78 er på en erverdig vei

Sv: Er det ikke veldig usunt med så mye smør?

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Og husk at mye av maten vi i dagens samfunn "normalt" kjøper er hel og halvfabrikata ( posemat osv) og er tilsatt masse stivelse og inneholder ingrdienser som de fleste av oss faktisk ikke vet hva er...

Her har Gerd et viktig poeng! Alle de tilsetningsstoffene og E-stoffene som er i hel- og halvfabrikatene tror jeg gjør enkelte individer syke og fete (meg inkludert).

__________________
Min journal
Sunroad78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - 50-100 gr kh pr dag Svar med sitat
Gammel 13-01-13, 13:08   #39
MissPivotal
Medlem
 
MissPivotal sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Trondheim
Innlegg: 341
MissPivotal er et fyrlysMissPivotal er et fyrlysMissPivotal er et fyrlysMissPivotal er et fyrlysMissPivotal er et fyrlys

Sv: Er det ikke veldig usunt med så mye smør?

Jeg blir litt bekymra når jeg leser denne tråden, for at jeg spiser for mye fett. En pakke smør varer ikke veldig lenge i huset her. Om vi baker lavkarbobrød (Nannah sitt) går det jo en del på skiva, og de fleste middager vi lager tilsetter vi en solid klatt smør i. Og 3 dl fløte i måneden? En liten fløtepakke varer ikke en uke en gang her. (Vi bruker ikke oljer av gammel vane, men har vurdert å starte med en som har mye omega 3 i seg for å sikre det.)

Vi spiser rent kjøtt (kjøttdeig, biffkarbonader, enkelte pølsetyper som har svært høyt kjøttinnhold, kylling og bacon) eller fisk kombinert med en stor porsjon grønnsaker, og bruker ost, smør eller fløte for å fete opp måltidet.

På jobb spiser jeg lunsj, og der varierer jeg mellom salat med ost/smør til "dressing" og avokado i, gresk yoghurt med nøtter og kanel, og CC med smør og kanel. Kaffe med fløte er som regel fast frokost.

Er jeg helt på jordet?

__________________


MissPivotal er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-01-13, 13:24   #40
Stella27
Medlem
 
Stella27 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2013
Hvor: Askim
Innlegg: 148
Stella27 er ny på veien

Sv: Er det ikke veldig usunt med så mye smør?

Opprinnelig lagt inn av MissPivotal, her.

Jeg blir litt bekymra når jeg leser denne tråden, for at jeg spiser for mye fett. En pakke smør varer ikke veldig lenge i huset her. Om vi baker lavkarbobrød (Nannah sitt) går det jo en del på skiva, og de fleste middager vi lager tilsetter vi en solid klatt smør i. Og 3 dl fløte i måneden? En liten fløtepakke varer ikke en uke en gang her. (Vi bruker ikke oljer av gammel vane, men har vurdert å starte med en som har mye omega 3 i seg for å sikre det.)

Vi spiser rent kjøtt (kjøttdeig, biffkarbonader, enkelte pølsetyper som har svært høyt kjøttinnhold, kylling og bacon) eller fisk kombinert med en stor porsjon grønnsaker, og bruker ost, smør eller fløte for å fete opp måltidet.

På jobb spiser jeg lunsj, og der varierer jeg mellom salat med ost/smør til "dressing" og avokado i, gresk yoghurt med nøtter og kanel, og CC med smør og kanel. Kaffe med fløte er som regel fast frokost.

Er jeg helt på jordet?

I følge ketolyseboka, skal man ligge mellom 65 og 75 prosent fett, det er MYE fett! Jeg må spise skjeer med cocoas fett for å nå det målet. Jeg er heller ikke redd for å spise smør, og vi teller ikke pakkene som går i gjennom dette husholdet. Jeg fikk høre et veldig godt råd når jeg staret på ketolyse for første gang for 2 år siden: "Ok, gjør slik som dette. Spis masse fett, og når du tror du har fått ideg nok, så spis litt til, da har du fått nok". Dette har jeg fulgt så godt jeg kan på ketolyse, og da har jeg havnet på ca 70 prosent fett. Jeg spiser en del kjøtt og kjøttdeig, kjøttet jeg spiser har mye fett. Jeg spiser også en del salater, agurk, avokado, grønn og gul paprika, seterrømme, meierismør, fløte. Jeg prøver å spise lite brød erstatninger, og redusere så mye på sukker erstatninger som jeg klarer.

Stella27 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (mellom 20 og 50 karber) Svar med sitat
Gammel 13-01-13, 13:43   #41
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Er det ikke veldig usunt med så mye smør?

Hvor mye fett man må spise for å ende opp på 70% avhenger vel av hvor mye man spiser, totalt sett.

Så lenge du går ned trenge du nok ikke bekymre deg, MissPivotal.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-01-13, 14:25   #42
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Er det ikke veldig usunt med så mye smør?

Om du har vært fettskremt er det viktig å vise kroppen at den får energi selv om ikke det er raske karbohydrater tilgjengelig. Eller å tenne Fettbålet som Skaldemann kaller det. Og til det trengs det fett.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-01-13, 14:30   #43
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Er det ikke veldig usunt med så mye smør?

Både sukker, fint mel, tilsetningstoffer, alltid godteri/snacks/brus var slike ting som var helt utenkelig i tidligere tider.
Et av mine barndomsminner er da jeg og halvbroren min fikk meslinger samtidig i-69. Vi fikk hver vår fanta (flaskene på den tiden var bare 0,25) og det var så unormalt at jeg faktisk husker det den dag i dag.

Maten før i verden hadde en helt annen fordeling av fett, protein og karbohydrat enn det vi har i dag. I tillegg er mennesker i dag mye mer stillesittende enn det som var normalt før krigen.

Min personlige mening er at maten Ingrid Espelid står for slettes ikke trenger være usunn; det som er usunt er når man spiser slik mat + vi pøser på med lettprodukter, mye kjappe karbohydrater og enormt med tilsetningstoffer.
Lavkarbo er for meg ren og uprosessert mat der karbohydratene begrenses og erstattes med fett.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 13-01-13, 14:34   #44
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Er det ikke veldig usunt med så mye smør?

Selv om det mot normalt kun var på lørdagene vi fikk spise godteri (og det var før de godteposene kom, vi fikk som regel en skål med potetgull med noen ruter firkløver over, og et stort glass brus), så er vel jeg av den første ferdigmatgenerasjonen, Toro-barn som det gjerne kalles. Det var mye posemat og halvfabrikata, margarin og lettprodukter i min oppvekst. I tillegg var ikke moren min særlig glad i å lage mat. Jeg selv kunne knappest noe utover å lage nudler og pizza før jeg var i slutten av tjueårene. Altså da jeg la om til lavkarbo.
Og det var vel også fra åttitallet man begynte å se betydelig mer overvekt og livsstilssykdommer komme ...

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 16-01-13, 13:31   #45
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Er det ikke veldig usunt med så mye smør?

Mennesket er vel alteter og tilpasset forskjellig mat, slik det sies om ulike folkeslag. Men det raffinerte kostholdet de fleste av oss vokste opp med, har ødelagt hormonbalansen til mange og gjort at disse ikke lenger tåler like mye. Mat som egentlig er naturlig i menneskets kosthold tolereres ikke lenger. Ergo vil ulike varianter av LK fungere for ulike personer. Fedon feks. inkluderer mye mer av den plantematen det snakkes om, men ketogent kosthold utelukker langt meg. Jeg har også lest meg til at enkelte medisiner påvirker insulintoleransen negativt (ikke rart man går opp i vekt?) Så mange forhold i dag er ennerledes enn for 100 år siden og for 400 000 år siden da mennesket ble utviklet...

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 16-01-13, 20:58   #46
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Er det ikke veldig usunt med så mye smør?

Denne kan være interessant å lese: http://kostholdsklinikken.no/hvete-o...-er-problemet/

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-01-13, 00:03   #47
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Er det ikke veldig usunt med så mye smør?

Det er vitaminer i oljer også, ikke bare smør. Hvetekimolje inneholder masse e vitamin. Og ikke alle oljer gir masse omega 6. Linfrøolje og valnøttolje er gode oljer som kaldpressa. Teit å skygge unna en type fett, da blir det ubalanse. Litt av alle typer er det vi trenger. Ja, trådstarter du kan velge fete matvarer og du kan velge gode oljer, og du kan steke i smør når du vil det også, eller kokosolje for den saks skyld. Det beste er å variere maten, right? Mettet fett er det eneste u-essensielle fettet, så ja essensielle fettsyrer som omega 3 og 6 er nødvendig. Det skumle er transfett og dårlig omega 6 i store mengder, som f.eks fra frityrstekt mat og potetgull stekt i solsikkeolje som ikke er kaldpressa og kommer i gjennomsiktige flasker.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Smør uten melk, men ikke melange? MarenM Lavkarbo generelt 7 09-01-12 20:32
Har så lyst på kake ... Men jeg har jo ikke smør ... FrkMarge Spørsmål om matvarer og oppskrifter 13 11-12-11 00:09
De har ikke smør på butikkene, hva er lurest å steke i? aslaug Lavkarbo generelt 106 01-12-11 21:02
Likte ikke smør, jeg Mt2t Lavkarbo generelt 28 23-06-09 22:04
Fett ikke usunt Traxior Nyheter / media 1 21-04-07 15:38


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no