Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Ett lite spørsmål, lettere forvirra

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-05-09, 16:27   #1
Seba-stina
Medlem
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 42
Innlegg: 205
Seba-stina er på en erverdig vei

Ett lite spørsmål, lettere forvirra

Jeg følger ingen spesielle dietter her, bare holder meg for det meste unna de verste karbene som poteter, ris, pasta osv. (er vel nærmest Fedon, men ikke helt der heller)
Men så er det jo veldig mange som skriver at knekkebrød er like "fy-fy" som brød. Og jeg blir en smule forvirra...
(Nå spiser jeg litt knekkebrød, da, men det er ikke poenget.)

Jeg bare se på en pakke Wasa Sport + for eksempel. Pr. 100g inneholder
57g karb hvorav sukkerarter er 1,5g. Pr. skive er det 9g karb, hvorav sukkerarter er 0,2g.
Er 0,2g sukkerarter pr skive så ille altså? Hva er de andre 8,8 karbene i hver skive da, som ikke er bra?

Ser og i div. oppskrifter her, hvor folk som sliter med sjokoladesug, får tips om div. ting og tang med bl.a. søtstoff og kakao.
Så ser jeg på bakekakao'en min som står i skapet, der står det pr. 100g er det 13,5g karb, hvorav sukkerarter er 0,4g. Selvfølgelig skjønner jeg at det er ikke store mengden man bruker i en liten skål med kremfløte f.eks, men likevel. Er det ikke så ille å bruke vanlig bakekakao altså?

Jeg blir lettere forvirra, hehe
Har gått ned mange kg på lavkarbo-mat før, men da spiste jeg faktisk knekkebrød både til frokost, lunsj og kvelds...

__________________
DElmål 1 - 7kg til 1.juli 2013.
Delmål 2 - totalt 17kg til 1.januar 2014.
Delmål 3 - totalt 30kg til 1.januar 2015.
Seba-stina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo, er ikke på tellingen for tiden. Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 16:33   #2
Seba-stina
Medlem
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 42
Innlegg: 205
Seba-stina er på en erverdig vei

Sv: Ett lite spørsmål, lettere forvirra..

Ja, også kom jeg på en ting til.

Jeg vet at gulrøtter inneholder mye stivelse. Men så vet jeg og at kokte gulrøtter er verre enn rå. Hvordan er det med stekte gulrøtter da, i forhold til kokte eller rå? Jeg elsker gulrøtter i wok, men vet ikke om det er like ille som kokte?

__________________
DElmål 1 - 7kg til 1.juli 2013.
Delmål 2 - totalt 17kg til 1.januar 2014.
Delmål 3 - totalt 30kg til 1.januar 2015.
Seba-stina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo, er ikke på tellingen for tiden. Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 16:50   #3
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Ett lite spørsmål, lettere forvirra..

Jeg kan ikke spise korn og gå ned i vekt, det er sukker for kroppen min ( kroppen lager glykose av mjøl og lagrer det til fett).
Samme med gulrot, kokt eller rå, og jeg innbiller meg at steking av gulrot så den blir myk blir det samme som å koke den.

Om du går ned i vekt av å spise knekkebrød, så fortsett med det. Jeg kan ikke og savner det heller ikke. Det andre karbene i knekkebrød er nok stivelse og i bunn og grunn sukker det også, siden kroppen lager glykose av karbohydrater.
Knekkebrød er mjøl det også
Ei skive av det knekkebrødet du nevner med et egg og noen skiver agurk, er hele min karborasjon for hele dagen... SÅ jeg kan ikke spise det.

Men du følger Lindberg aktig kost, så da er det kanskje lov, hvis det funker for deg.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 18:15   #4
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Ett lite spørsmål, lettere forvirra

Opprinnelig lagt inn av Seba-stina, her.

Hva er de andre 8,8 karbene i hver skive da, som ikke er bra?

...me, mel, mel... masse karbohydrater i mel.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 19:05   #5
Areola
Supermoderator
 
Areola sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 2.025
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Sv: Ett lite spørsmål, lettere forvirra

Det er kun sukkeralkoholer du kan trekke fra

__________________
Vil du ha en ticker? Les her
Areola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 19:49   #6
Seba-stina
Medlem
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 42
Innlegg: 205
Seba-stina er på en erverdig vei

Sv: Ett lite spørsmål, lettere forvirra

Takk for svar!

Jeg visste jo i grunnen egentlig at det er masse karber i mel, men jeg tenkte ikke over at det var mel i knekkebrød (er jo ikke mykt, må vite, haha)

Litt klokere nå, hehe.
Jeg holder på å kikke på alle frokost-oppskriftene her da, for å få ideer. For selvsagt, finner jeg noe som faller i smak og som passer for meg, så bytter jeg gjerne ut knekkebrød

Tror jeg kommer til å unne meg å ha en gulrot i wok'en videre også, vi er jo 2 voksne som spiser den, så det blir ikke så mye. Vi spiser jo ikke wok hver dag.

Men hva med den bakekakao'en, var det ingen som kunne svare meg på det?

__________________
DElmål 1 - 7kg til 1.juli 2013.
Delmål 2 - totalt 17kg til 1.januar 2014.
Delmål 3 - totalt 30kg til 1.januar 2015.
Seba-stina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo, er ikke på tellingen for tiden. Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 20:10   #7
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Ett lite spørsmål, lettere forvirra

Som knekkebrød lager jeg ostechips: Høvle skiver av ost (jeg, personlig syns FirstPrice sin er best til dette) Og legg på bakepapir i microen. Full guffe 2-3 minutter... Kjempegodt med masse deilig pålegg

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 20:15   #8
Seba-stina
Medlem
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 42
Innlegg: 205
Seba-stina er på en erverdig vei

Sv: Ett lite spørsmål, lettere forvirra

Har ikke micro *ler*

__________________
DElmål 1 - 7kg til 1.juli 2013.
Delmål 2 - totalt 17kg til 1.januar 2014.
Delmål 3 - totalt 30kg til 1.januar 2015.
Seba-stina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo, er ikke på tellingen for tiden. Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 20:16   #9
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Ett lite spørsmål, lettere forvirra

Da stekes de i stekeovnen på ca 190 grader midt i ovnen til de har forandret gulfargen (blitt tørrere farge på en måte). Skal ikke bli brune.

Her er et bilde hvor jeg har de ved siden av gryterett: De har nesten fått for mye farge her

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 23:21   #10
tulla
Medlem
 
tulla sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 223
tulla har en fantastisk aura rundt segtulla har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ett lite spørsmål, lettere forvirra

Hei!

Jeg spiser en del knekkebrød, men kun Wasa Fiber Plus. Tror nok at jeg i gjennomsnitt spiser et pr dag. Det har ikke vært noen stopper for meg, der har jeg vært av de heldige :-)
Spiser knekkebrødet som oftes med litt kaviar, og noen skiver gulost

tulla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 23:35   #11
Seba-stina
Medlem
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 42
Innlegg: 205
Seba-stina er på en erverdig vei

Sv: Ett lite spørsmål, lettere forvirra

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Da stekes de i stekeovnen på ca 190 grader midt i ovnen til de har forandret gulfargen (blitt tørrere farge på en måte). Skal ikke bli brune.

Her er et bilde hvor jeg har de ved siden av gryterett: De har nesten fått for mye farge her

Takk for tipset! Hørtes godt ut, er jo så glad i ost.
Den gryta så jo utrooolig deilig ut, da!!
Det har jeg i grunnen tenkt litt på - jeg er glad i gryteretter, men er jo elendig på å lage dem selv. Har alltid laget med bl.a. mais, er en sucker på mais Så jeg får vel lete i oppskriftene her om jeg finner noen gode gryteretter.

__________________
DElmål 1 - 7kg til 1.juli 2013.
Delmål 2 - totalt 17kg til 1.januar 2014.
Delmål 3 - totalt 30kg til 1.januar 2015.
Seba-stina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo, er ikke på tellingen for tiden. Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 06:55   #12
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Ett lite spørsmål, lettere forvirra

Opprinnelig lagt inn av Seba-stina, her.

Takk for tipset! Hørtes godt ut, er jo så glad i ost.
Den gryta så jo utrooolig deilig ut, da!!
Det har jeg i grunnen tenkt litt på - jeg er glad i gryteretter, men er jo elendig på å lage dem selv. Har alltid laget med bl.a. mais, er en sucker på mais Så jeg får vel lete i oppskriftene her om jeg finner noen gode gryteretter.

Du kan lage så masse gryteretter som er sååå gode
Klikk på det bildet så kommer du til oppskrifta på den gryta

Det ligger oppskrift på flere gryter i det albumet også, bl.a Himmelsk gryte, som er en stor slager her i huset

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 09:03   #13
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Ett lite spørsmål, lettere forvirra

Hvis du lever nogenlunde fedonish kan du spise knekkebrød en gang om dagen, enten Wasa fiber eller Rugsprø. Men da har du brukt opp karbomåltidet for den dagen, for det er et c-måltid og man kan spise et c-måltid pr dag. (c-måltid er det mest karborike måltidet)

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 13:08   #14
Seba-stina
Medlem
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 42
Innlegg: 205
Seba-stina er på en erverdig vei

Sv: Ett lite spørsmål, lettere forvirra

Carisma, jeg følger ikke Fedon, kan heller ikke kalle det Fedonish - jeg følger mitt eget som har funket før
Ikke personlig ment til noen, men jeg er litt imot der hvor jeg synes det grenser til fanatisk, og jeg synes å følge noe "slavisk" blir litt fanatisk. Jeg vil ha livsglede samtidig, og jeg har prøvd X antall ganger. Jeg blir bare deppa av å være så nøye. Derfor - egenkomponert! Det viktigste er at det funker, og at kroppen min godtar det, vel

__________________
DElmål 1 - 7kg til 1.juli 2013.
Delmål 2 - totalt 17kg til 1.januar 2014.
Delmål 3 - totalt 30kg til 1.januar 2015.
Seba-stina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo, er ikke på tellingen for tiden. Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 13:29   #15
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Ett lite spørsmål, lettere forvirra

OK, det funker for noen. For egen del må jeg følge en struktur for kroppen min blir forvirra av å blande for mye karber med for mye fett osv. Men så er jeg insulinresistent og har PCOS, så da har kroppen allerede satt på håndbrekket hva slanking angår...

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 14:17   #16
isabella
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 195
isabella har en fantastisk aura rundt segisabella har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ett lite spørsmål, lettere forvirra

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Hvis du lever nogenlunde fedonish kan du spise knekkebrød en gang om dagen, enten Wasa fiber eller Rugsprø. Men da har du brukt opp karbomåltidet for den dagen, for det er et c-måltid og man kan spise et c-måltid pr dag. (c-måltid er det mest karborike måltidet)

Ville bare nevne i Fedons bok "Naturlig Slank" under menyforslagene er ikke Fiberrik eller Was Fiber Pluss c-måltider. Tar et lite utdrag fra en dag (ikke hele menyen)
Frokost All-Bran (c måltid)
Lunsj - kylling + salat
Mellommåltid - 1 wasa fiber pluss + pålegg
Middag - fisk + squash/asparges
Kvelds 1 fiberrik + pålegg

Den dagen er det både fiberrik, Wasa fiber og et c måltid. Dette går igjen i flere av meny forslagene. Nå er min bok litt gammel men tror den stemmer enda.

Seba-stina: synes det er flott du har funnet din måte å gjøre det på. Det er faktisk viktig å trives med maten.

isabella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: konvertert til ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-05-09, 22:40   #17
Seba-stina
Medlem
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 42
Innlegg: 205
Seba-stina er på en erverdig vei

Sv: Ett lite spørsmål, lettere forvirra

Isabella - jeg har oppskriftsboka til Fedon's naturlig slank, og jeg har og lagt merke til det. Jeg kjøpte den boka i fjor, så min er ikke så gammel.

Takk for oppmuntrende kommentar, Isabella!

__________________
DElmål 1 - 7kg til 1.juli 2013.
Delmål 2 - totalt 17kg til 1.januar 2014.
Delmål 3 - totalt 30kg til 1.januar 2015.
Seba-stina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo, er ikke på tellingen for tiden. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ehm ... et lite spørsmål ... stinasol Spørsmål og svar 14 16-03-10 18:35
Et lite spørsmål bare mortil2:) Spørsmål og svar 2 04-03-09 22:01
Et lite spørsmål om ketose... Selma Ketolysekuren 11 18-10-07 15:43
hei.... et lite spørsmål Lennor Ketolysekuren 3 08-07-05 11:33


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no