Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Er det noen som har greie på mat fra Midt-Østen?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-01-09, 10:13   #1
benam
Medlem
 
benam sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 229
benam er på en erverdig vei

Er det noen som har greie på mat fra Midt-Østen?

Hei!
Var i Midt-Østen for ikke så lenge siden og der fikk jeg smake veldig mye god mat!
Jeg spiste mye Meze, dvs småretter, kan sammenlignes med tapas.
Så til poenget; fikk alltid servert hummus, pluss en mos laget på aubergine, den hadde litt røyksmak og var kjempegod.Har søkt rundt på nettet, men finner den ikke. Kansje noen vet hva jeg mener???

__________________


]
benam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 11:35   #2
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Er det noen som har greie på mat fra Midt-Østen?

Åååhh. Mat fra Midt-Østen og ikke minst meze er noe av det beste jeg vet! Hvis du skal være i ketose tror jeg nok du må holde deg unna hummusen (ellers har hummus ganske lav GI om du er på Lindberg), men auberginedippen burde være grei. Jeg tipper det er snakk om det som heter baba ghanoush. Jeg finner ikke den oppskriften jeg pleier å bruke akkurat nå, men jeg har en annen til deg:

Baba Ghanoush
(Nok til 8 personer)

3 store auberginer
3 hvitløksfedd
6 ss tahini (tahini er en sesamfrøpasta, de har den i innvandrerbutikken. Bruk litt ekstra av den hvis du vil ha en mer "nøttete" smak)
6 ss saft av sitron
1 ts spisskummen
3 ss hakket frisk bladpersille (ikke kruspersille, som har mye skarpere smak)
evt litt god olivenolje
salt og pepper

Forvarm grillen til relativt lav tempreatur. Prikk auberginen overalt med en gaffel og del dem i to på langs. Legg halvdelene med skinnsiden opp på en stekeplate under grillen i ca 15 min. eller til skallet på auberginene begynner å bli svarte og boble. Sjekk at auberginkjøttet kjennes mørt før du tar dem ut av ovnen. Kjøl av auberginene nok til at du klarer å håndtere dem.

Skrell auberginene, eller skrap ut kjøttet fra skallet med en skje. Press ut evt overflødig væske. Hakk kjøttet grovt og ha det i en blender/kjøkkenmaskin. Tilsett hvitløk og 2 ss tahini. Kjør maskinen og tilsett 2 ss sitronsaft, og kjør maskinen videre. Tilsett tahini og sitronsaft annenhver gang og kjør maskinen mellom hver runde.

Når blandingen er jevn og glatt has den over i en bolle. Rør inn spisskummen og og hakket persille, smak til med salt og pepper.

Ha dippen over i en serveringsbolle, hell evt litt olivenolje over. Hvis den ikke skal spises med en gang må bollen dekkes over.

__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 11:43   #3
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Er det noen som har greie på mat fra Midt-Østen?

Bare en liten ting til... Jeg opplever at det ofte kan være lettere å få til auberginene hvis man ikke deler dem i to, men griller dem hele (fortsatt prikka), men da i 20-30 min. Da må de snus et par ganger underveis. Sorry at jeg ikke finner hvor høy temperatur det skal være. "Relativt lavt" er jo litt ullent. Poenget er at auberginen ikke må bli helt forkullet på utsiden før kjøttet er blitt mørt.

__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 12:03   #4
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Er det noen som har greie på mat fra Midt-Østen?

Rema 1000 på Haugenstua har Hummus på boks, ferdig. Finnes sikkert på innvandrerforretninger også.

Eller anbefaler jeg å få tak i en kokebok om middelhavsmat, den pleier å være på tilbud hvert år på denne tida Der står det bla hummus, og masse andre oppskrifter fra landene rundt middelhavet, inkl Marokko, Egypt, Libanon, Tyrkia osv.
Mye spennende og litt krydrat mat som, med tunga rett i munnen, fungerer fint på lavkarbo. bare små tilpasninger innimellom.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 18:29   #5
Irenesol
Juniormedlem
 
Irenesol sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Vestby, Akershus
Alder: 55
Innlegg: 40
Irenesol er på en erverdig vei

Sv: Er det noen som har greie på mat fra Midt-Østen?

Har bodd i vakre Libanon 18 mndr., og elsker maten der! Dersom du går inn på NRKs sider og søker etter det programmet som het.... ehhh....var det yum yum eller noe sånt? Nomann som besøkte forskjellige folk i Norge som opprinnelig er fra andre land. Han besøkte bla en libanesisk dame, og da fikk han servert mat, og oppskriftene lå på NRKs sider før. Det var baba ganusj, hummus og en deilig kyllingrett.

Irenesol er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 18:59   #6
benam
Medlem
 
benam sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 229
benam er på en erverdig vei

Sv: Er det noen som har greie på mat fra Midt-Østen?

Tusen takk damer, nå ble jeg kjempeglad!!
Fått mange gode tips som jeg skal bruke!!!

Fortsatt god helg

__________________


]
benam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 20:07   #7
Grovsnus
Medlem
 
Grovsnus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 460
Grovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snill

Sv: Er det noen som har greie på mat fra Midt-Østen?

Her har du en link til Libanesisk mat, riktignok på engelsk, men det går nok bra.

http://www.cooks.com/rec/search/0,1-...e_food,FF.html
Og så får du kose deg og sende rapporter om smaksopplevelsen.

Mvh Grovsnus
Kont XXX

Grovsnus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Er tilbake til en mellomting Ketolyse/Skaldemann Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Utlogging midt i innlegg Nike Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 4 13-05-08 15:02
Kan noen være så greie å kommentere min meny? Hedda:) Ketolysekuren 31 17-08-07 10:53
Det midt i mellom grovt og fint ... Ny brødoppskrift Fjonken Bakst 2 22-05-06 18:53
No midt i mellom? Fjonken Spørsmål om matvarer og oppskrifter 7 21-05-06 10:50
Noen som har greie på tørketromler her? HJELP!!! Iset Generell diskusjon 6 14-11-05 18:43


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no