Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Lukket tråd
 
Trådverktøy
Gammel 07-05-13, 20:49   #19701
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Tusen takk for svar Kitt!!
Sambo er på jobb, men når han kommer hjem om litt vil han finne ut at jeg har ommøbelert på kjøkkenet samt byttet ut hans mors krims krams () med noe jeg kjøpte for litt siden. Det ble kooos!!

En annen grunn til at jeg rydder og styrer er fordi vi får besøk av autistteamet i morgen. De har vært på skolen og i morgen ettermiddag skal de altså hjem til oss. Så det jeg lurer på, hva er det de skal gjøre? Skal jeg koke kaffe til dem eller blir det for distraherende? Bør poden være forberedt eller ikke?

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥
Gammel 07-05-13, 21:04   #19702
Ziltoidia
Seniormedlem
 
Ziltoidia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: London
Alder: 34
Innlegg: 1.080
Ziltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt av

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Hm... her sitter jeg altså med en boks kokoskrem, men det står ikke noe sted hva næringsinnoldet er. Ingrediensene derimot: "Coconut extract (65%), water" eller "liquid extract of coconut kernel (65%) with added water". Så da burde det vel være en helt grei sak å regne ut... men jeg finner liksom ikke helt ut av det. Så, hvis noen finner ut av det, blir jeg evig glad! Det er en god krem. :3

__________________

Min kokebok // Ravelry // Min journal // Strikkeblogg
Ziltoidia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 2010-12 ketogent, siden mer liberal med frukt, belgfrukter og mer grønnsaker
Gammel 07-05-13, 21:26   #19703
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Tusen takk for svar Kitt!!
Sambo er på jobb, men når han kommer hjem om litt vil han finne ut at jeg har ommøbelert på kjøkkenet samt byttet ut hans mors krims krams () med noe jeg kjøpte for litt siden. Det ble kooos!!

En annen grunn til at jeg rydder og styrer er fordi vi får besøk av autistteamet i morgen. De har vært på skolen og i morgen ettermiddag skal de altså hjem til oss. Så det jeg lurer på, hva er det de skal gjøre? Skal jeg koke kaffe til dem eller blir det for distraherende? Bør poden være forberedt eller ikke?

Bare hyggelig, vennen!
Jeg har hatt diverse instanser her hjemme oppigjennom. BUP/PPT, fosterhjemstjenesten, barnevern osv. Har alltid servert litt å bite i, fra noen få vafler til full salat- lunsj, og hatt kaffe/te/drikke klart.
Aldri fått negativ tilbakemelding på det!
Poden liker vel ikke akkurat endringer og overraskelser, så han bør nok i hvert fall få vite at det kommer besøk og kort om hvem de er, syns jeg!

Lykke til! Er sjelden så "skummelt" som det høres ut!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;)
Gammel 07-05-13, 21:49   #19704
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av milena, her.

Hei, da stiller jeg samme spørsmålet her som jeg stilte hos Camomilla. Tenkte det kunne være greit å få litt flere meninger:

"Jeg spør etter ren synsing. Jeg har vært røykfri i over ett år, men har i det siste blitt fristet mer og mer. Jeg kan ikke bare røyke av og til. Røyker jeg så røyker jeg, og da røyker jeg mye. Men, det jeg lurte på er om det kanskje kunne være en ide å prøve en slik elektrisk dings med bare damp. Uten nikotin. Kanksje de å ha noe i hendene kunne hjelpe litt med småspisingen... Eller kan det bare vekke demonene igjen...?"

Hekling! Det funket som bare det dag jeg slutta for noen år siden. Det ble mange som fikk luer til jul det året

Jeg får også lyst på røyk innimellom (slutta høsten 2007), så da røyker jeg neste gang jeg er på byen (noe som skjer ca hvert jubelår). Kan røyke opptil 5 på en kveld, men jeg bare velger å ikke ta den neste røyken etter den kvelden.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 08-05-13, 10:35   #19705
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av milena, her.

Hei, da stiller jeg samme spørsmålet her som jeg stilte hos Camomilla. Tenkte det kunne være greit å få litt flere meninger:

"Jeg spør etter ren synsing. Jeg har vært røykfri i over ett år, men har i det siste blitt fristet mer og mer. Jeg kan ikke bare røyke av og til. Røyker jeg så røyker jeg, og da røyker jeg mye. Men, det jeg lurte på er om det kanskje kunne være en ide å prøve en slik elektrisk dings med bare damp. Uten nikotin. Kanksje de å ha noe i hendene kunne hjelpe litt med småspisingen... Eller kan det bare vekke demonene igjen...?"

Jeg får røyksug hver gang jeg behøver å grine. Når jeg har grini er røyk glemt. Jeg hadde el sigarett. Det tilfredsstilte ikke og var kjedelige greier. Dropp det. Ta en tyggis og drikk varm te.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo
Gammel 08-05-13, 10:45   #19706
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Jeg får røyksug hver gang jeg behøver å grine. Når jeg har grini er røyk glemt. Jeg hadde el sigarett. Det tilfredsstilte ikke og var kjedelige greier. Dropp det. Ta en tyggis og drikk varm te.

E-sigaretter er visst omdiskuterte greier For min egen regning kan jeg si at alternativet mitt til personlig fordamper (eller e-sigarett) er å fortsette å røyke forbrenningssigaretter. Sett i dette perspektivet synes jeg det er en skam at ikke dette er et bedre tilgjengelig alternativ. Hvorfor skal jeg måtte ty til kjipe nicorettprodukter når andre har laget alternativer som virker bedre? Jeg er ikke særlig paranoid av legning, men her synes jeg det dufter av legemiddelindustrilobbyisme.

Her er en studie om effekten av e-sigaretter som røykesluttmiddel (pdf-fil)
http://www.biomedcentral.com/content...458-11-786.pdf

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :)
Gammel 08-05-13, 10:51   #19707
Ziltoidia
Seniormedlem
 
Ziltoidia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: London
Alder: 34
Innlegg: 1.080
Ziltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt av

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Mulig noen har linket til det allerede, men nrk skrev nylig om e-sigaretter: http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.11002150
Det er ikke akkurat noen forskningsartikkel, men men... tenkte kanskje det kunne være av interesse

__________________

Min kokebok // Ravelry // Min journal // Strikkeblogg
Ziltoidia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 2010-12 ketogent, siden mer liberal med frukt, belgfrukter og mer grønnsaker
Gammel 08-05-13, 11:20   #19708
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Camomilla, her.

E-sigaretter er visst omdiskuterte greier For min egen regning kan jeg si at alternativet mitt til personlig fordamper (eller e-sigarett) er å fortsette å røyke forbrenningssigaretter. Sett i dette perspektivet synes jeg det er en skam at ikke dette er et bedre tilgjengelig alternativ. Hvorfor skal jeg måtte ty til kjipe nicorettprodukter når andre har laget alternativer som virker bedre? Jeg er ikke særlig paranoid av legning, men her synes jeg det dufter av legemiddelindustrilobbyisme.

Her er en studie om effekten av e-sigaretter som røykesluttmiddel (pdf-fil)
http://www.biomedcentral.com/content...458-11-786.pdf

jeg trodde jeg kunne slutte med vanlige sigaretter ved bruk av el sigaretten. det klarte jeg ikke. noen sa de klarte å trappe ned på noen vanlige sigartetter og ellers bruke el-siggen, men det er bare ikke bra nok. jeg tenkte, det skal jeg i hvert fall klare, men el siggen gav ikke noe. den gav ikke det man ønsker fra en sigarett. jeg heiv alt i søpla etter hvert. det ble en del oljeklin osv, man måtte skifte det man røyker minst en dag dgl og batteriet måtte lades mange timer hver dag. styr som ikke gjør en uavhengig av vanlige sigger. enten slutter du eller så slutter du ikke. jeg slutta bare med alt og etter tre dager var det verste over, etter to uker var jeg fin.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo
Gammel 08-05-13, 12:12   #19709
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Ziltoidia, her.

Mulig noen har linket til det allerede, men nrk skrev nylig om e-sigaretter: http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.11002150
Det er ikke akkurat noen forskningsartikkel, men men... tenkte kanskje det kunne være av interesse

Denne har jeg også lest - Karl Erik Lund ved Sirus (Statens institutt for rusmiddelforskning) har flere ganger uttalt seg i favør av e-sigaretter, eller "personlige fordampere" som damperne liker å kalle dem Jeg synes det er betenkelig at man må bestille nikotinholdig væske i utlandet (det er fullt lovlig å importere fra EU-land til eget forbruk) - jeg skulle helst kjøpt dette på apotek, vinmonopol el.l. Til sammenligning er tobakksproduker (særlig sigaretter) mye mer skadelig, og selges overalt - til og med på døgnåpne bensinstasjoner. Nicorette - som er et legemiddel - selges i dagligvarebutikker. Jeg føler at det er en veldig skjev politikk ute og går.

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

jeg trodde jeg kunne slutte med vanlige sigaretter ved bruk av el sigaretten. det klarte jeg ikke. noen sa de klarte å trappe ned på noen vanlige sigartetter og ellers bruke el-siggen, men det er bare ikke bra nok. jeg tenkte, det skal jeg i hvert fall klare, men el siggen gav ikke noe. den gav ikke det man ønsker fra en sigarett. jeg heiv alt i søpla etter hvert. det ble en del oljeklin osv, man måtte skifte det man røyker minst en dag dgl og batteriet måtte lades mange timer hver dag. styr som ikke gjør en uavhengig av vanlige sigger. enten slutter du eller så slutter du ikke. jeg slutta bare med alt og etter tre dager var det verste over, etter to uker var jeg fin.

Ja - alle må finne sin måte Jeg har ikke holdt opp lenge (siden fredag), men for meg er e-sigaretten avgjørende. Jeg har investert i en kjekk liten sak, og har også et større batteri på vei. Jeg har sluttet å røyke og damper i stedet. For meg er dette topp

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :)
Gammel 08-05-13, 12:18   #19710
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Enhver får finne sin måte å slutte på. For min del måtte det en graviditet til for å slutte 100%, andre må ha nikotinprodukter, andre må bare ta en cold turkey mens andre igjen må ha e-sigarett. Enhver må jo finne ut hva som fungerer best for dem. For min del hjalp det å spille dataspill samt å fortsatt ta noen "røykepauser" (bare at jeg sugde på halve sugerør i stedet). Skulle jeg ha sluttet i dag hadde jeg sikkert valgt sånn e-sigarett. Rart at det skal være så vanskelig å få tak i da det jo må være mye bedre enn vanlige sigaretter. Har flere ganger tidligere forsøkt med nicorette-produkter, men hjalp ikke en dritt.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening
Gammel 08-05-13, 12:42   #19711
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Enhver får finne sin måte å slutte på. For min del måtte det en graviditet til for å slutte 100%, andre må ha nikotinprodukter, andre må bare ta en cold turkey mens andre igjen må ha e-sigarett. Enhver må jo finne ut hva som fungerer best for dem. For min del hjalp det å spille dataspill samt å fortsatt ta noen "røykepauser" (bare at jeg sugde på halve sugerør i stedet). Skulle jeg ha sluttet i dag hadde jeg sikkert valgt sånn e-sigarett. Rart at det skal være så vanskelig å få tak i da det jo må være mye bedre enn vanlige sigaretter. Har flere ganger tidligere forsøkt med nicorette-produkter, men hjalp ikke en dritt.

Vel - det er jo en del ting i handelen som nok ikke hadde fått kommet på markedet dersom det kom i dag... Jeg er "for" tanken om å redusere belastningen på omgivelsene, og mindre interessert i hva den enkelte gjør med seg selv. Men kan vel se at man kanskje tenker på hva det kan gjøre med rekrutteringen? Jeg vet ikke.

Når det gjelder å slutte tror jeg at hver enkelt må finne sin vei. For broder'n tok det 3 forsøk og speidersnus/hockypulver og tretannpirkere... Andre trenger nikotinplaster og røykepauser, atter andre bruker hekling og røyker på gaffel eller snuser. Onkelen min hadde den halve pakken med pipetobakk på peishylla fra han sluttet, til han pakket furukofferten 14 år seinere. Han visste at han kunne, han bare valgte å ikke ta den akkurat nå...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere.
Gammel 08-05-13, 13:13   #19712
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Vel - det er jo en del ting i handelen som nok ikke hadde fått kommet på markedet dersom det kom i dag... Jeg er "for" tanken om å redusere belastningen på omgivelsene, og mindre interessert i hva den enkelte gjør med seg selv. Men kan vel se at man kanskje tenker på hva det kan gjøre med rekrutteringen? Jeg vet ikke.

Det med rekruttering er argumentet for at kreftforeningen ikke fronter e-sigaretter som et godt røykesluttealternativ. Jeg kan ikke for mitt bare liv forstå at en damper vil gå over til å røyke forbrenningssigarett - damp SMAKER mye bedre. Det er også ekstremt mye billigere å dampe enn å røyke, og du kan få batterier som er lekre å se på også.

Selv om jeg fra før er svært innrøkt og avhengig har jeg aldri vært mot f.eks. røykeloven. Slik jeg ser det er det fint at det er politisk vilje til å begrense noe som går så veldig ut over både individ og fellesskap, selv om avgjørelsen var upopulær. Derfor er det meg komplett ubegripelig at et bedre alternativ som faktisk er attraktivt for mange som allerede røyker ikke er stuerent i myndighetenes øyne. Nicorett-produkter som røykesluttalternativ er ganske feilslått for de aller fleste som prøver; 3-5% greier å slutte med hjelp av disse produktene. Likevel frontes dette som et fint alternativ for dem som ønsker å slutte? Champix og Zyban - sterke legemidler som påvirker kjemien i hjernen med potensielt svært farlige bivirkninger - også foretrukket foran e-sigaretter - skjønn det den som kan. Grumpf.

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :)
Gammel 08-05-13, 14:07   #19713
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Jeg tenkte mer på nyrekruttering til damping/nikotinavhengighet generelt, jeg... At man kanskje er redd for at den (dampingen) skal få samme "status" som røyking hadde for 20-30 år siden. Er enig i at det virker som et godt alternativ for allerede røykende.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere.
Gammel 08-05-13, 14:18   #19714
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Jeg tenkte mer på nyrekruttering til damping/nikotinavhengighet generelt, jeg... At man kanskje er redd for at den (dampingen) skal få samme "status" som røyking hadde for 20-30 år siden. Er enig i at det virker som et godt alternativ for allerede røykende.

Jeg har tenkt samme tanken Når det er så attraktivt for meg, vil det jo være attraktivt for andre også, tenker jeg. Samtidig tilbakevises dette i noen av de studiene som er gjort (ikke så fryktelig mange) - og fra den harde kjernen dampere hevdes det jo at nikotinavhengighet er sammenlignbart med koffeinavhengighet, både når det gjelder hvor skadelig og vanedannende det er. Jeg har alltid trodd at nikotin er voldsomt farlig og kreftfremkallende - men det er visst alle de andre stoffene i sigaretter som forårsaker kreft og død. Jaja. Jeg leser til øyet blir stort og vått, og så skal jeg gjøre meg opp en mening etterhvert For meg er det iallefall helt supert, VELDIG glad jeg fant dette

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :)
Gammel 08-05-13, 14:49   #19715
kennygirl
Seniormedlem
 
kennygirl sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Nordmøre
Alder: 37
Innlegg: 946
kennygirl er ny på veien

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Noen som vet hvordan man kan unngå vannmerker under blomsterpottene?

Har fått fine nye vinduskarmer og vil ikke ødelegge de :/

__________________


kennygirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mellom 100-150 kh uten mel, melk og egg
Gammel 08-05-13, 15:09   #19716
Kanskje
Seniormedlem
 
Kanskje sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Hordaland
Innlegg: 1.046
Kanskje har en fantastisk aura rundt segKanskje har en fantastisk aura rundt seg

Re: Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av kennygirl, her.

Noen som vet hvordan man kan unngå vannmerker under blomsterpottene?

Har fått fine nye vinduskarmer og vil ikke ødelegge de :/

Lim på sånne små greier til å ha under føttene på møbler. De finnes store og små, og kan klippes til. Da kommer potten opp fra karmen

__________________
Kanskje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ikke noe akuratt nå
Gammel 08-05-13, 15:21   #19717
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av kennygirl, her.

Noen som vet hvordan man kan unngå vannmerker under blomsterpottene?

Har fått fine nye vinduskarmer og vil ikke ødelegge de :/

Man drar til en glassmester og får tilskjært 3-4mm glass i vinduskarmfasong... og så kjøper man sånne sillikon-ikke-smelle-skapdører-dingser på jernia og klistrer med passe mellområm under glassplaten (lufting)

Dette fungerer finfint - tar av for en (liten) skvett vannsøl og også når du glemmer å klistre dingser under nye potter.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere.
Gammel 08-05-13, 19:20   #19718
elien
Seniormedlem
 
elien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Alder: 56
Innlegg: 532
elien er en juvelelien er en juvelelien er en juvel

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Vi fikk oss et nytt familie medlem i dag. Serto, en ti uker gammel kattung
Å tar gjerne i mot tips for dere som har erfaring og har lyst å dele.
Det er noen år siden vi hadde kattunge sist.

Det jeg lurer først og mest om spør jeg om nå:

Hvor lenge bør vi holde hu inne før hu får gå ut?
Hvor mye arbeid skal vi legge i det å vise katte-doen og hvor maten står,
finner de ut av det selv?
Bør den sove i samme rom som oss til og begynne med?
Nå virker hu trøtt, skal vi bare la hu være i fred?

__________________
Elin
elien er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tilbake på generell lavkabo
Gammel 08-05-13, 19:40   #19719
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av elien, her.

Vi fikk oss et nytt familie medlem i dag. Serto, en ti uker gammel kattung
Å tar gjerne i mot tips for dere som har erfaring og har lyst å dele.
Det er noen år siden vi hadde kattunge sist.

Det jeg lurer først og mest om spør jeg om nå:

Hvor lenge bør vi holde hu inne før hu får gå ut?
Fingerregelen er 3-4 uker. Katter har et veldig godt indre kompass, men har de blitt flyttet over større avstander, trenger de å reorientere seg og bli trygge før de slippes ut. Den første tiden har uansett de fleste katter nok med å utforske sine nye omgivelser i huset!
Hvor mye arbeid skal vi legge i det å vise katte-doen og hvor maten står,
finner de ut av det selv?
Bare flytt katten til doen og la henne få grave og kose seg litt. Vær nøye på å ta ut klumper, og fyll på med fersk sand. Katter graver alltid ned avføringa si (bortsett fra i enkelte tilfeller hvor de har behov for å markere seg ... , men det gjelder stort sett ukastrerte hannkatter). Om hun har et uhell, flytte henne straks i kassa!
Det samme med maten: ta katta med til matskåla så hun vet hvor den er. Og viktig! Ikke ha maten nær der hun gjør fra seg! Katter er innmari hygieniske dyr! Men de lærer veldig fort å bli fortrolige med kattekassa - de fleste katter er langt lettere å få husrene enn hunder!

Bør den sove i samme rom som oss til og begynne med?
Ikke med mindre dere har tenkt å gjøre en vane av det! Katter er vanedyr, og meget bestemte av seg. Har hun blitt vant til å få sove inne hos dere, så vil hun nok fortsette med det, dersom hun foretrekker det. Har dere god plass, så la henne være i et rom hvor hun kan gjøre minst skade, dersom hun skulle bli frustrert og få raptuser i løpet av natta. Det kan fort skje når hun er relativt ny og kanskje ikke så trygg ennå!
Nå virker hu trøtt, skal vi bare la hu være i fred?
Ja! Det er innmari mange nye inntrykk på en gang, så ikke rart om hun er trøtt. (Dessuten sover fint en aktiv katt opp til 15-17 timer om dagen. Ganske imponerende! ).
La katten komme til dere først! Men vær gjerne litt sånn tilfeldig i nærheten, og snakk gjerne til henne med snill og vennlig stemme, men ikke løft og "tvangskos" henne i unøda før hun virker trygg på både huset og dere!

Hei, og grattis med nytt familiemedlem! Katter er vidunderlige og kjemperare dyr!
Jeg leste meg veldig opp på kattehold før jeg fikk min lille pelsherre i hus for snart fem år siden. Jeg kan ikke snakke for ham, men på meg virker han i alle fall som en innmari veltilpasset og happy katt!
Svarer med rød skrift inne i sitatet over.

Ellers vil jeg tilføye at katter er individualister, men jeg vil mene at disse rådene gjelder for jevnt de fleste katter!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 08-05-13, 20:50   #19720
elien
Seniormedlem
 
elien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Alder: 56
Innlegg: 532
elien er en juvelelien er en juvelelien er en juvel

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Hei, og grattis med nytt familiemedlem! Katter er vidunderlige og kjemperare dyr!
Jeg leste meg veldig opp på kattehold før jeg fikk min lille pelsherre i hus for snart fem år siden. Jeg kan ikke snakke for ham, men på meg virker han i alle fall som en innmari veltilpasset og happy katt!
Svarer med rød skrift inne i sitatet over.

Ellers vil jeg tilføye at katter er individualister, men jeg vil mene at disse rådene gjelder for jevnt de fleste katter!

Tusen takk for gode tips
Jeg viste hu hvor maten står med en gang, å hu har allerede funnet det
Doen viste jeg hu også med en gang vi kom hjem, men der ville hu helst bare ligge

Men går hu rund å utforsker her

Vi har hatt katt før, men bare så lenge siden vi hadde katt unge.
Har ikke helt avgjort når det gjelder natten, eldste jenta i hus ville gjerne sov i stuå med hu.

Hu er bare nydelig her hu finner ut av den nye verden

__________________
Elin
elien er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tilbake på generell lavkabo
Gammel 08-05-13, 20:59   #19721
Sanney
Seniormedlem
 
Sanney sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Horten
Alder: 40
Innlegg: 1.220
Sanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlys

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

IKKE slipp ut kattunger! de har ikke helt utviklet kompass og kan lett virre seg bort. Jeg ville ikke slippet ut katta før den var minst 6 mnd gammel... helst mer. Jeg har en fosterkatt her som vi tror kom seg bort som kattunge.. Livet på gata er ikke lett.

Og ja, har katten først fått lov til å komme inn på soverommet, kommer den til å gauke hele natta om du bestemmer deg for at den ikke får lov mer.

__________________

Sanney er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf
Gammel 08-05-13, 21:23   #19722
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Tror ikke det nødvendigvis er så farlig å slippe ut katta før den er seks måneder, altså. Uten at jeg har noe belegg for den påstanden, men vet at mange gjør det uten problem. Den er jo et dyr! Mange kattunger blir faktisk født ute. Men det kan kanskje være en idé å være med den ut i starten! Om dere har veranda, og mulighet for å stenge for utgang, så kanskje det kan være en grei løsning i overgangen? Det kan ta litt tid før de er fortrolig med den store verden ute, så en myk overgang er lurt uansett.

La gjerne datteren deres sove i stua sammen med katten noen netter! Det høres ut som et godt alternativ til å slippe den inne på soverommet. Katter tar jo ikke ordrer, så greit å legge an vanen først som sist. Det kan også være med på å gjøre den tryggere, samt at hun sikkert også synes det kan være en fin ting! Jeg lot katta få komme inn på soverommet for jeg syntes såååå synd på ham (og sikkert på meg selv også, ettersom jeg akkurat hadde blitt singel på den tida. ). Siden den gang har jeg flyttet til en ettroms, så jeg har ikke mange valg. Men selv om katta sover i senga nå og da, så foretrekker han faktisk sofaen om natta. Men jeg kan vedde på at dersom jeg flytter til et sted med separat soverom, kommer han til å henge på døra om natta dersom jeg holder den lukket.

Ikke sikkert hun tar koblinga med doen helt enda. Katter sover de rareste plaser. Særlig trange plasser er visst stas! Men skulle hun som sagt ha et uhell, og dere øyeblikkelig flytter henne til kassa, vil hun nok skjønne tegninga!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 08-05-13, 21:39   #19723
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Har ikke ventet til seks måneder her..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo
Gammel 08-05-13, 23:14   #19724
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av kennygirl, her.

Noen som vet hvordan man kan unngå vannmerker under blomsterpottene?

Har fått fine nye vinduskarmer og vil ikke ødelegge de :/

Mi løysing vart Fretex og flate dessertskåler med ein liten kant, som pottene står i.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 09-05-13, 00:28   #19725
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Tror ikke det nødvendigvis er så farlig å slippe ut katta før den er seks måneder, altså. Uten at jeg har noe belegg for den påstanden, men vet at mange gjør det uten problem. Den er jo et dyr! Mange kattunger blir faktisk født ute. Men det kan kanskje være en idé å være med den ut i starten! Om dere har veranda, og mulighet for å stenge for utgang, så kanskje det kan være en grei løsning i overgangen? Det kan ta litt tid før de er fortrolig med den store verden ute, så en myk overgang er lurt uansett.

Her vil jeg si jeg er uenig.
Jeg er forvert for dyrebeskyttelsen og i fjor sommer hadde jeg en veldig gravid stor kattunge, ca seks-åtte måneder som fødte et kull her.
Katter KAN få løpetid veldig tidlig, og da blir de nesten garantert gravid. Det blir født 40 000 kattunger for MYE hvert år her i Norge fordi katter formerer seg lett og fordi mange tror på de gamle mytene om at en katt må ha minst ett kull unger før de kastreres og også fordi folk ikke tenker over hvor unge kattene er når de blir kjønnsmodne.
Skal du ha en kattunge med ut før den kastreres og har fått utviklet retningsans (noe som skjer når de er ca seks måneder) så anbefaler jeg og ha den i bånd eller på f.eks. en terasse som f.eks. er dekket med netting.
Er kattungen en hankatt, trenger man jo ikke være redd for at den kommer hjem gravid, men den kan gjøre andre katter gravide, den kan havne i slåsskamp (ukastrerte kjønnsmodne hanner sloss heftig om reviret sitt), den kan vimse seg bort når den første puberteten inntreffer og verden er stor og forlokkende og ikke minst; den kan bli påkjørt.
Alle katter kan selvsagt bli påkjørt men ungkatter er ofte eplekjekke og skjønner ikke at bilen er farlig og de har heller ikke utviklet evnen til og skjønne hvor stort og fort det er det som kommer mot dem.

Nyeste katten min, Pippi, ble adoptert av dyrebeskyttelsen i fjor i september. I begynnelsen av desember kastrerte jeg henne, men først i mars fikk hun lov til og gå fritt inn og ut, etter at jeg hadde vært med henne de første gangen og også sjekket at hun faktisk kommer når jeg kaller på henne.
De fleste dyrleger anbefaler og kastrere før katten blir kjønnsmoden, og de fleste sier at katten skal være over 2 kilo før den kastreres.
Jeg var litt lat (og så bor jeg 15,5 mil fra veterinæren) så Pippi fikk vaksine, chip og kastrering på en gang i desember. Hun var da ca fem og en halv måned.

Og ja, katten er et dyr, men ikke et dyr som finnes naturlig i vår fauna, men et importert dyr som til stort sjokk for mage faktisk fryser når det er kaldt ute. Kattungene har kattungepels som ikke varmer dem like godt som en voksen katt.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid
Lukket tråd


Aktive brukere som ser på denne tråden: 4 (0 medlemmer 4 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Enkle middager psilocybe Lavkarbo generelt 14 30-08-09 12:28
Noen som har vært på korte eller lange interaillturer? mofe Generell diskusjon 2 13-03-09 23:56
Enkle middagstips limala Oppskrifter 2 18-02-09 18:39
Korte treningsøkter er bra? Marianne Trening 14 30-01-05 17:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no