Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hvorfor er palmeolje farlig?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-11-10, 21:02   #1
Mat er min medisin
Medlem
 
Mat er min medisin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Stavanger
Innlegg: 52
Mat er min medisin er ny på veien

Hvorfor er palmeolje farlig?

Jeg har vært veldig bestemt på at palmeolje er svært usunt.

Men nå begynner jeg og lure på om det virkelig er så usunt. Først var det faren for transfett, men dette skal vistnok være under kontroll.
Nå går de fleste argumenterer ut på at palmeolje inneholder veldig mye mettet fett som igjen gir økt risiko for hjerte- og karsykdommer. Dette stemmer jo ikke. I følge alt vi tror på skulle jo palmeolje av denne grunn være veldig sunt.

Palmeoljen inneholder svært mye palmetinsyre, som er en mettet fettsyre. Smør, ost, melk og kjøtt inneholder palmitinsyre.
Palmitinsyre er også den fettsyren som fettet kroppen lagrer overskuddsenergi i består av.
Jeg er overbevist om at mettet fett er det sunneste alternativet av fettypene og begynner derfor å slite med min overbevisning i forhold til palmeolje og er mildt sakt forrvirret.

Kan dere opplyse meg? Hvorfor er palmeolje farlig?

__________________
MAT ER MIN MEDISIN
http://www.facebook.com/pages/Mat-er...01285086597054

Ned 16 kg og 6 størrelser på 9 måneder med fett.
Mat er min medisin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fornuft og vitenskap Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 21:13   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor er palmeolje farlig?

Jeg har aldri hørt at det er farlig med palmeolje, bortsett fra at det gjerne brukes i potetgullfritering. All olje er jo "farlig" når det varmes opp til de gradene. Også er det vel noen miljømessige greier?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 21:27   #3
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Hvorfor er palmeolje farlig?

Halve indonesia er vel svidd vekk for å lage palmeoljeplantasjar. Ikkje bra..

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-11-10, 21:31   #4
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor er palmeolje farlig?

Derfor

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-01-11, 12:26   #5
Mat er min medisin
Medlem
 
Mat er min medisin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Stavanger
Innlegg: 52
Mat er min medisin er ny på veien

Sv: Hvorfor er palmeolje farlig?

Jeg har hele veien trodd at palmeolje var veldig usunt og noe helt annet enn kokosolje.
Jeg gikk i den samme fellen som så mange andre, og tok denne påstanden for god fisk uten å kontrollere kildene.

Etter å ha sjekket opp hva personer jeg stoler på, som Dag Viljen Poleszynski og Dr. Mercola, har å si om palmeolje har jeg endret mening totalt. Helsesystemet har demonisert denne oljen pga innholdet av mettet fett og lagt til grunn sine feilaktige teorier om at mettet fett fører til økt kolesterol som igjen gir hjerte-kar sykdom. Jeg har trodd at palmeolje inneholdt transfett (noe som fortsatt er farlig) men fakta er at andre vegetabilske oljer er mer ustabile og oksiderer lettere enn palmeolje siden transfettsyrer dannes ved delvis herding av umettede fettsyrer. I morgen er det ut å kjøpe en god palmeolje!

Under følger ett innlegg fra Dag Viljen Poleszynski om palmeolje sakset fra:

http://forum.lavkarbo.no/showpost.ph...0&postcount=6:

Sitat start "Hei!

Jeg ser at du skriver om palmeolje og at Lipidklinikken regner dette som særlig skadelig.

Dag Viljen Poleszynski

Denne påstanden er ikke basert på forskning.

Palmeolje inneholder helsebringende fettsyrer (39 % oljesyre, som det er mye av i olivenolje), 9 prosent linolensyre (essensiell omega-6-fettsyre) og en stor andel korte og mellomlange fettsyrer. Dessuten inneholder palmeolje store mengder antioksidanter i form av betakaroten, andre karotenoider, vitamin E og tokotrenioler.

Oljen er varmebestandig og egner seg godt til steking. I land som tradisjonelt bruker mye kokos- og palmeolje, er hjerte- og karsykdom og også kreft så godt som ukjent. Kokosfett inneholder vel 92 % mettede fettsyrer, som bl.a. motvirker infeksjoner (sopp, virus, bakterier), stimulerer stoffskiftet, motvirker kreft og en rekke andre sykdommer.Det er også galt at palmeolje (og kokosfett) øker kolesterolnivået og derfor bidrar til hjertesykdom. De som spiser mye fett i maten, har ofte lavt kolesterolnivå, og hvis det er høyere enn anbefalt, består det av fraksjoner som er mindre aterogene fordi blodets triglyceridnivå som regel er meget lavt hvis man spiser mye fett (og lite høyglykemiske, betennelsesfremmende karbohydrater).

Til steking er det mest skadelig å bruke olje som inneholder mye omega-6-fettsyrer (dvs. soya-/solsikke og saflorolje) fordi slike oljer lett blir oksidert. Raffinerte oljer med minimalt med antioksidanter er enda verre.

Palmeolje har mye antioksidanter og mettet fett som ikke så lett ødelegges av varme.Vi har publisert en rekke artikler i Mat&Helse om dette temaet, jf. www.matoghelse.no.

Vennlig hilsen Dag Viljen Poleszynski, dr.philos.Fagredaktør Mat&Helse " sitat slutt.

__________________
MAT ER MIN MEDISIN
http://www.facebook.com/pages/Mat-er...01285086597054

Ned 16 kg og 6 størrelser på 9 måneder med fett.
Mat er min medisin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fornuft og vitenskap Svar med sitat
Gammel 23-01-11, 13:52   #6
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvorfor er palmeolje farlig?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Derfor

Det har jeg også hørt, så da stemmer det vel??

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 23-01-11, 13:54   #7
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor er palmeolje farlig?

Ja, jeg har aldri hørt om at palmeolje skal være så mye verre enn andre planteoljer..

Men synes nå ikke at det at halve indonesia har blitt brent bort, for denne oljen, er noen liten bagatell..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-01-11, 14:44   #8
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvorfor er palmeolje farlig?

Men hva med utvinningsprosessen? Noen som vet hvor mye MCT den inneholder? Kokosolje inneholder jo 50%.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 23-01-11, 16:11   #9
Mat er min medisin
Medlem
 
Mat er min medisin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Stavanger
Innlegg: 52
Mat er min medisin er ny på veien

Sv: Hvorfor er palmeolje farlig?

Vi er vel ikke noe bedre her i Norge, vi har sikkert ødelagt ti ganger mer i jakten på vår olje, enn idonesia har ødelagt regnskog for sin olje.

Og det er jo faktisk miljøvernerne som er skyld i at regnskogen forsvinner, da mesteparten av palmeoljen brukes til biologisk drivstoff...

__________________
MAT ER MIN MEDISIN
http://www.facebook.com/pages/Mat-er...01285086597054

Ned 16 kg og 6 størrelser på 9 måneder med fett.
Mat er min medisin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fornuft og vitenskap Svar med sitat
Gammel 23-01-11, 16:14   #10
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor er palmeolje farlig?

Two wrongs make a right?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-01-11, 17:02   #11
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor er palmeolje farlig?

Her er en av de gamle artiklene om rød palmeolje som stod i Mat&helse Det står litt om miljø, plantasjer og produksjon der også.

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-05-11, 12:06   #12
Marqs
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 1
Marqs er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor er palmeolje farlig?

Takk for mye nyttig informasjon. Jeg har som mange andre fått inntrykk av at palmeoljen er dårlig for ens helse (tetter blodårer). Etter å ha blitt introdusert til LCHF blir dette igjen et vesentlig spørsmål - hvilket fett vil man ha, hvilke vil man ikke ha. Så helt enkelt høres det ut som JA til palmeolje. Enig?
Har også hørt om den miljømessige siden av palmeolje, og denne er vel ikke helt god, slik jeg har forstått det.
Det blir sagt at det er mye p.g.a. drivstoffbruk; pussig nok kjører jeg selv bilen min på planteolje (og oftest palmeolje) men da gatekjøkkens brukte, gamle olje. Så jeg er ikke grunnen til miljøproblemet, jeg brenner bare oljen istedenfor avfallselskapet. Men dette ble en avsporing..
Som sagt, takk for info om palmeoljen. Søker grunnlag for hva jeg skal tenke om den.

Marqs er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dahlqvist - LCHF Svar med sitat
Gammel 07-05-11, 14:17   #13
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvorfor er palmeolje farlig?

Jeg tenker at chips fritert i palmeolje egentlig er bedre enn i raps/solsikke olje fordi de oljene oksidere når de varmes, særlig ved frityr?

Er det noe forskning som viser at flerumettet fettsyrer blir ødelagt?

Jeg har lest mye om det i det siste men jeg får ikke helt taket på hvorfor myndighetene "nekter" å innse det. Er det ingen forskning på det?

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 24-03-13, 15:41   #14
mitt liv
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 1
mitt liv er på en erverdig vei
Talking

Sv: Hvorfor er palmeolje farlig?

palmeolje er veldig usunt og fører fort til kreft, men jeg lurte på hvorfor folk tar det oppi kosmetikk, mat o.s.v . Man blir fort syke , og palmetrær ødelegger reinskoger og kroppen vår.

mitt liv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat Svar med sitat
Gammel 24-03-13, 17:47   #15
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvorfor er palmeolje farlig?

Kn du komme med forskning som viser dette?

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 24-03-13, 19:46   #16
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor er palmeolje farlig?

Opprinnelig lagt inn av Furine, her.

Halve indonesia er vel svidd vekk for å lage palmeoljeplantasjar. Ikkje bra..

Derfor er palmeolje (eller rettere sagt utvinningen) farlig. Jeg tror heller ikke det er usunt, sammenlignet med smør og kokosfett er det vel på det jevne for en som spiser lite karbohydrater!

Opprinnelig lagt inn av Marqs, her.

Det blir sagt at det er mye p.g.a. drivstoffbruk; pussig nok kjører jeg selv bilen min på planteolje (og oftest palmeolje) men da gatekjøkkens brukte, gamle olje. Så jeg er ikke grunnen til miljøproblemet, jeg brenner bare oljen istedenfor avfallselskapet. Men dette ble en avsporing..

Stemmer. Det meste av planteoljer som brukes i f.eks. biodiesel er gammel, brukt planteolje.
Bioteanol, derimot. Det er laget av cellulose og sukker. Totalt unyttig som mat, kjempemessig som drivstoff. Men, igjen en avsporing.

Uansett vil jeg personlig like lite spise palmeolje som jeg vil spise kyr fra Brasil, og det går ikke ut på om det er sunt eller ikke.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 24-03-13, 21:08   #17
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor er palmeolje farlig?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Derfor er palmeolje (eller rettere sagt utvinningen) farlig. Jeg tror heller ikke det er usunt, sammenlignet med smør og kokosfett er det vel på det jevne for en som spiser lite karbohydrater!

Stemmer. Det meste av planteoljer som brukes i f.eks. biodiesel er gammel, brukt planteolje.
Bioteanol, derimot. Det er laget av cellulose og sukker. Totalt unyttig som mat, kjempemessig som drivstoff. Men, igjen en avsporing.

Uansett vil jeg personlig like lite spise palmeolje som jeg vil spise kyr fra Brasil, og det går ikke ut på om det er sunt eller ikke.

Hvorfor ikke kyr fra Brasil

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-03-13, 21:15   #18
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor er palmeolje farlig?

Opprinnelig lagt inn av langaard, her.

Hvorfor ikke kyr fra Brasil

Og kyr fra Brasil som er så gode på smak! Indrefileet fra Gilde er rent sjansespill; noen ganger smaker det godt og andre ganger skikkelig høgg!!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 24-03-13, 21:25   #19
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor er palmeolje farlig?

Opprinnelig lagt inn av langaard, her.

Hvorfor ikke kyr fra Brasil

Kanskje fordi kvegdrift er den største årsaken til avskoging og utarming av Amazonas?

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Palmeolje-protest på Facebook Trolljenta Nyheter / media 3 14-05-09 17:11
Palmeolje skikkelig usunt? aslaug Lavkarbo generelt 9 09-05-09 23:43
Gravid, hva er farlig, hva er ikke farlig? Forvirra ... KatjaBlå Kosttilskudd 3 25-01-09 01:24
Rød palmeolje - endelig i Norge! themonk Lavkarbo generelt 7 02-03-08 01:41
Er det farlig? Lindabtn Ketolysekuren 9 17-08-07 21:02


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no