Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Er det så galt å begrense matinntaket til barn?

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-07-09, 13:08   #1
annama
Medlem
 
annama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 134
annama er på en erverdig vei

Er det så galt å begrense matinntaket til barn?

Vi har 3 barn, hvorav 1 som ikke ser ut til å ha magemål...
Han er ikke mere enn 11,5 år, men hvis vi ikke hadde "bedrevet" noe restriksjoner på maten ville han nok vært enorm i dag.
I perioder er han svært aktiv, mens andre dager er det lite rørelser på ham.
Både jeg og hans far har, og har alltid hatt annlegg for å legge lett på oss - ingen av oss har hatt for høy bmi ( før jeg nå da...).

Vi mener, med god samvittighet, at poden ikke behøver dytte i seg 3 skiver brød rett før leggetid. 2 bør holde,
derfor har vi satt en tid (kl.20.00) som siste mulighet for ham å spise kvelds.
Og selvom han noen ganger vil ha mere, må han vente til dagen etter.

Vi er klar over at han er i en vokseperiode, men han får mer enn nok næring per dag. 3-5 måltider per dag. + frukt og yoghurt.
Vi er også strenge på søstaker og brus i uka. Det hører til lørdager og selskaper. Og må innrømme at vi ikke er så håndfaste i ferier .

Noen mener barn ikke skal slankes, og det er jeg forsåvidt enig i.
Men restriksjoner når barn helt tydelig spiser for kosen, det sosiale må vel være greit? Hva synes dere?

__________________
annama






annama er avlogget   Min kostholdsfilosofi: spiser mindre karbohydrater mens jeg leter... Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 13:14   #2
Areola
Supermoderator
 
Areola sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 2.025
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Sv: Er det så galt å begrense matinntaket til barn?

Kan det være at han får i seg feil mat?
Jeg overspiste også mye i barndommen, men det kom mest av at jeg spiste feil mat. Jeg ble jo aldri mett.. (Jeg elsket Corn Flakes med enormt mye sukker.. kunne spise tre store boller like før sengetid, men jeg ble jo ikke mett av dette!)
Prøvd å gi han mer proteiner og fett?

__________________
Vil du ha en ticker? Les her
Areola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 13:31   #3
martine
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Alder: 38
Innlegg: 82
martine er ny på veien

Sv: Er det så galt å begrense matinntaket til barn?

Jeg har ikke barn - det må sies før jeg sier dette.

når jeg har reflektert rundt mitt eget forhold til mat , kosthold, aktivitet - har jeg alltid tenkt at de vanene ikke skal kopieres til mitt evt barn. jeg ønsker fra starten av å gi barnet et "normalt" godt forhold til mat og aktivitet, å at det er en del av den normale hverdag. å jeg vil nok gjøre som du nevner ha restriksjoner på måltider og klokkeslett. Men når barnet ikke opplever metthetsfølelse el at det nå er nok... å opplever en konstant "sult" - vil jo dette bidra til at ønsket og mulighetene til å smugspise vil forsterkes - å da vil man som foreldre miste kontrollen, å barnet vil adoptere den samme onde sirkelen som man har gjort alt for unngå. eneste jeg ser som løsning er at man må læres til å skille mellom Lyst og Sult, å at man lærer dette fra starten av - barn som voksen.

martine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 13:33   #4
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Er det så galt å begrense matinntaket til barn?

Jeg overspiste ikke (eller hvertfall sjelden), spiste heller for lite. Første gang jeg tenkte bevisst på slanking var i elleve-årsalderen. Men jeg bare fortsatte å legge på meg samme hva jeg prøvde.
Det viste seg jo etterhvert at kroppen min ikke tåler det som blir ansett som et sunt norsk kosthold Lurer på hvordan livet mitt hadde vært om noen hadde visst det og gitt meg rett veiledning da.

Hva med å sjekke ut boka "Barn i balanse" av Fedon Lindberg?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 13:51   #5
Tidl. medlem
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Er det så galt å begrense matinntaket til barn?

Han er i en veldig sårbar alder i forhold til matfokus og slanking. Hva med å prøve litt moderat lavkarbo? Jeg blir ikke mett/fornøyd av å spise brødmat, men egg eller nøtter blir jeg fort mett av

  Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 13:55   #6
annama
Medlem
 
annama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 134
annama er på en erverdig vei

Sv: Er det så galt å begrense matinntaket til barn?

Vi har et normalt sunt kosthold her hjemme. Som tidligere sagt restriksjoner på søtsaker (sjokoladepålegg også!) i uka. Kun i helger. Selvom vi har grønsaker daglig i en eller annen form, betyr jo dessverre ikke det at barna spiser mengder av det. Våre barn spiser nok sunnest av de fleste barna vi kjenner. Og han har vel aldri snakket om sult egentlig, mere det at han synes det er koselig å spise med andre. Han nyter maten sin... Han er ikke overvektigpå noen måte, men vi ser raskt at han legger på seg i perioder hvor han ikke rører seg, eller i ferier hvor vi spiser mere usunt... 2 uker i syden, men burger, pommes frites, pølser og pizza er vel ikke godt for noen, egentlig...hihi
Søte frokostblandinger har vi heller ikke her hjemme.

En typisk dag innen matveien for gutta ser slik ut:

Frokost: havrøgrøt på melk med 1 glass juice
Skolemat: 2 skiver brød med pålegg (skinke, sennep, leverpostei, gulost, brunostm.m)
Før middag: frukt eller yoghurt
Middag: poteter, ris eller pasta, kylling, karbonader, lakseskiver, fiskegrateng, fiskeboller, pølser, schnitzler m.m, kokte grønskaer (brokkoli, gulrot, blomkål) daglig!
Gutta mine spiser dessverre ikke salat selvom det står på bordet omtrent daglig.
Kvelds. Yoghurt (hvis ikke spist tidligere), brøskiver, korn (ikke av de søteste.

Melk drikkes til frokost hvis det ikke er havregrøt, og til kvelds. Saft drikkes til middag. det er vi begge vant til hjemmefra, så det har vi fakisk beholdt!
1-2 glass sukkerfri saft om dagen skader ikke, mener vi.

Ser ikke SÅ gæli ut, vel?

__________________
annama






annama er avlogget   Min kostholdsfilosofi: spiser mindre karbohydrater mens jeg leter... Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 14:02   #7
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Er det så galt å begrense matinntaket til barn?

Opprinnelig lagt inn av annama, her.

Ser ikke SÅ gæli ut, vel?

Det kommer helt an på om han reagerer på stivelse. Det er jo veldig mange karbohydratkilder i det beskrevne kostholdet. Brød, frukt, poteter, pasta, ris, farsemat (pølser o.l), youghurt.

Jeg og min bror spiste omtrent sånn i oppveksten. Han er tynn som en flis, og har alltid vært det, jeg er og har aldri vært det. Forøvrig trente jeg mye hele oppveksten, mens han aldri gjorde det, bare normal bevegelse i lek.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 14:07   #8
Tidl. medlem
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Er det så galt å begrense matinntaket til barn?

Opprinnelig lagt inn av annama, her.


En typisk dag innen matveien for gutta ser slik ut:

Frokost: havrøgrøt på melk med 1 glass juice lager du av lettkokte eller store havregryn? De store har lavere gi og metter bedre. Juice er masse sukker desverre
Skolemat: 2 skiver brød med pålegg (skinke, sennep, leverpostei, gulost, brunostm.m)
Før middag: frukt eller yoghurt endel sukker i frukt og fruktyoghurt, hva med yoghurt naturell med frosne bær, det er snadder
Middag: poteter, ris eller pasta, kylling, karbonader, lakseskiver, fiskegrateng, fiskeboller, pølser, schnitzler m.m, kokte grønskaer (brokkoli, gulrot, blomkål) daglig!
Gutta mine spiser dessverre ikke salat selvom det står på bordet omtrent daglig.
Kvelds. Yoghurt (hvis ikke spist tidligere), brøskiver, korn (ikke av de søteste.

Melk drikkes til frokost hvis det ikke er havregrøt, og til kvelds. Saft drikkes til middag. det er vi begge vant til hjemmefra, så det har vi fakisk beholdt!
1-2 glass sukkerfri saft om dagen skader ikke, mener vi.

Ser ikke SÅ gæli ut, vel?

Grovt brød synes jeg er greit til barn, brødmat er liksom standard i Norge. Spiser de mer grønnsaker om de får velge selv? Jenta mi på 2,5år liker ikke salatbladene, men spiser gjerne alt det andre oppi salaten.

  Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 14:20   #9
annama
Medlem
 
annama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 134
annama er på en erverdig vei

Sv: Er det så galt å begrense matinntaket til barn?

Ja, gutta spiser kun grovt brød, eller av de grovere typene i alle fall.
Birkebeinerbrødet, og Remas speltbrød går det i. Rundstykker (grove og fine) i helgene.

Mellomsten spiser INGEN frukt! Men er veldig glad i smoothies som vi forsøker å lage noen ganger i uka.
Han spiser kun gulerøtter, blomkål og brokkoli av grønnsaker.
Eldstemann spiser de samme kokte grønsakene, og kan innimellom spise noe salat, dvs. tomat, noe grønn salat og faktisk i det siste noen få løkstrimler...

Pølser er de selvfølgelig glad i, og er det lasagne eller kjøttkaker er det alltid av karbonadedeig. Liker det best.

Ja, ser at det er mye karbohydrater, men det er vanskelig å endre på menyen. Ville ikke vært populært eller enkelt å få noe inn i dem om vi kuttet ut potet, ris og pasta...

__________________
annama






annama er avlogget   Min kostholdsfilosofi: spiser mindre karbohydrater mens jeg leter... Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 14:27   #10
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Er det så galt å begrense matinntaket til barn?

Hmm, så det du lurer på er hvordan du skal hindre at han legger på seg uten å endre kosten i tilefelle han ikke liker eller vil spise noe annet?

Ikke meningen å være så krass som det høres ut, men kort oppsummert blir det vel sånn?
Et sitat jeg har bluitt veldig glad i er: Hvis man gjør som man alltid har gjort oppnår man det man alltid har oppnådd...

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 14:52   #11
laila-76
Juniormedlem
 
laila-76 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Voss
Innlegg: 26
laila-76 er på en erverdig vei

Sv: Er det så galt å begrense matinntaket til barn?

Heisan
Eg har tre jenter med god apetitt. Eg har begrenset ein del eg og, så du er ikkje åleine. Eg har jenter på alderen 5, 7 og 9.
Dei liker det meste. Dei kan ete til dei nesten sprikk viss dei får låv. hehehehe.
Men eg må begrense det, dei har ikkje magemål i det heile tatt.
Set me ut ei stor fruktskål, så er allt vekk på 1, 2, 3, har testet det ut. og dei et alikevel sjølv om dei er mette. Dei får berre snop lørdager og i selskap å feri så klart. Men ellers ingen saft til kvardags. Er me på besøk hos andre, og det er dekket på med masse godt. Då er dei som gribber ,og må be dei om å roe ner, for andre og skal ha. heheheheheh. Ja eg trur me har samme meininger om det meste på den fronten. ser ikkje noko galt i det du gjør. Så berre fortsett slik du gjør.

__________________


laila-76 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse. Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 15:14   #12
annama
Medlem
 
annama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 134
annama er på en erverdig vei

Sv: Er det så galt å begrense matinntaket til barn?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Hmm, så det du lurer på er hvordan du skal hindre at han legger på seg uten å endre kosten i tilefelle han ikke liker eller vil spise noe annet?

Ikke meningen å være så krass som det høres ut, men kort oppsummert blir det vel sånn?
Et sitat jeg har bluitt veldig glad i er: Hvis man gjør som man alltid har gjort oppnår man det man alltid har oppnådd...

Bryr meg ikke om du er krass, egentlig...?

Som tråden heter: Er det så galt å begrense inntaket?
Vet flere mener man IKKE skal begrense inntaket til barn som vokser, og jeg ville bare høre hva dere mente om den saken...
Selv begrenser vi i moderate mengder som jeg tidligere har skrevet, og VI mener det funker for oss.

__________________
annama






annama er avlogget   Min kostholdsfilosofi: spiser mindre karbohydrater mens jeg leter... Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 15:16   #13
annama
Medlem
 
annama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 134
annama er på en erverdig vei

Sv: Er det så galt å begrense matinntaket til barn?

Opprinnelig lagt inn av laila-76, her.

Heisan
Eg har tre jenter med god apetitt. Eg har begrenset ein del eg og, så du er ikkje åleine. Eg har jenter på alderen 5, 7 og 9.
Dei liker det meste. Dei kan ete til dei nesten sprikk viss dei får låv. hehehehe.
Men eg må begrense det, dei har ikkje magemål i det heile tatt.
Set me ut ei stor fruktskål, så er allt vekk på 1, 2, 3, har testet det ut. og dei et alikevel sjølv om dei er mette. Dei får berre snop lørdager og i selskap å feri så klart. Men ellers ingen saft til kvardags. Er me på besøk hos andre, og det er dekket på med masse godt. Då er dei som gribber ,og må be dei om å roe ner, for andre og skal ha. heheheheheh. Ja eg trur me har samme meininger om det meste på den fronten. ser ikkje noko galt i det du gjør. Så berre fortsett slik du gjør.

Høres ut som mine, bortsett fra at de ikke glupsker i seg av all frukt og grønt som blir satt fram....

__________________
annama






annama er avlogget   Min kostholdsfilosofi: spiser mindre karbohydrater mens jeg leter... Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 15:17   #14
martine
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Alder: 38
Innlegg: 82
martine er ny på veien

Sv: Er det så galt å begrense matinntaket til barn?

Men vil det fungere når han selv tar kontrollen over sitt eget matinntak - el vil man da oppleve at man overspiser og eser ut? det fungerer jo, pga at det er dere som foreldre som har kontrollen.

martine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 15:18   #15
Minni1
Seniormedlem
 
Minni1 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Telemark
Alder: 52
Innlegg: 1.822
Minni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt likt

Sv: Er det så galt å begrense matinntaket til barn?

Vi begrenset matinntaket til eldstejenta. I 8 års daleren begynte hun å spise store mengder mat og ble aldrig mett.Hun la også på seg endel og aktivitetsnivået gikk ned. Vi begynte da med noen regler om hvor mye mat til hvert måltid som skulle spises. Hun er i dag en sunn tenåring med et normalt forhold til mat.

Minni1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 15:30   #16
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Er det så galt å begrense matinntaket til barn?

Opprinnelig lagt inn av annama, her.

Som tråden heter: Er det så galt å begrense inntaket?

Men som jeg prøvde å få fram, kanskje det ikke er begrensning som er riktig, men endring?
Det er IKKE kult å være tenåring og spise mindre og sunnere enn alle andre, men likevel legge på seg. (Vi snakker et dagsinntak på 2 grove brødskiver med kokt skinke, uten smør og 5 klementiner. Og fotballtrening 3 ganger i uka. Til sammenligning hadde jeg en lagveninne som spiste 7 brødskiver bare til frokost, lå på et dagsinntak mellom 3-5000 kaorier, trente det samme, og raste ned i vekt)
man merker blikkene fra foreldre når man tar den ekstra skiva, det ekstra eplet osv.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 15:37   #17
annama
Medlem
 
annama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 134
annama er på en erverdig vei

Sv: Er det så galt å begrense matinntaket til barn?

Opprinnelig lagt inn av martine, her.

Men vil det fungere når han selv tar kontrollen over sitt eget matinntak - el vil man da oppleve at man overspiser og eser ut? det fungerer jo, pga at det er dere som foreldre som har kontrollen.

Nei, det funker ikke enda, men vi håper at han "lærer" seg hvor mye han kan innta etterhvert. Og i mens setter vi noen grenser. Og det er ikke slik at han sitter ved brødkurven og gråter av sult...
Hvis jeg spør ham om han virkelig er sulten eller bare har plass til mere, kjenner han etter og sier han egentlig ikke behøver spise mere.
De gangene han fortsatt er sulten etter 1 times tid, får han mere.
Han vokser tross alt!

__________________
annama






annama er avlogget   Min kostholdsfilosofi: spiser mindre karbohydrater mens jeg leter... Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 15:38   #18
annama
Medlem
 
annama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 134
annama er på en erverdig vei

Sv: Er det så galt å begrense matinntaket til barn?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Men som jeg prøvde å få fram, kanskje det ikke er begrensning som er riktig, men endring?
Det er IKKE kult å være tenåring og spise mindre og sunnere enn alle andre, men likevel legge på seg. (Vi snakker et dagsinntak på 2 grove brødskiver med kokt skinke, uten smør og 5 klementiner. Og fotballtrening 3 ganger i uka. Til sammenligning hadde jeg en lagveninne som spiste 7 brødskiver bare til frokost, lå på et dagsinntak mellom 3-5000 kaorier, trente det samme, og raste ned i vekt)
man merker blikkene fra foreldre når man tar den ekstra skiva, det ekstra eplet osv.

Ja, jeg ser hva du mener, men jeg tror ikke han vil synes det er særlig KULT å være den som spiser salat med stekt kylling når de andre spiser burger med brød m.m...

__________________
annama






annama er avlogget   Min kostholdsfilosofi: spiser mindre karbohydrater mens jeg leter... Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 15:40   #19
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Er det så galt å begrense matinntaket til barn?

Opprinnelig lagt inn av annama, her.

Ja, jeg ser hva du mener, men jeg tror ikke han vil synes det er særlig KULT å være den som spiser salat med stekt kylling når de andre spiser burger med brød m.m...

men spiser han burger med brød sammen med kameratene hver dag da? Det er hva man gjør hver dag som gjør en forskjell.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 16:06   #20
laila-76
Juniormedlem
 
laila-76 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Voss
Innlegg: 26
laila-76 er på en erverdig vei

Sv: Er det så galt å begrense matinntaket til barn?

Opprinnelig lagt inn av annama, her.

Høres ut som mine, bortsett fra at de ikke glupsker i seg av all frukt og grønt som blir satt fram....

Målet er å ete til det er tomt. hehehehehehe.
Men det kommer jo ein pubertet om noen år og. Så eg rekner med det blir litt svingninger i matvegen.
Hugser eg sjøl la på meg enormt ein sommer, fra 4-5 klasse. men det raste av igjen når eg kom på ungdomskulen. Det er blitt litt bedre her med jentene no. Men dei er litt der enda.

__________________


laila-76 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse. Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 18:05   #21
annama
Medlem
 
annama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 134
annama er på en erverdig vei

Sv: Er det så galt å begrense matinntaket til barn?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

men spiser han burger med brød sammen med kameratene hver dag da? Det er hva man gjør hver dag som gjør en forskjell.

Nei, han gjør ikke det... Men tror ikke han ville bli glad for å miste karbohydratene i hverdagen heller...;O)

Nei, vi har et sunt kosthold, og barna skal få spise det vi pleier å spise, men vi skal nok begrense det.
Vil heller ikke at de skal merke at jeg har kuttet ut poteter, ris og pasta heller.
Vil ikke de skal fokusere på "slanking" før de evnt. må...

Vet dette ikke er slanking for meg, men kostholdsendring, men de vil synes noe annet.

__________________
annama






annama er avlogget   Min kostholdsfilosofi: spiser mindre karbohydrater mens jeg leter... Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 19:36   #22
Maskotten
Medlem
 
Maskotten sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Sandnes
Innlegg: 117
Maskotten er ny på veien

Sv: Er det så galt å begrense matinntaket til barn?

Som svar på spørsmålet ditt: JA! Fra mitt ståsted syns jeg det er galt å begrense matinntaket til barnet ditt.

Grunnen til at jeg syns dette er feil (dette er min personlige mening, jeg prøver ikke å angripe deg, men siden du la ut spm så får jeg vel svare ærlig da - Når du begrenser matinntaket til sønnen din, så undergraver du hans primærbehov som er sult og metthetsfølelse. Hvorfor er det slik at mange barn idag ikke har metthetsfølelse lenger? Og overvekten stiger?
Lav fett- høykarbo har de siste 30 årene revolusjonert vår tankegang og gjort oss mer syke og fetere enn noen sinne. Henger dette sammen mon tro?
Konstitusjonelt er vi forskjellige- noen tåler bedre karbohydrater, andre ikke... Når din sønn kan spise og spise uten å bli mett er det en stor rød varselslampe som blinker hos meg!!

Hadde dere kommet til behandling hos meg ville jeg at dere skulle lagt om kosten i 1 mnd for å se forandring.
Han skulle spist lavkarbo- lavkarbobrød, lavkarbo snacks (LK-is, LK-kaker, bær og nøtter). Gode lavkarbomiddager også selvfølgelig. Etter 1 uke vil jeg nesten være sikker på at han ikke har sukkersug lenger, og at han begrenser sitt inntak. Dette er hva jeg har sett erfaringsmessig i min klinikk! Etter den mnd er de fleste så fornøyde at de velger å holde denne livsstilen videre. Det krever endel av dere som foreldre! Det blir mye matlaging, og jeg anbefaler å lage store porsjoner og fryse ned mat for å spare tid. Men hvis dere ser på det som et 1månedsprosjekt, så kanskje dere ser at det er mulig!

Utenom selges noe som heter Sugar Control fra Animal Parade på helsekost. Dette prepatatet er laget for barn og inneholder kun naturlige ingredienser. Formålet er å ta bort sukkersug og dempe apetitt ved å regulere krommangel (som de aller fleste overvektige i Norge har, da vi har lite krom igjen i jordsmonnet).

Håper du ikke synes dette var for krast

Jeg har selv vokst opp med matbegrensing, dette førte til mye rart- snikspising, altfor masse følelser ble lagt til maten, overspising, bulimi i tenårene osv. Etter lavkarbokosthold har jeg fått et nytt liv! Maten er brensel, ikke følelser

Ønsker deg lykke til videre og måtte du få en fantastisk sommer!!
(Kanskje fordel å begynne på lavkarbokosthold etter sommerferien da is og "kosemat" liksom hører hjemme

__________________
Delmål:

Hovedmål:


Sist redigert av Maskotten : 22-03-11 kl 20:27.
Maskotten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketose Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 19:38   #23
vera82
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Vestfold
Innlegg: 58
vera82 er på en erverdig vei

Sv: Er det så galt å begrense matinntaket til barn?

Jeg har selv en sønn på 7 år og han er blitt overvektig, og jeg må begrense hva han spiser, for han klarer ikke å styre seg.

Har godteri på lørdag, eller spesielle dager som bursdager osv, for han spiser til det er tomt, og klarer ikke å beherske seg selv, bollen må tømmes på kortest mulig tid virker det som.

Vi kan ha spist middag også går det ti minutter og han kommer og sier at han er sulten, men det er jo fysing ikke sult.
Jeg er litt skremt også for jeg kjenner meg selv igjen, det suget etter noe helt tiden, som for min del endelig er blitt borte takket være lavkarbo
Men det er fortvilende og se gutten min sånn så han får mat til faste tider så han får en rutine i hverdagen og et forhåpetligvis et mere naturlig forhold til mat.

Man spiser når man er sulten ikke når sukkermonsteret vil ha næring

__________________
vera82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 19:39   #24
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Sv: Er det så galt å begrense matinntaket til barn?

syns du gjør mye riktig jeg. Med litt justeringer blir det kjempebra. Å snakke om mat og helse er ok, men ikke å mase om hva man må og ikkemå. Fedons barnebok kan anbegfales for økt kunnskap og gode ideer.
Små justeringsforslag:
Varier med eggeretter til frokost, og lag gjerne havregrøt ja. Tilsett litt smør eller rapsolje.
Sett frm nøtteblandinger istedenfor frukt av og til.
Bruk mye bær og smoothies
Tilby babygulrtter og syukkererter istdenfor frukt
Bruk peanøtter isedenfro potetgull til godeteri
Ha rugbasert brød, og grove knekkebrød.
Unngå brunosten.
Lag gratinerte grønnsaker, og ovnsbakte varianter. Det liker mange.
Grov pasta og villris etc er greit å ha som tilbehør.
Speltmel og grovmel i pizzadeigen.
Lykke til!

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 14-07-09, 20:09   #25
Areola
Supermoderator
 
Areola sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 2.025
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Sv: Er det så galt å begrense matinntaket til barn?

Sitat:

Jeg er litt skremt også for jeg kjenner meg selv igjen, det suget etter noe helt tiden, som for min del endelig er blitt borte takket være lavkarbo
Men det er fortvilende og se gutten min sånn så han får mat til faste tider så han får en rutine i hverdagen og et forhåpetligvis et mere naturlig forhold til mat.

Hvorfor skal ikke han få glede av fordelene med lavkarbo?

Sitat:

Nei, vi har et sunt kosthold, og barna skal få spise det vi pleier å spise, men vi skal nok begrense det.
Vil heller ikke at de skal merke at jeg har kuttet ut poteter, ris og pasta heller.
Vil ikke de skal fokusere på "slanking" før de evnt. må...

Vet dette ikke er slanking for meg, men kostholdsendring, men de vil synes noe annet.

Hva med å fokusere på sunnhet?

(Altså, jeg har ikke barn selv, bare så det er sagt. Men jeg skjønner ikke hvorfor "sunn mat" skal være så vidt forskjellig fra barn til voksen. Greit, de vokser og trenger noe karber. Men ingen trenger brød.)

__________________
Vil du ha en ticker? Les her
Areola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Induksjon ... Ikke begrense fettet? shallow Induksjonen 18 15-04-09 12:14
Hjelp til å se på matinntaket Jabba Ketolysekuren 4 30-01-09 10:54
Er det no' galt,tro? Bell Ketolysekuren 11 19-03-07 20:35
Om å begrense seg selv burberry Fysisk og mental helse 2 05-01-06 16:24
ER det noe galt med meg??? vend Lavkarbo generelt 2 24-10-04 19:13


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no