Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Dr Lindbergs

Hvor skal jeg begynne

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-04-11, 19:12   #1
Mellon
Seniormedlem
 
Mellon sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Jæren
Innlegg: 925
Mellon har en fantastisk aura rundt segMellon har en fantastisk aura rundt seg

Hvor skal jeg begynne

Har myst litt på Fedon i en ukes tid, har kjøpt den ene boka, "naturlig slank og frisk", men kjenner jeg er litt usikker enda. Har tidligere gått på generel lavkarbo, tok av 7 kg på south beach i 2009, og i høst gjorde jeg litt samme greia, men med litt mindre karber, og mer fett. I 2009 skeiet jeg litt ut i hver helg, og i høst ammet jeg i tillegg.

Har ikke tatt av et gram i 2011, la heller på meg 4 kg og ble der. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, har noen ganger gitt f, og spist det jeg vil, men generlt har jeg spist rett, tror jeg. Tror ikke jeg bør spise så mye fett, derfor endrer jeg nå til fedon- vil hvertfall prøve. Trives godt på lavkarbo og maten, og liker ikke brød og poteter. Søtsaker pleier heller ikke være noe problem etter en tid på lavkarbo.

Så er litt spørsmålet hvor jeg begynner, her er min planlagte dagsplan:

Frokost; 2 egg med smør, eller osteknekkiser med rømme og slami, eller fiberik med smøreost

Mellommåltid- yoplait 0,0

Lunsj; salat av isberg, skinke, tomat, agurk og feta/ norvegia i terninger, evetuelt det samme som frokost

Middag; kjøtt (koteletter/ kylling/ kjøttdeig) med grønnsaker (tomater/ squash/ paprika/ sopp/ løk)

Kvelds; det samme som frokost eller lunsj eller noe

Høres det greit ut.

__________________



Startvekt
76,7- 15.08.13 Første delmål: 70 kg Endelig mål: 65 kg
Min journal Min mat
Mellon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 23-04-11, 20:57   #2
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Hvor skal jeg begynne

Dette ser jo ikke helt Fedonsk ut syns jeg, men mer en slags ketolyse med lite fett (hvis man ser bort fra den ene yoplaiten som sikkert gjør at du ikke er i ketose). På Fedon kan du jo spise en del belgefrukter (bønner og linser) hvis du liker det. Måltidene skal være balanserte med protein, lavglykemiske grønnsaker og litt fett. Ut fra menyen din ser det ut som du ikke har tenkt å spise C-måltid eller frukt? Det funker helt fint uten (Da jeg gikk på fedon styrte jeg unna frukt, og også stort sett C-måltider), men du har lov hvis du vil. Dersom du spiser frukt en gang i blant, pass på å balansere med fett og/eller proteiner.

Jeg syns forøvrig menyen ser ut som en fin moderat lavkarbomeny forutsatt at du har litt mer fett (f.eks. olje over salaten og en smørklatt eller fet saus til middagen dersom kjøttet er magert).

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 23-04-11, 21:12   #3
Mellon
Seniormedlem
 
Mellon sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Jæren
Innlegg: 925
Mellon har en fantastisk aura rundt segMellon har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvor skal jeg begynne

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Dette ser jo ikke helt Fedonsk ut syns jeg, men mer en slags ketolyse med lite fett (hvis man ser bort fra den ene yoplaiten som sikkert gjør at du ikke er i ketose). På Fedon kan du jo spise en del belgefrukter (bønner og linser) hvis du liker det. Måltidene skal være balanserte med protein, lavglykemiske grønnsaker og litt fett. Ut fra menyen din ser det ut som du ikke har tenkt å spise C-måltid eller frukt? Det funker helt fint uten (Da jeg gikk på fedon styrte jeg unna frukt, og også stort sett C-måltider), men du har lov hvis du vil. Dersom du spiser frukt en gang i blant, pass på å balansere med fett og/eller proteiner.

Jeg syns forøvrig menyen ser ut som en fin moderat lavkarbomeny forutsatt at du har litt mer fett (f.eks. olje over salaten og en smørklatt eller fet saus til middagen dersom kjøttet er magert).

Har egetlig lyst å styra unna c- måltidene og frukt, syns det hørtes ut som mye frukt som var lov, og det har jeg ikke tenkt å spise nei, ei heller c- måltiden, hvertfall ikke til hverdag. Tenker jeg kan ha det innimellom, eller også at dette kostholde gir mer rom for utskeielser da jeg jo har mye familie og syns strengt kosthold blir vanskelig, så tengte dermed mindre fett

__________________



Startvekt
76,7- 15.08.13 Første delmål: 70 kg Endelig mål: 65 kg
Min journal Min mat
Mellon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 23-04-11, 21:17   #4
Mellon
Seniormedlem
 
Mellon sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Jæren
Innlegg: 925
Mellon har en fantastisk aura rundt segMellon har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvor skal jeg begynne

Og foresten, tenker å ha olje fra osten over salaten, og rømme er nesten alltid til stede under våre middager, elsker rømme, men tenkte nå å bruke lett rømme mer, fremfor seterrømme. Fredag blir det nok 1-2 lefser til tacoen har jeg tenkt, har alltid taco på fredager

__________________



Startvekt
76,7- 15.08.13 Første delmål: 70 kg Endelig mål: 65 kg
Min journal Min mat
Mellon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 23-04-11, 21:19   #5
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Hvor skal jeg begynne

Nei, som sagt, det funker helt fint uten både frukt og C-måltider dersom man ikke har behov for dem. Jeg er tilnærmet diabetisk, så jeg styrte unna det Men husk på balansen med lav GI karbohydrater, proteiner og fett, det er det som er hovedtanken bak Fedons filosofi.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 23-04-11, 21:20   #6
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Hvor skal jeg begynne

Opprinnelig lagt inn av Mellon, her.

Og foresten, tenker å ha olje fra osten over salaten, og rømme er nesten alltid til stede under våre middager, elsker rømme, men tenkte nå å bruke lett rømme mer, fremfor seterrømme.

Da ble det straks mer fedonsk

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 23-04-11, 21:22   #7
Mellon
Seniormedlem
 
Mellon sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Jæren
Innlegg: 925
Mellon har en fantastisk aura rundt segMellon har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvor skal jeg begynne

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Da ble det straks mer fedonsk

Takk for svar, var liksom litt usikker på det der med fett hos fedon. Tenker på å kutte ned på fettet ved å droppe cocosaen, gå over til lettrømme, og kanskje bruke lettmelk i kaffen istedenfor fløte (har stort sett max en caffe latte av espresso og melk, tidligere fløte+vann, en gang til dagen+ søtning)

__________________



Startvekt
76,7- 15.08.13 Første delmål: 70 kg Endelig mål: 65 kg
Min journal Min mat
Mellon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 09:00   #8
Mellon
Seniormedlem
 
Mellon sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Jæren
Innlegg: 925
Mellon har en fantastisk aura rundt segMellon har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvor skal jeg begynne

Da har jeg lest enda mer i boka, og det er mye å sette seg inn, og jeg kjenner jeg er litt usikker på om jeg får dette til, eller forstår alt av Gi og GB og slikt- men hvor mye skal en egentlig forstå?

Jeg har slit med vekta i hele år, på tross av generel lavkarbo, så har jeg ikke gått ned et gram, snarer tvert imot. Jeg er så redd jeg ikke finner en løsning på fedmegåta mi. Er så vanskelig å holde seg til et opplegg da vi har mye familie og venner og blir stadig ivnitert på det ene og det andre og jeg syns det er så vanskelig å styre unna. Dessuten har jeg rotet så mye frem og tilbake i år, at ingen tar meg alvorlig når jeg ikke vil spise noe som jeg spise for 2 uker siden og slikt, og jeg er vel nesten ikke overbevisst selv heller. Vurderer å starte på grete roehde, men spise fedonsk- bare for samholdes del.

Men nå skal jeg uansett ut å handle inn for uka, og skal prøve så godt jeg kan og kjøpe inn rette varer, og ting som jeg kan spise og slikt

__________________



Startvekt
76,7- 15.08.13 Første delmål: 70 kg Endelig mål: 65 kg
Min journal Min mat
Mellon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvor skal jeg begynne? SiljeX Spørsmål og svar 3 25-03-11 12:18
Hvor skal jeg begynne? Calvin Spørsmål og svar 15 06-04-08 20:00
Hvor skal jeg begynne? Vaffel Spørsmål og svar 3 13-10-05 20:27


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no