Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Energinivå på lavkarbo

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 31-01-12, 23:36   #1
jonibulda
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 53
jonibulda er på en erverdig vei

Energinivå på lavkarbo

Hei

Jeg lurte på om jeg kanskje gjør noe galt ift. lavkarbodietten min, siden jeg syns jeg har lite energi, og har lest om at folk sier de får mer energi på lavkarbo.

Jeg gikk på LK i ca en mnd for ca 6mnd siden, men sluttet siden jeg syns energinivået mitt ble så lavt (bl.a., karbosuget spilte sikkert en rolle også).

Nå er jeg pån igjen og har vært på lavkarbo i en mnd. Har tenkt at det lave energinivået sikkert bare er i en overgangsperiode, men det varer fortsatt...

Det skal sies at jeg spiser lite fett, og drikker lite vann, og jeg tar ikke noe kosttilskudd annet enn til forkost en skje sana sol og en skje tran, samt en proteinshake om dagen. Spiser stort sett kjøtt, grønt, og LK brød. Drikker en del lettbrus med 0 Kh, ca halvannen liter, pluss sikkert rundt en liter funlight. Ligger på rundt 20 - 40 g kh/dagen.

Må jeg sørge for å spise mer fett og drikke mer vann? Burde jeg ta andre kosttilskudd?

På katolyse.no ser jeg han legen selger en del tabletter han hevder inneholder viktige vitaminer og mineraler, samt øker fettforbrenningen. Burde jeg ta disse? Jeg har hittill tenkt at det antageligvis bare er noe han selger liksom, som del av hele salgsgreie hans på den siden, men at det sannsynligvis ikke har noe effekt. Har noen erfaringer med og uten disse pillene? Vil også ikke bli avhengig av piller.

Takk.
J

jonibulda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-01-12, 23:56   #2
nonta
Medlem
 
nonta sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Kr.Sand
Innlegg: 270
nonta har en fantastisk aura rundt segnonta har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Energinivå på lavkarbo

Hei
Hvis du får for mye protein og for lite fett er det ikke så rart om du har lite energi... (Inuittene kalte visstnok dette for "kaninsyke" hvis de ble fristet til å spise for magert, f.eks en kanin framfor en fet sel så ble de slappe, energiløse og syke..)
Jeg hadde det på samme måte da jeg var "fettskremt".. Husk at på lavkarbo er det fett karboene skal erstattes med, ikke protein.. Problemene mine forsvant ihvertfall da jeg begynnte å spise mye fett, og moderat med protein...Jeg har også hatt merkbar effekt av å ta vitamin c tilskudd i ganske stor dose, ca 1gram til dagen. (Men hvis jeg spiser for lite gjør dette meg kvalm)

__________________




Min blogg: http://purefoodlifestyle.blogspot.no/
nonta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: PureFood Lifestyle Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 00:11   #3
jonibulda
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 53
jonibulda er på en erverdig vei

Sv: Energinivå på lavkarbo

Finnes det noe ca anslag på hvor mye fett jeg burde få i meg pr. dag?

Sitter nå og spiser en boks med valnøtter som er på 100g, og har ca 70g fett, og ca 6g kh. Kanskje greit å få i seg en sånn boks om dagen da? Eller kanskje to?

jonibulda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 00:40   #4
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Energinivå på lavkarbo

Har du lest nok om dette før du startet?

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 00:46   #5
jonibulda
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 53
jonibulda er på en erverdig vei

Sv: Energinivå på lavkarbo

Etter å ha lest meg litt mer opp her nå, tror noe av problemet mitt har vært at jeg har sett på det slik: Kh er energi - når man får i seg for mye energi (kh) så får kroppen en overflop av energi, og da legger man på seg fett rundt magen får å "lagre" energi.

Nå, derimot, tror jeg, etter å ha lest meg op litt, at dette ikke stemmer? Poenget er vel heller at jeg skal erstatte Kh med fett? Men hvordan brenner jeg da fettet som ligger lagret på magen? Skjer dette bare av seg selv?


Hvis jeg tar utgangspunkt i at jeg skal erstatte Kh med fett leder det meg til å tro at jeg da må få i meg ca. like mange g. fett ila. en dag, som det jeg spiste av kh. ila. en dag før? Problemet med det er at jeg ikke vet hvor mange kh. jeg spiste før jeg begynte på lavkarbo, jeg begynte først å telle når jeg begynte LK dietten.

jonibulda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 00:58   #6
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Energinivå på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Har du lest nok om dette før du startet?

Litt ledende spørsmål hehe. Men enig med Yrla, det kan være noe i det å se på en noe mer jevn fordeling av næringsstoffene dine. Når du kutter mye ned på karbs så må disse erstattes med noe annet, i dette tilfellet meir naturlig fett. Ja gjerne og helst i form av fet fisk, kjøttmat, meieriprodulter som fete oster,smør,visse typer nøtter, kanskje litt omega olke, pålegg osc osv. Bruk diett.no og tast inn hva du spiste i går feks. Da får du en grei oversikt over fordelingen.
Mener det eksvis kan være 5-25-70% hhv karbs,proteiner og fett som var et greit itgangspunkt jeg.
Men slappheten i en måned hørtes kjent ut. Jeg brukte rundt 2mnd før jeg merket at jeg var mye bedre enn jeg noensinne hadde vært. Husk å drikk vann. Personlig ville jeg vel nå i bwgynnelsen vært litt streng mht brus og saft. Vann i første omgang, så introdusert mer andre ting hvis du fremdeles mener du ikke lan klare deg uten.
En annen ting som jeg synes er et viktig poeng på lavkarbo, er å ha mest mulig naturlige råvarer og mat. Minst mulig, helst ikke noe prosessert eller behandlet mat om du vil. Lightsaften din er etter min mening et prosessert produkt som ikke er naturlig. Altså, jeg kutter det da ut. Skal jeg ha saft så lager jeg den selv av ripsbær etc....eller rettere sagt kona lager det (æres den som æres skal).

Så forsøk å øke noe mer på fettrike råvarer og mest mulig vann så skal du se at ikke energien og overskuddet gradvis vil vende tilbake om en måned. Det tar jo også tid for kroppen å venne seg til helt ny forbrenning. Er ikke gjort over natta å endre en bensinbil til dieseldrift heller...

  Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 01:02   #7
jonibulda
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 53
jonibulda er på en erverdig vei

Sv: Energinivå på lavkarbo

Takk for svar, mye nyttig jeg tar med meg fra diverse, keep it coming

jonibulda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 01:05   #8
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Energinivå på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av jonibulda, her.

Etter å ha lest meg litt mer opp her nå, tror noe av problemet mitt har vært at jeg har sett på det slik: Kh er energi - når man får i seg for mye energi (kh) så får kroppen en overflop av energi, og da legger man på seg fett rundt magen får å "lagre" energi.

Nå, derimot, tror jeg, etter å ha lest meg op litt, at dette ikke stemmer? Poenget er vel heller at jeg skal erstatte Kh med fett? Men hvordan brenner jeg da fettet som ligger lagret på magen? Skjer dette bare av seg selv?


Hvis jeg tar utgangspunkt i at jeg skal erstatte Kh med fett leder det meg til å tro at jeg da må få i meg ca. like mange g. fett ila. en dag, som det jeg spiste av kh. ila. en dag før? Problemet med det er at jeg ikke vet hvor mange kh. jeg spiste før jeg begynte på lavkarbo, jeg begynte først å telle når jeg begynte LK dietten.

Fett har mange flere kalorier enn karbohydrater så du må ikke ta samme antall gram, nei. Om du inntar to kilder til energi, både karbohydrater og fett, må overskuddsenergien lagres, men om du nå nesten kun får i deg energi fra en kilde, fett, vil fettet brukes som energikilde. Karbohydrater, særlig i form av rent sukker , fruktose og korn, øker blodsukkeret i mye større grad enn fett gjør og dette høye nivået av sukker vil ikke kroppen ha, derfor lagrer den sukker for å få en lavere konsentrasjon i blodet. Den lagrer dette som fett om sukkerlagrene er fulle. Om du trener mye bruker du av disse sukkerlagrene og det er oftere plass til å lagres der igjen, men om man ikke trener mye og spiser mye karbohydrater, for mye, vil dette måtte lagres et sted det er ledig plass, nemlig i fettvevet. Om du nå ikke inntar noe særlig karbohydrater vil altså ikke dette skje. Du vil heller gå ned, om du ikke inntar mer energi fra fett enn du trenger, da, for noe av energien skal jo også komme fra det lagrede fettet. Når kroppen lever på fett fremfor karbohydrater er det lettere tilgang på fettet som er lagret.Med det jevne blodsukkeret vil du ikke oppleve så stort behov for mat som med karbohydratrikt kosthold heller. For det er når det er lav konsentrasjon av sukker i blodet kroppen avgir sultsignaler.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 01:19   #9
jonibulda
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 53
jonibulda er på en erverdig vei

Sv: Energinivå på lavkarbo

Takk for svar, skal ikke skryte på meg at ikke noe av dette fortsatt er fremmedord for meg, men skal definitivt lese det flere ganger etterhvert som jeg blir mer dreven i dette. Skjønner hvertfall at det ikke nødvendigvis skal inntas like mye g. fett som g. kh., og til en viss grad tilsynelatende at fett hjelper til med forbrenningen, slik jeg tolker det, samt at jeg må erstatte (hvertfall til en viss grad) Kh inntaket med fett for energi. Men som sagt skal lese dette nøyere siden, og andre artikler. Dette var veldig nyttig.

Har noen tips til matprodukter som inneholder mye fett og lite kh? Kan jo ikke akkurat bade maten i smør heller. Skal sjekke (og har sjekket) matvaretabellen, men hvis noen har noen gode tips tas det imot med takk.

jonibulda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 01:34   #10
Røsslyng
Medlem
 
Røsslyng sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Litt sånn midt imellom..
Alder: 35
Innlegg: 497
Røsslyng er på en erverdig vei

Sv: Energinivå på lavkarbo

Avocado, fet fisk, steke i meierismør, fløte i maten og i kaffen, ost, oljedressing på salaten, sæterrømme, creme fraiche

__________________
Delmål 1: 118 kg innen 1.desember!



Røsslyng er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 01:49   #11
jonibulda
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 53
jonibulda er på en erverdig vei

Sv: Energinivå på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Fett har mange flere kalorier enn karbohydrater så du må ikke ta samme antall gram, nei. Om du inntar to kilder til energi, både karbohydrater og fett, må overskuddsenergien lagres, men om du nå nesten kun får i deg energi fra en kilde, fett, vil fettet brukes som energikilde. Karbohydrater, særlig i form av rent sukker , fruktose og korn, øker blodsukkeret i mye større grad enn fett gjør og dette høye nivået av sukker vil ikke kroppen ha, derfor lagrer den sukker for å få en lavere konsentrasjon i blodet. Den lagrer dette som fett om sukkerlagrene er fulle. Om du trener mye bruker du av disse sukkerlagrene og det er oftere plass til å lagres der igjen, men om man ikke trener mye og spiser mye karbohydrater, for mye, vil dette måtte lagres et sted det er ledig plass, nemlig i fettvevet. Om du nå ikke inntar noe særlig karbohydrater vil altså ikke dette skje. Du vil heller gå ned, om du ikke inntar mer energi fra fett enn du trenger, da, for noe av energien skal jo også komme fra det lagrede fettet. Når kroppen lever på fett fremfor karbohydrater er det lettere tilgang på fettet som er lagret.Med det jevne blodsukkeret vil du ikke oppleve så stort behov for mat som med karbohydratrikt kosthold heller. For det er når det er lav konsentrasjon av sukker i blodet kroppen avgir sultsignaler.



OK, etter å ha lest dette noen ganger, syns jeg dette var en bedre, mer kortfattet, presis og forståelig fremstiling enn det jeg har lest noe annet sted.Hvis jeg forstår det rett:
· Kh fører til mer glukose i blodet enn fett, og blodet skiller ut dette som fett på kroppen (hvis sukkerlagrene er fulle)?
· Fett fremfor Kh fører til mindre glukose i blodet (lavere blodsukker) dermed ikke behov for å skille ut denne glukosen som fett på kroppen i like stor grad?
· Hvis jeg trener rydder jeg plass i sukkerlagrene slik at evt. overflødig glukose fra blodet kan plasseres der istedet for a lagres som fett på kroppen?
En ting jeg må innrømme at jeg sliter litt med å forstå, er:

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Du vil heller gå ned, om du ikke inntar mer energi fra fett enn du trenger, da, for noe av energien skal jo også komme fra det lagrede fettet.


Så det er altså riktig at jeg må ha et visst ”energi-underskudd” for å gå ned i vekt? For å brenne det allerede lagrede fettet?

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Når kroppen lever på fett fremfor karbohydrater er det lettere tilgang på fettet som er lagret.



Mener du fordi det ikke lagres nytt fett sfa. Kh inntak? Så det eksisterende fettet blir mer ”tilgjengelig” som brenselstoff?


Sist redigert av jonibulda : 01-02-12 kl 01:55.
jonibulda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 01:52   #12
jonibulda
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 53
jonibulda er på en erverdig vei

Sv: Energinivå på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Røsslyng, her.

Avocado, fet fisk, steke i meierismør, fløte i maten og i kaffen, ost, oljedressing på salaten, sæterrømme, creme fraiche

genialt, takktakk oljedressing på salaten hadde jeg ikke tenkt på i det hele tatt! Det er jo en glimrende kilde til fett og energi!

jonibulda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 01:54   #13
jonibulda
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 53
jonibulda er på en erverdig vei

Sv: Energinivå på lavkarbo

Skjønner at jeg har gjort mye feil her, godt å få oppklart ting Frustrerende å tenke på hvor mye feil råd jeg har fått tidligere mtp. kosthold, fett osv

jonibulda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 08:56   #14
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Energinivå på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av jonibulda, her.


OK, etter å ha lest dette noen ganger, syns jeg dette var en bedre, mer kortfattet, presis og forståelig fremstiling enn det jeg har lest noe annet sted.Hvis jeg forstår det rett:
· Kh fører til mer glukose i blodet enn fett, og blodet skiller ut dette som fett på kroppen (hvis sukkerlagrene er fulle)?
· Fett fremfor Kh fører til mindre glukose i blodet (lavere blodsukker) dermed ikke behov for å skille ut denne glukosen som fett på kroppen i like stor grad?
· Hvis jeg trener rydder jeg plass i sukkerlagrene slik at evt. overflødig glukose fra blodet kan plasseres der istedet for a lagres som fett på kroppen?
En ting jeg må innrømme at jeg sliter litt med å forstå, er:

Så det er altså riktig at jeg må ha et visst ”energi-underskudd” for å gå ned i vekt? For å brenne det allerede lagrede fettet?



Mener du fordi det ikke lagres nytt fett sfa. Kh inntak? Så det eksisterende fettet blir mer ”tilgjengelig” som brenselstoff?

Ja er svaret på dine spørsmål. Ja for om du "pøser på med fett" som noen tror de skal på lavkarbo vil kroppen ha så mye fett som energikilde fra maten at den ikke trenger å bruke fra lageret sitt. På diett.no kan du legge inn det du spiser og se hvor mange prosent av energien du får i deg fra fett, karbo og protein, og kcal. Men spiser du når du er sulten og til du er mett og ikke utenom må du ikke telle kalorier. Men greit å se om du får i deg sånn ca hva du trenger, hverken mer eller mindre.

Se gjennom matvaretabellen det er linket til på forsiden av lavkarbo.no så ser du hvor du finner fett, mat med tillatt gram karbohydrater (max 5 ca) og kilder til protein. Man trenger grønnsaker til helst hvert måltid, noe fett og en del protein for å bli mett på en tilfredstillende måte. Om du leser ketolyseboka forstår du mer.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 09:03   #15
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Energinivå på lavkarbo

og angående nøtter er det en super matvare, men det er ikke nødvendig å spise så mye av det fordi det er andre kilder til fett også. Det skal ikke brukes som måltid men næringstillegg. F.eks i form av kjeks ved siden av måltidet, eller litt rå nøtter ved siden av kjøtt/fisk. Jeg bruker å spise nøtter i form av mandelmos og frø i form av tahini (frømos) som jeg tar en ss av oppå kyllingen, jeg tar også en teskje olje over kyllingen og litt ost til (ca 30 g) . For å unngå mineralubalanse er det bedre å spise litt av mange forskjellige ting enn å leve ensidig på f.eks nøtter.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 17:18   #16
jonibulda
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 53
jonibulda er på en erverdig vei

Sv: Energinivå på lavkarbo

Glimrende, da har jeg definitivt fått litt økt forståelse her. Flere gode tips også mtp. nøtter, olje og ost til kylling, skal definnitivt teste det.

jonibulda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 21:08   #17
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Energinivå på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av jonibulda, her.


OK, etter å ha lest dette noen ganger, syns jeg dette var en bedre, mer kortfattet, presis og forståelig fremstiling enn det jeg har lest noe annet sted.Hvis jeg forstår det rett:
· Kh fører til mer glukose i blodet enn fett, og blodet skiller ut dette som fett på kroppen (hvis sukkerlagrene er fulle)?

Både kh, protein og fett inneholder kalorier (energi). Disse påvirker blodsukkeret i kroppen i større og mindre grad, kh mest, protein litt og fett ganske lite. Økt blodsukker gir økt utskillelse av insulin, siden det er viktig for kroppen og få sukkeret i blodet ut i cellene da det ikke er helsemessig bra og ha for høyt blodsukker over lengre tid.
Insulin er "oppbyggende" og inntar du mer energi enn kroppen kan forbruke der og da, vil insulinet hjelpe dette overskuddet inn i fettcellene.

Sitat:

· Fett fremfor Kh fører til mindre glukose i blodet (lavere blodsukker) dermed ikke behov for å skille ut denne glukosen som fett på kroppen i like stor grad?

Fett gir lavere blodsukker ja, og med det mindre insulinutskillelse. Da åpner det for at hormonet glukagon (nedbrytende) kan aktiveres, glukagon er "motsatsen" til insulin og de to kan ikke opptre i like stor grad samtidig. Glukagon påvirker enzymer som hjelper fettet ut av fettcellene slik at det kan brukes som energikilde når du inntar mindre energi enn kroppen har bruk for.


Sitat:

Hvis jeg trener rydder jeg plass i sukkerlagrene slik at evt. overflødig glukose fra blodet kan plasseres der istedet for a lagres som fett på kroppen?

I løpet av den første uka på lavkarbo vil du har redusert glukoselagrene i kroppen ganske bra, glukose medfører også vannlagring, det er derfor man sier at man stort sett mister vann de første en til to ukene. Når du spiser lavkarbo har du mye lavere og mer stabilt blodsukker, og kroppen trenger i mindre grad og flytte glukose fra blodet og inn i lagre. Glukose/energi nødvendig lages da i større grad fra fettsyrer/tildels protein inntatt i flere kompliserte prosesser.
Hvis du spiser såkalt normalt norsk kosthold skal du trene GANSKE bra før du tømmer glukoselagrene i så stor grad at forbrenning av kroppsfett settes i gang, du har kanskje opplevd og trent hardt og lenge og "gått på veggen"? Har du vent på kroppen fettforbrenning vil den i større grad raskere gå over til å hente energi fra fett og du møter ikke da nødvendigvis den samme "veggen" om du spiser lavkarbo.



Sitat:

Så det er altså riktig at jeg må ha et visst ”energi-underskudd” for å gå ned i vekt? For å brenne det allerede lagrede fettet?

Ja, det stemmer - som Yrla allerede har sagt



Sitat:

Mener du fordi det ikke lagres nytt fett sfa. Kh inntak? Så det eksisterende fettet blir mer ”tilgjengelig” som brenselstoff?

En av hovedårsakene til at lagret fett blir mer tilgjengelig som brenselstoff er stabilt blodsukker og lav insulinutskillelse, SAMMEN med et totaltinntak energimessig som gjør at kroppen ikke får dekket sitt behov gjennom maten du inntar.

Jeg anbefaler STERKT at du finner deg en retning og følge, feks ketolyse. Dette for å unngå og gjøre de feil du nå har gjort, ved og bla spise for lite fett. Det er ikke rart i det hele tatt at du har følt deg i kjelleren
Ketolysetablettene er faktisk tilpasset det ketogene kostholdet, og jeg vil anbefale at du spiser disse til du blir såpass sikker på at du spiser næringsmessig korrekt at du får det du trenger gjennom maten.

Vann er alfa og omega for fettforbrenning på lavkarbo, så jeg anbefaler at du trener deg opp på å bruke vann som hovedkilde til drikke hver dag

Hvis du ikke allerede har vært der, stikk innom nybegynnertråden jeg linker til i signaturen min - mye god info, mange linker til MER informasjon.

Boka "Bedre uten brød" av Lutz er "lavkarbobibelen" som gir svært god forklaring på hvordan kroppen fungerer på et lavkarbokosthold.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 01-02-12, 22:27   #18
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Energinivå på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av jonibulda, her.

Glimrende, da har jeg definitivt fått litt økt forståelse her. Flere gode tips også mtp. nøtter, olje og ost til kylling, skal definnitivt teste det.

Om du ser gjennom tråder som "hva har du spist til frokost idag" , "hva har du spist til middag idag", og tilsvarende for kvelds og lunsj vil du se forslag på hva du kan spise. Det finnes flere lavkarbobøker med oppskrifter å finne på biblioteket også, ikke minst en haug her inne.Ketolyseboka av torkil og bedre uten brød av lutz finnes også på biblioteket.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-02-12, 09:23   #19
Brokkoli
Medlem
 
Brokkoli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 495
Brokkoli er en juvelBrokkoli er en juvelBrokkoli er en juvel

Sv: Energinivå på lavkarbo

Har du forresten lest nybegynnertråden? :-) Jeg ser du har vært medlem en stund, men denne tråden er alltid fin å komme tilbake til.

__________________
Fra feit til heit!



Brokkoli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins induksjon Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo eller ikke lavkarbo? hermanlizm Spørsmål og svar 11 24-02-11 15:55
Lavkarbo Brownies, men er den egentlig lavkarbo?? Jolly Spørsmål om matvarer og oppskrifter 8 03-02-11 20:05
Økt energinivå Kakeåndsen Ketolysekuren 9 07-01-09 19:29


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no