Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Yngve Ekeren: Er du menneskehetens SUV?

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-10-11, 16:07   #1
gamlebyen
Seniormedlem
 
gamlebyen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 958
gamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlysgamlebyen er et fyrlys

Yngve Ekeren: Er du menneskehetens SUV?

http://blogg.aftenposten.no/ekern/20...skehetens-suv/

gamlebyen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 16:40   #2
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 62
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Ynge Ekeren: Er du menneskehetens SUV?

Der var det mange gode kommentarer til en artikkel ikke uten snert og fantasi, men med en litt rar undertone....kan den kalles selvgod montro?.....

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 18:02   #3
amritam
Medlem
 
amritam sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 429
amritam har en fantastisk aura rundt segamritam har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ynge Ekeren: Er du menneskehetens SUV?

Ja, tenk, jeg er så egoistisk at jeg velger å spise matvarer som ikke gjør meg syk. Og jeg er ikke så sikker på at det er mindre egoistisk å spise det som gjør meg syk heller.

amritam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalderkost med allergiske begrensninger Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 18:22   #4
Sungrazer
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 308
Sungrazer er ny på veien

Sv: Ynge Ekeren: Er du menneskehetens SUV?

Haha - jeg ler meg fillete. Snakk om skivebom. Prater mange fyndord om lavkarbo, og viser en rekke lavkarbo oppskrifter. Ikke én av de rettene inneholder mer enn 100 gram karbohydrater. Godt kvalifisert for lavkarbo for mitt vedkommende.

Sungrazer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: n/a Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 18:46   #5
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Ynge Ekeren: Er du menneskehetens SUV?

Ho ho! Så mange faktafeil i en så kort artikkel! Jeg ser at kildekritikk har blitt avlegs.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 18:55   #6
silje21
Seniormedlem
 
silje21 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sørlandet
Alder: 34
Innlegg: 736
silje21 har en fantastisk aura rundt segsilje21 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ynge Ekeren: Er du menneskehetens SUV?

kan jo bare svare med denne ^^

http://espenrostrup.com/2011/10/03/lavkarbo-og-miljo/

__________________




SiljeC sin Journal
silje21 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/ketogent Svar med sitat
Gammel 07-10-11, 20:47   #7
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Ynge Ekeren: Er du menneskehetens SUV?

Mulig at den artikkelen var ironisk da... Det tolket jeg den som etter å ha lest den og sett oppskriftene.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 08-10-11, 12:11   #8
macadamia79
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 187
macadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlys

Sv: Ynge Ekeren: Er du menneskehetens SUV?

Jeg er helt enig med han i å ikke kjøpe tabloidene når de skriver om ernæring med krigstyper på forsiden, men resten er jo bare kåseri

__________________
"HVA du spiser er med på å bestemme HVOR MANGE kalorier kroppen bruker, fordi hjernen justerer energiuttaket etter både HVA SLAGS og HVOR MYE energi vi tar inn"
macadamia79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: paleo 3.1 iceman Svar med sitat
Gammel 08-10-11, 12:24   #9
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Ynge Ekeren: Er du menneskehetens SUV?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Mulig at den artikkelen var ironisk da... Det tolket jeg den som etter å ha lest den og sett oppskriftene.

Hmm... har lest den en gang til og trekker den tanken.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 08-10-11, 12:32   #10
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Ynge Ekeren: Er du menneskehetens SUV?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Hmm... har lest den en gang til og trekker den tanken.

Enig, den er egentlig mest hånlig. Jeg bare ler av sånt, men det er jo de som alt er i tvil om hva de skal mene som dette kan appellere til.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 08-10-11, 12:41   #11
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Ynge Ekeren: Er du menneskehetens SUV?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Enig, den er egentlig mest hånlig. Jeg bare ler av sånt, men det er jo de som alt er i tvil om hva de skal mene som dette kan appellere til.

Spissformulering som er så "spiss" at den bommer på skiva synes jeg det virker som.

Jeg kan heller ikke forstå disse argumentene om lite bærekraft.
Når ble korn bærekraftig lissom? Det er en mono-crop som utarmer enorme areal på verdensbasis - fullstendig avhengig av store tilskudd fullgjødsel... *rister på hodet*
Samtidig må man spise så uhorvelig mye om alle skulle være veganere og ei heller skulle kunne benytte utmark til husdyrhold eller høste av vilt (fugl & fisk medberegnet) til mat.
Et lavkarbo-/steinalderkosthold baserer seg på mye grønnsaker (som kan dyrkes med crop-rotation og husdyrgjødsel og som dermed er bedre landbruksmessig) og proteiner i form av fisk, kjøtt, fugl. Når det gjelder kjøtt så er det ren idioti å fore kjøtt på korn i stedet for beite der hvor det lar seg gjøre...

Velvel. Jeg lar meg dra utpå, ja.

Det eneste aspektet korn har som taler for seg er holdbarhet og transporterbarhet. Der er det vanskelig for andre matvarer å konkurrere.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 08-10-11, 14:44   #12
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: Ynge Ekeren: Er du menneskehetens SUV?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Ho ho! Så mange faktafeil i en så kort artikkel! Jeg ser at kildekritikk har blitt avlegs.


Noe sånt. Og jeg som pleide å like artiklene hans...

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 08-10-11, 16:52   #13
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Ynge Ekeren: Er du menneskehetens SUV?

Jeg tror jeg vil sette stor pris på et ironisk artikkel om lavkarbo - for man har da sans for humor, men foreløpig har de jeg har lest blitt for dumme... kanskje jeg skal skrive en selv istedet?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 08-10-11, 17:14   #14
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: Ynge Ekeren: Er du menneskehetens SUV?

Å ja, Nerthus, gjør det! Den vil jeg gjerne lese

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 08-10-11, 21:30   #15
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Yngve Ekeren: Er du menneskehetens SUV?

Jeg synes denne er litt søt, men så synes jeg hele Tegne-Hanne er innmari festlig, da!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 09-10-11, 12:45   #16
Bombus
Medlem
 
Bombus sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 74
Innlegg: 179
Bombus har en fantastisk aura rundt segBombus har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Yngve Ekeren: Er du menneskehetens SUV?

Takk for at du minnet meg om tegnehanne igjen, Photobscura! Jeg hadde glemt henne, men nå skal det bli jevnlige besøk på bloggen hennes. Hun er ekstraordinært god.

Når det gjelder lavkarbo og bærekraft, synes jeg det er mye synsing og lite håndfast å lese. Som Hårek så treffende har sagt det: "Det kan bli mykje gaman av stor fåkunne."

Spørsmålet om bærekraft gnager i bakhodet hele tiden, men så komplekst som dette er, finner jeg ikke ut av det.

Når nå lavkarbokosthold er blitt en så stor snakkis over lang tid, synes jeg det er på tide at forskningen tar en skikkelig analyse av hvordan det påvirker verdens fattige at noen her på berget spiser litt mer fårekjøtt, laks, ost, smør og grønnsaker enn før, kombinert med lite eller ingenting av potet og korn

Dette siste var satt på spissen, jeg mener faktisk at det burde analyseres og besvares om lavkarbokosthold setter større fotavtrykk på kloden enn høykarbo, og hvor eventuelt skjæringspunktet befinner seg.

Kanskje det allerede finnes seriøs forskning om det? Noen som vet?

__________________


Bombus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, på en måte Svar med sitat
Gammel 09-10-11, 13:47   #17
macadamia79
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 187
macadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlys

Sv: Yngve Ekeren: Er du menneskehetens SUV?

Jeg har ingen, absolutt ingen, kvaler for å ikke spise korn. Pål Jåbekk sier det bedre enn meg: http://paljabekk.blogspot.com/2011/1...else-kjtt.html

Edit: en bra comeback vil jo være "tenk så mye storfe vi kunne ha foret opp med alt det kornet!"

__________________
"HVA du spiser er med på å bestemme HVOR MANGE kalorier kroppen bruker, fordi hjernen justerer energiuttaket etter både HVA SLAGS og HVOR MYE energi vi tar inn"
macadamia79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: paleo 3.1 iceman Svar med sitat
Gammel 09-10-11, 14:12   #18
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Yngve Ekeren: Er du menneskehetens SUV?

Opprinnelig lagt inn av macadamia79, her.

Edit: en bra comeback vil jo være "tenk så mye storfe vi kunne ha foret opp med alt det kornet!"

Bortsett fra at kyr har det aller best på gressför. Hva med å slutte å dyrke korn, og gjøre åkrene til utmarksbeite?

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 09-10-11, 15:43   #19
Sorella
Medlem
 
Sorella sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 261
Sorella er ny på veien

Sv: Yngve Ekeren: Er du menneskehetens SUV?

Fatter ikke hva han vil fram til jeg da, sånn egentlig

__________________
Sorella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-10-11, 16:11   #20
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: Yngve Ekeren: Er du menneskehetens SUV?

Jeg klarer ikke ta en mann som skriver med for stor skrift seriøst.

__________________
Min journal
Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no