Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Hvor mange kWh bruker du i året?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-06-06, 16:05   #1
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk
Question

Hvor mange kWh bruker du i året?

Jeg skal flytte, og skal muligens betale strømutgifter. Jeg har aldri bodd alene i en leilighet som jeg har måttet betale strøm på, det har vært inkludert i leien.

Så det jeg lurer på, hvor mange kWh bruker dere i året? Er interresert å få vite uansett om du bor på 20 kvm eller 100 kvm, og om du bor alene eller med flere.

Jeg kommer til å bo i en leilighet som er rundt 30 kvm et sted, og trenger å vite sånn ca. hvor mye jeg evt. kommer til å betale. Men fordi man kan shoppe strømleverandør (i motsetning til nettleier), så er det jo umulig å vite hvor mye jeg kommer til å måte betale, før jeg vet sånn ca. hvor mange kWh jeg kommer til å bruke i året.

Jeg har selv jobbet hos strømleverandør på kundeservice, men det er nå 7 år siden, så husker ikke helt.. Pleide å ha full oversikt hvor ca. mange kWh forskjellige husholdninger brukte, i forhold til om det var hus eller leilighet, hvor mange som delte, osv osv. Men.. rusten kunnskap.

Her er forøvrig en fin strømpriskalkulator;
http://www.aftenposten.no/stromkalkulator/

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 18-06-06, 16:33   #2
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mange kWh bruker du i året?

Ser ut til at leiligheter bruker ca. 150 kWh i året pr. kvm.

Så det vil at det for en 30 kvm. leilighet så blir det 4500 kWh i året.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 18-06-06, 16:34   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mange kWh bruker du i året?

Vet ikke hvor mye vi bruker jeg mofe, men vi bruker ALTFOR MYE og er ikke flinke til å spare. Vi bor i gammelt hus (fra 1915) og det "puster". Vi bruker vedfyring ved siden av elektrisk og da hender det vi må åpne dører og vinduer fordi det blir for varmt. Vi bruker vaskemaskin og tørketrommel totalt ukritisk. Varmtvann bruker vi til det blir kaldt. Det eneste vi er flinke til er å lavære å skru på lys i alle rom. Noen ganger sitter jeg der i mørket og oppdager plutselig at jeg ikke kan se tastene på PC'en -

Ikke mye hjelp i meg nei............

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 18-06-06, 16:39   #4
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mange kWh bruker du i året?

Nille; thanks anyway

Sjekket hafslund sine sider nå, og ser at nettleiepris avhenger av strømforbruk. Jeg mente at det ikke var sånn for 7 år siden, men.. jaja.

Nå har jeg regnet ut at om jeg bruker 4500 kWh i året, så vil jeg i snitt betale 660 i måneden tilsammen for strømforbruk og nettleie.

Hmm..

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 18-06-06, 16:45   #5
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mange kWh bruker du i året?

Hm.. dette blir jo umulig å forutsi månedlig utgift på, hvis man ikke velger fastpris, noe som ikke pleier å lønne seg.

Husker at vi pleide å ligge på 30 øre pr. kWh, men jeg ser nå at det opereres med priser rundt 50 øre. Andre tider, jah.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 18-06-06, 16:56   #6
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mange kWh bruker du i året?

Ser ut til at jeg har brukt ca 10 000 kWh siste år... Min leilighet er ca 35 kvm stor... over en kjeller, så det er veldig kaldt om vinteren. Og jeg er en frysepinn Ellers dusjer jeg annenhver dag, og vasker klær en-to ganger i uka, ikke tørketrommel. Ikke oppvaskmaskin. Det går heller ikke med store mengder varmtvann til rengjøring

Vet ikke om jeg fikk det helt riktig, men tror det blir ca 10 000 kr i året for denne leiligheten inkl nettleie og fastbeløp. Har variabelpris.

Jeg skal flytte til en mindre strømkrevende leilighet snart... forhåpentligvis

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 18-06-06, 17:06   #7
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mange kWh bruker du i året?

Scilla: ooops! Det er mye med 10000 i året, da! Blir 830 i måneden, det.. Men takk! Vet du jo hvor du bor og sånt, og kanskje det hadde vært mindre om du hadde bodd i øverste etasje? For da hadde det kommet varme fra underetasjene..

Det som er så rart, for jeg har spurt folk som er sammenlignbare med meg, om hvor mye de betaler, og folk sier fra 300 til 1000 i måneden. Men det finnes jo mange "bevisstløse" strømbetalere der ute da. *snakke fra kundeservice-erfaring*.

Leste nettopp at man bør regne 10.000 kwh i liten leilighet.. Det stemmer jo ikke helt med det jeg leste om 150 kWh pr kvm... Men det er jo "hundre" faktorer i forhold til hvor mye man bruker, da. Hvilken etasje man har, hvor bra isolert det er, om man har vaskemaskin, hvor mye man dusjer, hvor mye lys, bla bla bla.

Jeg mistenker at jeg er en stor strømforbruker..

Fant forøvrig en bra strøm-info-faq her fra konkurransetilsynet;
http://www.konkurransetilsynet.no/in...trUrl=1000085c

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 18-06-06, 17:21   #8
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mange kWh bruker du i året?

Opprinnelig lagt inn av mofe

Scilla: ooops! Det er mye med 10000 i året, da! Blir 830 i måneden, det.. Men takk! Vet du jo hvor du bor og sånt, og kanskje det hadde vært mindre om du hadde bodd i øverste etasje? For da hadde det kommet varme fra underetasjene..

Ja, tror det er STOR forskjell i forhold til etasje

Sitat:

Det som er så rart, for jeg har spurt folk som er sammenlignbare med meg, om hvor mye de betaler, og folk sier fra 300 til 1000 i måneden. Men det finnes jo mange "bevisstløse" strømbetalere der ute da. *snakke fra kundeservice-erfaring*.

Jeg er en av dem... men skal skifte strømleverandør når jeg flytter, tenker jeg.

Sitat:

Leste nettopp at man bør regne 10.000 kwh i liten leilighet.. Det stemmer jo ikke helt med det jeg leste om 150 kWh pr kvm... Men det er jo "hundre" faktorer i forhold til hvor mye man bruker, da. Hvilken etasje man har, hvor bra isolert det er, om man har vaskemaskin, hvor mye man dusjer, hvor mye lys, bla bla bla.

Ja, og så har man jo mange av de samme tingene i en liten som i en stor leilighet, så jeg vil tro man bruker mer pr kvm i en liten leilighet.

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvilke kosttilskudd bruker du? Borealis Kosttilskudd 18 15-07-11 14:08
Hvordan bruker du forumet? Albertine Generell diskusjon 4 10-04-05 23:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no