Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Lavkarbo og MYE trening

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-05-11, 19:19   #1
Anos
Medlem
 
Anos sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 238
Anos er ny på veien

Lavkarbo og MYE trening

Jeg har ikke jobb eller skole nå fremover for en lengre periode, motivasjonen er på topp og jeg har lyst å begynne å trene med personlig trener. Da mener jeg hard trening. 4-5 dager i uken, 2-3 timer. Hvordan er det med trening på lavkarbo? Er det ikke ideelt? Har lest litt og forstått det slik at lavkalori fungerer bedre hvis man er i hard trening pga karbs som gir deg mer energi. Hjelp?

Anos er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 19:48   #2
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Lavkarbo og MYE trening

Opprinnelig lagt inn av Anos, her.

Jeg har ikke jobb eller skole nå fremover for en lengre periode, motivasjonen er på topp og jeg har lyst å begynne å trene med personlig trener. Da mener jeg hard trening. 4-5 dager i uken, 2-3 timer. Hvordan er det med trening på lavkarbo? Er det ikke ideelt? Har lest litt og forstått det slik at lavkalori fungerer bedre hvis man er i hard trening pga karbs som gir deg mer energi. Hjelp?

Jeg trener mye løping og litt styrke. Jeg syns det var hardt å trene intensivt/hardt på rundt 20 g karber daglig, men når jeg økte til 50-150 g karber daglig går det veldig bra og jeg yter bedre enn før. Dette er veldig individuelt, noen trener bra på veldig lite karber. Du får prøve deg frem.

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 20:36   #3
lille_flode
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 105
lille_flode er ny på veien

Sv: Lavkarbo og MYE trening

Jeg trener ikke hardt, men jogger flere ganger pr uke fra 30-60 min pr gang.
Jeg ligger for tiden på ca 20g karbs og synes ikke jeg er tung i kroppen etc som man hører om, tvertimot. Men det er MEG.

lille_flode er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Noe egendefinert et eller annet Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 20:48   #4
aslaug
Seniormedlem
 
aslaug sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.251
aslaug har en fantastisk aura rundt segaslaug har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo og MYE trening

Opprinnelig lagt inn av Anos, her.

Jeg har ikke jobb eller skole nå fremover for en lengre periode, motivasjonen er på topp og jeg har lyst å begynne å trene med personlig trener. Da mener jeg hard trening. 4-5 dager i uken, 2-3 timer. Hvordan er det med trening på lavkarbo? Er det ikke ideelt? Har lest litt og forstått det slik at lavkalori fungerer bedre hvis man er i hard trening pga karbs som gir deg mer energi. Hjelp?

Du får prøve deg fram! Men hvorfor trene så mye? Brenne mest mulig kalorier?

__________________


aslaug er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 5-25-70 Svar med sitat
Gammel 07-05-11, 05:43   #5
Anos
Medlem
 
Anos sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 238
Anos er ny på veien

Sv: Lavkarbo og MYE trening

Grunnen til at jeg vil trene er jo selvsagt at jeg vil ha raskere resultat, men ikke bare det.. Etterhvert som jeg la på meg mer vekt, ble jeg selvsagt latere også, nå som jeg begynner å ta av med lavkarbo vil jeg ha litt muskler også. Få kroppen sterkere og i bedre form.

Men mtp trening, hjelper ikke det for vekttap når man er på lavkarbo!? Er så forvirret etter å ha lest forskjellige tråder!

Anos er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-05-11, 08:43   #6
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og MYE trening

Noen (en god del faktisk) opplever at vekta kan stoppe opp eller sågar gå opp når man begynner å trene. Men det er jo ikke fordi man ikke mister fett, men fordi man samler vann og faktisk også øker blodvolumet. Det kan ta opptil 8 uker før denne effekten har stabilisert seg. Det kan derfor være lurt å bruke målbåndet en periode i stedet for vekta. Selv har jeg nettopp startet opp med trening igjen etter en lang periode med opphold, og jeg har satt bort vekta og tatt frem målbåndet Jeg merker at styrketrening er helt topp på ketogent kosthold, men kondisjonstreningen sliter jeg med (men det tror jeg rett og slett bare er fordi jeg er i mitt livs dårligste form ). Men nå trener jeg ikke så mye enda, jeg tar en rolig tilnærming for å ikke gi kroppen min fullstendig sjokk.

For noen år siden gikk jeg på ketolyse samtidig som jeg trente mye og hardt. Den gang fungerte det ikke i det hele tatt, og jeg var helt dau og besvimelsen nær på de tyngste øktene. Da gikk jeg over på Fedonkosthold i stedet for og det funka finfint.

Det er rett og slett forskjellig hvordan folk reagerer. Noen orker ikke hard trening i det hele tatt, men nøyer seg med gåturer, andre syns trening fungerer bedre på LCHF, andre syns styrke fungerer bra, men ikke kondisjon og vice versa. Du må nesten bare prøve deg frem for å finne det ut selv

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 07-05-11, 08:48   #7
Zillah
Seniormedlem
 
Zillah sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Innlegg: 1.365
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Sv: Lavkarbo og MYE trening

Kanskje ikkje så lurt å kaste seg på hard trening i timesvis kvar dag før du har vend deg til det. Kroppen treng litt tid innimellom øktene for å ta seg inn igjen.

__________________

Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve. Svar med sitat
Gammel 07-05-11, 08:58   #8
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og MYE trening

Opprinnelig lagt inn av Zillah, her.

Kanskje ikkje så lurt å kaste seg på hard trening i timesvis kvar dag før du har vend deg til det. Kroppen treng litt tid innimellom øktene for å ta seg inn igjen.

Godt poeng! Dersom du har vært lite aktiv lenge bør du ta en gradvis tilnærming. Jeg har vært tilnærmet inaktiv i nærmere to år (utenom noen trilleturer), og jeg har startet svært forsiktig nå med styrke og kondisjonstrening bare en gang i uken og et par gåturer/trilleturer i uka. Kommer til å øke på etterhvert, men jeg har god erfaring med å være for ambisiøs og falle av lasset fort (enten skader meg eller mister motivasjonen) så denne gangen gjør jeg det på den "riktige" måten

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 07-05-11, 09:45   #9
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Lavkarbo og MYE trening

Opprinnelig lagt inn av Zillah, her.

Kanskje ikkje så lurt å kaste seg på hard trening i timesvis kvar dag før du har vend deg til det. Kroppen treng litt tid innimellom øktene for å ta seg inn igjen.

I begynnelsen er det ganske lurt å trene hver dag, for å venne kroppen til belastningen, og å lære inn teknikk og rutine fort og effektivt. Det forutsetter jo at man ikke går helt bananas med treningsmende og belastning, men for en utrent/lite trent er det sjelden et problem, da man som regel går tom for gass lenge før man begynner å nærme seg grensen for det kroppen tåler.

Iom at stølhet som regel er verst på dag 2, så slipper man også den verste vondten på denne måten.

Men 2-3 timer i slengen høres unødvendig lenge og kjedelig ut.

  Svar med sitat
Gammel 07-05-11, 09:52   #10
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og MYE trening

Opprinnelig lagt inn av Bulldog, her.

I begynnelsen er det ganske lurt å trene hver dag, for å venne kroppen til belastningen, og å lære inn teknikk og rutine fort og effektivt. Det forutsetter jo at man ikke går helt bananas med treningsmende og belastning, men for en utrent/lite trent er det sjelden et problem, da man som regel går tom for gass lenge før man begynner å nærme seg grensen for det kroppen tåler.

Iom at stølhet som regel er verst på dag 2, så slipper man også den verste vondten på denne måten.

Men 2-3 timer i slengen høres unødvendig lenge og kjedelig ut.

Hva mener du med å ikke gå helt bananas, altså hvor lett skal det være? Jeg hadde gjennomkjøring av styrkeprogrammet mitt på torsdag, og jeg følte selv at jeg kunne brukt tyngre vekter, men ville ikke overdrive siden jeg er så utrent for tiden. Men likevel så gikk jeg som en ku hele gårdagen p.g.a stølheten og i dag kan jeg knapt løfte sønnen min på 10 måneder eller bøye beina Jeg har altså aldri vært så støl som jeg er nå i hele mitt liv. Nå kommer jeg ikke til å trene hver dag uansett, for da mister jeg motivasjonen, men jeg bare lurer på om du har noen tips på hvodan man kan unngå den aller verste stølheten. Kan det være lurt å kanskje gå en spasertur dagen etter?

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 07-05-11, 10:00   #11
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og MYE trening

Synes nå heller det er som med kosthold. Finn noe man kan leve med isteden for å slenge i gang med timesvis med trening også mister man plutselig motivasjon og viljestyrke også gidder man ikke trene i det hele tatt. Hvem har ikke gjort det sånn, liksom?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-05-11, 10:20   #12
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Lavkarbo og MYE trening

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Hva mener du med å ikke gå helt bananas, altså hvor lett skal det være? Jeg hadde gjennomkjøring av styrkeprogrammet mitt på torsdag, og jeg følte selv at jeg kunne brukt tyngre vekter, men ville ikke overdrive siden jeg er så utrent for tiden.

Med mindre du bruker spesielle teknikker som dropsett, tvungne repetisjoner eller på andre måter tvinger musklene til å jobbe etter at de har gitt opp, så er det bare å gønne på. Det er som sagt nesten umulig for en som er relativt utrent å komme i nærheten av grensen uansett.

Sitat:

men jeg bare lurer på om du har noen tips på hvodan man kan unngå den aller verste stølheten.

Tren oftere. Stølhet er en reaksjon på et nytt/ukjent stimuli for kroppen, og jo fortere du blir vant til treningen, jo fortere vil stølheten gi seg.

  Svar med sitat
Gammel 07-05-11, 11:00   #13
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og MYE trening

Opprinnelig lagt inn av Bulldog, her.

Med mindre du bruker spesielle teknikker som dropsett, tvungne repetisjoner eller på andre måter tvinger musklene til å jobbe etter at de har gitt opp, så er det bare å gønne på. Det er som sagt nesten umulig for en som er relativt utrent å komme i nærheten av grensen uansett.



Tren oftere. Stølhet er en reaksjon på et nytt/ukjent stimuli for kroppen, og jo fortere du blir vant til treningen, jo fortere vil stølheten gi seg.

Nå vet ikke jeg hva dropset er for noe, men jeg antar at jeg ikke driver med det. Jeg har lagt opp programmet til at det skal være mest mulig effektivt på kortest mulig tid, og jeg tar to og to øvelser vekselvis uten pause mellom øvelser og sett (Dette er forresten programmet). Så det du sier er altså at siden jeg for øyeblikket er utrent er det ingen fare for at jeg vil overbelaste kroppen på grunn av for tunge vekter så lenge jeg utfører øvelsene korrekt? Så lenge jeg takler stølheten er det altså bare å kjøre på, ingen gradvis tilvenning nødvendig (Da tenker jeg rent fysisk, og ikke motivasjonsmessig)? Man leser og hører jo "overalt" at det er viktig med en gradvis tilnærming på både frekvens, motstand og lengde på trening for å unngå skader.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 07-05-11, 11:03   #14
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og MYE trening

Tror jeg har plukket opp at drop-set er at man først trener så tunge vekter man kan, til "failure" (dvs til man ikke klarer løfte den mer overhodet) også tar man en lettere vekter etter det. Men det kan være feil plukket opp

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-05-11, 11:06   #15
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og MYE trening

mkey, jeg driver ikke med drop-set. Ekke så ille komplisert jeg, bare løfter til jeg ikke klarer mer. Burde da være godt nok

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 07-05-11, 11:09   #16
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og MYE trening

Det finnes ørtitusen forskjellige måter å utføre en øvelse på... Jeg synes det er heeeelt greit å begynne med type 12 x 3 de første ukene, bli kjent med øvelsene UTEN å belaste noe helt forferdelig, men selvfølgelig så en kjenner det svir.. også heller gjøre det mer avansert etterhvert.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-05-11, 12:17   #17
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Lavkarbo og MYE trening

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Så det du sier er altså at siden jeg for øyeblikket er utrent er det ingen fare for at jeg vil overbelaste kroppen på grunn av for tunge vekter så lenge jeg utfører øvelsene korrekt?

Innenfor rimelighetens grenser. Du kan fortsatt skade deg hvis du gjør ting feil, eller bruker vekter du ikke egentlig klarer å løfte. Du er også nødt til å lytte til kroppen din, men det gjelder jo uansett.

Dette er en gradvis tilvenning. Etter hvert som du blir i bedre form vil du kunne belaste kroppen mer hver økt, og i om man gjør det blir det tyngre for kroppen å hente seg inn. Da kan man gå ned på frekvens, eller på treningsmengde ettersom intensitet/belastning øker.

Programmet ditt ser forresten fint ut, men jeg ser ikke helt poenget med både knebøy og utfall i samme økt, og jeg ville enten byttet ut foroverbøyd roing med hantelroing, eller gjort markløft og roing hver for seg. Roing først.


Sist redigert av Bulldog : 07-05-11 kl 12:24.
  Svar med sitat
Gammel 08-05-11, 00:31   #18
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Lavkarbo og MYE trening

Opprinnelig lagt inn av Anos, her.

Grunnen til at jeg vil trene er jo selvsagt at jeg vil ha raskere resultat, men ikke bare det.. Etterhvert som jeg la på meg mer vekt, ble jeg selvsagt latere også, nå som jeg begynner å ta av med lavkarbo vil jeg ha litt muskler også. Få kroppen sterkere og i bedre form.

Men mtp trening, hjelper ikke det for vekttap når man er på lavkarbo!? Er så forvirret etter å ha lest forskjellige tråder!

Trening er sunt uansett hvilket kosthold en går på. All trening hjelper under slanking samme hvilket kosthold en har.

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 08-05-11, 10:37   #19
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og MYE trening

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita, her.

Trening er sunt uansett hvilket kosthold en går på. All trening hjelper under slanking samme hvilket kosthold en har.

Jupp. Og selv om det er en del som opplever at vekta stagnerer/går opp i forbindelse med at man starter å trene så er det jo bare snakk om ekstra vann og blodvolum, og dette stabiliserer seg når man har holdt på en stund (kan ta opp til 8 uker har jeg lest). Det kan derfor være smart å sette bort vekta i denne perioden og heller bruke målbåndet eller klær som mål.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 08-05-11, 11:03   #20
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og MYE trening

Bjørn Ferry (olympisk mester skiskyting) spiser lavkarbo og jeg vil tro hans treningsmengde tilsvarer "mye". Hva med å investere i hans bok?

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-05-11, 16:22   #21
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 62
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Lavkarbo og MYE trening

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Jupp. Og selv om det er en del som opplever at vekta stagnerer/går opp i forbindelse med at man starter å trene så er det jo bare snakk om ekstra vann og blodvolum, og dette stabiliserer seg når man har holdt på en stund (kan ta opp til 8 uker har jeg lest). Det kan derfor være smart å sette bort vekta i denne perioden og heller bruke målbåndet eller klær som mål.

Det med blodvolum er interessant. Vet du om grunnen til at blodårene er ekstra mye større skyldes at jeg har blitt slankere, eller om det kommer av at jeg trener en del...eller kanskje ganske enkelt av lavkarbokosthold generelt?

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 08-05-11, 17:04   #22
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo og MYE trening

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Det med blodvolum er interessant. Vet du om grunnen til at blodårene er ekstra mye større skyldes at jeg har blitt slankere, eller om det kommer av at jeg trener en del...eller kanskje ganske enkelt av lavkarbokosthold generelt?

Man produserer mer blod når man trener. Leste det her:

Sitat:

Hvorfor øker din vekt når du begynner å trene?

Man kan ofte se at man legger på seg i begynnelsen når man starter å trene. Og det kan være svært demotiverende hvis ett av dine treningsmål er å gå ned i vekt. Dersom du øker i vekt er det sjelden fordi du legger på deg fett, men langt oftere fordi du samler opp karbohydrater (sukker) i kroppen til å begynne med. For hvert gram sukker lagrer kroppen også tre gram vann. Dette kan gi ei total vektøkning på et kilo. I tillegg kan enda mer vann samles opp fordi dine muskler blir trenet og blir litt "sliten". Når dine muskler er ømme økes vannoppsamlingen i kroppen. I tillegg vil din kropp ganske hurtig øke produksjonen av blod for å møte de økte treningskravene. Det kan fort bli 1-2 liter blod ekstra dersom du går fra inaktiv til aktiv. Det tar 6-8 uker med jevn trening før musklene dine begynner å utvikles på grunn av den økte belastningen. Dersom du trener hardt kan du legge på deg ganske mange kilo med muskelmasse i løpet av de følgende uker og måneder. Hvis du trener moderat, vil oppbyggingen av muskler vanligvis stoppe etter 3-4 måneder. Hvis du trener lett, vil muskeloppbyggingen stoppe igjen ganske fort. Muskelmassen vedlikeholdes gjennom trening.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 08-05-11, 23:21   #23
Sunroad78
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Larvik
Alder: 46
Innlegg: 298
Sunroad78 er på en erverdig vei

Sv: Lavkarbo og MYE trening

Eg trenar ca 6 timar i veka med god intensitet og eg prøvar å ligge mellom 50-70 gr kh pr dag dei dagane eg trenar og rundt 30 gr kh dei dagane eg ikkje trenar. Dette fungerar bra for meg og kroppen kjennes lett og smidig både til kondisjons- og styrketrening.

__________________
Min journal
Sunroad78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - 50-100 gr kh pr dag Svar med sitat
Gammel 10-05-11, 11:46   #24
nilmor
Medlem
 
nilmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Stathelle, Telemark
Innlegg: 175
nilmor er ny på veien

Sv: Lavkarbo og MYE trening

Opprinnelig lagt inn av Anos, her.

Jeg har ikke jobb eller skole nå fremover for en lengre periode, motivasjonen er på topp og jeg har lyst å begynne å trene med personlig trener. Da mener jeg hard trening. 4-5 dager i uken, 2-3 timer. Hvordan er det med trening på lavkarbo? Er det ikke ideelt? Har lest litt og forstått det slik at lavkalori fungerer bedre hvis man er i hard trening pga karbs som gir deg mer energi. Hjelp?

Jeg er i min tredje måned på ketolysekuren og trener hardt fysisk mellom 3-5 ganger i uken, og da med økter på 1-2 timer.
Dette fungerer helt uproblematisk, selv med karbinntak på rundt 10 gram.

På treningen (sykler landevei) har jeg kun inntak av vann og jeg sliter aldri med blodsukkersvingninger eller følelsen av å gå næringstom.
Den eneste ulempen jeg klarer å komme på er tendenser til kramper i benmusklaturen.
Jeg tar mangesiumtilskudd for å motvirke dette, men hard belastning av muskelgrupper over tid, gir meg likevel krampetendenser.

Min anbefaling er å etablere gode treningsvaner nå som du er igang med kostomleggingen.
Husk trening kan du gjøre etter du er ferdig med diettperioden og vil bidra til å stabilisere ditt nye vektnivå.
I tillegg er det jo viktig å trekke frem alle andre fordeler rundt trening, som økt velvære, frigjøring av endorfiner, økt muskelmasse osv osv.

Lykke til med treningen

__________________
STARTVEKT: 134,7 kg - 16.02.2011
MÅL: 90 kg. NÅ: 103,1 kg
MINUS: 31,6 kg

~ There is no easy way to heaven ~
nilmor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-05-11, 18:18   #25
Anos
Medlem
 
Anos sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 238
Anos er ny på veien

Sv: Lavkarbo og MYE trening

Tusen takk for svar.

Jeg er klar over at jeg bør begynne gradvis. Jeg kommer til å ha lange men ikke tunge treningsøkter i begynnelsen. Jeg er helt ekstremt sta og fullfører alltid det jeg begynner på, så uansett hvor demotivert jeg blir så skal jeg fortsette uansett.

Grunnen til at jeg vil trene såpass mye er fordi jeg vil komme fortere i form, bli STERKERE, atletisk.. Jeg må komme i toppform hvis jeg vil nå det ultimate målet mitt, og jeg har en lang lang vei å gå :-)

Edit: Så nettopp på The Biggest Loser hvor de snakket om trening og karbohydrater. De sa at man må ha karbs når man er i hard trening, om ikke vil man ikke gå ned like mye i vekt. Det høres jo veldig logisk ut. Jeg får bare prøve å se hvordan det går.. Jeg har veldig lite lyst å begynne på lavkalori.

Anos er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kildehenvisning til ketose og trening (puls) og lavkarbo og trening? wollafruen Trening 6 23-03-11 09:35
Trening med lavkarbo mosafreia Trening 4 22-04-10 20:40
Trening på lavkarbo? andee Spørsmål og svar 4 28-09-09 09:33
Trening og lavkarbo... Tidligere bruker Trening 35 25-03-07 21:40
trening og lavkarbo eipa Trening 5 13-10-04 10:56


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no