Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Fett og proteiner ga ikke vektøkning, men det gjorde fett og sukker

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-12-09, 10:25   #1
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Fett og proteiner ga ikke vektøkning, men det gjorde fett og sukker

Klippet fra bloggen min:

Forskere ved Nasjonalt institutt for ernæring og sjømat (NIFES), har i samarbeid med universitetet i København utført en studie på mus:
Nettopp pga at denne studien er utført på mus skal man være litt forsiktig med å overføre samme resultat på mennesker sånn uten videre da en mus ikke nødvendigvis reagerer på samme måte som et menneske.
Men nå er det jo en gang sånn at forskere har en hang til å teste ut ting på dyr så…..

Forskerne testet ut forskjellige kosthold.

  1. Lavfettdiett med mindre kalorier enn de andre
  2. Fett- og sukkerdiett
  3. Fett- og proteindiett
I fett- og proteindietten ble sukkeret byttet ut med proteiner, men ellers var antall kalorier i gruppe 2 og 3 det samme.

Resultatet?
  • Lavfett- og lavkalorigruppen hold seg slanke
  • Fett- og sukkergruppen ble kanonfeite
  • Fett- og proteingruppen la ikke på seg i det hele tatt
Lise Madsen sier:

Sitat:

- De musene som spiste proteiner og fett måtte spise syv ganger så mange kalorier for å legge på seg ett gram fett i forhold til de som spiste sukker og fett. Her skal du få det helt nøyaktig, sier Madsen og leser i papirene sine:
- Proteingruppen måtte ha 468 kilokalorier for å legge på seg ett gram, mens musene som spiste sukker kun trengte 68 kilokalorier for å legge på seg ett gram fett.

Hva mener Lise Madsen om dette:

Sitat:

- Vi tror at samspillet mellom hovednæringsstoffene kanskje er viktigere enn mengden, og ikke minst hvordan de innvirker på sultsignalet cAMP, forklarer Madsen.
Det som skjer når cAMPen er høy, er at kroppen får beskjed om her er det matmangel – det må produseres energi. Enkelt fortalt så blir fettsyrer fra fettvevet transportert til leveren som omdanner dem til energi, mens proteinene omdannes til sukker. Hjernen må ha sukker, og dersom det ikke blir tilført via kostholdet, produserer kroppen det selv.
- Vi tror det er denne prosessen der leveren lager sukker som er enormt energikrevende, avslutter Lise Madsen.

Interessant lesing!
Du kan lese hel i BT.no: Hun ga slankesvar
Takk til Øyvind for tips :-)

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 10:43   #2
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Fett og proteiner ga ikke vektøkning, men det gjorde fett og sukker

Flere som har lest dette i dag. Dette er den tredje tråden jeg har sett.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 10:44   #3
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Fett og proteiner ga ikke vektøkning, men det gjorde fett og sukker

Interessant! Kanskje dette er svaret på (iallfall en av dem..) at kroppen kan tilføres flere kcal på lavkarbo enn på høykarbo - fordi leveren jobber mere for å produsere sukker til hjernen..

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 11:13   #4
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Fett og proteiner ga ikke vektøkning, men det gjorde fett og sukker

Sitat:

Vi tror at samspillet mellom hovednæringsstoffene kanskje er viktigere enn mengden, og ikke minst hvordan de innvirker på sultsignalet cAMP, forklarer Madsen.

Doh!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 11:40   #5
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Fett og proteiner ga ikke vektøkning, men det gjorde fett og sukker

Opprinnelig lagt inn av Aeryth, her.

Flere som har lest dette i dag. Dette er den tredje tråden jeg har sett.

Oops

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 11:44   #6
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Fett og proteiner ga ikke vektøkning, men det gjorde fett og sukker

Åh, for en gangs skyld et forsøk hvor de ikke konkluderer med at fett er feitende når de kombinerer det med brødmat/sukkermat! Og de ble helt sjokkerte, gitt!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 11:48   #7
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Fett og proteiner ga ikke vektøkning, men det gjorde fett og sukker

Og så må jeg si jeg blir helt dårlig av de museforsøkene, og bildene. Dette kunne de fint testa på frivillige personer

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 12:13   #8
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Fett og proteiner ga ikke vektøkning, men det gjorde fett og sukker

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Og så må jeg si jeg blir helt dårlig av de museforsøkene, og bildene. Dette kunne de fint testa på frivillige personer

Helt enig!
Men vet du, de testet en lavfettdiett mot en lavkarbo/høyfettdiett i Sverige.
Probelmet etter en tid var at flere i lavfettgruppa ville gå over til høyfettgruppa

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 12:43   #9
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Fett og proteiner ga ikke vektøkning, men det gjorde fett og sukker

Det er helt andre kostnader og problemer med oppfølging og etterfølging av diett når man bruker frivillige personer.
Da må man bruke folk i fengsel eller koma
Musene får maten sin kun etter hva de får servert. De kan ikke skeie ut på MacDonalds. Det er derfor forsøkene på folk kun holdes i 4-5 dager og så blir konklusjonen at folk blir dårlige og dumme av lavkarbo.

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 13:16   #10
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Fett og proteiner ga ikke vektøkning, men det gjorde fett og sukker

Ja, da burde de bruke folk i fengsel, da! Dyremishandel kan aldri forsvares.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 13:32   #11
somaya
Medlem
 
somaya sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Oslo
Alder: 46
Innlegg: 159
somaya er på en erverdig vei

Sv: Fett og proteiner ga ikke vektøkning, men det gjorde fett og sukker

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Og så må jeg si jeg blir helt dårlig av de museforsøkene, og bildene. Dette kunne de fint testa på frivillige personer

Signerer!

__________________




Stolt mamma til 4
somaya er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala fedon Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 17:46   #12
The Dude
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 247
The Dude har en fantastisk aura rundt segThe Dude har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fett og proteiner ga ikke vektøkning, men det gjorde fett og sukker

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Ja, da burde de bruke folk i fengsel, da! Dyremishandel kan aldri forsvares.

På hvilken måte er det dyremishandling å gi en mus mat?

The Dude er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vær snill med kroppen Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 18:37   #13
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Fett og proteiner ga ikke vektøkning, men det gjorde fett og sukker

Ja nei. Det er jo ikke dyremishandling å provosere fram knallfedme hos et dyr og avlive det etterpå ''i forskningens tjeneste''.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 11-12-09, 21:10   #14
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Fett og proteiner ga ikke vektøkning, men det gjorde fett og sukker

Jeg mener at en god mus er en død mus jeg da *Grøss!*

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fett/proteiner/karbo Jonblund Spis deg ned i vekt med Skaldeman 15 30-07-11 00:02
Sukker + fett = fett, proteiner + fett = lett! grotingeling Generell ernæringsdebatt 1 11-12-09 10:25
Karbohydrater, fett og proteiner macer Ketolysekuren 15 27-03-09 15:18
Forhold fett/proteiner Sol Ketolysekuren 4 06-02-08 16:18
Fett vs proteiner moinx Ketolysekuren 22 28-04-07 23:41


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no