Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Er det virkelig SÅ vanskelig å gå ned i vekt?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-12-11, 11:42   #1
Stian Danielsen
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 23
Stian Danielsen er på en erverdig vei
Exclamation

Er det virkelig SÅ vanskelig å gå ned i vekt?

Hei folkens!

For 3 måneder siden endret jeg livsstil radikalt. På det tidspunktet hadde jeg, over lang tid, trent så og si ingenting, spist mye sjokolade, potetgull og drukket en del brus regelmessig. Vekten lå ca. 15 kg over normalvekt og jeg var generelt i dårlig form.

I løpet av disse siste tre månedene har jeg så og si sluttet helt med brus, spiser nesten ingenting potetgull, men tar fortsatt en sjokolade en gang i blandt. Jeg trener nesten hver dag og har et godt sammensatt daglig kosttilskudd.

Kostholdsmessig følger jeg ikke strengt noen diett, men spiser forholdsvis lite karbohydrater. Et daglig inntak kan se slik ut:

Frokost: 2 spiseskjeer selolje, 1 lavkarboskive med egg, 2-3 glass vann og en kopp kaffe.
Lunsj: En kraftig salat med kylling, fetaost eller liknende. Eventuelt lavkarboskive eller et varm-mat måltid med kjøtt.
Middag: Stort sett kjøttmat med potet eller ris til - pasta en sjelden gang.
Kvelds: Mulig lavkarboskive, men kan ta en porsjon havregryn+Fitness+frukt og melk (ikke akkurat lavkarbo, men det føles godt).

På disse tre månedene har min allmentilstand blitt særdeles god, jeg føler meg sunn, frisk og sterk. Immunforsvaret er på topp og jeg begynner å se trent og sprek ut. Yay!

MEN - på disse tre månedene har jeg kun gått ned ca. 3 kilo! De siste to ukene har jeg faktisk gått OPP 0,7 kg (er det mulig!?)!

Hva skjer? Er det virkelig SÅ vanskelig å gå ned i vekt at det skal enda mer til?? Lite godteri, lite karbo og hvetemel, masse trening og likevel nesten ingen vektnedgang??

Må jeg kjøre Ketolyse for å få en skikkelig nedgang?

Det er nesten så jeg begynner å spise potetgull og drikke brus igjen når det å slutte med disse gir så liten effekt i forhold til vekten...

Vel, jeg føler meg ihvertfall veldig bra og har ingen planer om å bli usunn igjen. Overkropp, ben og armer har blitt betydelig slankere (må skifte ut bukser og gensre snart!), men har fremdeles en irriterende mage som er i veien for Yoga-treningen min - det er den som stritter mest i mot slankingen. Skulle gjerne hatt den vekk.

Dette ble langt - måtte bare lufte litt frustrasjon. Jeg har veid meg hver søndag morgen i to måneder nå og begynner å bli lei av at vekten nekter å gå ned!

Stian Danielsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 11:52   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Er det virkelig SÅ vanskelig å gå ned i vekt?

Du sier jo at kroppen har endret seg og at du ikke hadde mye overvekt, så hva så om du ikke har gått ned "mer enn 3 kg?" Du har vel sikkert bygd muskler osv.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 11:53   #3
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: Er det virkelig SÅ vanskelig å gå ned i vekt?

Du føler deg bra og målebåndet viser resultater, det må jo være bra? Du har sikkert fått litt muskler vil jeg tro? Fortsatt som du gjør og kast vekta, er mitt råd.

__________________
Min journal
Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 11:53   #4
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Er det virkelig SÅ vanskelig å gå ned i vekt?

Husk at muskler veier mer enn fett. Når du kan se at kroppen har forandret seg, bør det i seg selv attestere at å kutte ut potetgullet, sammen med de andre endringene du har gjort, har vært effektivt.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 12:01   #5
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Er det virkelig SÅ vanskelig å gå ned i vekt?

Wow, jeg må egentlig bare gratulere! Se bort fra tallet på vekta, som flere sier, og se på de fantastisk positive endringene som har skjedd. I følge Sofie Hexeberg tar det faktisk tre måneder å switche til fettforbrenning, så du har jo egentlig akkurat begynt. Og magen er gjerne det stedet fettet sitter hardest. Så smør deg med tålmodighet, og klapp deg selv på skuldra for en flott innsats

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 12:57   #6
Stian Danielsen
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 23
Stian Danielsen er på en erverdig vei

Sv: Er det virkelig SÅ vanskelig å gå ned i vekt?

Okay, okay, jeg skal smøre meg med mer tålmodighet!

Jeg har egentlig ikke stresset, men hadde nok forventet større vektnedgang i løpet av denne tiden. Når det er sagt så var jeg ikke like flink første måneden som jeg har vært den siste, så det er vel ikke usannsynlig at jeg vil merke ytterligere forbedring videre fremover hvis jeg holder koken (noe jeg kommer til å gjøre )

Takk for gratulasjoner og støttende meldinger - jeg har mye å takke lavkarbo-forumet for min fremgang. Livet mitt har forbedret seg utrolig den siste tiden mye takket være inspirasjon or råd jeg fått herfra!

Eksempel:
De siste par ukene har hele familien min (kone og tre barn) vært plaget av virus og sykdom - det har vært sengeligging og fravær fra skole og jobb for alle...unntatt meg!

Jeg har vandret frisk og rask midt i det hele uten tegn til å være affektert eller smittet - det må være en god indikasjon på at jeg gjør noe rett

Stian Danielsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 13:40   #7
Marina
Seniormedlem
 
Marina sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Bergen
Innlegg: 603
Marina har en fantastisk aura rundt segMarina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Er det virkelig SÅ vanskelig å gå ned i vekt?

Først må jeg bare gratulere. Det høres ut som du har fått fantastiske resultater på kort tid!

Vekten kan komme av så mye. Kanskje har du mer vann i kroppen etter at du begynte å trene? Veier du deg på samme tid hver dag (på morgenen før du spiser frokost, etter du har vært på do er best) og med de samme klærne (les: uten klær er best)?

__________________




Min journal
Marina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 14:25   #8
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Er det virkelig SÅ vanskelig å gå ned i vekt?

Stian, når du bare har begynt å spise normalt blir ikke resultatene på vekta raskt endret. Gratulerer med endringen men ikke spis potetgull pga at det går tregere enn du håper, spis heller mer ketolyseaktig så du kommer dit du faktisk vil. Please.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 15:02   #9
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Er det virkelig SÅ vanskelig å gå ned i vekt?

Opprinnelig lagt inn av Stian Danielsen, her.

Hei folkens!

For 3 måneder siden endret jeg livsstil radikalt. På det tidspunktet hadde jeg, over lang tid, trent så og si ingenting, spist mye sjokolade, potetgull og drukket en del brus regelmessig. Vekten lå ca. 15 kg over normalvekt og jeg var generelt i dårlig form.

I løpet av disse siste tre månedene har jeg så og si sluttet helt med brus, spiser nesten ingenting potetgull, men tar fortsatt en sjokolade en gang i blandt. Jeg trener nesten hver dag og har et godt sammensatt daglig kosttilskudd.

Kostholdsmessig følger jeg ikke strengt noen diett, men spiser forholdsvis lite karbohydrater. Et daglig inntak kan se slik ut:

Frokost: 2 spiseskjeer selolje, 1 lavkarboskive med egg, 2-3 glass vann og en kopp kaffe.
Lunsj: En kraftig salat med kylling, fetaost eller liknende. Eventuelt lavkarboskive eller et varm-mat måltid med kjøtt.
Middag: Stort sett kjøttmat med potet eller ris til - pasta en sjelden gang.
Kvelds: Mulig lavkarboskive, men kan ta en porsjon havregryn+Fitness+frukt og melk (ikke akkurat lavkarbo, men det føles godt).

På disse tre månedene har min allmentilstand blitt særdeles god, jeg føler meg sunn, frisk og sterk. Immunforsvaret er på topp og jeg begynner å se trent og sprek ut. Yay!

MEN - på disse tre månedene har jeg kun gått ned ca. 3 kilo! De siste to ukene har jeg faktisk gått OPP 0,7 kg (er det mulig!?)!

Hva skjer? Er det virkelig SÅ vanskelig å gå ned i vekt at det skal enda mer til?? Lite godteri, lite karbo og hvetemel, masse trening og likevel nesten ingen vektnedgang??

Må jeg kjøre Ketolyse for å få en skikkelig nedgang?

Det er nesten så jeg begynner å spise potetgull og drikke brus igjen når det å slutte med disse gir så liten effekt i forhold til vekten...

Vel, jeg føler meg ihvertfall veldig bra og har ingen planer om å bli usunn igjen. Overkropp, ben og armer har blitt betydelig slankere (må skifte ut bukser og gensre snart!), men har fremdeles en irriterende mage som er i veien for Yoga-treningen min - det er den som stritter mest i mot slankingen. Skulle gjerne hatt den vekk.

Dette ble langt - måtte bare lufte litt frustrasjon. Jeg har veid meg hver søndag morgen i to måneder nå og begynner å bli lei av at vekten nekter å gå ned!

Jeg tenker litt på at matinntaket ditt kanskje ikke er optimalt. Litt avhengig av hva du veier/høyde, er EN skive med egg til frokost, salat til lunsj og protein med potet eller ris og tilslutt melk/havregryn/fitness/frukt en litt (for meg!) merkelig sammensetning av menyen.

Jeg synes du kanskje spiser litt lite mat (igjen, litt avhengig av hva du veier/høyde), spesielt fordi du nå trener hver dag.
Du spiser svært lite grønnsaker også, og velger og spise en del mer karbohydrater til kvelds enn tidligere på dagen. Spiser du melk/frukt/havregryn/fitness som inneholder en del karbohydrater til kvelds, fyller du opp glukoselagrene med rimelig raske kh, og kroppen din trenger ikke forbrenne fett i løpet av natten. Våkner du sulten? Det er ofte et tegn på at kroppen din ikke har kommet i gang med fettforbrenning i løpet av natten.

Til middag ville jeg byttet ut ihvertfall risen med masse gode grønnsaker. En liten potet gjør ikke så mye, men spis andre grønnsaker i tillegg. Og ikke glem fettet!!

Selv om du sier at du spiser lavkarbo i kostholdsfilosofiboksen din, er jeg litt usikker på hva slags lavkarbo du spiser.
Det kan også se ut som du spiser svært lite fett, og om du kutter både kh og fett samtidig, vil det ofte være litt vanskelig og komme i gang med fettforbrenningen.

Litt flåsete av deg og si at du like gjerne kan begynne og drikke brus og spise potetgull igjen fordi du ikke oppnår ønsket vekttap etter min mening. Sannsynligvis vil du føle deg ganske uggen om du nå velger og gjøre dette, og da er jo hele poenget vekke....
En sjokolade nå og da vil jo også forsinke fettforbrenningen din - gjerne med flere dager, og om du da spiser sjokolade ofte nok kan dette faktisk være nok til å forpurre at kroppen din får anledning til å komme i gang med forbrenning av kroppsfett. Ta med at om du stadig vekk spiser kh-rik mat som poteter, ris, fitness, frukt osv OG faktisk spiser en del fett - er det ikke rart om vekta går opp. Man kan dessverre ikke få i både pose og sekk

Se heller på matinntaket ditt, spiser du nok proteiner? Hva slags nivå av kh-inntak er du mest komfortabel med og har du justert fettinntaket ihht kh-inntaket? Burde du kanskje i en periode fulgt en retning litt strikt for å både lære litt mer om kostholdet OG om hvordan din egen kropp reagerer på forskjellige matinntak? Kanskje det kan være veien og gå for å få i gang vekttap?

Litt tanker fra meg etter å ha lest innlegget ditt

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 16:20   #10
Stian Danielsen
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 23
Stian Danielsen er på en erverdig vei

Sv: Er det virkelig SÅ vanskelig å gå ned i vekt?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Jeg tenker litt på at matinntaket ditt kanskje ikke er optimalt. Litt avhengig av hva du veier/høyde, er EN skive med egg til frokost, salat til lunsj og protein med potet eller ris og tilslutt melk/havregryn/fitness/frukt en litt (for meg!) merkelig sammensetning av menyen.

Jeg synes du kanskje spiser litt lite mat (igjen, litt avhengig av hva du veier/høyde), spesielt fordi du nå trener hver dag.
Du spiser svært lite grønnsaker også, og velger og spise en del mer karbohydrater til kvelds enn tidligere på dagen. Spiser du melk/frukt/havregryn/fitness som inneholder en del karbohydrater til kvelds, fyller du opp glukoselagrene med rimelig raske kh, og kroppen din trenger ikke forbrenne fett i løpet av natten. Våkner du sulten? Det er ofte et tegn på at kroppen din ikke har kommet i gang med fettforbrenning i løpet av natten.

Til middag ville jeg byttet ut ihvertfall risen med masse gode grønnsaker. En liten potet gjør ikke så mye, men spis andre grønnsaker i tillegg. Og ikke glem fettet!!

Selv om du sier at du spiser lavkarbo i kostholdsfilosofiboksen din, er jeg litt usikker på hva slags lavkarbo du spiser.
Det kan også se ut som du spiser svært lite fett, og om du kutter både kh og fett samtidig, vil det ofte være litt vanskelig og komme i gang med fettforbrenningen.

Litt flåsete av deg og si at du like gjerne kan begynne og drikke brus og spise potetgull igjen fordi du ikke oppnår ønsket vekttap etter min mening. Sannsynligvis vil du føle deg ganske uggen om du nå velger og gjøre dette, og da er jo hele poenget vekke....
En sjokolade nå og da vil jo også forsinke fettforbrenningen din - gjerne med flere dager, og om du da spiser sjokolade ofte nok kan dette faktisk være nok til å forpurre at kroppen din får anledning til å komme i gang med forbrenning av kroppsfett. Ta med at om du stadig vekk spiser kh-rik mat som poteter, ris, fitness, frukt osv OG faktisk spiser en del fett - er det ikke rart om vekta går opp. Man kan dessverre ikke få i både pose og sekk

Se heller på matinntaket ditt, spiser du nok proteiner? Hva slags nivå av kh-inntak er du mest komfortabel med og har du justert fettinntaket ihht kh-inntaket? Burde du kanskje i en periode fulgt en retning litt strikt for å både lære litt mer om kostholdet OG om hvordan din egen kropp reagerer på forskjellige matinntak? Kanskje det kan være veien og gå for å få i gang vekttap?

Litt tanker fra meg etter å ha lest innlegget ditt

Takk for respons, Nerthug

Matinntaket er ikke optimalt, nei. Likevel er endringene totalt fra slik jeg levde for 3 måneder siden så radikale at jeg forventet større vektreduksjon.

Grønnsaksinntaket kan godt økes - tid middagsrettene spiser jeg som regel brokkoli, gulrøtter eller rosenkål, men utover det blir det ingen grønnsaker.

Frokosten jeg spiser er veldig dekkende. To spiseskjeer selolje og en lavkarboskive med egg eller mye sardiner holder meg god og mett godt inn i lunsjtiden. Jeg er ikke spesielt sulten om morgenen.

Blodsukkernivået mitt er generelt stabilt og sulthetsfølelsen svinger ikke voldsomt eller raskt. Jeg er god og mett hele dagen og kan ofte kutte kveldsmaten. Spiser ikke den havregryn-varianten hver kveld og spiser gjerne noe annet i stedet.

Totalt karboinntak ligger på ca. 6 brødenheter, men jeg har noen unntaksdager innimellom, så jeg følger ikke lavkarbo veldig nøye.

Stian Danielsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 16:42   #11
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Er det virkelig SÅ vanskelig å gå ned i vekt?

Ut fra det du forteller, vil jeg tro du kan finne mange gode tips hos Fedon Lindberg. Det er bare noen få ytterligere justeringer og det er langt fra et ketolyse-kosthold. Les og se om du får innspirasjon er mitt tips.

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 17:52   #12
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Er det virkelig SÅ vanskelig å gå ned i vekt?

Opprinnelig lagt inn av Stian Danielsen, her.


Totalt karboinntak ligger på ca. 6 brødenheter, men jeg har noen unntaksdager innimellom, så jeg følger ikke lavkarbo veldig nøye.

Og der har du svaret på manglende vekttap Hold deg strikt over noen uker så skal du se du får vektnedgang også. Så kan du heller spise med "unntaksdager" innimellom når du har nådd målvekt.

Det er dermed ikke SÅ vanskelig og gå ned i vekt, men du må nesten være konsekvent over en lengre periode for å oppnå resultatet du ønsker deg...
Matinntak under vektnedgang og matinntak under vektstabilisering er to forskjellige ting.

Du ligger på kh-inntaket til Lutz/optimal ernæring, holder du deg litt under trenger du ikke bekymre deg for fettinntaket, ender du ofte over, må du være mer restriktiv med fett

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvorfor man ofte står stille i vekt eller går OPP i vekt på lavkarbo! Iset Lavkarbo generelt 28 20-10-11 19:43
Går det virkelig så tregt? Dragonfly Ketolysekuren 10 28-09-10 14:13
Hæ? Er det virkelig mulig? Bella78 Ketolysekuren 16 14-08-08 21:09
Ny her jeg, og trenger virkelig råd sangjenta Ketolysekuren 7 19-02-08 20:25
De som har vanskelig med å gå ned i vekt her, bruker dere hormonspiral? Knubbelubba Spørsmål og svar 40 06-11-07 19:22


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no