Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Dr Lindbergs

Har jeg spist riktig i dag?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-08-04, 01:05   #1
*lilje*
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2004
Alder: 49
Innlegg: 38
*lilje* er på en erverdig vei

Har jeg spist riktig i dag?

Skikkelig fersking lurer på om jeg har spist riktig i dag.

Frokost:
Havregryn (ca 1 dl) med skummet melk
Kiwi
5-6 valnøtter

Mellom 1:
Yoplati
1 gulrot
9 mandler

Middag:
wok av paprika, babymais, kyllingfilet, løk, soyasaus, chilisaus, bambusskudd

Mellom 2:
Yoplati (igjen ja.. hadde det litt travelt i dag.. he he)
kålrabi
9 mandler
1 kopp fruktte med suketter (kan jeg spise suketter forresten??)

Kvelds:
2 lindberg brødskiver (ferdigkjøpt brød)
grønn salat
omelett av 3 egg
1 glass skummet melk

+ Drukket masse vann.

Vært veldig fint å få tilbakemelding slik at jeg kan få et hint om jeg er på riktig spor, og hva som ikke er helt bra.
Ser at det er mange av dere som kan kjempemye om Lindberg.
Håper at jeg kan lære mer etterhvert.
Hele opplegget virker veldig motiverende og spennende.

*lilje* er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lav karbo Svar med sitat
Gammel 20-08-04, 09:55   #2
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Nok en gang blir jeg minnet på at jeg bør lese boken til Lindberg... Har bare skummet den for lenge siden fordi det ble Atkins vi skulle følge... Men den står her i hyllen, så det er vel bare å sette i gang..

Men hvor MYE kjøtt har du til middagen? Forholdene har mye å si.
også lurer jeg på hvorfor du bruker skummetmelk? Og kansje du kunne tilsatt noen spiseskjeier med cottage cheese i grøten for å øke proteininholdet i tillegg til nøttene?

*sender stafettpinnen videre til noen som kan dette bedre*

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 20-08-04, 13:20   #3
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Fra min ammatør synsvinkel ser det veldig bra ut. Men jeg savner protein til frokost, også sundt fett hele dagen. Viktig med nok protein (har vist blitt litt protein-profet nå jeg ). Selv skal jeg ha 90 g protein omdagen, 30 g til hvert av 3 hovedmåltid. Det er viktig å lese eller på annen måte lære dette skikkelig. Jeg anbefaler kurs på det varmeste!! Selv har jeg gått 2 stukker. De annonseres i disse dager. Lykke til

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 20-08-04, 13:41   #4
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av *lilje*

Skikkelig fersking lurer på om jeg har spist riktig i dag.

Enig med Guro - mangler proteiner her.... Jeg spør ofte meg selv før hvert måltid; Har jeg nok proteiner på asjetten min nå? ...hvis ikke fyller jeg på med mer..... Proteiner skal være tilstede i alle måltider!

Opprinnelig lagt inn av *lilje*

Frokost:
Havregryn (ca 1 dl) med skummet melk
Kiwi
5-6 valnøtter.

Frokosten din er grei i utgangspunktet, men jeg ville ha gjort som Guro skriver i journalen sin; å bruke cottage cheese i havregrøten! Det smaker veldig godt og gir deg proteiner i måltidet.


Opprinnelig lagt inn av *lilje*

Mellom 1:
Yoplati
1 gulrot
9 mandler.

Helt greit mellommåltid syns jeg!

Opprinnelig lagt inn av *lilje*

Middag:
wok av paprika, babymais, kyllingfilet, løk, soyasaus, chilisaus, bambusskudd.

Middagen ser i utgangspunktet grei ut, men mengden kyllingfilet er jo viktig her da.... ca. 23-25 gram protein pr. 100 gram kyllingfilet, så du bør nok ha ca. 150 gram kylling til middag. Ville ha brukt brokkoli i tillegg til grønnsakene, for den inneholder så mye god smak og vitaminer. Gjerne også blomkål. Vet ikke noe om karbo-innhold i bambusskudd og babymais jeg akkurat nå......

Opprinnelig lagt inn av *lilje*

Mellom 2:
Yoplati (igjen ja.. hadde det litt travelt i dag.. he he)
kålrabi
9 mandler
1 kopp fruktte med suketter (kan jeg spise suketter forresten??).

kan spise suketter? Det kommer an på hvem du spør... Jeg hadde prøvd å trappe ned - og helst vent meg av med vanen å søte teen.... Og så hadde jeg holdt meg til kun en Yoplait om dagen - men det er min mening da....

Opprinnelig lagt inn av *lilje*

Kvelds:
2 lindberg brødskiver (ferdigkjøpt brød)
grønn salat
omelett av 3 egg
1 glass skummet melk.

Bruker du olje på salaten din? Det bør du! Hva slags salat er det? Bare issalat eller? Varier gjerne og bruk masse forskjellig sammen - deilig og næringsrikt. Kutt opp en halv avokado og ha i - det er også kjempedeilig. Og masse sunt fett. Personlig hadde jeg nok redusert til 1 skive brød....

fra Fedonisten

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 20-08-04, 18:33   #5
*lilje*
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2004
Alder: 49
Innlegg: 38
*lilje* er på en erverdig vei

Tusen takk for alle svarene. Kjempeflott å få hjelp av andre litt mer drevne her inne. Helt supert!!!

Opprinnelig lagt inn av Fedonisten

Enig med Guro - mangler proteiner her.... Jeg spør ofte meg selv før hvert måltid; Har jeg nok proteiner på asjetten min nå? ...hvis ikke fyller jeg på med mer..... Proteiner skal være tilstede i alle måltider!

OK.. Må prøve å følge med det da ja

Frokosten din er grei i utgangspunktet, men jeg ville ha gjort som Guro skriver i journalen sin; å bruke cottage cheese i havregrøten! Det smaker veldig godt og gir deg proteiner i måltidet.

Hm.. liker ikke cottage chees jeg da, noe annet å anbefale?

Middagen ser i utgangspunktet grei ut, men mengden kyllingfilet er jo viktig her da.... ca. 23-25 gram protein pr. 100 gram kyllingfilet, så du bør nok ha ca. 150 gram kylling til middag.

Da spiste jeg nok for lite kylling ja.

kan spise suketter? Det kommer an på hvem du spør... Jeg hadde prøvd å trappe ned - og helst vent meg av med vanen å søte teen.... Og så hadde jeg holdt meg til kun en Yoplait om dagen - men det er min mening da....

Sukk... har liksom klamret meg til en kopp te med suketter når søthungerene har vært som verst

Bruker du olje på salaten din? Det bør du! Hva slags salat er det? Bare issalat eller? Varier gjerne og bruk masse forskjellig sammen - deilig og næringsrikt. Kutt opp en halv avokado og ha i - det er også kjempedeilig. Og masse sunt fett. Personlig hadde jeg nok redusert til 1 skive brød....

Tenkte kanskje det var mye med 1 skive...men jeg var såå sulten
Ja hadde fransk dressing på salaten.
Bruker å variere mellom mange typer salater så jeg ikke skal bli lei.
Skal prøve avokado. Har aldri smakt det før.

fra Fedonisten

*lilje* er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lav karbo Svar med sitat
Gammel 07-10-04, 09:37   #6
lizzite
Nytt Medlem
 
lizzite sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Oslo
Alder: 41
Innlegg: 1
lizzite er på en erverdig vei

fornuftig og bra mat.Men det smarteste er å tenke at det viktigste måltidet er frokost..her kan du ha mest karbohydrater(av alle måltidene i løpet av dagen),det er fint med trege karbs så du har energi utover dagen.(og gjerne ett glass juice i tillegg -Ikke nektar vel og merke pga sukkerinnholdet-eplejuice/appelsinjuice er fint)Til kvelds (1-2 timer før du legger deg-kommer litt an på forbrenningen din),spiser du mest proteiner..ville ikke spist brød til kvelds.ville heller hatt brød til lunsj.Selv spiser jeg bare brød i helgene og spiser ellers knekkerbød til lunsj.Pass på å få i deg masse vann men det ser det ut som du gjør allerede så det er fint. De to største måltidene er frokost og middag.(og da helst middag før kl 18).Det kunne vært smart og kjøpe proteinpulver..dette er fint og ta før du legger deg,eller som suppliment til ett lite måltid.En mulighet er også å bytte ut melk med soyamelk (fin å ha litt i prot shake også).
Til middag så pass på at mesteparten er kjøtt og grønnsaker og bare en liten del av det er karb..som f.eks pasta og ris,poteter osv..
Ikke dumt å ta fett tilskudd som omega 3 osv.. fint å ha litt olivenolje o.l i salaten..
bare ta en variant med riktigst fettinnhold.. Fedon har ett par av dem
Spis ofte og mindre 6-8 ganger om dagen..da holder du forbrenningen oppe...
Og det viktigste: Mosjoner... Du trenger ikke løpe.. å gå i hurtig tempo er effektivt og fint..og det aller beste som gir resultater er å gå før frokost.. 30-60(max)min..









Opprinnelig lagt inn av *lilje*

Skikkelig fersking lurer på om jeg har spist riktig i dag.

Frokost:
Havregryn (ca 1 dl) med skummet melk
Kiwi
5-6 valnøtter

Mellom 1:
Yoplati
1 gulrot
9 mandler

Middag:
wok av paprika, babymais, kyllingfilet, løk, soyasaus, chilisaus, bambusskudd

Mellom 2:
Yoplati (igjen ja.. hadde det litt travelt i dag.. he he)
kålrabi
9 mandler
1 kopp fruktte med suketter (kan jeg spise suketter forresten??)

Kvelds:
2 lindberg brødskiver (ferdigkjøpt brød)
grønn salat
omelett av 3 egg
1 glass skummet melk

+ Drukket masse vann.

Vært veldig fint å få tilbakemelding slik at jeg kan få et hint om jeg er på riktig spor, og hva som ikke er helt bra.
Ser at det er mange av dere som kan kjempemye om Lindberg.
Håper at jeg kan lære mer etterhvert.
Hele opplegget virker veldig motiverende og spennende.

lizzite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spise sundt med mindre karbohydrater.. Trener MYE..så litt karbs må det jo bli Svar med sitat
Gammel 20-01-05, 09:44   #7
MarF
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 44
Innlegg: 2
MarF er på en erverdig vei

Er enig med Lizzite ang unngå skive til kvelds. bedre å spise karbo om morgen el lunsj, enn til kvelds.

Største feilen jeg gjør er å IKKE tygge maten godt nok. Det betyr masse folkens. Maten skal eltes sammen med "spyttet" i munnen slik at kroppen fordøyer den skikkelig. Feil nr 2 er at jeg aldri sitter og spise, for liten tid... hehe...

MarF er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Din filosfi/hvilken du følger Svar med sitat
Gammel 20-01-05, 10:42   #8
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Hvis du er helt fersking, så synes jeg dette var kjempebra jeg. Det må jeg si.

Flotte svar har du fått også. Fedonisten har jo gått igjennom menyen din måltid for måltid og kommentert og gitt råd. Hun vet hva hun snakker om.
Jeg bare lurer på en ting; Den yoghurten...håper det er 0,1% Yoplait, for det er den eneste anbefalte.
Fedonisten anbefaler deg også mer proteiner , feks cc, men siden du ikke er veldig glad i det (du kan jo bli det ) , så kan jeg anbefale sojaflak. Det kjøpes i helsekosten. den kan du ha i både grøt og yoghurt. Masse proteiner.
Pøs på med litt broccoli og litt tomat også, så blir vi så fornøyde så.

Hvis målet er å gå ned i vekt, og du gjør det så spiser du riktig i forhold til deg. Hvis ikke så kan vi alltids komme med små endrings forslag. feks kunstig søtstoff som enkelte ikke tåler etter hvert.
Skriv også opp hva du drikker da....

Lykke til videre

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 20-01-05, 23:45   #9
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av MarF

Er enig med Lizzite ang unngå skive til kvelds. bedre å spise karbo om morgen el lunsj, enn til kvelds.

Største feilen jeg gjør er å IKKE tygge maten godt nok. Det betyr masse folkens. Maten skal eltes sammen med "spyttet" i munnen slik at kroppen fordøyer den skikkelig. Feil nr 2 er at jeg aldri sitter og spise, for liten tid... hehe...

Åh, så bra, dette har jeg hørt om før... men takk for at du minte meg på! Nå skal jeg bli flinkere til å tygge maten ordentlig

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 21-01-05, 00:00   #10
sommerfugl
Il Mio Angelo Piccolo
 
sommerfugl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Molde
Alder: 39
Innlegg: 1.431
sommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av MarF

Største feilen jeg gjør er å IKKE tygge maten godt nok. Det betyr masse folkens. Maten skal eltes sammen med "spyttet" i munnen slik at kroppen fordøyer den skikkelig.

ojj, har jeg ikke tenkt på før, hvorfor er det så viktig?

__________________
sommerfugl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Annika D, 80-80-20 Svar med sitat
Gammel 27-01-05, 21:42   #11
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av sommerfugl

ojj, har jeg ikke tenkt på før, hvorfor er det så viktig?

Bl.a fordi det er lettere fordøyelig da, og fordi det tar tid før hjernen oppfatter at vi er mette...

Takk for tips om soyaflak i youghurt og grøt! Er det noen spesielle typer havregryn jeg bør/ikke bør lge litt grøt av da?

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no