Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fett

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-04-07, 22:50   #1
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fett

Noen som kjenner til Ray Peat? Mannen skriver ildfullt til de mettede fettsyrenes forsvar og går til generelt frontalangrep på flerumettet fett.

http://raypeat.com/articles/articles...ted-oils.shtml
http://raypeat.com/articles/articles/coconut-oil.shtml

Absolutt interessant!

__________________
--Solan

Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Gammel 07-04-07, 00:11   #2
eriksen
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Alder: 38
Innlegg: 120
eriksen er på en erverdig vei

Sv: Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fett

Sitat:

Rancidity of oils occurs when they are exposed to oxygen, in the body just as in the bottle. Harmful free radicals are formed, and oxygen is used up.

Dette er feil. Oljene kan ha harsknet ved varmebehandling, men oljene i seg selv harskner ikke i kroppen.

Det er også misledende av ham å hevde at kroppen kan lage egne essensielle fettsyrer. Kroppen kan danne en fettsyre som er en slags erstatning for essensielle fettsyrer (omega-6 og omega-3), men kroppen kan ikke konvertere denne "erstatningen" slik at den får de samme positive egenskapene som omega-6 og omega-3 har.


Det er dessuten umulig å unngå flerumettet fett, da de finnes i praktisk talt alle matvarer...

eriksen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapen Svar med sitat
Gammel 07-04-07, 00:21   #3
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fett

Eriksen: Er du sikker på at oljer ikke kan harskne i kroppen? Jeg mener å ha lest og hørt det flere steder, og at det bla. er årsaken til at man bør ta større doser antioksidanter jo mer flerumettede fettsyrer man inntar? Skaldeman sier også noe om dette. Nå er ikke han forsker, men jeg synes det hørtes logisk ut. Skal se om jeg finner mer info om dette.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)

Sist redigert av Iset : 07-04-07 kl 17:24.
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 07-04-07, 11:48   #4
slaskalainen
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fett

For å si det sånn så represtenerer Peat og Eriksen 2 forskjellige "teologiske" skoler innen vitenskapen. Slik er det mhye av som vi forstår etterhvert, om mye. Jeg tar ikke standpunkt her, men vitenskapen har ikke så mye klarhet i ting og tang som vi kan få inntrykk av.

Debatten vil gå videre.

  Svar med sitat
Gammel 07-04-07, 18:32   #5
slaskalainen
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fett

Kan si at man er "going great guns" mot flerumettet fett.

http://www.newtreatments.org/FoodInfo/ga/420/

Det er ikke lett - men vi må ikke bli skremte heller. Personlig har jeg alltid syntes det har virket rart at vi skulle ta tilskudd av spesielt fett.

Noen anbefaler det slik:

70% total fat on a calorie basis
31% saturated fat
7% polyunsaturated fat
25% monounsaturated fat
7% other fats
27% protein
3% carbohydrates (20 gm of which 3 gm or less is fiber).


  Svar med sitat
Gammel 07-04-07, 19:44   #6
eriksen
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Alder: 38
Innlegg: 120
eriksen er på en erverdig vei

Sv: Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fett

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Eriksen: Er du sikker på at oljer ikke kan harskne i kroppen? Jeg mener å ha lest og hørt det flere steder, og at det bla. er årsaken til at man bør ta større doser antioksidanter jo mer flerumettede fettsyrer man inntar? Skaldeman sier også noe om dette. Nå er ikke han forsker, men jeg synes det hørtes logisk ut. Skal se om jeg finner mer info om dette.

Det man bør unngå er hydrogeniserte oljer, for i dem fører varmebehandlingen til at fettsyrene harskner. Men å innta fettsyrene i sin ferske, naturlige form vil ikke gjøre at de harskner i kroppen. Så matlaging med f.eks. linfrøolje og andre oljer med flerumettet fett, vil jo gjøre at oljen harskner, og det er ikke bra for kroppen.
Men det er forskjell på den oljen man kjøper i butikken, og den man får i seg naturlig, gjennom fisk f.eks.
Kaldpresset olje er fremstilt uten at de tilføres varme, men om de er bedre enn varmpressete oljer, har jeg ikke undersøkt...
I matvareindustrien er det vanlig å herde disse oljene, nettopp for å unngå harskning. Og da dannes jo, som vi har fått med oss, trans-fettsyrer....

I forsøk på rotter, hvor de har blitt fôret på en helt fettfri kost, har symptomene vært mistrivsel, hudforandringer, vekstans, nyreforstyrrelser og nedsatt fruktbarhet. Men symptomene forsvinner når bare de essensielle fettsyrene tilføres.
Mangel på essensielle fettsyrer forekommer sjelden hos mennesker. Ikke før i 1971 ble dette påvist hos et menneske, en som hadde levd på intravenøs næring, helt uten fett, i over 100 dager.

Så hvis man tar umettede fettsyrer som kosttilskudd f.eks, bør man få i seg ekstra antioksidanter ja, fordi fettsyrene har harsknet under behandlingen. Torskeleverolje er f.eks veldig utsatt for dette, og noe av problemene kan oppveies av bl.a. E-vitamin...



Det er to typer harskning, eller oksidering. Og han har forsåvidt rett i at fettsyrer harskner i kroppen, men det er ikke den type harskning som gjør fettsyrene skadelige. Det er den harskningen som oppstår under f.eks.matlaging, hvor fettsyrene binder seg til frie radikaler, som er skadelig.

Det står mer om dette her:
http://www.westonaprice.org/knowyour...oils-faqs.html

Den siden er forresten skrevet av en fettilhenger.

eriksen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapen Svar med sitat
Gammel 07-04-07, 21:00   #7
mcfrogner
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 277
mcfrogner er ny på veien

Sv: Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fett

Utrolig interessant lesning ja Det rokker jo veldig ved det alle tror er riktig... Må finne ut mer om dette. Han refererer jo til en del studier. Skulle ikke forundre meg om dette er sant.

__________________
Startvekt: 130 kg
Vekt nå: 105 kg
mcfrogner er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/Atkins/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 07-04-07, 21:17   #8
slaskalainen
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fett

Opprinnelig lagt inn av mcfrogner, her.

Utrolig interessant lesning ja Det rokker jo veldig ved det alle tror er riktig... Må finne ut mer om dette. Han refererer jo til en del studier. Skulle ikke forundre meg om dette er sant.

Det som i alle fall er sant, at den rette troen nødvendigvis ikke er rett, slik generelt sett. Ta et googlesøk på "Ray Peat" så finner du utrolig mye interessant.

  Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 00:04   #9
mcfrogner
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 277
mcfrogner er ny på veien

Sv: Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fett

Hvis dette er riktig er fettet i bacon veldig usunt hvis grisene spiser store mengder mais og soyabønner. No!!!!!!!!!!!! Hva spiser eg. griser i Europa?

Og det måtte jo være en grunn til at soyaolje, solsikkeolje osv. er så billige

Sjekk denne linken om kokosnøttolje og om mettet/umettet fett generelt:

http://www.africanpacific.com/nui_he...oconut_oil.htm

Må bare lime inn en liten del av det som står der:

"It is still believed that eating fat, of any kind, makes you gain weight. Research has now shown that it is the type of fat you eat that can potentially cause weight gain. There are studies suggesting that a diet high in polyunsaturated (flerumettet) fats has adverse effects upon the thyroid grand, causing hypothyroid-like symptoms, such as: fatigue, weight gain, edema, and hypercholesterolemia. When farmers in the 1940s fed pigs a diet high in soybean and sunflower oil, as opposed to coconut oil, the pigs gained a substantial amount of weight; whereas, pigs fed a diet high in coconut oil stayed lean."

Dette er sykt interessant, visste ingenting om dette jeg...

__________________
Startvekt: 130 kg
Vekt nå: 105 kg

Sist redigert av mcfrogner : 08-04-07 kl 00:25.
mcfrogner er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/Atkins/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 12:50   #10
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fett

Utrolig interessant. Det er som en puslespillbit endelig dukket opp og falt på plass.

Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 14:09   #11
mcfrogner
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 277
mcfrogner er ny på veien

Sv: Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fett

I know, right?

Digger det med at grisene har blitt slanke mens menneskene har blitt feite

Kan neppe være bra å innta noe som tidligere ble brukt i maling...

__________________
Startvekt: 130 kg
Vekt nå: 105 kg

Sist redigert av mcfrogner : 08-04-07 kl 15:04.
mcfrogner er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/Atkins/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 09-04-07, 08:22   #12
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Sv: Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fett

Opprinnelig lagt inn av eriksen, her.

Det står mer om dette her:
http://www.westonaprice.org/knowyour...oils-faqs.html

Den siden er forresten skrevet av en fettilhenger.

Mary Enig, ja. Trolig den mest vettuge forskren på denne planeten når det gjelder forskning på fett og formidling av det. Har du lest boka hennes om fett? Veldig absolutt kjempeverd å lese.

Hun summerer vel det hele greit opp: EFAs are, however, harmful in large amounts and the many research papers cited by Peat showing immune problems, increased cancer and premature aging from feeding of polyunsaturates simply corroborate this fact. But Peat has taken studies indicating that large amounts of EFAs are bad for us (a now well-established fact) and used them to argue that we don’t need any at all.

Finally, it should be stressed that certain components of the diet actually reduce (but do not eliminate) our requirements for EFAs. The main one is saturated fatty acids which help us conserve EFAs and put them in the tissues where they belong. Some studies indicate that vitamin B6 can ameliorate the problems caused by EFA deficiency, possibly by helping us use them more efficiently.


Bestilte forresten 6 gallons kokosolje fra http://tropicaltraditions.com (eller var det 8? Det var kona som ordet det). Jeg har bestilt fra dem før, og er dritfornøyd med oljene derfra, om noen lurer på det. Når jeg bestiller i såpass store kvanta blir det ikke dyrere enn Cocosa, heller. (For all del, Cocosa er også OK, men det er nå en grunn til at jeg bestiller fra de her, da!)

__________________
--Solan

Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Gammel 09-04-07, 11:48   #13
Trixie
Medlem
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Follo
Innlegg: 281
Trixie er ny på veien

Sv: Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fett

Opprinnelig lagt inn av Solan, her.

....
Bestilte forresten 6 gallons kokosolje fra http://tropicaltraditions.com (eller var det 8? Det var kona som ordet det). ...

23 eller 80 liter?! Rekker du å bruke opp dette før det blir harskt?
Trixie

Trixie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekur, senere lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-04-07, 15:10   #14
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Sv: Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fett

20-30 liter er jo ikke så mye (rekker neppe til jul engang), og kokosolje holder seg fint i minst ett år uten tegn til harskning.

__________________
--Solan

Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 00:01   #15
mcfrogner
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 277
mcfrogner er ny på veien

Sv: Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fett

Opprinnelig lagt inn av Solan, her.

20-30 liter er jo ikke så mye (rekker neppe til jul engang), og kokosolje holder seg fint i minst ett år uten tegn til harskning.

Kjøpte kokosnøttolje på butikken i dag jeg, ikke så store kvanta akkurat da Hva bruker du den til eg.? Jeg tenkte jo ikke på det...

__________________
Startvekt: 130 kg
Vekt nå: 105 kg
mcfrogner er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/Atkins/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 00:02   #16
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

Sv: Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fett

Bruker noen spiseskjeer til hvert måltid. Frokost: I frokostblandinga mi. Lunsj: Som "smør" i tjukke lag på vollkornbrot. Middag: Til steking og blanding i maten.

__________________
--Solan

Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 00:05   #17
mcfrogner
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 277
mcfrogner er ny på veien

Sv: Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fett

Smaker det veldig kokos av maten da eller? Til all slags steking?

__________________
Startvekt: 130 kg
Vekt nå: 105 kg
mcfrogner er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/Atkins/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 10:42   #18
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fett

Opprinnelig lagt inn av mcfrogner, her.

Smaker det veldig kokos av maten da eller? Til all slags steking?

Jeg bruker en kokosnøttolje som jeg kjøper på invandrersjappa i nabolaget (22,90 for et digert glass) og det smaker ikke i det hele tatt. Nå har jeg ikke sjekket her inne om den er godkjent, men den funker hvertfall kjempefint å steke i, særlig i wok.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 15:25   #19
mcfrogner
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 277
mcfrogner er ny på veien

Sv: Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fett

Så bra!! Da skal jeg begynne å bruke det! Kjøpte kaldpresset jomfru-kokosnøttolje på Centra, 99,- for et greit glass. Merket var Thai-et-eller-annet, men den virket bra ut fra det som står på etiketten i alle fall.

__________________
Startvekt: 130 kg
Vekt nå: 105 kg
mcfrogner er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/Atkins/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 13-04-07, 23:41   #20
Solan
Medlem
 
Solan sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Grimstad
Alder: 57
Innlegg: 288
Solan er ny på veien

midnattsbetraktninger rundt matfett

Bare pass på at det ikke er kjemisk ekstrahert eller noe slikt. Det er like stor forskjell på kvaliteten til kokosolje som det er på olivenolje.

Hva smak angår har du Virgin-versjonen, som beholder smaken. Cocosa kaller sin "Extra Virgin", men det er bare tull, siden det ikke er noe i kokosoljeverdenen som heter "Extra" Virgin. Extra Virgin er en betegnelse på olivenoljer. (Så det navnejukset er for meg et rødt flagg hva Cocosa angår.)

Kokos uten smak finnes det mye av, og de er som oftest ikke så sunne. Har du betalt 22 kroner for en liter er sjansen stor for at det er en "som oftest"-type. Akkurat som Delfiafettet på Super'n. Men likevel: Det er ikke noe problem å utvinne kokosolje uten smak på en sunn måte. Cocosas brune virker grei i så måte (da i motsetning til den hypede grønne), men selv bestiler jeg like godt fra de med linken over, siden de er testvinnerne.

Men det var det med smak: Jeg bruker mest versjonen uten smak. Den går til absolutt alt! Men den med smak går også til det meste. Unntak: Mårpølse! Mårpølse og kokos (med kokossmak) smaker faktisk helt jævlig sammen. Mårpølse og nøytral kokosolje, derimot, er fett! Jeg snakker nå så klart om den kokosoljen jeg bruker. En del andre kokosoljer har litt for mye smak av en eller annen grunn. Kanskje de har blitt dårlige? -- for kokossmaken skal visst bli intens om oljen er skjemt. Men hva vet jeg ... Men uansett, Cocosa grønn er en sånn med intens kokossmak, og den klarer jeg knapt tvinge i meg om jeg så prøver å skjule smaken med pepper! Usj! Og da går den også heller dårlig i mindre krydrede matretter.

Men det går an å overbruke kokos, og. Jeg brukte mye kokos i omelettene mine inntil jeg en dag plutelig var tom og måtte bruke smør i stedet. Resultatet av å bytte fra koos til smør var en langt saftigere smak. Så kokos er ikke nødvendigvis gourmetens valg i alle retter. I retter der fettet skal komme med smak på egen hånd er ofte smør et bedre alternativ. Selv rangerer jeg smør slik:

1. Undredal
2. Røros
3. Brimi
4. Kviteseid
5. Tine Setertype
6. Alt annet

Jeg vil også legge til at margarin er ikke smør. Margarin er en ond oppfinnelse designet for å berøve folk både helse og smaksopplevelser. Det passer best for protestanter og andre som tror de blir bedre mennesker av å lide unødig og gi avkall på flest mulig jordiske gleder. Margarin er for folk som like godt kunne spist tre dager gammalt Baker's kneipp tørt. Margarin ... æsj!

__________________
--Solan


Sist redigert av Solan : 21-04-07 kl 01:10.
Solan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen mix; utforsker Weston A Price / Mary Enig / Sally Fallon Svar med sitat
Gammel 05-05-09, 10:21   #21
arvid g
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 60
arvid g er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: midnattsbetraktninger rundt matfett

Opprinnelig lagt inn av Solan, her.

Bare pass på at det ikke er kjemisk ekstrahert eller noe slikt. Det er like stor forskjell på kvaliteten til kokosolje som det er på olivenolje.

Hva smak angår har du Virgin-versjonen, som beholder smaken. Cocosa kaller sin "Extra Virgin", men det er bare tull, siden det ikke er noe i kokosoljeverdenen som heter "Extra" Virgin. Extra Virgin er en betegnelse på olivenoljer. (Så det navnejukset er for meg et rødt flagg hva Cocosa angår.)

Kokos uten smak finnes det mye av, og de er som oftest ikke så sunne. Har du betalt 22 kroner for en liter er sjansen stor for at det er en "som oftest"-type. Akkurat som Delfiafettet på Super'n. Men likevel: Det er ikke noe problem å utvinne kokosolje uten smak på en sunn måte. Cocosas brune virker grei i så måte (da i motsetning til den hypede grønne), men selv bestiler jeg like godt fra de med linken over, siden de er testvinnerne.

Men det var det med smak: Jeg bruker mest versjonen uten smak. Den går til absolutt alt! Men den med smak går også til det meste. Unntak: Mårpølse! Mårpølse og kokos (med kokossmak) smaker faktisk helt jævlig sammen. Mårpølse og nøytral kokosolje, derimot, er fett! Jeg snakker nå så klart om den kokosoljen jeg bruker. En del andre kokosoljer har litt for mye smak av en eller annen grunn. Kanskje de har blitt dårlige? -- for kokossmaken skal visst bli intens om oljen er skjemt. Men hva vet jeg ... Men uansett, Cocosa grønn er en sånn med intens kokossmak, og den klarer jeg knapt tvinge i meg om jeg så prøver å skjule smaken med pepper! Usj! Og da går den også heller dårlig i mindre krydrede matretter.

Men det går an å overbruke kokos, og. Jeg brukte mye kokos i omelettene mine inntil jeg en dag plutelig var tom og måtte bruke smør i stedet. Resultatet av å bytte fra koos til smør var en langt saftigere smak. Så kokos er ikke nødvendigvis gourmetens valg i alle retter. I retter der fettet skal komme med smak på egen hånd er ofte smør et bedre alternativ. Selv rangerer jeg smør slik:

1. Undredal
2. Røros
3. Brimi
4. Kviteseid
5. Tine Setertype
6. Alt annet

Jeg vil også legge til at margarin er ikke smør. Margarin er en ond oppfinnelse designet for å berøve folk både helse og smaksopplevelser. Det passer best for protestanter og andre som tror de blir bedre mennesker av å lide unødig og gi avkall på flest mulig jordiske gleder. Margarin er for folk som like godt kunne spist tre dager gammalt Baker's kneipp tørt. Margarin ... æsj!


Ray Peat ja,da er dere på rett spor!!
Hvis de som "lever" på lavkarbo.no kan studere de meget vidtrekkende artiklene hans,og spre det over hele weben,da kan jeg trekke meg fra denne web sida.Dere vil etterhvert forstå hvilken kapasitet Ray Peat virkelig er!
Han er ektremt objektiv,anti-autorativ & kunnskapsrik!
Han har forska på Ernæring&hormoner siden 1970! Det var han som fant ut at ved å bruke P-piller så "kveler" man alt liv! Han går nok Mary Enig en meget høy gang totalt helsemessig sett.
Det ligger en negativ mot Ray Peat på nettet fra M.Enig,og da jeg spurte ham om den,svarte han følgende:

Sendar: Raymond Peat Mottakar: arvid.gerhard@thecoach.no Dato: 13.09.2007 16:52
By Mary G. Enig, PhD
"A Reply to Ray Peat
on Essential Fatty Acid Deficiency"


I found that articel on the net.
She talk about much about the " Cell Membrane" .......
and that the PUFA & The cod liver oil did no harm ??
and they did not get rancid, and so on...


People have told me that Mary Enig was sick, and that someone else wrote that article under her name. I don't think that anyone with Enig's education would have written such an article. Whoever wrote it was quite an irrational person. Ideas ascribed to me show that the author didn't read my articles, but rather is fantasizing, based on things she has heard about me.

Sammenligner vi ham med Christian Drevon,som har noenlunde samme utdanning ser jeg for meg dette:
CD er som et Knappenåls hode!
RP er som en stor middags tallerken!

Jeg har ad omveier fått personlig mail kontakt med ham og han har hjulpet meg i endel helse/sykdom saker!

arvid g

arvid g er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kroppens behov Svar med sitat
Gammel 05-05-09, 10:27   #22
arvid g
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 60
arvid g er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fett

Kokosolje= INGEN Diabetes !

MeieriSmør & Kokos Olje er Helse-Fett !
Skrevet av: arvid gerhard
Publisert: 11:41 05.02.2009
Sist endret: 11:36 05.02.2009
Skrevet for Haugesunds Avis

Kokos olje beskytter deg 100% mot Diabetes!!
Omega-6 fra Plantefett lager Diabetes!
Sukker „beskytter“ mot Diabetes !
Kokos olje beskytter deg 100% mot Diabetes!!
"Experimental diabetes and diet," Science 105, 548-549,


Denne Ernærings info er det INGEN i Helse-Norge & Media Norge, som ønsker at DU skal lese!! Den blir effektivt Sensurert vekk med merkelige forklaringer på hvorfor de ikke kan trykke det! eks: "dette er IKKE interessant for befolkningen" Oslo Dagblad!
ALLE er redde! Hva er de redde for? Hvem er de redde for?
Innen Ernæring & Medisin gjelder det å marsjere i takt! Vestens Ernærings & Medisin Politikk er et ekstremt Økonomisk Eventyr!!
Her KAN det IKKE slippes ut info som kan bestride deres gigantiske "angrep på folks helse"!!
Derfor har du ikke lest det som du ser i denne artikkelen før!
Her får du i alle fall litt info om diverse fett typer, les nøye, tenk selv, og lykke til !
Jeg har som ALLE Ernærings & Helse folk,,trodd at Omega-3 er bra for helsa vår!
Jeg har prediket dette til alle jeg trente!! Helt til jeg en dag finner Tunge vitenskapelige Studier som viser det motsatte! Hva gjør man da? Skal jeg si det til dere,eller bare holde kjeft???
Jeg kan ikke holde slik for meg selv! Så feig er jeg ikke!! Jeg har nå funnet studier som viser at det jeg har sagt "I alle år" er helt feil,,Omega-3 kan gi deg:Kreft,Demens,Blodpropp,Beinskjørhet,Hjerte-Feil etc.etc.

Norske 100 åringer - Hva spiste/spiser de !!
Meieri Smør på begge grøtene, på brødet, på poteter(ofte 2 ganger/dag),på egget og Saue Fettet i Komlå!!!
Meieri Smøret beskyttet dem mot de meget skadelige Marine Omega-3 fettsyrene fra Sild & makrell!
Og de spiste Salt & Sukker & Sirup i bøtter og spann.

”Denne maten er Livsfarlig” sier ALLE klinisk Ernærings Folk & Leger & Sykepleiere!!!

Ja vel,
MEN, hvorfor i blir de allikevel ”100 år”? De skulle jo vært døde før de var 30år, hvis Klinisk Ernærings Folk & Leger har rett!
Ja, hva tror du ????


“Klinisk Ernærings Forskende” professor Christian Drevon !!!
Jeg vil sende denne artikkel til ham,,så du skal vite at han vet, om alle de negative effekter fra Omega-3!!!….
Drevon har nok en rimelig normal intelligens,så han vil nok etterpå forstå at Marint Omega-3 slettes IKKE var det han har trodd!!
Men,tror du han vil fortelle deg om det??
Tvilsomt,fallhøyden blir for enorm!
Metta Fett er foreksempel MeieriSmør,Kokos,Egg,Kremfløte&Saue Fett!

"Dette er FARLIG fett",sier den „klinisk ernærings forskende Professoren“ Christian Drevon!
Har han rett i det, eller?

Metta Fett beskytter mot deg mot Plante&Fiske Oljer!
“A diet enriched in saturated fatty acids(Meieri Smør,Krem Fløte ,Norwegia,Saue Fett) effectively reverses necrosis, inflammation, and fibrosis!!. The therapeutic effects of saturated fatty acids may be explained, at least in part, by reduced endotoxemia and lipid peroxidation.(Metta Fett reduserer Fibrose , “glass-fiber” lignende hardt &“dødt” vev,som Kreft utvikler seg fra.ved bruk av Plante & Fiske Oljer)
Nanji, et al., 1995, 2001)

The relatively few studies of fish oil and linoleic acid that compare them with palmitic acid or coconut oil have produced some very important results. For example, pigs exposed to endotoxin developed severe lung problems (resembling “shock lung”) when they had been on a diet with either fish oil or linoleic acid, Marint Omega-3 & Plante Omega-6) used for intravenous feeding in hospitals), but not after palmitic acid (I kokos olje)
(Wolfe, et al., 2002).

Smør & Kokos Olje = Beskytter deg mot Blodpropp
The effects of PUFA taken in a meal disturb the clotting system(Plante/Fiske oljer produserer Blodpropp)), but the same quantity of Saturated fat prevent clotting.(Mens samme mengde Meieri Smør.Kremfløte,KokosOlje forhindret Blodpropp)
Molina, et al., 2003).


Metta Fett=MeieriSmør,Kokos-olje= Friskt Hjerte !!!
India 1960/70: 1 Million jernbane-folk:
Sør-India, de spiste ca. 15x mer Plante & Fiske Oljer og hadde ca.15x mer Hjerte Lidelser!
Nord-India, spiste ca. 15 x mer Metta fett og ca. 15x mindre Hjerte Lidelser!
Indian Journal of Industrial Medicine, 1968, 14:219

Den „klinisk ernærings forskende Professoren“ Christian Drevon vil nok IKKE fortelle deg om de Studier som beviser skadene Plante&Fiske fett gir deg!

Ok,nå vet du litt mer om Fettet i maten din! Og hva de kan gjøre med kroppen din!
Hvilket Fett vil du velge nå?
Og hvorfor er Norges Ernærings & Helse Vesen så redde for at du skal få denne info?
Hvorfor sensurerer ALLE Norges Aviser dette?
5/2 2009. Arvid Gerhard

om du ønsker mer info:
post@thecoach.no

arvid g er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kroppens behov Svar med sitat
Gammel 05-05-09, 10:35   #23
arvid g
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 60
arvid g er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fett

alle mine skriv (mye er basert på studier/artikler fra Ray Peat,som er GIGANT innen Ernæring/helse/sykdom)blir spredd ut til ALLE i helse Norge,også til Ernærings forsker/professor Christian Drevon!! Etter mange mailer har det blitt for meget for den gode professor!
Han skriver følgende:
Sendar: Christian A. Drevon Mottakar: arvid.gerhard@thecoach.no Dato: Tor 13:51
Vennligst ikke forurens min e-post med disse meldingene.Christian A. DrevonProfessor MD, PhD



Han burde visst bedre enn å utfordre meg på den måten! Nå kjenner jeg at Motivasjonen stiger! Han vil få etterhvert mange spørsmål å besvare fra helsemyndigheter&folk om hvorfor han pusher Omega-3 !!

arvid g

arvid g er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kroppens behov Svar med sitat
Gammel 05-05-09, 11:01   #24
arvid g
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 60
arvid g er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fett

de siste 2 år har jeg spist ca. 100 liter Kokos olje+20kg meierismør+50 liter Kremfløte+3kg fett sauekjøtt! INGEN plante&fisk olje!!


Kolesterolet gikk ned fra 5,8 til 3,8 !!!
arvid g

arvid g er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kroppens behov Svar med sitat
Gammel 05-05-09, 11:09   #25
Homer Simpson
Medlem
 
Homer Simpson sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 55
Innlegg: 387
Homer Simpson har en fantastisk aura rundt segHomer Simpson har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fett

Opprinnelig lagt inn av arvid g, her.

alle mine skriv (mye er basert på studier/artikler fra Ray Peat,som er GIGANT innen Ernæring/helse/sykdom)blir spredd ut til ALLE i helse Norge,også til Ernærings forsker/professor Christian Drevon!! Etter mange mailer har det blitt for meget for den gode professor!
Han skriver følgende:
Sendar: Christian A. Drevon Mottakar: arvid.gerhard@thecoach.no Dato: Tor 13:51
Vennligst ikke forurens min e-post med disse meldingene.Christian A. DrevonProfessor MD, PhD



Han burde visst bedre enn å utfordre meg på den måten! Nå kjenner jeg at Motivasjonen stiger! Han vil få etterhvert mange spørsmål å besvare fra helsemyndigheter&folk om hvorfor han pusher Omega-3 !!

arvid g

Flott, stå på!!!

__________________


Homer Simpson er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 16:56
Melk Kristian Generell ernæringsdebatt 39 06-06-05 04:52
På forsiden... André Buskevekster Lavkarbo generelt 1 19-09-04 13:37
Sonen vs Atkins - ketose Huldr Atkins kosthold 16 06-07-04 09:37


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no