Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Kosttilskudd

Gir Betakaroten lungekreft?

Kosttilskudd Spørsmål, tips og anbefalinger av vitaminer, mineraler og andre kosttilskudd.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-04-07, 01:27   #1
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Gir Betakaroten lungekreft?

Ser at dette med lungekreft og betakaroten ofte går igjen i diskusjoner. Men såvidt jeg vet gjaldt dette kun SYNTETISK betakaroten, ikke organisk? I slike (useriøse) undersøkelser blir det jo alltid brukt syntetiske tilskudd, noe som ikke alltid viser "sannheten". Står litt mer her:

http://www.trim.no/pub/art.php?id=396

Sitat:

Bør man innta syntetisk betakaroten?
En oversiktsartikkel diskuterer ulike aspekter forbundet med bruk av naturlig og syntetisk betakaroten (22). Forfatterne viser at tilskudd ikke alltid har de ønskede virkningene; bl.a. brukes som eksempel en finsk undersøkelse hvor 29 133 mannlige røykere (alder 50-69 år) ble inndelt i fire grupper som enten fikk bare betakaroten (20 mg/dag), vitamin E (50 mg/dag), begge deler eller ingen tilskudd. Etter åtte år viste det seg overraskende nok at de som ble gitt betakaroten, fikk mer lungekreft enn øvrige grupper (23, 24). Eksemplet er flittig brukt av motstandere av kosttilskudd (25, 26), til tross for at den finske studien (23) er sterkt kritisert (27, 28). Forsøket brukte syntetisk betakaroten sammen med et syntetisk fargestoff (quinolin, et derivat av kulltjære) som dyreforsøk har vist kan være kreftfremkallende (29, 30). Studien bør om noe tjene som advarsel mot sigarettrøyking og mot inntak av isolerte, kunstige antioksidanter. Røykere mangler ofte vitamin C, som er nødvendig for å holde betakaroten og andre antioksidanter i redusert tilstand (27). Hvis man bruker kosttilskudd, bør de inneholde naturlige antioksidanter fra frukt og grønnsaker. Blant annet kan vises til at 128 av 156 uavhengige undersøkelser foretatt før 1992 har vist at inntak av frukt og grønnsaker reduserer forekomsten av kreft (31). Her er undertegnede og Statens ernæringsråd enige. Seriøse helsekostprodusenter satser på naturlige konsentrater som inneholder samtlige karotenoider i naturlig form, hvilket neppe er noen fare for folkehelsa.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 01:28   #2
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Gur Betakaroten lungekreft?

Kan noen forandre på overskriften? En liten skriveleif.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 25-10-07, 19:10   #3
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Gir Betakaroten lungekreft?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ser at dette med lungekreft og betakaroten ofte går igjen i diskusjoner. Men såvidt jeg vet gjaldt dette kun SYNTETISK betakaroten, ikke organisk? I slike (useriøse) undersøkelser blir det jo alltid brukt syntetiske tilskudd, noe som ikke alltid viser "sannheten". Står litt mer her:

http://www.trim.no/pub/art.php?id=396

Folk som røyker BØR faktisk ikke spise gulrøtter eller få i seg betakaroten....

Ikke spør meg hvorfor...

Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 25-10-07, 20:11   #4
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Gir Betakaroten lungekreft?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Folk som røyker BØR faktisk ikke spise gulrøtter eller få i seg betakaroten....

Ikke spør meg hvorfor...

Hva? Du kan jo ikke bare slenge ut noe uten dokumentasjon og be folk om å ikke spørre deg om hvorfor?
Hvis du har seriøs dokumentasjon på det du sier nå så skal jeg heller gi meg, hvis ikke velger jeg å ikke tro på det, for det høres totalt feil ut.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 25-10-07, 20:24   #5
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Gir Betakaroten lungekreft?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Hva? Du kan jo ikke bare slenge ut noe uten dokumentasjon og be folk om å ikke spørre deg om hvorfor?
Hvis du har seriøs dokumentasjon på det du sier nå så skal jeg heller gi meg, hvis ikke velger jeg å ikke tro på det, for det høres totalt feil ut.

Skal finne ut av det

Neida, ikke heelt feil. Vi hadde en medisinmann på besøk på jobb og han snakket mye om betakarotener og en sykdom. Skal finne ut av det i morgen, på jobb, og si mer her da..

Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 25-10-07, 20:26   #6
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Gir Betakaroten lungekreft?

Ja men det er jo snakk omk SYNTETISK betakaroten, er det ikke? Det står jo flere steder at det er det gule fargestoffet i betakarotenpillene som gir økt fare for lungekreft, ikke naturlig betakaroten. Men finn i vei.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 20:12   #7
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Gir Betakaroten lungekreft?

Dytter litt på denne i tilfelle noen har ny info?

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 21:57   #8
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Gir Betakaroten lungekreft?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Dytter litt på denne i tilfelle noen har ny info?

Såvidt jeg vet mangler de intervensjonsstudier. Men det kan godt hende at beta-karoten fører til kreft. Jeg har ikke sett noe om "organisk beta-karoten," som egentlig betyr at det består av karbon.

__________________
In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Da gir jeg meg jeg....=( lillekine Ketolysekuren 12 14-08-07 07:06
Betakaroten - blir du brunere? nomma Kosttilskudd 39 03-07-07 10:58
Hvorfor gir fett inn, masse fett ut? Fjonken Spørsmål og svar 23 15-02-07 17:13
Melk gjør barn tykke og gir ikke sterkere benbygning Nooria Barns kosthold 5 13-06-05 13:10


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no