Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Litt pinlig, men nå må jeg spørre

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-06-11, 17:24   #1
runnmensunn
Medlem
 
runnmensunn sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Sandnes
Innlegg: 130
runnmensunn er på en erverdig vei

Litt pinlig, men nå må jeg spørre

Begynte med lavkarbo i april, veldig fornøyd med min nye livsstil. Kiloene går sakte med sikkert av. Men det er en ting jeg sliter med og det er toalettbesøk. Er bare på do en gang i uken, noe som er ganske så plagsomt....

Hadde noen dager i Roma hvor jeg skeiet litt ut, og det fikk fart på sakene. Var nesten en lettelse...

Men jeg vil jo helst unngå utskeielser, noen gode råd til hva jeg kan spise for å få fart på sakene? Er dette vanlig?

runnmensunn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 17:27   #2
Iza
Medlem
 
Iza sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Skedsmokorset
Innlegg: 74
Iza er ny på veien

Sv: Litt pinlig, men nå må jeg spørre

Hvorfor syntes du det er plagsomt? Jeg elsker det! Hehe. På dø max to ganger i uka,og helt normalt. Etterhvert kan det hende du går oftere,når kroppen trenger mindre energi.

__________________
When you fall,you rise and it feels like flying.
Iza er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo inspirert av ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 17:30   #3
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Litt pinlig, men nå må jeg spørre

Nå ble jeg litt overrasket; jeg har alltid hatt treg avføring og hatt "jobb" bare hver femte til sjuende dag.
Etter å ha gått over på lavkarbo, har jeg "jobb" stort sett hver dag, max annenhver dag og jeg har nå løs avføring jeg ikke trenger å grue meg til.
Trodde at hvis man får i seg nok fett, så er det slik magen skal oppføre seg?
Eller er jeg heeelt på villspor?

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 17:53   #4
MAR
Medlem
 
MAR sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 327
MAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snill

Sv: Litt pinlig, men nå må jeg spørre

Jeg har ingen fasit her, men merker selv i alle fall at magen går tregere og toalettbesøk blir mer ubehagelig hvis jeg ikke drikker masse vann!

__________________


MAR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 17:54   #5
Bøtt
Seniormedlem
 
Bøtt sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.153
Bøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressurs

Sv: Litt pinlig, men nå må jeg spørre

Nei det er da ikke bra å bare gå på do en gang i uka Vil ikke si det er helt normalt.

Hver dag er vel det beste .De du putter inn må jo komme ut

Bøtt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 17:56   #6
Pruttilutt
Seniormedlem
 
Pruttilutt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bodø
Alder: 35
Innlegg: 1.485
Pruttilutt har en fantastisk aura rundt segPruttilutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Litt pinlig, men nå må jeg spørre

Hvis du plages med avføringen kan det være greit å gjøre visse grep.
- Passe på nok mengde væske
- Gerds fløtegrøt setter virkelig "jobben" i gang (sikker på at den kan få i gang fødsler...)
- Sjampinjonger er bra for å få fart på ting
- Linfrø kan også hjelpe

Hvis du søker i forumet på "treg mage" er jeg sikker på at du finner flere råd om emnet. Hyppig problemstilling i omstillingen.

Jeg bruker si at kroppen benytter seg mer av det du tilfører den. I høykarbokosten danner det seg mer avfallsstoffer i tarmen som vi kjenner som avføring. Her tar kroppen til seg mer av det som går gjennom systemet, og restene er minimale.

__________________
Mål til minstenotering:


Pruttilutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Streng ketogen livsstil Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 17:59   #7
bevaremegvel
Medlem
 
bevaremegvel sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 252
bevaremegvel har en fantastisk aura rundt segbevaremegvel har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Litt pinlig, men nå må jeg spørre

jeg er på do omtrent hver dag, noe jeg aldri var på høykrbo for da slet jeg med treg mage.

Men jeg har tenkt kanskje dette kommer av at jeg spiser lavkarbobrød med mye nøtter i?

bevaremegvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbokost Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 18:49   #8
solihjerte
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 82
solihjerte er ny på veien

Sv: Litt pinlig, men nå må jeg spørre

Jeg har kjøpt linfrø og psylliumfrø (loppefrø) på helsekost. Tar en ss av hver og blander i et stort glass vann, så lar jeg det stå et par timer, og så drikker jeg det. Det er litt geleaktig når det har stått litt. Litt rar konsistens å drikke, men det smaker nesten ingenting, så jeg synes ikke det er noe problem.
Drikk mye vann til dette, og så skjer det saker og ting .

Spør gjerne på helsekost eller der du kjøper dette, om de kan anbefale andre ting å blande det ut i.

Dette fungerer godt for meg når det er perioder med hard mage.

solihjerte er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 21:20   #9
Simpfan
Medlem
 
Simpfan sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Eidskog i Hedmark
Innlegg: 161
Simpfan er på en erverdig vei

Sv: Litt pinlig, men nå må jeg spørre

Hedlige som har hard mage, jeg sliter med diare, alt fra 1 - 20 ganger om dagen

__________________


Simpfan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkalori Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 21:31   #10
mysil
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Akershus
Alder: 43
Innlegg: 201
mysil er på en erverdig vei

Sv: Litt pinlig, men nå må jeg spørre

Jeg har det helt fint med 2-3 turer på ramma i uka Har på høykarbo slitt med kronisk diare i 4 år med 10-30 turer på ramma i døgnet :s Da har man ikke noe særlig med liv akkurat

Men over på det TS lurer på, jeg bruker å eta et par fiberrik om magan blir for hard, det har funka hver eneste gang på meg hvertfall

__________________







mysil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 22:05   #11
Livsglede
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 565
Livsglede har en fantastisk aura rundt segLivsglede har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Litt pinlig, men nå må jeg spørre

Om du sliter med løs eller hard mage kjøp HUSK på helsekosten, dette regulerer begge veier. Ta 1-2 ts i et glass vann morgen og kveld, så blir det nok stopp på problemene både den ene eller andre veien. Drikk et glass vann etterpå også. Lykke til på det lille hvite

Livsglede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden redusert lavkarbo uten egg,meieriprodukt,nøtter,gluten, og hvetestivelse Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 22:13   #12
Tirililltove
Medlem
 
Tirililltove sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 169
Tirililltove er ny på veien

Sv: Litt pinlig, men nå må jeg spørre

Spiser du nok fett, eller drikker nok vann ?

__________________


Tirililltove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 23:51   #13
lillemeg88
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: oslo
Innlegg: 392
lillemeg88 er ny på veien

Sv: Litt pinlig, men nå må jeg spørre

bland cocosa i en kopp sterk kaffe (evt te om du ikke liker kaffe) - det hjelper alltid meg

lillemeg88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 23:59   #14
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Litt pinlig, men nå må jeg spørre

Ta litt ekstra magnesium
Da løsner det!!!!

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 00:09   #15
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Litt pinlig, men nå må jeg spørre

Opprinnelig lagt inn av Bøtt, her.

De du putter inn må jo komme ut

Nja, det er vel en sannhet med modifikasjoner. Det kommer jo ut igjen i løpet av en syv års tid, men det meste man spiser, blir tatt opp i tarmen (ellers blir litt av vitsen med å spise borte... annet enn at det er himla godt med mat, da). Har man mye fiber i kosten, vil man naturlig nok få mer avføring enn om man har lite fiber, men ellers består avføringen for det meste av vann, bakterier, døde celler, nedbrytningsprodukter/avfallsstoffer, litt mineraler og slikt.
Når man legger om til lavkarbo og renere mat, vil mange oppleve at de får mindre avføring, så det er ingen krise om man ikke må bimmelibom() hver dag.
Men hvis det blir plagsomt, er det absolutt verdt å gjøre noe med det, slik som f.eks. å spise/drikke litt fiberhusk eller lignende, og passe på å få i seg nok vann og fett, slik det blir foreslått over her

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 07:41   #16
runnmensunn
Medlem
 
runnmensunn sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Sandnes
Innlegg: 130
runnmensunn er på en erverdig vei

Sv: Litt pinlig, men nå må jeg spørre

Tusen takk for gode råd alle sammen Selv om en ikke vil at andre skal ha ¨toalettproblemer¨ er det alltid godt å vite at en ikke er alene.

Nå skal det drikkes vann og spises frø og diverse i lange baner, så får jeg håpe det blir fart i sakene. Føler meg til tider litt smågravid.... så det hadde vært godt å få bukt med problemet.

runnmensunn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 08:28   #17
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Litt pinlig, men nå må jeg spørre

Vanskelig å si noe om dette. Det kommer veldig an på hva som var "feil" før og hva som er endret. Daglig - annenhver dag regnes som "god" frekvens. Men dette avhenger av volumet man spiser og hva man spiser.

1) Lavkarbo kan bedre stoffskiftet... et svekket stoffskifte gir ofte treg mage. I et slikt tilfelle vil lavkarbo gjerne føre til normalisering (hyppigere) toalettbesøk
2) Lavkarbo medfører ofte mindre eller helt kutt i gluten. Er man en uoppdaget glutenintolerant vil dette være positivt. Som glutenintolerant kan man ha enten løs eller treg mage.
3) Lavkarbo medfører ofte en økning i bruk av melkeprodukter. Har man lav laktosetoleranse kan dette gi en forverring. Laktoseintolerante får ofte løs mage av mye melk, mens friske mennesker kan få treg mage av mye melk. Det er en av årsakene til at syrnede prosukter er å foretrekke dersom man tåler melk. (De fleste laktoseintolerante kan tåle smør og noe lagret ost, men ikke større mengder melk, youghurt eller rømme.)
4) "Hvilken lavkarbo man er" - spiser man med eller uten mye grønnsaker... Grønnsakene er den største fiberkilden på lavkarbo.

Om man har treg mage så kan man øke fiber lett gjennom å spise mer rå grønnsaker. Det er ikke kun kornprodukter som inneholder fiber.

Magnesiumtabletter (på kvelden - man blir ofte trøtt av dem) eller c-vitamin er gode nødløsninger.

smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 09:34   #18
Coockie
Medlem
 
Coockie sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 146
Coockie har en fantastisk aura rundt segCoockie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Litt pinlig, men nå må jeg spørre

Man kan også ta seg en runde med treningsrockering.
Det setter saker igang.

__________________
Livet er en dans på roser, men hvem sa at dansing på roser var lett?
Leter du etter noe? Det er ikke noe her. Hvorfor titter du her egentlig?.
Startvekt: 103,6 kg – Mål: -32 kg – Fremgang: -16 kg
Coockie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Det meste med måte Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 10:12   #19
Bøtt
Seniormedlem
 
Bøtt sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.153
Bøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressurs

Sv: Litt pinlig, men nå må jeg spørre

Opprinnelig lagt inn av lifejack, her.

Nja, det er vel en sannhet med modifikasjoner. Det kommer jo ut igjen i løpet av en syv års tid, men det meste man spiser, blir tatt opp i tarmen (ellers blir litt av vitsen med å spise borte... annet enn at det er himla godt med mat, da). Har man mye fiber i kosten, vil man naturlig nok få mer avføring enn om man har lite fiber, men ellers består avføringen for det meste av vann, bakterier, døde celler, nedbrytningsprodukter/avfallsstoffer, litt mineraler og slikt.
Når man legger om til lavkarbo og renere mat, vil mange oppleve at de får mindre avføring, så det er ingen krise om man ikke må bimmelibom() hver dag.
Men hvis det blir plagsomt, er det absolutt verdt å gjøre noe med det, slik som f.eks. å spise/drikke litt fiberhusk eller lignende, og passe på å få i seg nok vann og fett, slik det blir foreslått over her

Dette er ikke min erfaring så det er nok forskjellig fra person til person...

Bøtt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 18:09   #20
annex
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Alder: 62
Innlegg: 816
annex har en fantastisk aura rundt segannex har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Litt pinlig, men nå må jeg spørre

Interessant tråd, jeg har slitt med magen i ca 10 år nå, men den er MYE bedre på lavkarbo! Legen har aldri tatt det på alvor, grynter noe om irritabel tarm, og sender meg ut igjen, uten noen hjelp eller råd.
Slik er det for meg, men vi er alle forskjellige. For meg har lavkarbo vært en skikkelig god magekur.

__________________

Høyde: 163 cm - Startvekt: 77 kg - Sluttmål: 58 - 60 kg
annex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Under 50 karber, kutte alkohol og røyk Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Må spørre litt til jeg (uren hud) Bubbla Ketolysekuren 15 02-03-10 17:50
Litt pinlig men ... marithja Generell diskusjon 7 28-02-08 15:13
Er det noen her som kan litt om Lindberg? Kan jeg få spørre om det her? Lollypop! Dr Lindbergs 31 01-11-07 18:32


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no