Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Pepsi max/light brus eller "vanlig" brus??

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-02-05, 13:09   #1
Tusta
Juniormedlem
 
Tusta sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Aust-Agder
Alder: 54
Innlegg: 27
Tusta er på en erverdig vei

Pepsi max/light brus eller "vanlig" brus??

Hva mener dere, de gangene ungene drikker brus (som oftes lørdager), skal de da "få lov" til å drikke light brus/pepsi max eller "vanlig" brus med masse sukker??

Hva er mest usunt? (drikker pepsi max selv...)

Hilsen Tusta

Tusta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-02-05, 13:31   #2
Nooria
Støttemedlem
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Innlegg: 820
Nooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressurs

Dette er sikkert ikke det svaret du vil ha, men jeg mener at brus er helt ut for barna

Masse sukker eller aspartam og noen av de slemmeste E-stoffene, samt koffein som er innmari vanedannende (f.eks i pepsi max)..... nei takk!

Jeg er en livsnyter, men når det kommer til brus ønsker jeg vel heller at jeg og familien min skal være asketer

__________________
Nooria






Nooria er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 15-02-05, 13:48   #3
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Det kommer jo litt an på det da. Har du tid og mulighet til å takle dem på en ordentlig måte når blodsukkeret faller? Hvis ikke - ingenting med sukker

Grans har nå kommet med fruktosebrus, det er jo bedre enn sukker, men heller ikke det kan en drikke mye av. http://www.sandefjords-blad.no/apps/...ETER/102150013

Poden han drikker Farris han, og det fungerer helt greit så lenge "de andre" ikke drikker noe med spennede farge på.

Lær barna til at fruktjus skal drikkes på lørdagen - ikke brus

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 15-02-05, 14:04   #4
Nooria
Støttemedlem
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Innlegg: 820
Nooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av HP

Lær barna til at fruktjus skal drikkes på lørdagen - ikke brus

Nettopp!

Jeg har planer om å lage litt sånne spennende "drinker" til sønnen min når han blir så stor at han er bevisst på dette med lørdagskos Dersom han får en liksom Strawberry daqery (husker ikke helt hvordan det skrives) med paraply tenker jeg han blir fornøyd.... eller en eggedosislikør uten likør (og uten sukker selvsagt!).

Og så må jeg bare si at det hender en sjelden gang at jeg drikker lightbrus, men siden det er såpass vanendannende vil jeg forsøke å unngå det med prinsen.

__________________
Nooria






Nooria er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 15-02-05, 17:24   #5
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Selv er jeg helt avhengig av Pepsi Max, men det er sjelden ungene får det. I helgene drikker og spiser de litt "som de vil". Men nå er mine unger såpass beviste på sunt/usunt at de velger med omhu, selv om de får frihet.


Min eldste sønn er veldig glad i Farris Lime, og drikker mer enn gjerne det fremfor brus! Cola drikker han ikke uansett, fordi han vet at den inneholder masse sukker! Når han får en ukjent brustype spør han alltid om det er sukker i den. (Han har trukket 2 råtne tenner, så han er livredd for å få flere hull....)

Vi drikker ikke så mye juice heller, men det hender vi har det til frokost i helgene. Jeg synes det er greit med juice, men kun sammen med mat. Da tærer det mindre på tennene....

Ellers drikker vi vann og melk....

__________________

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 19-02-05, 03:14   #6
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Hvis barna får brus med noen så foretrekker jeg at de drikker en med sukker og uten koffein. Barna kan bli vanskelig å legge for kvelden hvis de får koffein. Tidligere var det sagt at småbarn ikke skulle ligtbrus og jeg er ikke tilhenger av kunstig søtstoff, så....

Men hadde det vært opp til meg så hadde det ikke blitt mye brus her i gården nei.
Jeg lurer på hva HP gjør når poden hans er i barneselskap ....

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 19-02-05, 04:44   #7
Skorpia
Seniormedlem
 
Skorpia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Drammen
Alder: 64
Innlegg: 1.424
Skorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt av

Dette med brus med sukker eller søtningstoff er et vanskelig tema,fordi det er så mye om og men. Selv reagerer jeg allergisk dersom jeg drikker for mye brus el. som inneholder aspartam. Derfor drikker ungene mine brus med sukker i helgene. Ønsker nemlig ikke at de skal oppleve den elveblestperioden jeg hadde da jeg var 25,det var et rent helvete.

Dessuten får jeg diare av de fleste søtningsstoffer,dersom det intas i for store mengder.
Så det beste er egentlig å holde seg unna.

Min Atkinsperiode begynnte for sent til at jeg kan oppdra unger med lavkarbomat,men den eldste synes faktisk det er greit å spise middag uten f.eks poteter og mer grønnsaker.(fordi hun aldri har likt dem)Men yngstemann elsker pottetter og brun saus så der er det værre. Tror ikke det er så ille dersom en klarer å begrense inntaket.

Men det er opptil enhver å bestemme

__________________
Skorpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for det meste Svar med sitat
Gammel 19-02-05, 10:28   #8
lillemy
Medlem
 
lillemy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Bergen
Innlegg: 98
lillemy er ny på veien

Jeg tenker ikke så mye på hva de drikker. De får det vi har. Det er kun lørdager vi har brus så da får de velge. Ikke drikker de så mye av det heller. Gruer meg til de blir større og kan gå og handle selv. Skremmende å se hvor mye brus ungdommen drikker. Tror nok vi vil se et nytt kreft mønster etter som årene går. For ikke å snakke om tannhelsen.

__________________
lillemy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse kuren Svar med sitat
Gammel 19-02-05, 10:44   #9
snoopygirl
Seniormedlem
 
snoopygirl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: oppland
Alder: 56
Innlegg: 1.821
snoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt av

her får unga så klart brus i helgen..syns det er helt greit jeg...hu eldste er snart 14 og drikker gjerne litt pepsi max...bedre det enn brus med sukker syns jeg...minsten får med sukker...kan aldri innbille meg at de tar noen skade av det.......men vi har tydeligvis forskjellig syn på detta...og mye anna.....juice er helt greit det til mat..men ikke mye godt å "kose" seg med syns jeg...men vi er jo alle forskjellige,,,,,,,

__________________
snoopygirl

snoopygirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-02-05, 13:23   #10
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Ungene våre får omtrent aldri brus, så problemstillinga er ikke så aktuell her. Men skal de først få brus gir jeg dem heller brus med sukker enn brus med søtningsstoff.
Her er det stas når de får eplejuice.

  Svar med sitat
Gammel 19-02-05, 13:48   #11
MHM
Ikke flink, men god...;-)
 
MHM sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 49
Innlegg: 4.705
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Jeg mener veldig sterkt at det er bedre med lettbrus enn sukret brus til barn. Er derfor glad for at brusprodusentene nå satser på dette, og tilbyr typer som Fanta Free, Sprite Zero, Solo lett, Solo Pluss, 7-up light m.fl. Jeg vil helst at ungene ikke drikker noe med koffein (jeg drikker selv tab). Til helgene kjøper vi en 1,5 liter Solo Pluss eller Sprite Zero, som mann og unger deler. Eldstedattera var på orienteringstrening på torsdag kveld, og "premien" fra treneren var en halvliter Cola (=25 sukkerbiter).Da blir jeg GAL!!!

__________________
Jeg tiltrekker meg det jeg trenger for å være i balanse!
bla-bla-bla
MHM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helst ikke tenke på mat - er det en filosofi? Svar med sitat
Gammel 19-02-05, 13:55   #12
sommerfugl
Il Mio Angelo Piccolo
 
sommerfugl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Molde
Alder: 39
Innlegg: 1.431
sommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurssommerfugl er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av MHM

Eldstedattera var på orienteringstrening på torsdag kveld, og "premien" fra treneren var en halvliter Cola (=25 sukkerbiter).Da blir jeg GAL!!!

litt av en "premie"

__________________
sommerfugl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Annika D, 80-80-20 Svar med sitat
Gammel 19-02-05, 14:49   #13
Nooria
Støttemedlem
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Innlegg: 820
Nooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av lillemy

Jeg tenker ikke så mye på hva de drikker. De får det vi har. Det er kun lørdager vi har brus så da får de velge. Ikke drikker de så mye av det heller. Gruer meg til de blir større og kan gå og handle selv. Skremmende å se hvor mye brus ungdommen drikker. Tror nok vi vil se et nytt kreft mønster etter som årene går. For ikke å snakke om tannhelsen.

Men vi legger jo grunnlaget for vanene nå som de er små.

__________________
Nooria






Nooria er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 19-02-05, 18:35   #14
lillemy
Medlem
 
lillemy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Bergen
Innlegg: 98
lillemy er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av Nooria

Men vi legger jo grunnlaget for vanene nå som de er små.

Vel jeg har ikke ambisjoner om å hode barna mine unna brus til de har flyttet hjemme fra. Synst vi er flink jeg som bare har det på lørdager.

__________________
lillemy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse kuren Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mål! HP Generell diskusjon 44 12-12-09 15:00
forslag til dagsmenyer på atkins? raven Induksjonen 7 05-10-04 04:12


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no