Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Svinekjøtt

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-11-10, 12:21   #1
Opheliia
Seniormedlem
 
Opheliia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 661
Opheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlys

Svinekjøtt

Jeg fikk høre av ei venninne i dag at svinekjøtt faktisk ikke er så "sunt" som en del tror. Greit, det er hvitt kjøtt, men grisen svetter igjennom huden, det vil si at gift/avfallsstoffer den skal ha ut av seg går gjennom kjøttet. De(var noen studenter eller noe på ei helse og ernæringslinje/skolegreie) testet grisekjøtt og rødt biffkjøtt. De helte cola over hver kjøttbit..dagen etterpå gikk de tilbake for å se på det. Biffkjøttet hadde ikke noen voldsom forandring, men grisekjøtt hadde masse bakterier og drit på seg.

Hun nevnte også at ei venninne av henne igjen hadde lært at hvitt kjøtt, kylling og svin var det beste kjøttet en kunne spise. Hun ønsket å gå ned siste rest av vekta (var snakk om 4-5 kg), men det viste seg å være litt vanskelig. Når hun kuttet ut svinekjøttet (etter å ha fått den historien jeg skrev overfor) gikk hun plutselig ned resten.

Dette fikk jeg vite mens jeg satt å spiste ribbe. I utgangspunktet er jeg egentlig lite glad i svinekjøtt - det har så grisete smak liksom

Jeg skal aldri mer spise dette kjøttet...fikk litt avsmak (enda mer). Men noen som vet om dette er sannhet? Eller har noen forskningsinformasjon om det?

(Uansett, no more pig for me!!)

__________________
Livet er ikke perfekt, men det er alltid perfekte øyeblikk
Opheliia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt av alt og masse vektløfting :D Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 13:12   #2
LineJM
Seniormedlem
 
LineJM sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Bergen
Innlegg: 630
LineJM er på en erverdig vei

Sv: Svinekjøtt

Jeg beklager med det der høres ut som en samling med vandrehistorier med liten relasjon til virkeligheten. Griser svetter ikke i det hele tatt for det første, for det andre så er svetting et system for å kontrollere temperatur ikke for å kvitte seg med avfallstoffer.
Jeg lurer nesten mer på hva som er gjort med biffkjøttet i det eksperimentet enn jeg tror at det er noe galt med svinekjøtt. Evt. så mistenker jeg en litt skjev framstilling av det de fant.

__________________

"Don't believe anything you read on the net. Except this. Well, including this, I suppose" -Douglas Adams
"Hey, who wouldn't want to find a frog in their coffee? It's not like the stuff is good to drink anyway, and now you have a frog to play with." Hurog-Kyria
LineJM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Neris and India's Idiot Proof Diet Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 13:14   #3
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Svinekjøtt

Her er en annen troverdig kilde som har synspunkter på så mangt.

Sitat Gud (gjennom Tredje Mosebok, kapittel 11):

"Herren talte til Moses og Aron og sa til dem: Si til israelittene: Av alle dyreslag på jorden kan dere spise disse: Alle dyr som har klover, klover som er kløvd helt igjennom, og tygger drøv, dem kan dere spise. Av drøvtyggere og klovdyr er det bare disse dere ikke må spise: kamelen, for den tygger nok drøv, men har ikke klover; den skal dere holde for uren; og fjellgrevlingen, for den tygger drøv, men har ikke klover; den skal dere holde for uren; og haren, for den tygger drøv, men har ikke klover; den skal dere holde for uren; og svinet, for det har klover, klover som er kløvd helt igjennom, men tygger ikke drøv; det skal dere holde for urent. Kjøttet av disse dyrene må dere ikke spise, og deres døde kropper må dere ikke røre. Dem skal dere holde for urene."

På den annen side mener Gud at man kan spise visse typer gresshopper (men selvsagt ikke alle). Struts skal man forøvrig også holde seg unna.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 13:18   #4
Opheliia
Seniormedlem
 
Opheliia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 661
Opheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlys

Sv: Svinekjøtt

Jeg vet jo at gjennom religion er svin sett på som noe griseri

Men skulle likt å visst om det var et snev av sannhet ang den grisen eller ikke...uansett, jeg skal ikke ha mer gris

__________________
Livet er ikke perfekt, men det er alltid perfekte øyeblikk
Opheliia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt av alt og masse vektløfting :D Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 13:22   #5
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Svinekjøtt

Opprinnelig lagt inn av Opheliia, her.

Jeg vet jo at gjennom religion er svin sett på som noe griseri

Men skulle likt å visst om det var et snev av sannhet ang den grisen eller ikke...uansett, jeg skal ikke ha mer gris


Jeg tror at den eneste "sannheten" er at svinekjøtt var belemret med trikiner. I dagens Norge er ikke dette lengre et reelt problem.

Ta deg en tur i fjøset, så slutter du å spise storfe også!


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 13:22   #6
LineJM
Seniormedlem
 
LineJM sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Bergen
Innlegg: 630
LineJM er på en erverdig vei

Sv: Svinekjøtt

Det er jo en ærlig sak at man ikke liker det og absolutt god nok grunn til ikke å spise svin. Men jeg tror ikke det er mye sannhet i det du gjennga her ihvertfall.

__________________

"Don't believe anything you read on the net. Except this. Well, including this, I suppose" -Douglas Adams
"Hey, who wouldn't want to find a frog in their coffee? It's not like the stuff is good to drink anyway, and now you have a frog to play with." Hurog-Kyria
LineJM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Neris and India's Idiot Proof Diet Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 13:47   #7
Opheliia
Seniormedlem
 
Opheliia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 661
Opheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlys

Sv: Svinekjøtt

Opprinnelig lagt inn av LineJM, her.

Det er jo en ærlig sak at man ikke liker det og absolutt god nok grunn til ikke å spise svin. Men jeg tror ikke det er mye sannhet i det du gjennga her ihvertfall.

Det er litt godt, egentlig

Og til deg som sa jeg skulle ta meg en tur i fjøset, jeg er oppvokst på bondelandet, så jeg har vært i fjøset et par ganger kan man si...og joda, i grisefjøs også Jeg har vært med å slakte på gamle-metoden..og hey, jeg spiser da kjøtt enda, selv hvor fælt det kan virke å slakte et dyr for mange! Men jeg har aldri tenkt over det som hun venninna mi sa ang grisekjøtt...og hva gjør man da? Da spør man noen her inne

__________________
Livet er ikke perfekt, men det er alltid perfekte øyeblikk
Opheliia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt av alt og masse vektløfting :D Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 13:53   #8
LineJM
Seniormedlem
 
LineJM sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Bergen
Innlegg: 630
LineJM er på en erverdig vei

Sv: Svinekjøtt

For tilsammen så vet vi "alt" her inne

Det er fryktelig mange rare myter om svinekjøtt der ute, og veldig mange av dem handler om hvor "urent" svin er på en eller annen måte. Tar det meste sånt med en god klype salt jeg hvis jeg ikke er helt sikker på kilden.

__________________

"Don't believe anything you read on the net. Except this. Well, including this, I suppose" -Douglas Adams
"Hey, who wouldn't want to find a frog in their coffee? It's not like the stuff is good to drink anyway, and now you have a frog to play with." Hurog-Kyria
LineJM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Neris and India's Idiot Proof Diet Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 13:57   #9
Opheliia
Seniormedlem
 
Opheliia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 661
Opheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlys

Sv: Svinekjøtt

Opprinnelig lagt inn av LineJM, her.

For tilsammen så vet vi "alt" her inne

Det er fryktelig mange rare myter om svinekjøtt der ute, og veldig mange av dem handler om hvor "urent" svin er på en eller annen måte. Tar det meste sånt med en god klype salt jeg hvis jeg ikke er helt sikker på kilden.

Jeg følte meg ikke så kul der jeg satt å spiste ribbe.... Og i utgangspunktet er det mat "som akkuratt går ned" hos meg (Var snill kjæreste og laga ribbe i går til kjæresten som elsker ribbe..tror jeg skal spre det jeg skrev over ang ribbe til henne. Kanskje det blir mindre ribbe på oss i fremtiden? *ondskapsfull* Ingen trenger å nevne at det ikke er sant)

__________________
Livet er ikke perfekt, men det er alltid perfekte øyeblikk
Opheliia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt av alt og masse vektløfting :D Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 14:02   #10
LineJM
Seniormedlem
 
LineJM sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Bergen
Innlegg: 630
LineJM er på en erverdig vei

Sv: Svinekjøtt

skjønner at det kunne dempe appetitten kraftig ja.
En annen plan er vel å ha "noggo attåt" ribba som du liker.

__________________

"Don't believe anything you read on the net. Except this. Well, including this, I suppose" -Douglas Adams
"Hey, who wouldn't want to find a frog in their coffee? It's not like the stuff is good to drink anyway, and now you have a frog to play with." Hurog-Kyria
LineJM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Neris and India's Idiot Proof Diet Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 14:17   #11
Opheliia
Seniormedlem
 
Opheliia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 661
Opheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlys

Sv: Svinekjøtt

Opprinnelig lagt inn av LineJM, her.

skjønner at det kunne dempe appetitten kraftig ja.
En annen plan er vel å ha "noggo attåt" ribba som du liker.

Ja, men det er uansett ikke noe stress. Hvor ofte spiser vi ribbe? Det er sjeldent. Snakk om 1-2 ganger i året for vår del. Vi spiser generellt lite svin, det går i kylling, okse, kjøttdeig o.l Jeg har akseptert ribbemiddag..så lenge jeg får pinnekjøtt på julaften (det er jo egentlig "enda eklere" enn ribbe, hvis en skal se slik på det...)

__________________
Livet er ikke perfekt, men det er alltid perfekte øyeblikk
Opheliia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt av alt og masse vektløfting :D Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 14:25   #12
babydoll
Medlem
 
babydoll sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 245
babydoll er ny på veien

Sv: Svinekjøtt

Åh? Hva er ekkelt med pinnekjøtt?

babydoll er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - langtidsperspektiv Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 14:26   #13
Opheliia
Seniormedlem
 
Opheliia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 661
Opheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlys

Sv: Svinekjøtt

Opprinnelig lagt inn av babydoll, her.

Åh? Hva er ekkelt med pinnekjøtt?

Bare hvor det kommer ifra...hvilken del av dyret

Men jeg elsker pinnekjøtt! Tenker ikke slikt om pinnekjøtt

__________________
Livet er ikke perfekt, men det er alltid perfekte øyeblikk
Opheliia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt av alt og masse vektløfting :D Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 14:40   #14
aatinka
Medlem
 
aatinka sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Steinberg
Alder: 60
Innlegg: 349
aatinka har en fantastisk aura rundt segaatinka har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Svinekjøtt

Pinnekjøtt kommer da fra ribbena til sauen? Er de ekle?

__________________
-aatinka
Journalen min
Bloggen min

aatinka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 17:39   #15
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Svinekjøtt

Jeg vet om flere som ikke spiser svin pga det med svettingen. Jeg bare rister på hode og sier at riktig stekt nakkekotelett er noe av det beste kjøttet som finnes :P (Dem vet at jeg ikke forstår folk som lar være å spise noe dem egentlig tåler siden jeg har mer mat jeg ikke tåler enn tåler).

Eneste jeg merker med svinekjøtt er at spiser jeg mye av det går det utover leddene mine. Får mer smerter og er stivere på morgenen ++

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 18:25   #16
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Svinekjøtt

Svin er nok ikke noe man trenger å spise hver dag. Spesielt ikke hvis man har diverse betennelser i kroppen.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 18:33   #17
sta
Juniormedlem
 
sta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 41
sta er på en erverdig vei

Sv: Svinekjøtt

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Svin er nok ikke noe man trenger å spise hver dag. Spesielt ikke hvis man har diverse betennelser i kroppen.

nå er jeg nysgjerrig, hvorfor ikke?

sta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Hexebergsk/Dahlqvistish Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 18:42   #18
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Svinekjøtt

Opprinnelig lagt inn av sta, her.

nå er jeg nysgjerrig, hvorfor ikke?

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=6878

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 18:49   #19
Opheliia
Seniormedlem
 
Opheliia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 661
Opheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlys

Sv: Svinekjøtt

Opprinnelig lagt inn av aatinka, her.

Pinnekjøtt kommer da fra ribbena til sauen? Er de ekle?

Innrøm det, det høres jo litt ekkelt ut at vi spiser noe som er på ribbeina til et dyr

__________________
Livet er ikke perfekt, men det er alltid perfekte øyeblikk
Opheliia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt av alt og masse vektløfting :D Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 18:49   #20
Opheliia
Seniormedlem
 
Opheliia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 661
Opheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlys

Sv: Svinekjøtt

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Svin er nok ikke noe man trenger å spise hver dag. Spesielt ikke hvis man har diverse betennelser i kroppen.

I didn't know.

(Men er gissen ute av mitt kosthold anyway...fikk totalt avsmak på det i dag)

...eller, jeg spiser fortsatt bacon...men det smaker ikke vondt..

__________________
Livet er ikke perfekt, men det er alltid perfekte øyeblikk

Sist redigert av Opheliia : 08-11-10 kl 18:54.
Opheliia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt av alt og masse vektløfting :D Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 18:49   #21
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Svinekjøtt

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=6878

Hm. Greit å være klar over selv om jeg ikke har merket noen forskjell om jeg spiser svin eller ikke, men jeg har aldri tenkt over det heller da. Men merker himmelvid forskjell på smertene når jeg spiser høykarbo et par dager ja - da får jeg vondt i armer, bein og hofter så det tyter! Så nå fryder jeg meg over hver dag som går og jeg er myk og smertefri! Hurra for lavkarbo!

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 19:53   #22
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Svinekjøtt

For mange år siden kjøpte vi noen koteletter som ble liggende i fryseren med dårlig innpakning litt for lenge. De smakte etter hvert nokså harskt. Det har gått veldig lang tid, og jeg er fortsatt ikke så veldig glad i svinekoteletter. Hadde ribbe til jul for ca 16 år siden. I år skal vi ha det igjen, kanskje sammen med pinnekjøtt, som vi har hatt til jul hvert år siden den gang. (Ikke det samme kjøttet da )

Er glad i bacon, men orker ikke å spise det til frokost hver dag.

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 20:05   #23
Opheliia
Seniormedlem
 
Opheliia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 661
Opheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlys

Sv: Svinekjøtt

Opprinnelig lagt inn av Hamster59, her.

For mange år siden kjøpte vi noen koteletter som ble liggende i fryseren med dårlig innpakning litt for lenge. De smakte etter hvert nokså harskt. Det har gått veldig lang tid, og jeg er fortsatt ikke så veldig glad i svinekoteletter. Hadde ribbe til jul for ca 16 år siden. I år skal vi ha det igjen, kanskje sammen med pinnekjøtt, som vi har hatt til jul hvert år siden den gang. (Ikke det samme kjøttet da )

Er glad i bacon, men orker ikke å spise det til frokost hver dag.

Jeg personlig føler ikke at bacon kan sammenlignes med ribbe eller svinefilet og slikt. Jeg kjenner iallefall ikke den "grise"-smaken i baconet...og jeg kunne nok ha spist det hver dag, men jeg tipper at etter 2-3 uker så ville jeg ha spist meg lei til de grader Lov med variasjon Heldigvis!

__________________
Livet er ikke perfekt, men det er alltid perfekte øyeblikk
Opheliia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt av alt og masse vektløfting :D Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 23:04   #24
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Svinekjøtt

Jeg tror en av grunnene til at svinekjøtt har blitt sett på som urent er at de ofte spiser mye rart. Litt sånn som geita, bare ikke like ekstremt. Men de som man kjøper på butikken går jo ikke rundt å spiser drit. De spiser vel det de får. Har også hørt at de både svetter og tisser gjennom kjøttet. Men jeg mener jeg har sett at griser tisser som andre dyr Jeg er ikke spesielt glad i gris. Men bacon, ribbe og medisterkaker synes jeg er snadder!

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-11-10, 00:34   #25
stalemate
Juniormedlem
 
stalemate sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 24
stalemate er på en erverdig vei

Sv: Svinekjøtt

Kjøtt er kjøtt liksom. Det er dyrekropper, og akkurat hvor på dyrekroppen kjøttet er tatt spiller vel ingen rolle, utenom at vi liksom blit litt mer påminnet at vi spiser dyr når vi spiser smalahove enn når vi spiser kjøttdeig. Men det synes jeg er ganske fint også, vi kan jo ikke drive å trykke i oss masse kjøtt hver dag uten å være bevisst på hva vi faktisk gjør. Grisen er min bror, på en måte. Det jeg synes er litt betenkelig er en historie jeg fikk høre av en god venninne. Hun spiser ikke svinekjøtt av flere av de samme grunnene som ble nevnt tidligere. (myte eller ikke kan jo diskuteres ut i evigheten muligens) men uansett. Hun oppdaget at gelatin er framstilt av svin. Stort sett alt av godteriprodukter inneholder gelatin. Hun sendte et brev til Freia der hun spurte hvilke av deres produkter hun trygt kunne spise, og fikk til svar at det var kun monolit-sjokoladen og freia hurtiggele som ikke inneholdt gelatin. (Dette var rundt 2007 tror jeg).
Husker ikke om hun sendte brev til andre produsenter som f.eks. malaco og nidar, men jeg synes i alle fall dette var ganske hårreisende på vegne av alle muslimer og alle andre som ikke spiser svin. Varene burde vært tydeligere merket mener jeg.

stalemate er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert ketogent Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Høstgryte med svinekjøtt Makronella Middag 1 08-10-10 19:43
Salt svinekjøtt kamp Spørsmål om matvarer og oppskrifter 3 13-05-10 07:25
Er svinekjøtt usunt? Iselilja Spørsmål og svar 22 07-05-09 14:01
Hvorfor så mye svinekjøtt? Chamomilla Optimal Ernæring 19 31-12-06 14:25
Svinekjøtt i strimler Lara Middag 2 29-09-05 23:45


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no