Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Maltitol

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-02-11, 13:28   #26
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Maltitol

Opprinnelig lagt inn av TrineG, her.

Er det som blir mest brukt i sukkeritt godteri ? jeg hadde tenkt å kjøpe meg en eske på helsekosten med salte sukkeri drops, og noen sukkeri sjokolade.
Men det vil jeg ikke hvis de inneholder Maltitol. hehe.

Hva er det beste søtnigsstoffet som blir brukt i sånt da, noen som vet ?

tror det aller aller meste er søtet med malitol av sjokolade. det andre må du nesten se på pakken

marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 14:03   #27
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Maltitol

Opprinnelig lagt inn av marjusen, her.

tror det aller aller meste er søtet med malitol av sjokolade. det andre må du nesten se på pakken

Spør du meg, burde maltitolgodteri selges på apotek som velsmakende avførigsmiddel

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 14:33   #28
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Maltitol

Opprinnelig lagt inn av langaard, her.

Spør du meg, burde maltitolgodteri selges på apotek som velsmakende avførigsmiddel

hehe, tåler det ganske godt jeg da. kan spiser 100 gram uten å merke så mye av det. men men, alle er forskjellige

marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 16:07   #29
TrineG
Medlem
 
TrineG sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Sør-Trøndelag
Innlegg: 280
TrineG er på en erverdig vei

Sv: Maltitol

Opprinnelig lagt inn av langaard, her.

Spør du meg, burde maltitolgodteri selges på apotek som velsmakende avførigsmiddel


Nå frister det Nesten ikke å prøve, hihihi

TrineG er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 16:09   #30
TrineG
Medlem
 
TrineG sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Sør-Trøndelag
Innlegg: 280
TrineG er på en erverdig vei

Sv: Maltitol

Opprinnelig lagt inn av marjusen, her.

tror det aller aller meste er søtet med malitol av sjokolade. det andre må du nesten se på pakken

Okei, takk for svar. Syntes det er så vanskelig, for det som blir brukt i tyggis tåler jeg ikke,så det vil jeg ikke ha, hehe. Får lese litt rundt på nettet, og se om jeg blir litt klokere

TrineG er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 16:31   #31
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Maltitol

Opprinnelig lagt inn av TrineG, her.

Okei, takk for svar. Syntes det er så vanskelig, for det som blir brukt i tyggis tåler jeg ikke,så det vil jeg ikke ha, hehe. Får lese litt rundt på nettet, og se om jeg blir litt klokere

Du kan jo kjøpe råkakao og kakaosmør, også kan du søte med det du vil. Feks sukrinmelis eller blande litt søtninger som sukrinmelis, natreen osv.

Finnes også mange gode oppskrifter på muffins her inne. Dem synes jeg er virkelig gode.

Spess dem med mandelmel, egg, sukrinmelis+natreen, 2 ss kakao også husker jeg ikke helt alt. Men der er som regel karboinnholdet pr muffins mellom 1 og 2.

marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 16:52   #32
TrineG
Medlem
 
TrineG sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Sør-Trøndelag
Innlegg: 280
TrineG er på en erverdig vei

Sv: Maltitol

Opprinnelig lagt inn av marjusen, her.

Du kan jo kjøpe råkakao og kakaosmør, også kan du søte med det du vil. Feks sukrinmelis eller blande litt søtninger som sukrinmelis, natreen osv.

Finnes også mange gode oppskrifter på muffins her inne. Dem synes jeg er virkelig gode.

Spess dem med mandelmel, egg, sukrinmelis+natreen, 2 ss kakao også husker jeg ikke helt alt. Men der er som regel karboinnholdet pr muffins mellom 1 og 2.

Du er en Ekspert på Fristelser marjusen hihi. Takk for tips !

TrineG er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 22:15   #33
Kjartan
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 8
Kjartan er på en erverdig vei

Sv: Maltitol

Vil gjerne be maltitol om å ryke- og reise. Aldri igjen. Porselet har aldri vore so varmt so lenge i strekk før.

Kjartan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med tidvise utskeielsar Svar med sitat
Gammel 06-02-11, 00:49   #34
Mear
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 100
Mear er ny på veien

Sv: Maltitol

Jeg er heldig og tåler ganske mye maltitol. Kan fint spise en hel plate cavalier-sjokolade, men da blir det litt rumling og luft i magen, så det er ikke noe jeg gjør før jobb. :P Men ingenting i nærheten av det dere snakker om! Heldigvis, for cavalier sjokoladen er en gudegave.

Mear er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-02-11, 23:27   #35
Sweet_Girl_
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Maltitol

ka e deres taker om fribol søtning? e da ok?
i tillfelle kan du kjøpe fribol vingummi, på enkelte apotek...
dei e kjempe gode..
elller ka me eldorado sin gele?
den e uten tilsatt sukker... trur den har 2 karbo per 100 gram.. e den ok?

  Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 00:02   #36
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Maltitol

Fribol er ikke dumt, i små mengder. Pass på, de kan gi samme reaksjon som maltitol. Er det aspartam i eldorados gele blir det lite karber og dermed ok. Sunt er det dog ikke Men litt takler vel kroppen om den ikke stappes full av medisiner, tobbak og alkohol i tillegg

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 01:10   #37
Sweet_Girl_
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Maltitol

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Fribol er ikke dumt, i små mengder. Pass på, de kan gi samme reaksjon som maltitol. Er det aspartam i eldorados gele blir det lite karber og dermed ok. Sunt er det dog ikke Men litt takler vel kroppen om den ikke stappes full av medisiner, tobbak og alkohol i tillegg

fant ein pakke i skuffa.. hehe ingrediesene er
Gelantin fra svin, fargestoff e163, surhetsregulerende middel e296, aroma og søtstoff. e 951, e950. tilsatt godkjent søtstoff.
Energi 29 kj (7 kcal)
protein 1,5
karbohydrat 0,2
- hvor av sukkerarter 0,0
fett 0,0
kostfiber 0,0
natrium 0,0

  Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 09:23   #38
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Maltitol

En pakke hva? Navn? Rart det ikke står oppgitt type søtstoff.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 09:30   #39
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Maltitol

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

En pakke hva? Navn? Rart det ikke står oppgitt type søtstoff.

Ser ut som om det er ingrediensene i Eldorado sukkerfri gelè vedkommende har listet opp, har noen slike poser i skuffen her også

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 09:33   #40
Frøkengiraldriopp
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 197
Frøkengiraldriopp er på en erverdig vei

Sv: Maltitol

Dette er sånt godteri jeg spiser hvis jeg har antydning til forstoppelse eller føler meg litt "bloted" Det gir en god gjennomlufting av systemet

__________________


Totalt 17,5 kg fra mai-10 til august-11 - klar for 15 til.
Frøkengiraldriopp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse - Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 09:35   #41
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Maltitol

Opprinnelig lagt inn av Frøkengiraldriopp, her.

Dette er sånt godteri jeg spiser hvis jeg har antydning til forstoppelse eller føler meg litt "bloted" Det gir en god gjennomlufting av systemet

Hehe, det tror jeg min samboer vil si seg meget enig i! VELDIG luftig...

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-02-11, 20:04   #42
TrineG
Medlem
 
TrineG sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Sør-Trøndelag
Innlegg: 280
TrineG er på en erverdig vei

Sv: Maltitol

Nå har jeg kjøpt sukkerfri sjokolade Blir spennende å se på lørdag hvordan jeg reagerer.. håper jeg tåler det ganske bra

TrineG er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-03-11, 01:51   #43
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Maltitol

Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.

Hei
Maltitol er ett av de mest brukte søtnignsmidler fordi det gir volum (bulk) og ikke kalorier. Det opptas ikke i tynntarmen men fortsetter til tykktarmen der bakteriene storkoserseg med det og danner gasser og tiltrekker væske. Resultat mageknip, diarre og luftsmerter.
Er det verdt det?

Vennlig Hilsen
Torkil


Dette forstår jeg ikke. Etter å ha forsøkt å lese meg opp på dette på alle mulige sider, der det også har vært fagfolk som har svart, så har det (til tross for en del forvirring og påståelighet blant normale forumbrukere) vært en gjennomgående oppfatning at:

Maltitol tas delvis (og sakte) opp i tynntarmen, mens en del passerer til tykktarmen.

Nå er dette vel og bra for fedon-tilhengere, og for de som vil passe blodsukkeret sitt, men jeg er opptatt av å holde meg strengt i ketose en periode.

Jeg skjønner ikke hvordan noen kan si at det taes opp i tynntarmen og andre ikke. Det dreier seg jo om fakta.

http://www.mendosa.com/netcarbs

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 01-03-11, 17:38   #44
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Maltitol

Opprinnelig lagt inn av Alynna, her.

Dette forstår jeg ikke. Etter å ha forsøkt å lese meg opp på dette på alle mulige sider, der det også har vært fagfolk som har svart, så har det (til tross for en del forvirring og påståelighet blant normale forumbrukere) vært en gjennomgående oppfatning at:

Maltitol tas delvis (og sakte) opp i tynntarmen, mens en del passerer til tykktarmen.

Nå er dette vel og bra for fedon-tilhengere, og for de som vil passe blodsukkeret sitt, men jeg er opptatt av å holde meg strengt i ketose en periode.

Jeg skjønner ikke hvordan noen kan si at det taes opp i tynntarmen og andre ikke. Det dreier seg jo om fakta.

http://www.mendosa.com/netcarbs

Ja ,det er ikke gøy å ikke vite presis, enig. Jeg tror ikke det er forsket så mye på opptak fra tarmen rett og slett. Og folk reagerer ulikt også, har ulik tarmfunksjon.Om du vil være på den sikre siden kan du unngå maltitol. Min kropp tar ikke maltitol opp i særlig grad,tror jeg,fordi tarmen blir i ulage. At den blir i ulage tyder på at bakterier spiser opp maltitolen fremfor at min kropp tar den i bruk. Om du ikke merker noe på magen etter to dager etter hverandre med en atkinsbar vill jeg holdt meg unna. Du kan også sjekke blodsukkeret ditt etter inntak.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 01-03-11, 18:46   #45
misslinda
Medlem
 
misslinda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Hardanger
Alder: 40
Innlegg: 476
misslinda er en juvelmisslinda er en juvelmisslinda er en juvel

Sv: Maltitol

Jeg reagerer ikke på cloetta sin sukkerfrie sjokolade, men cavalier sin kan jeg ikke ta en bit av engang uten at det begynner å rumle, så jeg holder meg til cloetta de få gangene jeg spiser noe godt :P Så er den så god og

__________________
Har lagt på meg ca 15 kg.
De skal av pluss 10 kg til
misslinda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 21:40   #46
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Maltitol

Aha, ja jeg var helt i himmelen da jeg spiste en hel plate fra sukkerfritt i helgen (75g) uten å merke noe mageproblemer. Men jeg har rotet bort ketosticksa siden jeg er veldig god på å ligge på max 15g om dagen, har holdt på et halvår med bare enkelte pauser (jul o.l.)

Hva bruker dere for å måle blodsukkeret? Noe slikt som diabetikere bruker?

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Maltitol elian Lavkarbo generelt 26 04-12-08 23:07
Maltitol! Livsglede Ketolysekuren 18 24-03-08 12:53
Maltitol Maz Lavkarbo generelt 9 08-01-05 13:11
maltitol og avføringsmiddel Aline Generell ernæringsdebatt 4 03-12-04 20:25
Maltitol Skorpia Lavkarbo generelt 8 13-03-04 19:29


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no