Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Maltitol

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-01-11, 11:40   #1
EirinBK
Juniormedlem
 
EirinBK sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 42
Innlegg: 32
EirinBK er på en erverdig vei

Maltitol

Hvordan reagerer dere andre på dette søtningsstoffet??
Skulle kose meg igår med litt snop. hadde kjøpt noe vingummi-godt med 0.2 gr carbs pr 100 gr. spiste hele lille posen (klarte ikke å stoppe) og noen biter cavalier sjokolade. Kjente etter en stund skikkelig luftsmerter i magen og endte til slutt opp med diare.. satt på do nesten uten pause i 4 timer. Beklager detaljene....
Har tidligere fått litt luft i magen når jeg har spist litt av den cloetta melkesjokoladen, men ikke sånn som dette!
Hvis det skal være på dette viset så er det slutt på alt av kos!

__________________


EirinBK er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 11:44   #2
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Maltitol

Velkommen i klubben

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 11:45   #3
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Maltitol

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Velkommen i klubben

Signerer

Godis søtet med maltiol går gjerne under "prompegodt"

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 11:50   #4
EirinBK
Juniormedlem
 
EirinBK sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 42
Innlegg: 32
EirinBK er på en erverdig vei

Sv: Maltitol

hoff, det var dårlige nyheter!
begynte også å tenke på om jeg hadde spist for mye fett i kosten, men tviler egentlig på at det var tilfelle.

__________________


EirinBK er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 11:50   #5
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Maltitol

Skulle være snill med samboeren og kjøpte marsipan søtet med maltitol. Han gumlet og koste seg! Så begynte lydene fra magen etterfulgt av et noget anstrengt uttrykk.... så begynte han å tråkke rundt for så å jogge inn på do!
Hørte han mumle "ikke f**en om jeg skal eta noe sånnt igjen" akkompagnert av en høylydt rumling

Tok noen timer før det ga seg kan man si, og resten av maltitol-snopet ligger urørt i skuffen

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 14:02   #6
EirinBK
Juniormedlem
 
EirinBK sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 42
Innlegg: 32
EirinBK er på en erverdig vei

Sv: Maltitol

Ja, at det e kraftige saker e en underdrivelse

__________________


EirinBK er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 14:25   #7
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Maltitol

hehe, jeg må selv spise ganske mye før det blir diare. kan fint spise 100 gram sjokkis søta med malitol uten å kjenne så mye. kanskje en salutt eller to.

men spiser jeg mer enn det blir det litt verre. spiser som regel 50-100 gram sjokkis de få gangene jeg spiser det.

Men etter jul har jeg nesten ikke rørt sjokolade. prøvde meg på osteknekkis igår med rømmedipp. jeg og sambo (som ikke spiser lchf) koste oss veldig. det er utrolig digg. bedre enn potetgull

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 14:35   #8
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Maltitol

jeg tok en liten rute med sjokolade sukkerfri og jeg hadde det sånn resten av kvelden!!

Så jeg spiser ikke sånt lenger :P

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 17:55   #9
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Maltitol

Hei
Maltitol er ett av de mest brukte søtnignsmidler fordi det gir volum (bulk) og ikke kalorier. Det opptas ikke i tynntarmen men fortsetter til tykktarmen der bakteriene storkoserseg med det og danner gasser og tiltrekker væske. Resultat mageknip, diarre og luftsmerter.
Er det verdt det?

Vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 18:58   #10
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Maltitol

Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.

.
Er det verdt det?

Vennlig Hilsen
Torkil

Engang i blandt

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 19:21   #11
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Maltitol

definitivt ikke verdt det!! skjønt nå er jeg helt forstoppet så vurderer nesten en bit huff. enten eller :|

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 19:45   #12
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Maltitol

Opprinnelig lagt inn av senorita, her.

definitivt ikke verdt det!! skjønt nå er jeg helt forstoppet så vurderer nesten en bit huff. enten eller :|

tror du er inni hver eneste tråd som handler om malitol og sier du har spist 1 gram og hatt diare hele kvelden:P hehehehe

men dette er så individuelt. Så det er jo bare å prøve en bit. Fleste tåler litt. Tror ikke det er mange som er såå sensitiv som deg.

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 20:35   #13
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Maltitol

vel jeg klare fint alt annet sukkerfritt uten å bli dårlig.. men akkurat det der tåler jeg dårlig.. Vel du er jo inni de fleste trådene selv, og sier du tåler det så Folk er forskjellig..

Og hun spurte jo etter hvordan andre har det.. At her er tusen tråder om samme tema er vel ikke min feil Skal man la være å svare av den grunn mener du?

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 22:00   #14
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Maltitol

hehe, det var en spøk

mine svar er litt mer at du må se om du tåler det. noen tåler andre ikke.
når man leser det du skriver nevner du ikke det. bare at det ikke er verdt det. at man blir dårlig osv osv. men det er mange som tåler det veldig godt.

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 22:06   #15
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Maltitol

Tja, om du leser trådene som handler om dette, er det de fleste som får luft og plager av sukkerfritt, i alle fall det jeg har kommet over.. Er jo ikke verre enn å prøve. og hun prøvde, og hun fikk vondt.. så da er det jo ikke bar meg som plages

Fint at du tåler den, men mange som ikke gjør det Og spm hennes var hvordan andre reagerte, ikke om å prøve seg frem om man tålte eller ikke. hun tålte jo den tydeligvis ikke.. og det er ikke uvanlig å ikke tåle det, ville jeg frem til :-)

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 23:08   #16
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Maltitol

Siden 2/3-3/4 av maltitol blir fordøyd og resten skaper mat til tarmbakteriene så er det vel rimelig å rett å telle 3/4 sukkeralkoholene som karber? Det teller jo som kcal. Det burde redusere bruken noe

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 08:17   #17
Lissi80
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Østfold
Alder: 43
Innlegg: 190
Lissi80 er på en erverdig vei

Sv: Maltitol

Jeg må være en av de få som tåler dette veldig godt jeg skjønner jeg Spiste en hel plate mørk sjokolade fra sukkerfritt i helgen og merket ingenting

Lissi80 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 09:12   #18
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Maltitol

Opprinnelig lagt inn av sylwester, her.

Siden 2/3-3/4 av maltitol blir fordøyd og resten skaper mat til tarmbakteriene så er det vel rimelig å rett å telle 3/4 sukkeralkoholene som karber? Det teller jo som kcal. Det burde redusere bruken noe

Les innlegget til torkil engang til. masse andre innlegg på forumet her også som forklarer hvordan malitol ikke tas opp. så de karbohydratene skal trekkes fra i sin fullhet.

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 09:12   #19
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Maltitol

Opprinnelig lagt inn av Lissi80, her.

Jeg må være en av de få som tåler dette veldig godt jeg skjønner jeg Spiste en hel plate mørk sjokolade fra sukkerfritt i helgen og merket ingenting

Tåler det ganske bra selv. Kan fint spise 100 gram sukkerfri sjokolade.

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 15:55   #20
alexsandra
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 284
alexsandra er på en erverdig vei

Sv: Maltitol

kanskje jeg bør sjekke ut hva ting innholder av søtstoffer innemellom så er det bare løpe frem og tilbake på do.
så det er kanskje det som er grunnen. at jeg får litt problemer i blandt.
fikk litt og tenke på nå

__________________
start 8.1.2011. bmi 39. (97.4kg)
alexsandra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: nytt forsøk på ketolyse kuren (15.6) Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 19:52   #21
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Maltitol

Opprinnelig lagt inn av marjusen, her.

Les innlegget til torkil engang til. masse andre innlegg på forumet her også som forklarer hvordan malitol ikke tas opp. så de karbohydratene skal trekkes fra i sin fullhet.

Vanlige karbohydrater har 4kcal/g. Maltitol har 2,7kcal/g og disse påvirker blodsukker. Se Net Carbs

Grunnen er at 1/3 går til tykktarnen og skaper de vanlige maltitolsymptomeme, mens 2/3 av påvirker blodsukker.. de er ikke fett desverre. GI for Maltitol er 36, ikke 0.

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 21:25   #22
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Maltitol

GI som grovbrød og frukt, da. Men det er jo ikke store mengdene så det kan ikke ha så mye å si.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 21:51   #23
<insert_scary_name_here>
Seniormedlem
 
<insert_scary_name_here> sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 1.313
<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill

Sv: Maltitol

Jeg reagerer ikke på det i det hele tatt (nesten så jeg vil si desverre, det ville gjort det mye lettere å holde seg langt unna...)

__________________
<insert_scary_name_here> er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 13:18   #24
TrineG
Medlem
 
TrineG sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Sør-Trøndelag
Innlegg: 280
TrineG er på en erverdig vei

Sv: Maltitol

Er det som blir mest brukt i sukkeritt godteri ? jeg hadde tenkt å kjøpe meg en eske på helsekosten med salte sukkeri drops, og noen sukkeri sjokolade.
Men det vil jeg ikke hvis de inneholder Maltitol. hehe.

Hva er det beste søtnigsstoffet som blir brukt i sånt da, noen som vet ?

TrineG er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 13:24   #25
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Maltitol

Jeg kan spise Sukkerfritt sin mørke sjokolade uten å merke noe...også Anton Berg sin tålte jeg i den tid den fantes i handelen.
Men Cavalier sin mørke sjokolade tåler jeg ikke - da begynner rumlinga etter to små biter.....

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Maltitol elian Lavkarbo generelt 26 04-12-08 23:07
Maltitol! Livsglede Ketolysekuren 18 24-03-08 12:53
Maltitol Maz Lavkarbo generelt 9 08-01-05 13:11
maltitol og avføringsmiddel Aline Generell ernæringsdebatt 4 03-12-04 20:25
Maltitol Skorpia Lavkarbo generelt 8 13-03-04 19:29


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no